התמונה שיש לנו בראש על איך תיראה הפרדה במעיינות בשמורות טבע היא תמונה נחמדה של ליברליזם סובלני, שמכיל את כולם ואת כולן לפי צרכיהן ורגישותם. אבל זה לא הולך להיות נחמד או מכיל. תכלס, כל מי שחי פה יודע איך זה ייראה. פשוט לא התעכבנו לחשוב רגע על הרזולוציות. אני משתפת מהיכרותי עם הפרדות בפועל, לא מציוצים מהכורסא.
לפני כחודש החליטה רשות הטבע והגנים לקדם חקיקה שתאפשר רחצה נפרדת לנשים וגברים במקורות מים בכלל שמורות הטבע והגנים הלאומיים. הרשות הרגיעה שתהיה הפרדה רק בשמורות שבהן יש כמה בריכות או מעיינות, כך שתמיד תהיה בריכה פתוחה לנשים, לגברים ובריכה מעורבת. עכשיו, קחו את שמורת המים החביבה עליכם ודמיינו איך היא תראה. תוך דקה יוקמו גדרות יוטה גבוהות בין המעיינות או הבריכות, כי בשביל התאמה לציבור שומר הצניעות צריך לכבד ״שמירת עיניים״. שלא יהיה שדה ראייה לפריצות.
זו לא המצאה או הגזמה. זכרו איך נראה הכותל המערבי כיום, עם מחיצה שמחייבת נשים לטפס ולעמוד על הגבהה, להימתח על קצות האצבעות כדי לראות בקושי את הבן או הנכד עולה לתורה. כך ייראו פינות החמד האהובות והקסומות. אני מתחייבת על כך.
מרוב ליברליות מכילה, כבר אי אפשר יהיה לעצור את זה. אני מכירה את זה מהאקדמיה. הבטיחו במועצה להשכלה גבוהה בהן צדק לבג״ץ שזו תהיה הפרדה בצביון ״מכבד״, רק בכיתות הלימוד. היום ההפרדה היא בספריות ובקפיטריות, עם עונשים לסטודנטיות ״לא צנועות״, אפילו עם מזכירות נפרדת לפי מין. כמו מרצים באקדמיה, גם הקופאים בכניסה לשמורות יהיו גברים. קופאיות הן בעיה.
הבטיחו במועצה להשכלה גבוהה שזו תהיה הפרדה בצביון ״מכבד״, רק בכיתות הלימוד. היום ההפרדה היא בספריות ובקפיטריות, עם עונשים לסטודנטיות "לא צנועות"
הכינו את עצמכם לכך שדרישות ההתחשבות יתחילו עוד מהחניון. אני לא מחרטטת או מגזימה. זה לא טיעון של מדרון חלקלק. אנחנו מחליקים מזמן במורד המדרון. ביותר ויותר מלונות בישראל, כשמתארחת קבוצה דתית, האורחות מתבקשות בכניסה לשים על עצמן משהו, להתחשב. מפרידים אפילו מעליות.
אני כותבת בצער עמוק על מה שנהיה מהיהדות בידי חלקים קטנים ממנה, אך משפיעים. יאשימו אותי בשנאת דת ודתיים, זו תגובה קלה ודמגוגית. אני יודעת שלא יעזור כמה אטען שאני אוהבת ושוחרת יהדות ומכבדת אנשים מכל הזרמים, ומחויבת לשילוב, ועוסקת רבות בקידום חברה ישראלית סובלנית ומכילה לכולם, כולל דתיים וחרדים. אז ישמיצו. אל תאמינו.
לא תהיה סימטריה
תתכוננו גם לשלטים בכניסה לגנים לאומיים ולשמורות טבע שמבקשים מנשים להתחשב, להתלבש צנוע, לא להתעכב ליד השביל של הגברים בדרך למקור המים. קצת התחשבות הרי עוד לא הרגה אף אחד.
מניסיון, גם במעיינות לא תהיה סימטריה בין גברים לנשים. לא תהיה, כי אף פעם אין. ואל תגידו ״טוב בסדר, בואי נניח שתהיה סימטריה״, כי זה פשוט לא קורה. לא במדרכות, ולא במלגות ולא בתכניות הלימוד ולא במרחק של נשים וגברים מהבמה באירועים.
תשאלו ״אבל למה מותר שיהיו חופים בהפרדה?״. כי הפרדה בבריכות ובחופים היא חריג מצומצם שהוכר בחוק. בשונה מרצועת חוף קטנה, כאן מדובר על התרחבות למשאבי טבע ייחודיים, שמנסיון סביר שיועתקו לדרישה להפרדה בחוג דרמה במתנ״ס או להצגות בהבימה. הדרישה להפרדה מתרחבת כל הזמן.
הנה למשל, מועצת קרית ארבע טענה בבג״ץ שהיא לא יכולה לפתוח את הבריכה לרחצה מעורבת, אפילו לשעות ספורות, כי מים שרחצו בהם במעורב הופכים טמאים ואסור יהיה לרחוץ בהם אחר כך בהפרדה. זה כמו חזיר באוכל, הם טענו. ועוד, המשיכו בלעג, הציפיה לשעות לשחיה מעורבת היא גחמה ששקולה לציפיה לספק רחצה עם דולפינים.
זו אמנם גרסה קיצונית ומעוותת של יהדות, וכרגע השבח לאל, שולית, אבל היא מבטאת משהו עמוק על חוסר הסבלנות כלפיכם, הליברלים. כלפי מי שיודע שסימון המין והקצאת מקום ואפשרויות לפי מין ביותר ויותר מרחבים הוא פוגעני ומפלה.
מועצת קרית ארבע טענה שהיא לא יכולה לפתוח את הבריכה לרחצה מעורבת, כי המים הופכים טמאים. זו גישה שמבטאת משהו עמוק על חוסר הסבלנות כלפי הליברלים
גם במקרה הנוכחי עסקינן בהתיישרות עם הקיצוניים ביותר. חרדים ודתיים מצליחים לא רע לטייל וליהנות משמורות הטבע כבר 73 שנה. לכולנו יש צרכים ורגישויות. אבל חיים חברתיים, בהגדרה, כרוכים בכך שלא נקבל את כל מאוויינו אם הם פוגעים פגיעה קשה באינטרסים מתנגשים. ופה הם פוגעים-גם-פוגעים.
מרוב דאגתנו הכנה לכבוד האדם, לשוויון מהותי, לרב-תרבותיות, לצרכים של כו-ל-ם, שכחנו להבהיר לעצמנו איך זה הולך להיראות. ההפרדה במרחבים כמו שמורות טבע לא תכבד איש. לא את הטבע, לא חילונים ולא דתיים.
ד״ר יופי תירוש היא חברת סגל בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב