כלל יסוד הוא, שכמו שכלב מושך קרציות וקומזיץ מושך ברחשים, גם תופעות חברתיות חיוביות מושכות אליהן טרמפיסטים ועלוקות שמבקשות לחיות על הדם. השבוע הבנו שאפילו הגל של עליית הנושאים החברתיים לראש סדר היום התקשורתי, שינוי השיח וכניסת הפריפריה – דברים שהיו חלום רחוק לפני 20 שנה – הצליחו להביא מוצצי דם וגורפי רווחים, רק מסוג אחר.
יש אנשי פרסום שלמדו שבאווירה ציבורית שמנסה לתקן עוולות היסטוריות לטובת שוויון וצדק, בכל פעם שהם ילעגו לקבוצת אוכלוסיה מוחלשת ומודרת (שני ביטויים שבטח קורעים אותם מצחוק בישיבות קריאייטיב לוהטות) – הם יקבלו מלא תגובות. הרי הכותבים החברתיים האלה, אושיות הרשת, לוחמי השוויון והצדק, כבר יקפצו ויעשו הפצה בלי כסף. צריך רק לדעת להדליק את האש…
כלל אצבע בפרסום: מלא תגובות זה טוב. אש זה הכי טוב.
"לצחוק על טרנסג'נדרים? רעיון ענק!" אמרו לעצמם בוודאי פרסומאי סטודיו סי שהגו וביצעו את הסרטונים הטרנסופוביים שהסעירו השבוע את הרשת. "בחיי, טרנסג'נדרים עוד לא היו כאן", החמיאו בסיעור המוחות אלו לאלו. "את כולם כבר העליבו פה, אבל הפעם אנחנו הולכים לפרוץ דרך! גם הפמיניסטיות, גם כל הטרנס-משהואים האלה, כמה זה יחד? כמה כותבים יש להם בתקשורת החברתית? יאללה, אש אש!"
קופ"ח מכבי: איזה צחוקים זה מבטא רוסי
במשרד הפרסום יהושע TBWA (שם נהדר, אגב. קשה לשימוש כשבאים לכתוב עליכם, אנשי מאחורי הצללים המושבעים, אבל נתגבר) יודעים שטרנסג'נדריות הן לא גברים בתחפושת, אבל יש להם ניסיון מעולה בניהול קמפיין על גבן של פריפריות. בפעם שעברה הקרבן היו הרוסים.
בסדרת פרסומות לקופת חולים מכבי, הושיבו אנשי המשרד את הקומיקאי אדיר מילר, לענות לטלפונים אמיתיים של אנשים אמיתיים שמתקשרים למוקד של הקופה. כשאחת מלקוחות הקופה מבקשת לשוחח עם נציג דובר רוסית, מילר עוטה מבטא רוסי מגוחך ומגחיך ואומר: "מדבר אנטולי, במה אני יכול עוזרת אותך?". בהמשך הסרטון – שאורכו יותר משלוש דקות של הומור שהפסיק להיות מצחיק לפני שני עשורים לפחות – מילר עונה לאישה בג'יבריש מגוחכת במבטא רוסי מומצא, ומתעלל בה עד שהקהל קרוע מצחוק בבית, ושלושה בעלי טורים הספיקו לנסח אמירה נוקבת.
הרשת געשה, חברת כנסת מהמגזר גינתה ("התוצר לא משהו", ניסחה בעדינות ח"כ קסניה סבטלובה), ורשת מכבי הסירה את הסרטון ופרסמה בפייסבוק מעין התנצלות: "קיבלנו הרבה מאוד תגובות חיוביות אבל גם כאלו שנפגעו ולא מצאו אותו מחויך מכיוון שלא הייתה בכוונתנו לפגוע באף אחד, החלטנו להוריד את הסרט". הם חזרו לחדר הישיבות וחיכו שיבוא להם הרעיון הגדול הבא.
(לקריאת טור הפרשנות על הפרסומת של מכבי: יאללה גם כן אתה! צוחקים איתך!)
אגאדיר: מה בעצם יש לנשים חוץ מגזרה לוהטת ותאוות בצע?
פרסום ושוביניזם הולכים יחד באופן טבעי, כמו חתן וכלה, כמו המבורגר ולחמניה. זה כל כך טבעי (בטח עלה עם הפמיניזם כתגובת נגד, כשם שהגחכת ציבורים מוחלשים עולה עם הגל החברתי) שלרובנו לא נראה מוזר כשחברה משתמשת בביזוי והחפצה של נשים כדי למכור את המוצר שלהם. ועם זאת חייבים לציין לשלילה את הקמפיין של Two65ו-"מוגרבי אנד ארנגס" לרשת ההמבורגריות אגאדיר.
בסדרת סרטונים ושלטי חולצות דוחים במיוחד מככבים שניים: גבר כבן 80 ואישה שגילה שליש מגילו במקרה הטוב, כשהיא מלטפת אותו, סועדת אותו, ונחה בחיקו. כדי לחזק את תחושת הבחילה, נחתם הקמפיין במילים "Rich taste".
הגולשים הרבים שלא התחברו למודעה הדוחה-מבזה-מחפיצה-מעודדת זנות-קוראת לנשים זונות-רואה ביחסים בין המינים כלי לניצול, החליטו להצביע בעכבר – ודירגו בגוגל מאפס וטריפ אדוויזור בדירוג של כוכב אחד, הדירוג הנמוך ביותר. זה היה אחר המקרים הבודדים שבהם אכן הופעל חרם צרכנים נגד מפרסם אלים.
(לקריאת טור הפרשנות על הפרסומת של אגאדיר, ועל תגובת הנגד של הגולשים: אין פרסום רע? חכו, אגאדיר, מיד נראה)
באמונה: בלי שכנים מזרחים, מבטיחים
צחקנו על רוסים ועל נשים, ולכן ההמשך הטבעי הוא, ניחשתם נכון, מזרחים. סרטון של חברת "באמונה", המשווקת דירות בשכונת כרמי גת, מציג מזרחים נלעגים, בעלי מבטא מוגזם, נבערים מדעת ומנימוסים בסיסיים, המשתלטים על בית המשפחה הדתית המושלמת.
תחת הסלוגן "לגור עם אנשים כמוך", מציגה הפרסומת משפחה דתית מדליקה נר חנוכה, כשלפתע נכנסים בדלת שני אורחים בלתי קרואים, הראשון מכנה (במבטא מזרחי נלעג, כאמור) את החנוכייה "מנגל", ואילו השני ("אברג'יל", שמו), מסביר לו שבכלל מדובר בקונחייה (?). הם מוסיפים לחולל מהומה בבית המשפחה, שמגיבה מצדה בגלגולי עיניים ומבטי גועל.
בצפייה ראשונה קשה להאמין שלא מדובר בפרודיה. מדהים לחשוב שאנשי "באמונה" ראו את הסרטון הזה הרבה לפני שעלה לאוויר ואיש מהם לא עצר את האיוולת. המסקנה היחידה שאפשר להגיע אליה היא שהם רצו באיוולת, וגרפו ממנה רווח כלשהו.
הגולשים אמנם הצליחו להתגבר על ההלם ולצאת נגד הפרסומת, ובסופו של דבר החליטו בחברת "באמונה" להסיר אותה, ואף פרסמו התנצלות: "המסר הפוגעני שעבר בסרטון אינו דרכנו ונוגד את ערכינו" כתבו שם. בהמשך פורסם כי היועץ המשפטי לממשלה יבדוק חשש לאפליה בשיווק הבתים של "באמונה". כך או כך, מעשה היח"צ והפרסום נעשה, והושלם בהצלחה.
(לקריאת טור הפרשנות על הפרסומת של "באמונה": כרמי גת: לגור עם אנשים כלבבכם! כמה נפלא!)
אבל בכל זאת, בנות זה תמיד הכי הרבה צחוקים
חברת גולדסטאר מתהדרת כבר שנים בקמפיין שכל האג'נדה הדבילית שלו היא "לרדת" על בחורות. תחת הסלוגן "תגיד תודה שאתה גבר" מוצגות נשים צעירות כשהן בעיקר בוכות – או מתבכיינות – על גבר שעזב אותן או לא רוצה בהן. נשים כסמרטוט? הלו, לא צריך לשים שקל על הפרסום הזה, הוא כבר יריץ את עצמו. יריץ? הוא עוד ישלם לנו!
ארגון ויצו, שמפרסם מדי שנה את "מצעד הפרסומות השובינסטיות ביותר" ואף פעם לא מתקשה לגייס מועמדות, נתן את המקום הראשון והגרוע ביותר לחברת קוסמטיקה שהציגה ארבע דוגמניות שמתחרות על הזכות להיות הפרזנטורית שלה. במתחרות הכוונה אחת בשנייה, במכות.
הפרסומת שהגיעה למקום השני היא של חברת אסם, ובה נראית אישה מחושמלת על ידי מכשיר כלשהו, בכל פעם שהיא שוגה בהכנת הסלט.
על פניו – המפרסמים צודקים והם השיגו את מה שהם רוצים. גם כשמירי רגב יורדת על שמאלנים ואלה קופצים כמו מריונטות מוכות עווית, הרווח שלה נמדד בכלל בקופה שנמצאת הרחק משם – קולות חברי מרכז הליכוד.
לכן, חוץ מלהיות עכברי מעבדה שמתעצבנים (או מתחשמלים, אם אתם אישה), יש בכוחנו גם לעשות מעשה. חרם צרכנים עובד, זו עובדה. אם הסטודיו שלכן מבזה טרנסג'נדריות, תחליפו סטודיו. אם הקופה שלכם מעליבה רוסים, תחליפו קופה. תמצאו המבורגריה שלא מבזה נשים, ואל תקנו בית מ"באמונה", גם אם אתם מברי-המזל שעומדים בקריטריונים הגזעניים שלה.
עכשיו תגידו, אתן לא הוגנות, ומאיפה הבאתן את כל האופל והכוונות השטניות של המפרסמים האלה והלקוחות שלהם?! אולי הם טעו, מעדו החליקו, או שסתם חטאו בגזענות, כי במי מאיתנו אין קצת ממנה?
טעינו? וואלה, מתנצלות. אולי בעוד חודש נוריד את הטור הזה ונגיד שאתם לא חבורת עלוקות מוצצי דם שעושים כסף ופרסום למוצרים שאינם ראויים למגע יד אדם. סתם יצא לנו. מה, לא הבנתם? צוחקות אתכם, נו.