לפני שנתיים, ב-7 ביולי 2016, התפרסמו מסקנות "ועדת ביטון להעצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך". הוועדה הוקמה על ידי שר החינוך נפתלי בנט כדי להעשיר את תוכניות הלימודים בהיסטוריה, בספרות ובמסגרות לא פורמליות במטרה לתקן את המעוות ולהביא לשוויון בתוכן ה"מזרחי" לעומת זה האשכנזי.
כשהתפרסמו מסקנות הוועדה הן זכו לסקילה בתקשורת שלרוב העדיפה להתמקד ב"עלייה לקברי צדיקים", תיאור רחוק מדיוק של אחת מהמלצותיה השוליות של הוועדה לטיולים לקברי חכמים מזרחים בדומה לביקורי בתי הספר בקברי אבות הציונות ותנועת העבודה, וביקורי בני נוער בספרד ובמרוקו בדומה לסיורי המורשת האשכנזית שנעשים בארצות מרכז ומזרח אירופה.
המלצותיה המרכזיות של ועדת ביטון היו עדכון תוכניות וספרי הלימוד בפרקים מתולדות יהדות ספרד והמזרח, לימודי חובה של סופרים ומשוררים מזרחים, יצירת סדרת "עמוד האש מזרחי" על ידי הטלוויזיה החינוכית שתדגים את תרומת יהדות המזרח להיסטוריה היהודית ולציונות, הקמת מוזיאונים, שינויים במועצה להשכלה גבוהה כך שיהיו בה יותר נציגים מזרחים והקמת פקולטות חדשות למדעי הרוח שיכללו את תחום לימודי יהדות המזרח.
שנתיים חלפו, כאמור, ומכל אלה לא נעשה כמעט דבר פרט לשינוי מינורי במועצה להשכלה גבוהה והפקת "עמוד האש" מזרחי.
"ההמלצות המרכזיות נגעו בעיקר לשני דברים מרכזיים: שינוי תכנים ותקציב", אומר ד"ר שמעון אוחיון שהיה חבר בוועדה והוא אחד היחידים שהסכימו להתראיין לגביה, "הצענו שינוי בתוכניות הלימודים כך שתהיה נוכחות גדולה יותר של קהילות המזרח בהיסטוריה ובספרי הלימוד, וביקשנו תקציב של 250 מיליון שקלים כשמחצית מהם אמורים להיות מופנים למחקר.
"בתוכניות הלימוד נעשו תיקונים כמו הכנסת הנושא של גירוש היהודים מארצות ערב, אבל תחום המחקר ננטש לגמרי. לפני 13 שנים נסגרו המכונים שחקרו את יהדות המזרח באוניברסיטאות בר אילן, חיפה ובן גוריון ואנחנו תבענו את פתיחתם מחדש כי בלי מחקר אין עתיד לשום דבר. אז נראה איזה סרט יפה, או תוכנית טלוויזיה שתיקרא עמוד האש המזרחי שבה ישקיעו כ-20 מיליון שקלים ותהיה הצגה יפה, אבל איפה העתיד?".
"בשנת 2006 החליטה שרת התרבות לימור לבנת (הליכוד) החליטה לסגור את כל נושא חקר המזרח, ואז הופסקו התקציבים ונסגרו כל מכוני המחקר", אומר הרב פרופ' משה עמאר, שהיה גם הוא חבר בוועדה, "את כל המרצים במכונים האלה פיטרו, ואצל החוקרים שהייתה להם קביעות חיכו עד שיגיעו לגמלאות, ואז יפרשו – ולא איישו את התקן אלא ביטלו אותו או שהתקן הועבר לחקר יהדות אירופה.
"ביקשנו או להחזיר את האגף הזה של שילוב יהדות המזרח או לחלופין שיקציבו כסף לאוניברסיטאות על ידי העמדת תקנים למחקר או להוראה. דיברנו בוועדה על תקציב של כ-15 מיליון שקלים לכל האוניברסיטאות, לצורך הוצאת צעדים אלה לפועל, אבל כל זה לא נעשה. אומרים שבתחום החינוך היסודי והתיכוני הוסיפו בשיעורי ספרות איזה שיר או סיפור ואיזה פרק קטן על ההיסטוריה המזרחית".
אז מה עושים עכשיו?
פרופ' עמאר: "אין לנו שום כלים להקים קול צעקה. שר החינוך הוא זה שאחראי אם לקבל את המלצות ועדת ביטון וליישם או לגנוז אותן, ובסוף כל מה שיצא מהוועדה זו סדרת טלוויזיה. ארז ביטון דיבר על התסכול שלנו פה ושם בעיתונות וברדיו. אין גיבוי פוליטי מאחוריו, וגם את הח"כים המזרחים הנושא מעניין כמו שמעניין אותי דג מלוח. מה שמעניין אותם זה רק הקידום של עצמם. ההנהגה הפוליטית שלנו חסרה ההשכלה וערך עצמית. אין זקיפות קומה".
אתה מתכוון בדבריך גם למשה כחלון?
"בוודאי. הוא שר האוצר. הוא היה צריך להורות לשר החינוך – 'אדוני תעשה'".
העוול הגדול מכולם
"חייבים להשקיע במחקר אם באמת רוצים לחשוף את היצירה, את התרומה, את הפעילות הציונית ואת קורותיהם של יהודי המזרח", אומר ד"ר אוחיון, "כל מדעי הרוח והחברה סובלים מתת תקצוב ומי שסובל הכי הרבה הם התכנים על יהדות המזרח שאין להם 'אבא', כי המכונים שעסקו בהם נסגרו. הדור של החוקרים שגדל במכונים האלה כמו פרופ' משה עמאר, פרופ' יוסף שטרית ואחרים כבר מבוגר ואין דור חדש אז הפער יזעק לשמיים בעוד כמה שנים.
"המדינה חייבת להתערב ולקדם ולהצמיח חוקרים כך שיהיה ביטוי לכל קהילות יוצאי המזרח. מי היה מכיר את הפעילות הציונית בלוב בלי המחקר שנעשה בתחום, ומי היה מכיר את סיפור עליית הנוער והמחתרות במרוקו אם המחקרים לא היו נעשים?"
השינוי המרכזי שנעשה במל"ג עליו מצביעים שני חברי הוועדה הוא מינויה של פרופ' חביבה פדיה כחברה במועצה להשכלה גבוהה במטרה לקדם שינויים בנושא יהדות ספרד והמזרח. פרופ' פדיה מונתה לעמוד בראש צוות מומחים בנושא, אך עבודת הצוות עוכבה על ידי היועץ המשפטי של מל"ג בטענה שיש קודם לתקצב את פעילותה. פדיה השוהה בימים אלה בחו"ל סיכמה במשפט אחד: "אני עובדת כבר שנה על הכנת התנאים להתחלת העבודה. הייתי רוצה להפשיל שרוולים ולעבור לעבודה עצמה".
"המצב הנתון הוא ניסיון מאורגן של המדינה למחוק את התרבות המזרחית, שהוחלף בתיקונים קלים שאף אחד מהם לא היה הנכחה רחבה ומלאה של התרבות הזו, פרט למה שהלם את המיתוס הציוני", אומר ד"ר אלמוג בהר, משורר, סופר וחוקר. עבודת הדוקטורט של בהר עסקה בכותבי פיוטים בקהילות היהודיות בעולם המוסלמי.
"יש צורך בשינוי עמוק ומקיף במערכת החינוך, בלימודי הספרות וההיסטוריה, בטקסים ובהשכלה הגבוהה", אומר ד"ר בהר, "השינויים האלה יתאפשרו לדעתי רק כשהשפה הערבית תהיה שפת חובה במערכת החינוך כבר מכיתה א' או ב', וכך אפשר יהיה להנכיח את היצירה היהודית הענפה בשפה הערבית.
"ההיסטוריה הרחבה והמורכבת ביחס לעידן הלאומי ולעידן הקולוניאלי, זו המצריכה לכתוב את הסיפור מחדש ובאופן מקיף וביקורתי, לא הוכנסה לתוכניות הלימודים, כי השינויים הללו אינם יכולים להיות פשוט רשימת מושגים המצורפת לחומר הלימוד הקיים, אלא מחשבה מחודשת על תפיסות שלילת הגולה, והנרטיב 'מגולה לגאולה' המלווים את כלל מערכת החינוך. כנראה משרד החינוך לא בשל לשינויים מקיפים ועקרוניים, ומעדיף בחלק מן התחומים רק שינויים סימבוליים".
"בשעתו, אמרו פרופסור מנחם פרי ונתן זך שללמד את שירת שבזי זו בדיחה. אם לא נעמיד דור פרופסורים של יהדות המזרח מול כל המלעיזים, מערכת הדיכוי תמשיך להתקיים", מסכם ד"ר אוחיון, "הזלזול ביצירה המזרחית ימשיך כי רק הם (האשכנזים – ר"ז) כותבים ומפרסמים.
"תראי באינטרנט מה קרה בעקבות הסדרה 'סאלח פה זה ארץ ישראל'. במקום לחקור, ישבה חבורה שהכחישה את תכני הסדרה, ולא היה כמעט אף אחד שיכול היה להתעמת איתם כי אין חוקרים ברי סמכא שיכולו לעשות זאת ולהציג נתונים. די! תפסיקו להכחיש! אי ההכרה הוא העוול הגדול מכולם".
תגובות
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "במסגרת תקציב המדינה הקצתה הממשלה כ-60 מיליארד שקלים למשרד החינוך והוא זה שאמון על ניתוב הכספים בהתאם לסדרי העדיפויות שלו. על כן, שאלת התוספת התקציבית איננה רלוונטית למשרד האוצר".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לאחר עשרות שנים משרד החינוך תיקן עוול היסטורי, והחל להשלים את סיפורו הציוני של העם היהודי. בתוך כך, מאז פרסום הדוח המשרד הקצה המשרד יותר מ-24 מיליון שקלים ליישום פעולות שנגזרו ממסקנות הדוח, ובכלל זה הקצאה של מיליון שקלים לטובת חקר יהדות המזרח. בין הפעולות שתקצב המשרד – אות יקיר הרשות בתחום יהדות המזרח, תיעוד סיפורי עלייה, מספרי סיפורים של יהדות המזרח, 'עמוד האש' מזרחי, הוספת 30 פרקים בנושא יהדות המזרח ל'חדשות העבר', סרטוני עדות של מנציחי מורשת יהדות המזרח וספרד ועוד. לצד אלה המשרד עדכן את תכניות הלימודים באמצעות הוספה של תכנים לימודיים או עדכון של תכנים לימודיים במקצועות היסטוריה, ספרות, מוזיקה ותרבות יהודית ישראלית (כולל התייחסות לנושא בבחינות הבגרות)".
[mc4wp_form id="1006521"]