פרסום ושוביניזם הולכים יחד באופן טבעי, כמו חתן וכלה, כמו המבורגר ולחמניה. זה כל כך טבעי, שלרובנו לא נראה מוזר כשחברה משתמשת בביזוי והחפצה של נשים כדי למכור את המוצר שלהם. זה הרי היה שם מאז ומתמיד, בעולם ובארץ, הצחיק את כולנו ("כולנו" במובן שפרסומאים מתכוונים אליו, שזה לא כולל את רובנו1), לפעמים אפילו נכנס לפנתיאון האייקונים הישראלי, ולא תחת הערך "שוביניזם דוחה במיוחד".
אבל הימים ימי בשורות, והם נושאים בשורה רעה לפרסומאים: הכיף הולך להיגמר. הגיעה השעה להפסיק להתעלם ולפטור חברות ופרסומאים שמשתמשים (במובן הכי גרוע של המילה) בנשים כדי למכור, והשטח מעולם לא היה יותר מוכן לזה. קחו לדוגמא את הפרסומות של גולדסטאר (ובאותה הזדמנות קחו מכאן את גולדסטאר עצמם). אישית אני מתעבת אותם בגלוי כבר שנים ולא נוגעת בירה המחפיצה, אבל רק לאחרונה, עם הוספת עוד קמפיין דבילי שמגחיך נשים לרשימה, קם קול מחאה של נשים וגברים שקוראים להחרים את המוצר. הגיעו הדברים לידי כך שאנשים מתנצלים על המצאות הבירה במקרר שלהם, ונשבעים שזה מלפני החרם ושלא יקנו עוד. קשה בינתיים לדעת אם החשיפה שקיבלו בעקבות המחאה עזרה או הזיקה להם, אבל אני מתעודדת לי בתחושה החזקה שלאנשים פשוט נמאס.
אני יודעת שלי נמאס. זה לא מצחיק אותי יותר. זה לא סבבה. זה לא נוגע לקומץ "פמיניסטיות מעוצבנות". זה נוגע לחיים שלי.
ובגלל זה, אתמול בצהרים, כשנתקלתי במודעה הדוחה-מבזה-מחפיצה-מעודדת זנות-קוראת לנשים זונות-רואה ביחסים בין המינים כלי לניצול-מה הקשר להמבורגר בכלל של אגאדיר, הרגשתי שהפעם חייבים לעשות משהו. אבל לא היה לי מושג מה. ואז פתאום השותף שלי לדירה אמר "איכס איזה דוחים. אני נותן להם כוכב אחד", ואלפי אסימונים נפלו אצלי בראש. מה יותר קל ואפקטיבי מזה? אז כתבתי פוסט. ואז עוד אחד. קראתי לאנשים להכנס לעמוד שלהם ולתת להם כוכב אחד בדירוג, ואם בא להם – להגיד מה דעתם. עד סוף היום, בעזרת יותר מ-2000 גולשים, הדירוג שלהם ירד מ-3.9 כוכבים ל-1.3 בלתי הפיך. בערב הם פשוט חסמו את אופציית הדירוגים בעמוד שלהם.
הם כנראה חשבו שהעניין נגמר בזה שהם חסמו את אופציית הדירוג (מהלך נואש בפני עצמו, שהם מנסים לחפות עליו בהודעות חצי משועשעות של מנהלי העמוד שלהם) ושכל זה היה רק באז חולף, אבל כאן ציפתה להם הפתעה. אנשים, ממש לא רק נשים, כנראה רק חיכו למשהו כל כך קל ואפקטיבי שיוכלו לעשות כדי להביע את דעתם בנושא. אין אפשרות דירוג בפייסבוק? סבבה. הבוקר היו לאגאדיר 133 דירוגים בגוגל מאפס – שזה קצת יותר משמעותי עבור הרשת, כי זה נוגע לתיירים מחו"ל שמחפשים איפה לזלול את ההמבורגר שלהם – וכעת הם עומדים על 411 דירוגים, רובם ככולם של כוכב אחד.
גם בטריפ אדוויזור, אתר עולמי מוביל לדירוג וביקורות על בתי עסק ואתרי תיירות ברחבי העולם, שכל בית עסק מקומי שמכבד את עצמו כולל לינק אליו בעמוד הפייסבוק שלו, חלה התדרדרות גדולה במצבם עם מבול טרי של דירוגים וביקורות רעות. בטריפ אדוויזור דרושה השקעה הרבה יותר גדולה כדי להשאיר ביקורת רעה (צריך להירשם לאתר ולכתוב מלל של לפחות 100 תווים) ובכל זאת, זה עובד, וזה יפגע באגאדיר לטווח הארוך.
שלא לומר שכל כלי התקשורת בארץ דוהרים עכשיו בעקבות הבאז הזה, ומספרים איך אפשר לפגוע כלכלית ברשת (ומתקשרים אלי בזמן שאני כותבת לכם).
אז אולי אני קצת תמימה (בכל זאת, לקח לי זמן להבין למה שדיים של נשים זה לא דימוי הולם לתפוזים), אבל אחרי אתמול אני די משוכנעת שאם מספיק מותגים יפגעו כתוצאה מתגובה נחרצת לקמפיינים העלובים שלהם, לא תהיה להם ברירה, מנהלים ופרסומאים יחשבו פעמיים לפני הקמפיין הבא, ונצליח לשנות את עולם הפרסום ולפרק את חתונת הדמים הזאת.
וכמה מילים לחכמי השבט והפיד, שתמיד יודעים לצטט את המשפט המבריק, תפארת קורס שנה א' בפרסום: "אין פרסום רע", ונגזרותיו – הכי טוב בשיווק זה לעצבן, לעורר פרובוקציה, עצם החשיפה שווה הרבה כסף. התפיסה הזאת מזלזלת כבר לא רק בנשים, אלא בכלל הצרכנים, ויוצאת מהנחה שהם גם ככה לא יזכרו איפה שמעו את שם המותג, רק ששמעו עליו, הסתומים, ולכן ירוצו להשקיע בו את כספם.
אנחנו נעביר את המשפט המזלזל הזה מן העולם. המציאות שלנו מאפשרת ליצור הפסד למוצר שנקשר בקונוטציות שליליות. אני לא מומחית לפרסום, אבל אני מאמינה שהאדישות וההתעלמות שאגאדיר כל כך מתאמצים להפגין (סרבו להגיב ולפני כשעה קלה העלו מודעה חדשה עם קריצה לכל הסיפור – שלפחות מופיע בה בשר מת ולא בשר של אישה) לא תוכל להמשך לאורך זמן ושהם יאלצו להבין שבלי התנצלות והסרה של הקמפיין הדוחה העניין סביבם לא יפסק בקרוב.
תשמעו, החברים (של מי?) באגאדיר, גולדסטאר, ושאר מיני מגעילים. אתם לא בלתי חסינים. אנחנו הנשים מהוות 51 אחוזים מהאוכלוסיה ויש עוד אחוזים נכבדים של גברים שתומכים בנו. אתם המיעוט. יש לנו כוח וכדאי שתתחילו להבין את זה, ולחשוב קצת יותר חזק ומאומץ בישיבת הקריאייטיב הבאה שלכם. לא שבא לי לעזור לכם אבל בתור התחלה תנסו למשל משהו מרענן כמו להציג נשים באופן יותר מחובר למציאות, ככאלה שיש להן דעות, רצונות, קריירה, וחוש הומור, זה יכול להיות שוס רציני.
תגובתה של סיסליה מנהלת השיווק של אגאדיר:
"אגאדיר, מיום הקמתה, היתה תמיד מותג חצוף, רענן, סקסי ואמיתי – כך האוכל שלנו וכך גם הקמפיינים שלנו. העלנו את הקמפיין במסגרת קידום מנת הדגל החדשה שלנו, המבורגר וואגיו ממאה אחוז בשר, הבשר שנחשב לאיכותי בעולם. סקס הוא לא ניצול, הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, הקמפיינים שלנו תמיד היו, ותמיד יהיו, סקסיים, כיפיים ומרעננים. אגאדיר הינה מקום העבודה בין הטובים בארץ, רוב עובדינו הן נשים, שכרן אינו נופל, ואף עולה במקרים רבים על שכרם של גברים ברשת. אנו עומדים מאחורי הקמפיין ולא מתנצלים. כמו כן, הקמפיין רק בראשית דרכו וצפויות עוד הפתעות רבות.