לאחרונה הודיעה מועצת התלמידים והנוער הארצית, שביום ראשון שלאחר חופשת הפסח תתקיים שביתת תלמידים. המועצה מוחה נגד בוחני הנהיגה (הטסטרים), שבעצמם שובתים במאבק על תנאי עבודתם.
כיום מועסקים במדינה רק כ-133 בוחנים האחראים על כמעט 100,000 תלמידי נהיגה בחודש – ממוצע של 750 תלמידים על כל בוחן. כדי לנסות ולהקל על הלחץ, בשנתיים האחרונות עובדים הבוחנים עוד יום בשבוע והוסיפו שני טסטים בכל יום, וכיום מספר הטסטים הממוצע שבוחן עושה ביום מגיע ל-38. התוצאה היא, שבישראל של 2016, התורים למבחני הנהיגה ארוכים באופן קיצוני בהשוואה לשאר העולם, וזאת בגלל המספר הנמוך של הטסטרים ביחס לנבחנים, ועל המצב האבסורדי הזה מוחים בוחני הנהיגה.
הנפגעים העיקריים מהמשבר הם אנחנו, בני הנוער, מכיוון שמדובר באוכלוסייה שמרכיבה את רוב הלומדים נהיגה. רק שבמקום להצטרף למאבק המקצועי הצודק, שיעזור לתלמידים פעמיים – גם בתור תלמידי נהיגה בהווה, וגם בתור עובדים שכירים לעתיד – החליטה מועצת התלמידים לשבות נגד הטסטרים, על מנת להפעיל לחץ שיחבל במאבקם.
הכתובת האמיתית לפתרון המשבר הוא משרד התחבורה, בראשות השר ישראל כץ. השר הוא האחראי על הבוחנים, הוא המפקח עליהם, הוא זה שמעסיק אותם והוא זה שקובע את תנאי עבודתם. בשנים האחרונות, הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט, מנהלת מדיניות גורפת של ייבוש תקציבי בשירותים הממשלתיים – ביניהם גם מבחני הנהיגה – כחלק מתהליך של ריסוק השירותים, במטרה להוביל תהליך הפרטתה, שסופו למחוק את שרידי מדינת הרווחה שנותרו בישראל.
בהתאם לקווי המדיניות, במקום לשפר את תנאי ההעסקה של בוחני הנהיגה, העדיף משרד התחבורה בראשותו של כץ לבטל את ההעסקה הישירה של הבוחנים, ולהפכם לעובדי קבלן באמצעות תהליך הפרטה. ההפרטה מעלה שאלות ערכיות חשובות: האם גורמים פרטיים, המונעים על ידי שיקולי רווח – ולא המדינה – הם שצריכים לקבוע תנאי העסקה של בוחני נהיגה, וכך לקבוע מי יעלה על הכבישים במדינה? "לא ייתכן שהמדינה הפועלת כגוף מעסיק, פועלת באופן שיטתי על מנת להתנער מאחריותה כלפי העובדים ולהעביר אותם למעמד של עובדי קבלן," אומר אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות העובדים, ארגון העובדים הגדול במדינה. "בזמן שכל המשק צועד אל עבר העסקה ישירה, משרד התחבורה ממשיך לחפש דרכים על מנת להנציח תבניות העסקה נצלניות," הוסיף.
בנוסף, חשוב להדגיש שהפרטת מערך הטסטים לא תהפוך את לימודי הנהיגה לזולים יותר. כפי שניתן לראות בשירותים מדיניים אחרים שעברו הפרטה, גורמים פרטיים מונעים משיקולי רווח והפסד, וניתן לשער שבמקרה של מבחני נהיגה, מספר הכשלונות ינסוק על מנת לגרוף רווחים נוספים מבחינות חוזרות.
גם פעולות קודמות של המועצה פעלו נגד מאבקים צודקים שפגעו לכאורה לייצג אינטרסים של תלמידים: שביתת התלמידים הקודמת חיבלה במאבק הצודק של המורים למען תנאים הוגנים בכל הקשור לביטוחים בטיולים שנתיים. גם אז, שביתת התלמידים העמידה בעדיפות גבוהה את הטווח הקצר על הטווח הארוך: במקום לדאוג שיציאה לטיולים שנתיים תיעשה בצורה בטוחה ואחראית, שלא משאירה את המורים מאחור, למועצה פשוט נמאס שלא מאפשרים יציאה לטיולים שנתיים.
כמו במקרי עבר, מועצת התלמידים משתמשת בתירוץ של "א-פוליטיות" כדי להצדיק פעולות בעייתיות מצדה. לכאורה, המועצה היא גוף א-פוליטי, עם אינטרסים א-פוליטיים. אבל בפעולותיה, המועצה מגלה חוסר הבנה של המושג "פוליטי": מועצת התלמידים היא גוף עם כוח, שיש לו אינטרסים, שמייצג ציבור ושנוקט בפעולות מתוך מטרה להשפיע על המדיניות בכל העניינים שקשורים לתלמידים בכל המדינה.
בפועל, השביתות שמקדמת המועצה הן פוליטיות לחלוטין: שביתת התלמידם הנוכחית היא פוליטית משום שהיא מסייעת להרס העבודה המאורגנת, להפרטת השירותים הציבוריים ולפגיעה בזכויות העובדים. הפעם, תנועת "הנוער העובד והלומד" ניסתה להגיע להידברות עם מועצת הנוער והתלמידים, אך ההישג העיקרי שלהם הסתכם בדחיית השביתה ביומיים, כדי שלא תצא לפועל בתאריך הסימבולי של ה-1 במאי, חג הפועלים.
בתור ציבור העובדים העתידי של מדינת ישראל, אנחנו התלמידים צריכים להיות מודאגים ביותר משינויים בשוק העבודה. הרעת תנאי העובדים ושבירת הכוח של האיגודים המקצועיים – הגופים המייצגים של העובדים, שנלחמים למען הזכויות והתנאים שלהם – תפגע בנו באופן ישיר ומוחשי בעוד כמה שנים.
למועצת התלמידים ולאלפים הרבים של התלמידים בארץ יש כוח, ועצוב לראות שפעם נוספת, היא מבססת את עצמה כגוף קצר רואי ולא סולידרי. המועצה יכולה לרתום את כל כוחה למטרות טובות ופעילויות חיוביות, לעזור באמת למדינת ישראל, לחברה בה אנו חיים ולציבור התלמידים.
כך היא תהפוך לגוף משפיע שכולנו כתלמידים נתגאה בו.
השביתה שמועצת התלמידים מנסה לקדם מפנה את האש למקום הלא נכון. במקום לעזור לטסטרים, וכך גם לנו, המועצה פועלת נגד המאבק. אולי חלק מחברי המועצה רואים בכך צעד חכם, ואולם, לטווח רחוק ובהסתכלות כוללת ברור שהשביתה רק תפגע בתלמידים.
בן חושן הוא יו"ר נוער מרצ.