למרות מזג האוויר הסוער, כמאה איש התקבצו אתמול בחזית בניין הרבנות הראשית של חדרה למחות נגד המוהל הרב אליהו אסולין, הגר בעיר ומשמש כרב שכונת בית אליעזר. המפגינים, רובם מקהילת יוצאי אתיופיה, נשאו שלטים עליהם כתוב ״די לגזענות כלפי הקהילה״, ״לפטר את הרב אסולין״, ״לא תשפוך דם אחיך״, ״הרב אליהו אסולין- הקצב בשם הדת״, ״עצור סכנה- מועל ולא מוהל״ ועוד. המפגינים שמעמדו מול הבניין הסגור קראו קריאות בגנותו, בגנות הרבנות ונגד הגזענות.
כעשרה שוטרים שמרו על הסדר, בעיקר מקפידים שהמפגינים לא ירדו אל הכביש ומכוונים את תנועת האוטובוסים שיוצאים מהתחנה המרכזית שממול. האווירה הייתה רגועה ולא נרשמו עימותים, להפך. בין חלק מהמפגינים לשוטרים התפתחו שיחות על הנושא, על יחסי משטרה- קהילה ועל קליטת עליה. ״תעלו למדרכה״, אמרה השוטרת, ״מסוכן על הכביש ויש גשם, לא רואים טוב״.
בשבוע שעבר התקיים בוועדת הקליטה של הכנסת דיון דחוף בעקבות תחקיר של ״כאן״- תאגיד השידור הציבורי, שחשף כי מוהלים מוסמכים שמאפשרים למוהלים צעירים חסרי נסיון לערוך ברית מילה בתינוקות של אוכלוסיות חלשות בארץ, בהן קהילת יוצאי אתיופיה, מבקשי מקלט ועובדים זרים. בתחקיר נראה אסולין במצלמה הנסתרת מציע לתחקירן חסר הנסיון להכשיר אותו כמוהל תמורת 11,000 דולר. "למה שמישהו ייקח אותי בכלל? אני תלמיד", שואל התחקירן. ”הם אתיופים״ עונה הרב״, אתה עושה לאתיופים. הם לא מבינים מי נגד מי, אל תדאג, את זה תשאיר לי". והרב המשיך: "יש את האתיופים הרגילים ויש גם סודנים, יותר גרועים. הם שחורים כמו כושים. בשבוע הבא אתה עושה כרטיס ביקור שלך: 'מוהל', ואתה מחלק בגני ילדים ובטיפות חלב, שיידעו שאתה מוהל. אני שם לך תעודה ברבנות הראשית, אני כבר מקדם אותך שנה, אבל אתה לא מראה אותה לאף אחד. זה רק בשביל שזה יקדם אותך ברבנות".
בהמשך נראה הרב אסולין מוביל את התחקירן לדירה של פיליפינים, ומורה לו לערוך את הברית. התחקירן חסר הנסיון מצליח להתחמק מהמשימה, למורת רוחו של הרב. ״זה בשר תותחים״, הוא חוזר ואומר לאורך כל התחקיר. "אלה, אין להם אבא, אין להם אמא, אז מה שתעשה – אין שום בעיה. הבנת? גם אם תחתוך עקום, לא יגידו לך כלום, כי הם לא מבינים כלום. אתה הבנת?”.
מאז התחקיר, קהילת יוצאי אתיופיה רועשת והפעילים אינם יודעים מנוח. בלחצם זימן ח״כ אברהם נגוסה דיון בעניין, אליו הוזמנו חברי כנסת, נציגי משרד הבריאות, נציגי הרבנות, משרד הקליטה, ארגונים חברתיים ופעילים מקהילת יוצאי אתיופיה. הדיון בוועדה היה סוער, חברי כנסת רבים מצאו לנכון לדבר. ח״כ חנין קרא לערוך חקירה פלילית ולמצות את הדין עם אסולין ומוהלים אחרים שנוהגים כמוהו. ״אנחנו לא רוצים לשמוע הסברים או תירוצים״, אמר, ״המסר שלנו צריך להיות שדברים כאלה לא יכולים לקרות״.
חברת הכנסת קסניה סבטלובה טענה שההתנהלות המתוארת בתחקיר היא ברמת ניסויים רפואיים על בני אדם ״ואנחנו יודעים לאיזו תקופה זה מתקשר״, היא אמרה. אל דבריה הצטרפה ח״כ שלי יחימוביץ׳ שציטטה את הרב שאמר ׳אין כאן אנשים, רק אני ואתה׳. ״זה אומר שכל האחרים הם לא בני אדם״, אמרה ח״כ יחימוביץ׳. ״מי שעושה ניסויים בבני אדם לא מאמין שהם כואבים ומרגישים. זה בא על רקע מה שקרה לילדי תימן. אנחנו אמורים להיות אחרי הדבר הזה, לא באמצעו של גל גזעני. זה קרב על התודעה הציבורית״.
ח״כ יוסי יונה היה חנוק מדמעות מחלק מהעדויות ומקריאות הביניים הנרגשות של זיוה מקונן דגו, מנכ״לית האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה ולא הצליח לדבר. ״אני מתבייש״, הוא אמר, כשהוא מחניק בכי, ״אני מתבייש כאדם, אני מתבייש כיהודי, אני מתבייש כישראלי. אני מתקומם וכועס. זה מקרה חמור של גזענות שנמצאת בכל מקום כשזה נוגע ליוצאי אתיופיה״.
מי שריגשה את הנוכחים הייתה חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה, שסיפרה על הרגע בו היא שמעה על התחקיר: ״יש רגעים שהמילים נגמרות״, היא אמרה. ״אנחנו כלי משחק בידי אנטישמים. מי נתן לרבנות את המונופול עלי? זאת מדינה ששונאת שחורים, שונאת יהודים. אני צועקת וזועקת, כי אף אחד לא שומע אותנו!״ בשלב זה היא קמה נסערת ממקומה ויצאה מחדר הוועדה כשזיוה מקונן-דגו קוראת אחריה ״אל תלכי, זה הבית שלנו, שהם יצאו״. מאוחר יותר דרשה מקונן מהרבנים להסיר את הכיפה מראשם ולהתפטר, מכיוון שאינם מתנהגים כיהודים. ״תתנצלו. אתם צריכים להתנצל על מה שאנחנו שומעים פה היום״. גם פרשת תרומות הדם עלתה בדיון, וגררה מחאות קולניות מצד הנוכחים. השבוע יצא משרד הבריאות בהצהרה שהוא מעדכן את הנהלים ומעתה יוכלו יוצאי אתיופיה לתרום דם. התגובות בקרב בני הקהילה נעות בין שביעות רצון על התיקון לבין חשש שזה בא להשתיק את המחאה על פרשת המוהלים.
על אף שהתחקיר שודר בערוץ 2 וברשתות החברתיות, הסיפור לא הצליח להכות גלים ולהסעיר את הציבור הרחב, שהעדיף להתעסק בפרשת הצוללות, חוק ההסדרה, הפסל של נתניהו בכיכר רבין ומטוסי החמקן. לא רק הציבור לא התעניין. לדיון לא הגיע אף חבר כנסת בכיר מן הקואליציה, אף שר ואפילו ראש האופוזיציה לא הגיע. שרי הממשלה וחברי הקואליציה, שקולם נשמע הרבה בשבועות האחרונים, לא טרחו אפילו להתייחס לתחקיר, להוציא הודעת גינוי ואף לא לכתוב פוסט בפייסבוק.
המשרדים הממשלתיים שהוזמנו לתת תשובות בוועדה לא התייחסו אל הזימון ברצינות, ושלחו נציגים זוטרים שלא נתנו תשובות מספקות. נציג משרד הבריאות הטיל את האחריות על הרבנות, מכיוון שברית מילה אינה נחשבת לפרוצדורה רפואית, לדבריו, אלא לפעולה דתית. כשנשאל נציג הרבנות איך מתגוננים מבריתות לא מוצלחות, ענה זה שיש למוהלים ביטוח צד ג׳. את אסולין, כך טען, הם זימנו לוועדה הבינמשרדית, אך הוא לא יכל להגיע.
אחת הטענות שנשמעו בדיון ונשמעות יותר ויותר היא על יחס גזעני ומזלזל של הרבנות כלפי יוצאי אתיופיה, שצריכים להוכיח את יהדותם שוב ושוב, כמו אלה שעברו גיור לחומרה. בני הקהילה משמיעים טענות על יחס לא שוויוני ומביאים כדוגמא את הבלנית בפתח תקווה שאין מכירים בכשרות ההטבלות שלה, את חוסר הכבוד לקייסים ואת העובדה שבישיבות רבות לא סופרים יוצאי אתיופיה למניין לתפילה. ״המעשה של אסולין מבטא תופעה מושרשת בממסד הרבני הגזעני״, אמר פנטהון אספה-דוויט, מנכ״ל עמותת טבקה למען צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה, ״זכויות בעלי החיים מוגנות יותר משלנו. שולחים תינוקות אתיופים למשחטה, לא יותר ולא פחות״.
מאז חשיפת התחקיר הוגשו למשטרת ישראל מספר תלונות גד הרב אסולין על ידי תמנו-שטה, ועוד מספר אנשים פרטיים. כמו כן נשלח מכתב אל הרבנות הראשית על ידי 50 ארגונים בחברה האזרחית, ביניהם ארגון צפון אמריקה למען יהודי אתיופיה, האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, נעמ״ת, אלו״ט, מכון הרטמן, איל״ן ואחרים. בתגובת הרבנות הראשית למכתב נאמר שהרב הראשי הזדעזע מהדברים והורה לזמן את אסולין לשימוע על מנת לברר אם הוא ״ראוי ויכול לשמש כמוהל בישראל״.
נציגיו של אסולין מסרו שהוא השעה את עצמו, ובמועצה הדתית חדרה נרשמו לא מעט ביטולים של חופות שהרב היה צריך לערוך. לנציגי משטרת ישראל בדיון על פרשת המוהלים וגם שבוע לאחר מכן בדיון על שיטור היתר לא הייתה תגובה לשאלת חברי הכנסת מה ההתקדמות במישור הפלילי והיכן עומדות התלונות שהוגשו. אף אנחנו הפנינו שאילתא לדוברות המשטרה ונפרסם את תגובתה כשתגיע.
———
הגשם התחיל לרדת על המפגינים, שפתחו מטריות מוכנות מבעוד מועד ולא נראו מוטרדים. אשר ובנצ׳יאמלק סלמסה הגיעו, ושני קציני משטרה ניסו לברר מיהם. ״הם אחים של יוסף סלמסה ז״ל״, נאמר להם, אבל הם לא הכירו את השם ולא את הסיפור. בבוקר התקיים בכנסת דיון על שיטור יתר ואלימות משטרתית והרבה דובר שם על הכשרת שוטרים ועל פרשת סלמסה. העובדה ששני קציני משטרה מחדרה לא מכירים את הסיפור שהתרחש לפני שנתיים בבנימינה והתפרסם באמצעי התקשורת השונים מבהירה שהדרך עוד ארוכה.
לחלק מהצעירים נמאס להפגין מול דלת סגורה והם מחליטים לנסוע לביתו של אסולין, להפגין שם. כשהם מגיעים מחכה שם כבר ניידת משטרה, אליה מצטרפות בהמשך עוד שתיים. אלא שעשרים הצעירים אינם מהווים איום ולאחר זמן מה מסתלקים השוטרים. הערב כבר יורד ובביתו של הרב אין אור וגם כאן הדלת סגורה. עוד כמה סיסמאות, עוד כמה קריאות והחבורה מתחילה להתפזר. שכן עובר במכוניתו ועוצר. ״כל הכבוד לכם״, הוא אומר. ״צריך לעשות משהו עם אסולין. יש פה שכן אחד שאסולין עשה לבן שלו ברית, איזה אסון״. שכן אחר מחזק את ידי המפגינים: ״המאבק שלכם צודק״. ״המאבק שלנו״, עונים לו שניים, ״של כולנו, גם שלך״.
תגובת המשטרה: משטרת ישראל עוסקת בחקירת נסיבות התיק. בשלב זה, אין מידע נוסף לפרסום.