חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי היה ב"צנרת" החקיקה בכנסת במשך כמה שנים, ואושר בקריאה השלישית רק בתום מושב הכנסת האחרון – וגם זאת אחרי שנערכו בו שינויים נרחבים. המחאה הגדולה שהחוק הצית מחד, והטענות של ראש הממשלה לפיהן החקיקה אינה פוגעת במיעוטים ולמעשה לא משנה דבר מאידך, דורשת בדיקה סעיף-אחר-סעיף של החוק הזה: מהם הדברים שהשתנו, כיצד, והאם יש פגיעה באזרחי ישראל – יהודים ולא יהודים – כתוצאה מאישור החוק.
את ניתוח החוק עשה ד"ר אדם שנער, מבית הספר הארי רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה
لقراءة المقال باللغة العربية اضغطوا هنا
לחיצה על החץ שלצד נוסח הסעיף תציג את הניתוח שלו

עקרונות יסוד
(א) ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל
הסעיף הזה לא מאוד מחדש, וחוזר על מה שמופיע בהכרזת העצמאות, שהמדינה מוקמת בתוך ארץ ישראל. זה לא אומר שבהכרח יש חפיפה בין ארץ ישראל למדינת ישראל.
(ב) מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית
(ג) מימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי
סמלי המדינה
(א) שם המדינה הוא "ישראל"
(ב) דגל המדינה הוא לבן, שני פסי תכלת סמוך לשוליו, ומגן־דוד תכול במרכזו
(ג) סמל המדינה הוא מנורת שבעת הקנים, עלי זית בשני צדדיה, והמילה "ישראל" למרגלותיה
(ד) המנון המדינה הוא "התקווה"
(ה) פרטים לעניין סמלי המדינה ייקבעו בחוק
בירת המדינה
ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל
שפת המדינה
(א) עברית היא שפת המדינה
(ב) לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינה; הסדרת השימוש בשפה הערבית במוסדות ממלכתיים או בפניהם תהיה בחוק
(ג) אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע במעמד שניתן בפועל לשפה הערבית לפני תחילתו של חוק-יסוד זה
קיבוץ גלויות
המדינה תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות
הקשר עם העם היהודי
(א) המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם
(ב) המדינה תפעל בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובין בני העם היהודי
(ג) המדינה תפעל לשימור המורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי בקרב יהדות התפוצות
התיישבות יהודית
המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה
לוח רשמי
הלוח העברי הוא לוח רשמי של המדינה ולצידו ישמש הלוח הלועזי כלוח רשמי; השימוש בלוח העברי ובלוח הלועזי ייקבע בחוק
יום העצמאות וימי זיכרון
(א) יום העצמאות הוא יום החג הלאומי הרשמי של המדינה
(ב) יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום הזיכרון לשואה ולגבורה הם ימי זיכרון רשמיים של המדינה
ימי מנוחה ושבתון
שבת ומועדי ישראל הם ימי המנוחה הקבועים במדינה; למי שאינם יהודים זכות לקיים את ימי המנוחה בשבתם ובחגיהם; פרטים לעניין זה ייקבעו בחוק
נוקשות
אין לשנות חוק-יסוד זה אלא בחוק-יסוד שנתקבל ברוב של חברי הכנסת
"ככלל", מסכם ד"ר שנער, "החוק משדר הדרה של מי שאינו יהודי שכן מדובר בחוק שעוסק רק ביהודים ומבסס את עליונותם המדינית. לא פחות חשוב ממה שיש בחוק הוא מה שאין בו: הבטחה לשוויון ולדמוקרטיה".
אחרי הניתוח של שנער, כמעט בלתי אפשרי לומר שחוק היסוד החדש אינו משפיע לרעה על מעמדם של כל אזרחי ישראל הלא-יהודים. הרמיזות מצדו של ראש הממשלה על כך שהחוק אינו משפיע לרעה על לא-יהודים שמשרתים בצבא, למשל, אינן עולות בקנה אחד עם נוסח החוק שתמך באישורו.
יתכן בהחלט שמדובר בחוק שייכנס לספרי ההיסטוריה, כפי שרבים כל כך בין הפוליטיקאים בימין הצהירו מיד אחרי אישורו. כלל לא בטוח, עם זאת, שהחוק הזה יירשם בהיסטוריה כדבר חיובי.
[mc4wp_form id="1006521"]