יש טקסטים, או מסמכים או עובדות ומספרים, שכמעט לא צריכים הסבר. הדברים, כמו שאומרים, מדברים בפני עצמם, שלא לומר זועקים לשמים. זה מה שיקרה בטור הזה עד הבחירות הקרובות. את מה שאספנו אנחנו נניח כאן. את הפרשנות תתנו בעצמכם ועל אחריותכם.
רק 21 גברים ונשים חשבו שנכון יהיה לתת ממיטב כספם ולתמוך כלכלית בקמפיין של המועמד בנימין נתניהו בנסיונו לנצח בבחירות הפנימיות בליכוד את היריב האימתני והכריזמטי שמתמודד מולו – דני דנון.
אין ולו ישראלי אחד שבחר לתת מכספו ולסייע לנתניהו בהתמודדות הזאת. מבין תורמי הכספים לראש הממשלה, יש אנשים שעד לכתיבת שורות אלה כבר הזרימו כ-800 אלף שקלים לקופתו של המועמד שלהם, ומתוכם רוב מובהק לאזרחי ארצות הברית; אך יש גם תורמים מספרד ומגרמניה. לדנון, שגייס עד עכשיו כ-260 אלף שקלים, אגב, דווקא יש תורם ישראלי אחד: אזרח מקרית טבעון בשם אחמד דראושה, שתרם לסגן השר לשעבר סך של 5,000 שקלים.
שתי משפחות בולטות מעל כל שאר התורמים של נתניהו – הן בהיקף הגיוס של בני המשפחה והן בגובה התרומות שכל אחד מהתורמים העניק לו:
המשפחה הראשונה היא משפחת בוּק (Book) מניו ג'רזי שבארצות הברית. דאגלס, ניל, רוברט וסקוט בוק תרמו סכום של 43,273 שקלים לנתניהו כל אחד (או 173,092 שקלים כתרומה "משפחתית" מצטברת). משפחת בוק עשתה את הונה מבעלות על חברת JSSI, מספקיות השירות הגדולות בעולם למטוסי סילון ולמנועי סילון. ב-2010 הודיעה החברה על מינויו של אחראי טכני חדש ליבשת אירופה, שיהיה אחראי גם על עסקי התעופה של החברה בישראל.
תרומות משפחת בוק
המשפחה השנייה שהרימה תרומה גדולה לקמפיין של ראש הממשלה היא משפחת פאליק (Falic). נילי, סיימון, ליאון וג'רום פאליק תרמו כל אחד סכום שנע בין 45,011 ל- 44,724 שקלים לנתניהו (או 179,183 שקלים כתרומה "משפחתית" מצטברת). משפחת פאליק היא הבעלים של חברת Duty Free Americas, חברה שכפי ששמה מעיד עוסקת בחנויות פטורות ממכס ברחבי יבשת אמריקה. ליאון, ג'רום וסיימון מחזיקים כולם במשרות הנהלה בחברה הזאת.
תרומות משפחת פאליק
רק שלוש חנויות מחזיקה חברת דיוטי פרי אמריקה מחוץ לארצות הברית. חברה בת שלה בשם "פונטה קאנה" (Punta Cana) הרשומה בפנמה, מחזיקה באחת משלוש החנויות האלה (השתיים האחרות נמצאות במאקאו, בירת ההימורים). החברה מפנמה זכתה ב-2012 במכרז של רשות שדות התעופה לניהול חנויות הדיוטי פרי בשדה התעופה עובדה בדרום והיא מנהלת את המתחם מאז 2013.
החוזה הוא לחמש שנים (עד 2018), עם אפשרות להארכה של שנתיים נוספות (עד סוף 2020), ללא חובה של הוצאת מכרז חדש. בתקופת המכרז הזה, אם יושלם שדה התעופה החדש בתמנע לפי התוכניות בעוד שנתיים, יעבור מתחם הדיוטי פרי שנמצא בבעלות משפחת פאליק לטרמינל החדש שבו אמורים לעבור עד 1.8 מיליון נוסעים בשנה, מה שיגדיל משמעותית את הפדיון מהחנויות.
השבוע, יחד עם פרסום נתוני התרומות של בנימין נתניהו, פרסם שר התחבורה ישראל כץ את התמונה הזאת בדף האישי שלו בפייסבוק. יציקת מגדל הפיקוח של שדה התעופה החלה, ובסוף 2016 ימריא המטוס הראשון הוא כותב שם. ראש הממשלה שייבחר בבחירות הקרובות, אם כך, יהיה זה שיחנוך את השדה.