טרנסופוביה בפרסומות של סטודיו סי? פעילות טרנסג'נדריות ופמיניסטיות אומרות כי הקמפיין הפרסומי החדש של רשת מכוני הכושר מכיל מסרים הלועגים לקהילה הטרנסג'נדרית. בסדרת הפרסומות שעלו לאחרונה, מופיעה דמותו של השחקן משה אשכנזי כשהוא לבוש ומזדהה כאישה, המגיעה לסניף של הרשת יחד עם אורנה דץ. בעוד דץ נכנסת מיד, כניסתה של הדמות השנייה נאסרת שוב ושוב בטענה כי לפי מדיניות הרשת, הכניסה מותרת לנשים בלבד.
אופס, רק לנשים. הסרטון
"כאישה טרנסג'נדרית, אני חווה באופן בלתי אמצעי את המשמעות של החוויה שאני קוראת לה 'שלילת הקיום'", כתבה עו"ד רונית לירן-שקד, אישה טרנסג'נדרית ופעילה חברתית, בפוסט בפייסבוק. לדבריה, הפרסום טרנסופובי ומיזוגני. "הבסיס של האדם הטרנסג'נדר הוא הצהרתו של הפרט, של היחיד – אני אישה, אני גבר. אנשים שלא מתאים להם שיהיו טרנסג'נדרים פועלים ברמות שונות של תחכום כדי לשלול את הקיום שלנו. הביטוי הכי פשוט זה אלימות פיזית, שיכולה להגיע לכדי רצח. אחרי זה יש אנשים שיפנו אליי, כאישה טרנסג'נדרית, בלשון זכר גם אחרי שתיקנתי אותם, או מאתרים את השם הגברי הקודם שלי ומתעקשים לפנות אליי כך. ובסוף ישנם המתוחכמים יותר, שמשתמשים באמצעים כמו הומור. 'אם אני רוצה להיות קיפוד, למה אני לא יכול להיות קיפוד?' – כאלה. הומור כמו זה שמשתמשים בו כביכול בפרסומות לסטודיו סי, משמש בפועל להעברת מסר חברתי לפיו אין לנו זכות קיום פה".
"הפקידה בסרטון רואה שתי נשים שרוצות להיכנס, ואומרת לזאת שנראית 'גברית' יותר שהיא לא מרשה לה. היא כבר יודעת באופן קסום שמדובר בגבר, ואז היא מתייחסת אליה כאל גבר. זה לא שבאו ואמרו לה 'משה מגיע מחופש, תעמדי על המשמר'; מעבירים מסר שלפיו התפקיד של הפקידה הוא לזהות מי היא אישה אמיתית, ומי היא אישה מזויפת. היא זאת שתחליט מי אישה ומי לא. וזו שלילת הקיום שאני מדברת עליה – כשהצד השני בא ואומר 'אני אקבע אם את אישה או גבר. אני לא מכבד את ההצהרה שלך'. המסר שעובר הוא שנשים טרנסיות הן גברים בתחפושת. יש קו ישיר בין זה לבין החוקים שמנסים להעביר עכשיו בארה"ב, כדי למנוע מטרנסים וטרנסיות להשתמש בשירותים של המגדר איתו הם מזדהים. כי זה מה שרואים בהם – גבר בתחפושת".
אישה טרנסית או גבר בתחפושת? הסרטון
לפני פרסום הסרטון האחרון בסוף השבוע, הוציאה עו"ד לירן-שקד מכתב למנכ"לית סטודיו סי, ובו הסבירה את האפקט של הסרטונים האלו עליה ועל נשים אחרות בקהילה. עד אז, היא אומרת, נתנה לרשת ליהנות מהספק. ההחלטה להמשיך את הקמפיין מעידה, לדידה, כי הפגיעה כבר אינה בגדר הטעות. "מבחינתי, מהרגע הזה זה מכוון. לכן, אני מתייחסת לזה מעכשיו כסרטון שנאה". הגיחוך של הפרפורמנס הנשי, מוסיפה לירן-שקד, מקנה לכל הפרסומת גם נופך מיזוגני מסוים. היא מבקשת להדגיש כי הופעתו של אשכנזי אינה נופלת בגדר הדראג, שכן "דראג זה מופע תיאטרלי, שייקח את הפרפורמנס הנשי ואת ההתנהגות הכי מוקצנת – כי זה לא נועד להציג אישה. זה נועד להיות תיאטרון. אבל בחיי היומיום, זה לא עובד ככה. אישה טרנסית חיה כאישה, זה לא תיאטרון. זו שוב אמירה לפיה טרנסית היא פשוט גבר בתחפושת".
גם הפעילה החברתית טל.(י) ווזנר-שלום-נבו מוצאת את הצגת הדמות הטרנסג'נדרית ככזו שבסיסה שקר כבעלת תוצאות הרסניות. "היא ממש מנסה לעבוד על הפקידה, שצריכה למנוע ממנה להיכנס. זה כאילו המגדר של נשים טרנסג'נדריות הוא שקר, וזה הכי מסוכן. זה חושף אותן לאלימות – ברגע שהססטוס מתגלה, הן נתפסות כמי שניסו כביכול לעבוד על מישהו. זה מעבר לבדיחה לא מוצלחת – היא ממש מתבססת על רעיונות אלימים שנשים טרנסיות גם ככה מתמודדות איתן".
"אני חושבת שהרעיון של מרחב מוגן לנשים הוא הגיוני וטוב", היא מבהירה. "אני גם ממש מבינה למה בחרו לעשות פרסומת יותר מצחיקה וקלילה, כי זה נושא כבד. אבל בסוף זו דוגמה לאופן שבו גם כשמנסים להעביר ביקורת על גברים, משסים נשים אחת בשנייה. הרי לא חסרות אלף התנהגויות מעצבנות של גברים בחדר כושר שהיו יכולות להופיע בפרודיה כזאת. הבחירה לכלול בה נשים טרנסיות מעידה על חוסר ההבנה שלהם איך טרנסיות עובדת. בכל התגובות שלהם, סטודיו Cכתבו שהם בנו תכנית מיוחדת לנשים. אבל טרנסיות על הורמונים הרבה יותר דומות בפיזיולוגיה שלהן לנשים סיסג'נדריות (נשים שהמגדר שלהן תואם את המין הביולוגי, נ.ב.). זו ממש בורות".
"יותר מזה", היא מחדדת, "בדיוק מו שנשים סיסגנד'ריות צריכות מרחבים בטוחים, מכל הסיבות – הטרדות, אישיוז עם הגוף, סתם הרגשת נוחות – כל זה תקף גם לנשים טרנסיות, שמתמודדות עם אותן סוגיות. בטח לגבי הגוף, וגם לגבי הטרדות של גברים. במובן הזה, זה שוב לפצל נשים ולהעמיד אותן אחת נגד השנייה, וזה סתם. ואין לזה שום בסיס עובדתי. זה לא שהייתה איזו קריאה של נשים סיסג'נדריות על הצורך בהפרדה מטרנסיות. זה סתם גבר סטרייט שישב בחדר קריאטייב, ועלה לו רעיון לא מוצלח במיוחד. זה הכי מיותר. אפשר להעביר את אותו מסר ורעיון, שהוא כאמור חשוב ומהמם, בדרכים לא פוגעניות".
מהרשת נמסר בתגובה:
"קמפיין הדיגיטל של הרשת כולל סדרה של סרטונים הומוריסטיים, כאשר קו העלילה המחבר ביניהם הוא ניסיונותיו של משה אשכנזי, בתפקיד עצמו, להתאמן ברשת המיועדת כל כולה לנשים בלבד. הפקידה מזהה אותו כמשה אשכנזי. כדרך האירוניה, הוא מנסה להתגנב לרשת במגוון תחבולות. תכלית הסרטונים היא המחשת ייעודה של הרשת ככזאת המותאמת לנשים, באופן היתולי מובהק. הרשת מתנצלת באם נפגעו רגשות הציבור מהסרטונים ומצהירה כי לא היה בכוונתה להעביר מסר מסוג זה, לא במישרין ולא בעקיפין".