בכהונתו מרובת השנים של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, נראה שהיתה לו בעיקר אסטרטגיה מובילה אחת: גזירת סרטים ותצלומים לתקשורת. יש לקוות שמי שיאייש את משרד התחבורה, במקרה שכ"ץ לא יישאר שם, יהיה בעל חשיבה קצת יותר עמוקה וארוכת טווח.
האסון התחבורתי והפקק האינסופי שבו נמצאת ישראל, לפי דו"ח המבקר האחרון והשוואות ה-OECD, מחייב את הממשלה הבאה לקבוע יעד של הפחתת נפח התנועה על הכבישים ב-5% כל שנה במשך עשר השנים הבאות – ובמקביל להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית. כדי לעשות זאת עליו יהיה לשפר את האמינות והשירות של התחבורה הציבורית ולהשיב את אמון הנוסעים ברכבת ישראל ובחברות האוטובוסים. בנוסף, כדאי שישקול את הפתרונות הבאים:
הקפאת קו הרכבת המהיר לירושלים: בשעת כתיבת שורות אלו (שבת) הוציאה דוברות הרכבת הודעה בנוגע לקו הפוליטי בין ירושלים לנמל התעופה בן גוריון שנפתח על ידי כ"ץ ונתניהו, לפני הזמן תוך סיכון בטיחותי של הנוסעים. תקלת חשמל באחת משתי המסילות בקו הרכבת הביאה לכך ששוב בוטלו הנסיעות בקו זה. ולא רק זאת: ההרצה של הקו בספטמבר 2018 הובילה לקריסת מערכות כוללת ברכבת ישראל. בינתיים המחסור בקרונות וצפיפות הנוסעים גורמת למומחי בטיחות ורכבות להזהיר מפני אסון שעלול להתרחש.
סימון נתיבי תחבורה ציבורית: הפתרון הזול והמהיר לשיפור דרמטי בשירות לאזרחים ובהורדת רכבים פרטיים מהכביש. מדובר בשלב זה על השלמת הנתיב מנתניה לחיפה וסימון נתיב בין ירושלים ותל אביב. כמה פשוט, כמה מהיר.
מינוי נציגי ציבור בדירקטוריון רכבת ישראל: רכבת ישראל משקרת לציבור על בסיס קבוע ונמצאת בשפל מקצועי, תדמיתי וניהולי שלא היה כמותו. יחד עם זאת ציבור הנוסעים והאזרחים מצביע ברגלים ובוחר לנסוע באמצעי התחבורה הזה, מי מחוסר ברירה ומי משיקולי נוחות. רק שקיפות, פתיחות ושיתוף הציבור בתהליכי קבלת החלטות יצליחו להציל את החברה הממשלתית החשובה והחולה הזו.
הטבת מס למשתמשים בתחבורה ציבורית: כיום ישנן הטבות מס לעובדי המגזר הציבורי על שימוש ברכב פרטי, מרביתם גם נהנים מחניה צמודה למקום העבודה. אנחנו מציעים לשנות את המדיניות ב-180 מעלות. המדיניות צריכה להיות מס מוגדל על השימוש ברכב פרטי – ואילו משתמשי התחבורה הציבורית ייהנו מהטבות מס.
מעבר עובדי המשרד לתחבורה ציבורית: בשביל להיות רועה לא צריך להיות כבשה, אבל בשביל לתכנן ולנהל תחבורה ציבורית צריך להשתמש בה. גם עובדי משרד התחבורה נהנים מרכב צמוד. את האוטובוס או הרכבת הם ראו מבפנים רק בשעה שבה השתתפו בגזירת סרטים וחניכת קווים עם השר שלהם. הדבר נכון גם למרבית עובדי הרכבת, שנהנים מחניה צמודה בכניסה לתחנות הרכבת. אנחנו ממליצים להעביר את כל עובדי המשרד והרכבת לתחבורה ציבורית, לבטל את החניונים למקורבים הן בתחנות הרכבת והן במשרד התחבורה עצמו.
השקעה מסיבית בתחבורה מקיימת עם דגש על שבילי אופנים: בעולם לא תמצאו חניוני ענק לרכבים ליד תחנות רכבת, רק בישראל. אנחנו מציעים להנגיש את תחנות הרכבת באמצעות שבילי אופניים ייעודיים שיגיעו לכל היישובים שנמצאים במרחק עשרה קילומטרים מהתחנה. בנוסף יש לתגבר בצורה משמעותית את הקישוריות של קווי האוטובוס בין תחנות הרכבת לישובים הסמוכים. החניה בחניוני הרכבת תתאפשר רק לרכבים המסיעים שלושה נוסעים ויותר – ניסיון שכבר נעשה במספר תחנות אך ללא קידום או אכיפה משמעותיים. מהלך כזה יוריד את נפח התנועה בכל הארץ, יפנה דונמים של אספלט לטובת הציבור וגם יתרום לבריאות האזרחים.
"בארכבת" היא קבוצת נוסעים אשר פועלים למען רכבת יעילה ובטוחה בישראל