תושבי יפו מתהלכים בחודשיים האחרונים מוכי הלם וייאוש. "מתהלכים" זו אולי מילה גדולה, כי רוב הזמן הם די מתקשים למצוא את דרכם מחדש בשדרות ירושלים המגודרות, או סתם עומדים בפקקים אינסופיים ברחוב יפת או בשלבים. ב-23 במאי גודרה השדרה ההיסטורית ונחסמה לתנועה לכיוון הדרומי, במהלך שהיה מנוגד להבטחות שקיבלו קודם לכן – ובהתראה של חודש וחצי בלבד.
השבוע, ממש כמה ימים לפני סגירת השדרה לכיוון צפון וחסימתו הסופית של העורק ההיסטורי, ציפתה לתושבים הפתעה באתר של נת"ע, מבצעת הפרויקט. התוכניות המפורטות (תשריטים) שהופיעו בעבר באתר של החברה, שבהן הופיעו בין היתר מיקומי התחנות המדויקים, ומיפוי של עצי השדרה – מי לעקירה ומי לשימור – נעלמו ממנו, והלינק שהוביל אליהן שבור. סוגיית שימור העצים – חלקם בני יותר מ-100 שנה – שמשליכה על מיקומי התחנות, עמדה במרכזו של מאבק ציבורי ממושך, שבסיומו התקבלו הסכמות לשביעות רצון התושבים.
התוכניות החדשות של הרכבת הקלה ביפו נמצאות במוקד העניין של תושבי יפו בשבועות האחרונים. הרי עד לפני כמה חודשים חשבו התושבים שהשדרה תיסגר רק לצד אחד כפי שסוכם איתם במהלך שנים של דיוני שיתוף ציבור והכנות. לכן, אך טבעי שיירצו עכשיו לוודא מה נמצא בתוכניות החדשות המפורטות, מלבד הסגירה המוחלטת שהם חווים על בשרם כעת.
נועה מונדשיין, מפעילות המאבק ומארגנות ההפגנה של תושבי יפו שתיערך ביום שני מול עיריית תל אביב, מספרת כי ועד הפעולה של תושבי האזור דרש לקבל לידיו את התוכניות החדשות עם שינוי ההחלטה לגבי סגירת השדרה לפני שישה שבועות – אך תוכניות אלו לא שוחררו מעולם. "הוגשה בקשה לצו גילוי מסמכים בבית המשפט המחוזי, וכעת אנו ממתינים לקבלת התוכניות. ההפגנה הקרובה תערך בזמן ישיבת חברי מועצה, שאף הם הפנו עורף לציבור היפואי ואף לא אחד טען כנגד המחטף שקרה".
פגישה עם תנאים מקדימים
בינתיים, פניית התושבת ורד נבון, מחברת הספר "שדרות ירושלים בעין הצלמים" לנת"ע בנושא הובילה להפתעה נוספת: חשיפת התוכניות החדשות, שלא ברור מה החידוש בהן – תיעשה אך ורק בפגישה מצומצמת עם כארבעה-חמישה תושבים. ולא זו בלבד, אלא שנציג מטעם נת"ע שעמו שוחחה, התנה את קיום הפגישה במסירת זהותם של התושבים המשתתפים בה.
גלית פורת, דוברת נת"ע, שהינה חברה ציבורית המחויבת בדין וחשבון לציבור אותו היא משרתת, טוענת בתוקף כי לא מדובר בניסיון הסתרה. "תשריטים הם לא מידע מובן לציבור הרחב", היא אומרת. "(עד כה, ר.ד.) אף אחד גם לא ביקש אותם. אנחנו עובדים בעשרות אתרים וזה לא מידע שיש לו ביקוש רחב. את התכניות שנבון ביקשה אנחנו לא נותנים בכל מקרה, גם לא בפגישה מצומצמת".
ומה לגבי סוגיית העצים ומיקומי התחנות? "כפי שנמסר לתושבים, העצים בשדרה ההיסטורית מיועדים כולם לשימור, ומיקומי התחנות מוצגים בצורה ברורה באתר החברה". מיקומי התחנות אכן מוצגים באתר החברה כנקודות על גבי קווי הרכבת, באופן כללי ביותר, ולא באופן שניתן להסיק ממנו האם הזזת התחנות בעינה או לאו; בקשתנו לקבל לידינו את המיקומים המדויקים לא התמלאה עד לעליית הכתבה לאוויר. ומה לגבי מדיניות ההפרד ומשול המטרידה העולה מכל הסיפור?
"נת"ע קיימה כמה מפגשים פתוחים לציבור בהשתתפות הצוות המקצועי בהם ניתן מענה לשאלות פרטניות", אומרת פורת. "בנוסף, הוצע לפעילים כמה פעמים להיפגש עם המתכננים להסברים מקצועיים מפורטים אך הם סירבו". התושבים מצדם החליטו להחרים את מפגשי שיתוף הציבור בשלב מסוים, לאור מה שנדמה להם כניסיונות הפרד ומשול לא הוגנים.
פנינו גם למחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב, מיטל להבי, במטרה להשיג העתק של התוכניות החדשות – אך עד כה ללא הצלחה. פנייה נוספת היום נענתה בשאלה האם פנינו לנת"ע. הדבר אינו מפתיע שכן בחודשים האחרונים, כפי שסיקרנו במקום הכי חם, כל בעיות התושבים וטענותיהם גולגלו כתפוח אדמה שאיש אינו רוצה בו בין נת"ע ועיריית תל אביב,שהטילו את האחריות על שיתוף הציבור אחת על השנייה, והשאירו את התושבים ללא מענה או מידע מספק.
עוד עדות לשינוי ברגע האחרון בתוכניות והדיס-אינפורמציה שבה חיו התושבים ובעלי העסקים בכל השנה האחרונה עד סגירת השדרה סופית בהתראה של חודש, התקבלה מהתושב דורון כהן. "לפני שלוש-ארבע שנים, התחילו הדיבורים על הרכבת והסגירות של שדרות ירושלים. כבעל עסק בשדרה הלכתי למפגשים של נת"ע והעירייה לנסות להבין מה הם רוצים לעשות. מהר מאוד הבנתי שהם לא יודעים מה הם רוצים לעשות. אין להם תוכנית. אף פעם לא היו להם תשובות, במשך כל השנים האלה. איך תראה הסגירה, למה הם סוגרים?"
עוד הוא סיפר כי "הקבלנים שעובדים באיזור בת ים היו באים מדי פעם ואוכלים אצלנו, ואומרים לי שהם מקבלים תוכניות אחרות ממה שאנחנו קיבלנו. ואני מדבר עם אנשים ואומר להם שעושים לנו מצג שווא".
כרישי הנדל"ן בדרך
בתוך כך, היפואים, כאמור, מלקקים את הפצעים – שלושה שבועות בלבד מאז חסימת השדרה, תדירות השאטל שהועמד לרשותם, "יפואית", הולכת ופוחתת; תדירות קווי האוטובוס המרכזיים כמו 18 או 25, המביאים תושבים מבת ים לתל אביב ולהיפך, הולכת ופוחתת וגורמת לעיכובים קשים; בורקס ז'ק הוותיק על פינת יהודה הימית מוסר את העסק, ממתקי מוטראן הסמוך למסגד אל נוזהה נסגרו, ובעלי עסקים רבים נוספים, שחשים היטב את הירידה בפדיונות, תלו על דלתותיהם שלט "להשכרה".
אחד התושבים, מאיר פלד, כתב בקבוצת קהילת יפו את התחזית הסופית שלו למהלך: "השדרה כבר קורסת כלכלית ומי שיכול עובר למקום אחר… מי שלא פשוט סוגר. בזמן הזה כרישי נדלן יקנו נדלן מסחרי בשדרה בכמויות במחירים מעולים…עומק הכיס שלהם יאפשר להם לא להשתמש בנדלן כמה שנים עד סיום העבודות…אחרי הסיום, תמהיל החנויות ישתנה. ייפתחו יותר בוטיקיות, קפה, מסעדות יוקרה".
התארגנויות המחאה של התושבים ובעלי העסקים, ששיאן בעתירה לבג"צ שהוגשה בסוף החודש שעבר, זכו עד כה להד תקשורתי נרחב אך טרם הניבו תוצאות של ממש. קשה לבוא אליהם בטענות – ההתנהלות מול עיריית תל אביב ונת"ע סבוכה ומסורבלת גם מבלי שיפילו את האחריות זו על זו כמצופה מהן, והדיון הראשון בעתירה יתקיים רק בספטמבר. עד אז, התושבים ובעלי העסקים מתכוננים להפגנה הראשונה שלהם מחוץ ליפו – ברחבת עיריית תל אביב-יפו, בזמן ישיבת מועצת העיר ביום שני הקרוב בשעה 16:00.
באותו נושא: יפו
"נת"ע עושים לנו הפרד ומשול. סגירת שדרות ירושלים זה גזר דין מוות"
בעוד חודש ייסגרו שדרות ירושלים ביפו לחלוטין, אבל העירייה ונת"ע לא טרחו לעדכן את התושבים על המהלך. "שנים מדברים איתנו על העבודות ופתאום תוך חודש סוגרים את השדרה", אומרים בעלי העסקים. עיריית תל אביב: "הנושא לא נפתח לדיון לאור לוח הזמנים הצפוף"
"את רוטשילד לא היית סוגר לכל החיים, אבל את יפו זה בסדר?"
תושבי יפו מתכוננים להפגנה הערב נגד סגירת שדרות ירושלים ומאשימים את נת"ע ועיריית תל אביב שהתנערו משיתוף הציבור ועידכנו אותם ברגע האחרון. וגם: לאן נעלם אסף הראל שקידם את החיבור עם יפו בקמפיין?
ביפו לא מוותרים: "אם חולדאי לא ייפגש איתנו, נצעד עד הבית שלו"
כאלף מפגינים חסמו הערב את שדרות ירושלים כמחאה על סגירת השדרה באופן מפתיע ואי שיתוף הציבור בתוכניות הרכבת הקלה