"כל אחד נותן לה 10 שקל, 16 שקל, והיא מסדרת אותם לפי התור", כך הסביר בשבוע שעבר אחד העובדים בכניסה למשרד הפנים בבני ברק למבקשי המקלט שבאו למקום כדי להאריך את אשרת הכניסה שלהם. בהקלטה, שהגיעה למקום הכי חם בגיהנום, מאשר העובד למעשה את מה שכל מבקשי המקלט יודעים זה זמן רב – משרד הפנים בבני ברק נתון בידי מאכערים ש"עושים קופה" על גבם של מי שנזקקים לשירותי המשרד, והכל נעשה בידיעה מלאה של העובדים במקום.
"נאמר לנו שחידוש האשרה עובר מסניף רשות האוכלוסין וההגירה בתל אביב לבני ברק", מספרת דנה (שם בדוי) שהגיעה לסניף עם בנה המאומץ ד'. ד' הגיע מאריתריאה לפני כשבע שנים כשהיה בן 13, אך מעמדו בארץ עדיין לא הוסדר סופית. "סגרו את רוב התחנות להארכת האשרות, והלחץ על הסניף בבני ברק אדיר. הגעתי עם הבן שלי בשעה 12 בצהרים וחשכו עיניי. מסתבר שהם מוכנים להכניס כל יום עד 1000 איש. ידעתי שאין לנו סיכוי".
הקלטת שיחה עם אחד העובדים במשרד הפנים בבני ברק
בכניסה למשרד הסביר לה אחד העובדים במקום את הדרך שבה מתנהל הסניף. "הם (האריתריאים – ר"ע) משלמים 10 שקל עבור התור. ה-10 שקל שלהם זה כלום לעומת מה שמשלמים הגיאורגים, הרוסים, המולדובים. הם משלמים 700 שקל, 800 שקל עבור תור".
"רשות האוכלוסין שלא נערכה להמוני האנשים שבאים לשם שכרה חברת אבטחה פרטית שיצרה שם מערך שלם שבנוי על כוח והפחדה", מספרת דנה. "יש שלושה מרחבים של תור: מגרש חניה שמפוצץ באנשים, לאחריו יש תור בסללום שיוצרת חברת אבטחה פרטית, ורק אחרי כמה עשרות מטרים יש תור בכניסה למרשם האוכלוסין ששם מקבלים מספר ממוחשב כמו בכל סניף של משרד ממשלתי שנותן שירות. כל מי שנוגע בגדר שהציבה חברת האבטחה הפרטית צעקו עליו ודחפו אותו".
כ-1000 בני אדם מורשים להיכנס לסניף משרד הפנים בבני ברק, הסניף הראשי שמטפל באשרות שהייה מדי יום. הזקוקים לשירותי המשרד מגיעים אליו עם תור שאותו קבעו מראש, אך בהגיעם לסניף מסתבר להם כי לא ייכנסו, גם אם אשרת השהייה שלהם פגה באותו היום (הארכת אשרת השהייה אפשרית רק אז). אחד המאבטחים בכניסה הסביר לדנה כי גם 31 ימים אחרי שפגה אשרת השהייה לא ניתן לעצור את בנה, שכן החוק מאפשר להאריך את האשרה בתקופה זו, אולם בינתיים בנה אינו יכול לעבוד שכן מעסיקים לא מסכימים לשכור לעבודה את מי שהאשרה שלו לא בתוקף.
בכניסה למשרד, כאמור, ממליצים לפונים להיעזר בשירותיה של המאכערית. גם תחינותיהם של מי שהגיעו למקום לפנות בוקר לא עזרו. מעדויות שהגיעו למקום הכי חם בגיהנום עולה כי מבקשי מקלט הפונים למאבטחים מועברים לפעמים לסוף התור או מורחקים ממנו כליל, כך שהם מאבדים גם את ה"תור" שלהם כדי להצטרף לתור.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "1000 בני אדם ביום הוא מספר גדול מאוד של פונים, ואת הבקשות השונות בודקים בני אדם ולא מכונות. לגבי טענות על ספסרות בתורים יש לפנות למשטרה".
[mc4wp_form id="1006521"]