יותר משלושה מיליון וחצי ישראלים הם בעלי פרופיל פעיל בפייסבוק, כמעט חצי מאזרחי המדינה. הרשת החברתית הגדולה בעולם אפילו פתחה משרד בארץ הקודש, והיא מככבת תדיר בחדשות (וגם באתר זה). גם ראש הממשלה נתניהו הוא משתמש כבד בפייסבוק, שמהווה פלטפורמה בעבורו להעביר סרטונים עם מסרים לתומכיו בלי להישאל שאלות כלשהן, כפי שהיה אמור לעשות (וראוי היה שיעשה) לו היה עורך מסיבת עיתונאים, למשל.
אבל מסתבר שלמרות ההשקעה של הרשת במשרד ישראלי, ולמרות הפופולריות הרבה שלה בארץ – פייסבוק לא מאמצת את ההגדרות של ממשלת ישראל ושל החוק הישראלי ככל שהדברים נוגעים לגבולות המדינה.
- הטלפון שלך גלוי לכל בפייסבוק – זה לא באג, זה פיצ'ר
- בלי הסברים ובלי חוכמות – מערכת הענישה והצנזורה של פייסבוק ישראל
בהגדרות של פייסבוק השכונות בירושלים שנבנו אחרי מלחמת ששת הימים ובהן גילה, רמות והגבעה הצרפתית אינן חלק מישראל, רמת הגולן היא עדיין חלק מסוריה, וכמובן שגם שטחי יהודה ושומרון (לרבות ההתנחלויות והמתגוררים בהם) אינם קשורים בצורה כלשהי למדינה. למרות הצהרותיו של נשיא ארצות הברית והודעתו על הכוונה להעביר בעתיד את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, מבחינתה של פייסבוק הקו הירוק המחלק את העיר לשניים חי וקיים.
בגלל הפופולריות הרבה, מפרסמים ישראלים רבים מעלים מודעות בתשלום לרשת פייסבוק. כמו כלי תקשורת אחרים, גם המקום הכי חם בגיהנום מקדם את התוכן שלו בתשלום ברשת זו. הסוד לקידום של המקום הכי חם אינו סוד בכלל – אנחנו מייעדים את הפרסום ("מטרגטים", בלשון אנשי המדיה החברתית) לא לכל העולם, אלא רק למי שגרים בישראל. הסיבה פשוטה: אנחנו מגזין עיתונאי בעברית, שכותב על הקורה בחברה הישראלית, ומוכוון לקוראים החיים כאן בארץ או למי שרוצים לדעת מה קורה פה – ופרסום לכל העולם, מעבר לכך שלא יהיה אפקטיבי, גם יעלה לנו הרבה יותר כסף.
כשבדקנו את יעילות הפרסום שלנו באמצעות מפות האפקטיביות שפייסבוק עצמה יוצרת, אי אפשר היה שלא לראות מיד שישראלים בגדה המערבית כלל לא ראו את הפרסומות שלנו בפיד שלהם. כך גם תושבי רמת הגולן. פייסבוק צבעה בכחול (שמשמעו "אזור שאליו הגיעה המודעה") רק את ישראל בקווי הארבעה ביוני 1967, זאת עם המותניים הצרות ועם פרוזדור ירושלים.
זום במפה שעשינו בעיר ירושלים באמצעות הכלי שמספקת הרשת למפרסמים מגלה שמי שגר בשכונת ארנונה בירושלים ראה בהחלט את הפרסומים שלנו, אבל מי שגר בהר חומה הסמוכה לא נתקל בהם מעולם. עובדי ההייטק בהר חוצבים נחשפו לפרסום כשהיו במשרד, אבל אם הם גרים מעבר לכביש, בשכונת רמות שאותה הם יכולים לראות מהחלון כשהם בעבודה – הפרסומים שלנו לא הגיעו אליהם הביתה, שכן לפי פייסבוק, היא אינה חלק מישראל.
צריך לומר כי זו אינה הפעם הראשונה שבה גולשים ישראלים מבחינים בסוגיות הנוגעות לסיווגה המדיני של ירושלים. בשנת 2011 פורסם באתר מיינט ובעיתון ידיעות ירושלים כי גולשים מישראל הבחינו שירושלים מופיעה בפייסבוק כעיר בפלסטין. עצומה פורסמה ברשת בשעתו במחאה על העניין, אך נראה שלא ממש השפיעה.
הגילוי בעניין הקו הירוק בפייסבוק גרם לכעס בממשלה, ששריה (כמו גם ראש הממשלה, כאמור) מרבים להשתמש ברשת ורואים בה אמצעי תקשורת לכל דבר ועניין, למרות שהיא כלל אינה מגדירה עצמה ככזאת. "עבור ממשלת ישראל, ירושלים היא בירתה הנצחית והמאוחדת של מדינת ישראל. זאת עמדתנו וזאת הסיבה שאנו משקיעים מאמצים רבים להעברת השגרירויות לירושלים", אמרה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי למקום הכי חם. "את העמדה הזאת אנחנו מעבירים במגעים שלנו עם כל החברות הבינלאומיות. אנחנו לא מסכימים עם העובדה שהחברות אלה מאמצות את הטרמינולוגיה ואת המפות של האו"ם וגם את הנקודה הזו אנחנו מעבירים בשיחות שלנו איתם. כך גם נמשיך לעשות עד שישנו את גישתם". גם בעיריית ירושלים אמרו אמש כי בכוונתם להעלות את העניין מול נציגי פייסבוק בארץ.
נציגות פייסבוק בישראל עדיין לא הגיבה לנושא, זאת למרות פניות רבות.
[mc4wp_form id="1006521"]