הכנסת התפזרה, הבחירות יתקיימו בתחילת מרץ ויש מי שמכין כבר את צבאות הלוביסטים שלו על קו הזינוק. "המקום הכי חם" חושף כי בית המטבחיים דבאח ויבואן הבשר דה לוי שכרו באחרונה את שירותיהן של שתי חברות לובינג מהגדולות בכנסת, ככל הנראה כהכנה לתחילת החקיקה מחדש של החוק האוסר משלוחים חיים של עגלים וטלאים לישראל.
כדי לספק את הדרישה של השוק המקומי לבשר, מתבצע יבוא של בשר לישראל, אלא שמטעמי כשרות ולאור העובדה שהמכס על יבוא עגלים בוטל כליל ב-2014, התעשייה מעדיפה לייבא בקר חי בספינות מאוסטרליה וממדינות אירופה, כמו פורטוגל, הונגריה, צרפת ועוד.
בשנים האחרונות חשפו ארגוני זכויות בעלי חיים שמשלוחים חיים של עגלים וטלאים מתאפיינים בהתאכזרות קשה לבעלי החיים. העגלים והטלאים נאלצים לשהות לעיתים עד שלושה שבועות בספינה, בצפיפות, בתנאי מזג אוויר קשים, לפעמים מתבוססים בצואה שלהם ושל שאר בעלי החיים תוך סכנה בריאותית עבורם ועבור הצרכן.
המחאה של הארגונים – בראשם "אנימלס" (לשעבר אנונימוס) – נגד המשלוחים החיים הובילה לבסוף לחקיקת חוק לאיסור יבוא בקר בדרך זו. בנובמבר 2018, כחודש לפני פיזור הכנסת ה-20 עברה בקריאה טרומית הצעת החוק להפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים לישראל. אולם חודש וחצי לאחר מכן פוזרה הכנסת ה-20. עכשיו המחוקק יידרש להתחיל מחדש בהליך החקיקה מכיוון שדין רציפות לא חל על חוק שעבר קריאה טרומית בלבד.
מי שעשויים להיפגע מהחקיקה הן שלוש החברות הגדולות במשק: תנובה (אדום-אדום), בית מטבחיים דבאח ודה לוי-תוצרת חקלאית בע"מ יבוא ושיווק בני בקר. מסיבה זו הם בחרו להיעזר בשירותי לובינג כדי לקדם את ענייניהם בכנסת.
חברת תנובה, בעלת "אדום אדום", מיוצגת באופן קבוע מזה עשרות שנים על ידי חברת הלובינג פוליסי. בית המטבחיים דה-לוי שכר לאחרונה את שירותי חברת הלובינג גורן-עמיר, ובית המטבחיים דבאח שכר את שירותי חברת הלובינג גלעד יחסי ממשל ולובינג.
תמיכה חוצה מפלגות
הצעת חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים, תיקון: איסור משלוחים חיים לשחיטה), הוגשה על ידי חברי כנסת שונים גם בכנסת ה-22. אחת ההצעות היא של ח"כ מיקי חיימוביץ' מכחול לבן שאליה חבר ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו. אותו חוק הוגש גם על ידי כל חברי סיעת המחנה הדמוקרטי.
"יש לחוק הסכמה חוצת מפלגות", אומרת חיימוביץ'. "יש לי שיתוף פעולה עם ישראל ביתנו וגם מיקי זוהר בעד. נתקלתי בספקנות אצל החרדים אבל אני חושבת שההבנה כמה צער בעלי חיים מתרחש בתהליך המשלוחים ישכנע גם אותם בסוף. חברת הלובינג לא מטרידה אותי". ח"כ אבידר הוסיף: "אני מאחל לכל חברות הלובינג להתפרנס בכבוד, אבל זה לא יעזור להם – נדחוף את החוק בכל הכוח".
"אנחנו לא מופתעים", אומרים באנימלס. "גם בכנסת ה-20 בעלי אינטרסים שפכו הרבה כסף כדי להיאבק בחקיקה. ברור שמצפה לנו מאבק קשה, המאבקים שלנו אף פעם לא קלים ותמיד יש תעשיות עשירות. הצדק איתנו והתמיכה הציבורית ביוזמות למען בעלי חיים עצומה ורק תמשיך להתחזק", מוסיפים באנימלס. "במוקדם או במאוחר המשלוחים החיים ייפסקו. השאלה רק מתי זה יקרה וכמה בעלי חיים יסבלו במסעות הללו עד אז".
לגייס את אבא ביבי
סקר שנערך ביולי 2018 עבור "אנימלס" ו"תנו לחיות לחיות" הצביע על תמיכה של למעלה מ-80 אחוז מהישראלים בהפסקת המשלוחים החיים לישראל. מי שהעניק לחוק דחיפה משמעותית היו שרה ויאיר נתניהו, שתמכו בו בפומבי ופעלו לסייע בהעברתו. התגייסותם הייתה גורם חשוב בקידום החוק ובהצלחה להעבירו בקריאה טרומית.
יאיר גייס את אבא ביבי, שהעלה פוסט בנושא ובו כתב: "אישרנו בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק לעצירת המשלוחים החיים לישראל. חובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים". אפילו מכתב ששלח מלקולם טרנבול ראש ממשלת אוסטרליה, המדינה שממנה מגיעים רבים מהמשלוחים החיים, ובו ביקש לבחון את ההחלטה – לא עזר לטרפד את קידום החוק.
למרות שתמיכת נתניהו ומשפחתו איננה מוטלת בספק, פעילי זכויות בעלי חיים מציינים כי הם לא עשו ככל שביכולתם להשלים את החקיקה עוד בכנסת ה-20. אחרי הכל ממשלת נתניהו תיזכר כממשלה שיכולה לסיים חקיקת חוק חדש תוך שבועות ספורים, כשהיא ממש רוצה.
האסטרטגיה הראשונה שבה יכולים להשתמש חברות הלובינג היא פשוט משיכת זמן, ששווה עבור החברות כסף. בזמן זה תהיה ללקוח אפשרות לסחור עם מגישי החוק על הסרת התנגדותו, תמורת הקלות משמעותיות, לדוגמה הפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים על פני עשר שנים. בנוסף יכולות חברות הלובינג להביא לכך ששר אחד או יותר שחברים בוועדת השרים לחקיקה יתערבו בנושא ויציבו תנאים מקלים עבור בתי המטבחיים בתמורה לתמיכה ממשלתית בחוק. גם אם הסיכויים להעברת החוק מחדש טובים יחסית, אפשר להיות בטוחים שהתעשייה מתוגברת כעת בשלוש חברות לובינג רבות עוצמה, תעשה הכל כדי להפעיל את השפעתן במשרדי ממשלה ובלשכות של לא מעט חברי כנסת.