בשבועות האחרונים נדמה שאי אפשר לברוח מהנקודות הצבעוניות של יאיוי קוסאמה. רטרוספקטיבה מקיפה של האמנית היפנית בת ה-92 הגיעה למוזיאון תל אביב, ושוק האמנות, היח"צ והתקשורת המקומי כמרקחה. עשרות כתבות מפרגנות על התערוכה המבוקשת, ראיונות ויותר מ-100 אלף כרטיסים שנמכרו מראש מסמנים שמדובר בהצלחה מסחררת – הימור משתלם של המוזיאון בימי פוסט קורונה. זאת תהיה תערוכת השנה, אולי תערוכת העשור.
מי שאחראית במידה רבה להבאת התערוכה היוקרתית לישראל היא סוזן לנדאו. עד 2018 היא כיהנה כמנכ"לית וכאוצרת הראשית של המוזיאון, וכעת היא חתומה על התערוכה כאוצרת חיצונית. לנדאו היא דמות בכירה בעולם האמנות הישראלי. שנים ארוכות כיהנה כאוצרת הראשית של מוזיאון ישראל בירושלים, ושמה הולך לפניה גם בעולם. לקשרים הבינלאומיים שלה, שעזרו לתערוכה שוברת-הקופות לנחות דווקא בישראל ולא במדינות אחרות שעמדו בתור, ספק אם יש מקבילה בתחום האמנות המקומית.
מדוע דווקא בתל אביב? לנדאו והמנכ״לית שהחליפה אותה, טניה כהן עוזיאלי, העניקו בסוף השבוע שעבר ראיון משותף לרענן שקד ב״ידיעות אחרונות״ במסגרת הקמפיין לקידום התערוכה. כהן עוזיאלי סיפרה שם כי לנדאו פנתה אליה ביוני 2020 – בעיצומה של המגפה – ואמרה לה שזו ההזדמנות הלוהטת להביא את התערוכה. "שנים ניסינו להשיג את התערוכה ולא הצלחנו״, אמרה כהן עוזיאלי, ״אבל כשהתחילה הקורונה היו כמה ביטולים בעולם ואמרו לנו יש איזו אפשרות להביא את זה אליכם. התחייבנו ביוני 2020 למשהו שיקרה בנובמבר 2021. בתקופת קורונה, עם כל אי הוודאות שהייתה אז, זה היה סיכון".
עם הצלחה אי אפשר להתווכח, וגם לא עם ההימור הנועז שלקחה המנכ״לית הנוכחית בעידודה של קודמתה בתפקיד (אילו ישראל הייתה נתונה עכשיו בסגר, התערוכה הייתה יורדת לטמיון ואיתה הון תועפות).
אבל יש צד נוסף למעורבותה של לנדאו בהבאת התערוכה, והוא הכובע המסחרי שהיא חובשת במקביל.
אחרי סיום תפקידה במוזיאון, התחברה לנדאו לאיש העסקים סטיב נסימה, אספן אמנות יהודי-בלגי שעבר לישראל, ופתחה איתו גלריה מסחרית ברחוב אחד העם בתל אביב שנושאת את השם נסימה-לנדאו.
נסימה הוא אספן בולט של קוסאמה, ואף השאיל למוזיאון תל אביב שלוש עבודות של האמנית. העבודות הללו מוצגות בתערוכה החדשה, לאחר שנתרמו בעבר למוזיאון על ידו. בשיחות שקיימנו עם אוצרים ותיקים ואנשים בכירים בעולם האמנות הישראלי, עלתה תמיהה ביחס לכך שאוצרת תערוכה מציגה במוזיאון עבודות שנמצאות בבעלותו של השותף שלה למיזם מסחרי.
סיוע נדיב התקבל
בחישה של אספנים עשירים במוזיאונים ציבוריים אינה המצאה חדשה, והיא גם לא פטנט ישראלי. כאשר אמן מקבל תערוכה במוזיאון חשוב, זאת לא רק שורה מכובדת בקורות החיים: יש לה השפעה משמעותית על מחירי העבודות שלו או שלה. אספנים חזקים משתפים פעולה עם מוזיאונים, בקשרים מסועפים שכוללים השאלת עבודות, תרומות נדיבות וגם שותפות בקבלת ההחלטות על התערוכות הבאות. מי שיכול להשפיע על מוזיאון להציג אמן שנמצא באוסף שלו – ייהנה מהון סימבולי ולא סימבולי כלל, ברגע ששווי העבודות יזנק בעקבות התערוכה.
בכירים בעולם האמנות שאיתם דיברנו אמרו השבוע כי טשטוש הגבולות בין אספנים, גלריות מסחריות ומוזיאונים אמנם אינו חדש, וכי מוזיאון תל אביב בפרט משופע לאורך השנים בקשרים בעייתיים. הם הזכירו בהקשר זה תערוכות עבר שהוצגו בהן עבודות מהאוסף של דורון סבג, אחד האספנים הגדולים בארץ, שהוא גם יו"ר ועדת התערוכות במוזיאון תל אביב.
בהקמת התערוכה הנוכחית יש וריאציה נוספת שמעוררת ביקורת מחודשת. "ממתי אוצרת של תערוכה מציגה עבודות של מישהו שהיא בשותפות עסקית איתו?", אמרה ל״מקום הכי חם״ אוצרת מוכרת, שביקשה להישאר בעילום שם. גורמים אחרים בשוק האמנות תהו גם הם לגבי ניגוד העניינים לכאורה, שעלול לעלות מהקשר העסקי בין סוזן לנדאו לסטיב נסימה. "זה גם במה לחשיפה עבורו וגם מעלה את ערך העבודות הפרטיות שלו״, אמר השבוע בעל גלריה.
העבודות של קוסאמה אכן יקרות ביותר כבר עכשיו וספק אם נסימה או כל אספן אחר זקוק לתערוכה בתל אביב כדי שערכן יטפס עוד יותר. עם זאת, נסימה, כאיש לא מוכר יחסית בזירת האמנות המקומית, נהנה כעת מכניסה מתוקשרת בדלת הראשית לאחד ממוסדות התרבות החזקים במדינה.
גורמים בשוק האמנות תהו לגבי ניגוד העניינים לכאורה, שעלול לעלות מהקשר העסקי בין לנדאו לנסימה. "זה גם במה לחשיפה עבורו וגם מעלה את ערך העבודות הפרטיות שלו״
בשעה שהקשר המסחרי בין לנדאו לנסימה לא מקבל גילוי נאות בשום מקום בפרסומי התערוכה, נסימה לוקח על המהלך חלק מהקרדיט וחוגג את הרגע. בחשבון האינסטגרם השוקק שלו נראה, כי מלבד תרומתו לתערוכה הוא לוקח עליה סוג של חסות כמוציא ומביא.
מסיבת הפתיחה של התערוכה נערכה בביתו, בהשתתפותה של לנדאו, ובשישי נסגר המוזיאון אחר הצהריים לטובת אירוע פרטי, שנסימה ערך לחבריו ולמשפחתו לרגל התערוכה החדשה. מהמוזיאון נמסר כי "בתערוכה הנוכחית, התומכים והתורמים המשמעותיים הפרטיים והעסקיים, קיבלו אפשרות לערוך אירועי פריוויו בתערוכה ללקוחות צוותים, חברים, ידידים וכו'".
בקרדיטים לתערוכה, מוצג נסימה כאחד התורמים לה. קצת אחרי הקרדיטים הגדולים יותר למפעל הפיס, בנק הפועלים וגופים פיננסיים אחרים, שהתערוכה לא היתה מתאפשרת בלעדיהם. הוא מוצג בקטגוריית "סיוע נדיב התקבל", במקום החמישי לאחר יעל ורמי אונגר; שרון ודוד ברגינסקי; רחל ומשה ינאי; ודורון ומריאן לבנת.
בראיון משותף שערכו נסימה ולנדאו ל"הארץ" עם פתיחת הגלריה שלהם בתל אביב לפני כשנה, נשאלה לנדאו איך שומרים שתורמים לא יתערבו בהחלטות. "תמיד השתדלתי שאם יצירה נתרמת, היא תהיה תרומה ללא כל הגבלות. כלומר, שאנחנו לא מחויבים להציג אותה והמוזיאון חופשי לעשות עמה מה שהוא רוצה", אמרה.
השבוע, בפאנל מקוון לענייני אמנות במסגרת סדרת מפגשים שנקראת here we art, אמר נסימה כי אין לו תפקיד רשמי בהבאת התערוכה, אך באותה נשימה הניח כי הקשרים שלו עם המייצגים של קוסאמה בעולם, כמו גלן סקוט רייט (שנכח במסיבה בביתו; ת"מ) עזרו לאפשר לתערוכה להתגשם.
"בסופו של דבר זה קשרים אישיים״, אמר נסימה. ״סוזן הובילה את כל התהליך, היא היתה המנוע, אני הייתי השמן של המנוע". עוד סיפר כי אוסף קוסאמה שלו הוא "סוג של התמכרות", כי שווי העבודות עלה, וגם ציין כי השאיל למוזיאון תל אביב כמה עבודות של האמנית המפורסמת.
"הוא רק תורם"
בשיחת טלפון עם לנדאו תהינו אם אין טעם לפגם בכך שהיא כאוצרת התערוכה הציגה בה עבודות של השותף העסקי שלה. "פעלתי בתערוכה הזאת כאוצרת חיצונית. העבודות שלו היו במוזיאון בכל מקרה, עוד לפני, והוחלט לצרף אותן. תראה, אם רוצים, אם מאוד רוצים, אז יכולים למצוא בכל דבר איזשהו פגם. התערוכה הזאת היתה על הפרק עוד כשהייתי מנכ"לית המוזיאון. כשעשיתי חפיפה לטניה (עוזיאל כהן, המנכ"לית הנוכחית; ת"מ) סיפרתי לה שזה על הפרק והיא אמרה לי שאמשיך לנסות להביא אותה. ביוני 2020 פתאום זה היה אפשרי והיא החליטה ללכת על זה".
מה היתה התרומה של השותף שלך נסימה בהבאת תערוכה?
"הוא תרם לתערוכה. הוא אספן של קוסאמה הרבה שנים".
הבנתי שהוא עזר ליצור קשרים.
"לא לא, זה קשרים לגמרי שלי. הקשר שלו זה רק שהוא תורם, כמו שיש תורמים אחרים".
כשהתערוכה תסתיים, הערך של העבודות שלו צפוי לעלות, לא?
"תראה, כל העבודות שבתערוכה זה בדרך כלל קורה… אז עכשיו אני צריכה לחשוב שאולי הערך שלהן יעלה, למרות שהם היו כבר במחסנים של המוזיאון? אני לא יכולה ככה".
כמנכ"לית מוזיאון תל אביב לקחת אוצרים חיצוניים. מה עושים במקרה שהאוצר הוא גם גלריסט, חותמים על ניגוד עניינים?
"אני קודם כל לא בדיוק מוצהרת כגלריסטית. אני פשוט אוצרת, זה הכל".
אבל את שותפה בגלריה, אז את סוג של גלריסטית כעת.
"אז אני שותפה".
ממוזיאון תל אביב נמסר בתגובה: "אוצרת התערוכה סוזן לנדאו, מבכירי האוצרים בישראל, היא בעלת מוניטין רב שנים וללא רבב של תפקידי אוצרות וניהול במוזיאונים הגדולים בארץ וחלקה בגלריה 'נסימה-לנדאו', מוכר וידוע לכלל הציבור.
"לנדאו אצרה את התערוכה הנוכחית כאוצרת חיצונית, בשיתוף עם ד"ר סטפני רוזנטל, מנהלת מרטין-גרופיוס-באו, בברלין, אחד ממוסדות האמנות המרכזיים והחשובים באירופה. במוזיאון אנו עובדים מדי שנה על כמה תערוכות עם אוצרות ואוצרים חיצוניים משדה האמנות בארץ ובעולם, ולא נוהגים לחתום איתם על הסכמי ניגוד עניינים.
"במוזיאון אנו עובדים על תערוכות עם אוצרות ואוצרים חיצוניים משדה האמנות בארץ ובעולם, ולא נוהגים לחתום איתם על הסכמי ניגוד עניינים"
"מוזיאון תל אביב שאל לתערוכה עבודות מעשרות גורמים – בהם הסטודיו של האמנית יאיוֹי קוסאמה בטוקיו יפן, מוזיאונים בינלאומיים, אוספים ציבוריים ואספנים פרטיים מכל העולם המחזיקים ברשותם עבודות של האמנית. מתוך למעלה ממאתיים עבודות המוצגות בתערוכה, שלוש יצירות הן בבעלות האספן סטיב נסימה. עבודות אלו הן בהשאלה לטווח ארוך למוזיאון תל אביב לאמנות (לחמש שנים לפחות, עם אפשרות להארכה כמקובל)".