שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים בישראל נשלטים בידי אילי הון שבשליטתם גם חברות מונופוליסטיות, שמזהמות את הסביבה או מזיקות לבריאות הציבור בדרכים אחרות.
לפי עבודה אקדמית שערך שגיא ירוסלב, בקשת 12, ערוץ הטלוויזיה הפופולרי והמשפיע בישראל, מסקרים באופן מוטה את בעלי השליטה. ממצאיו של ירוסלב מעלים כי ככל הנראה לא מדובר בצירוף מקרים: אחזקה בכלי תקשורת פופולרי יכולה לספק לבעל השליטה שוט לאיים באמצעותו על רגולטורים ופוליטיקאים כדי שיפעלו לטובת עסקיו האחרים, אך בו בזמן הוא יכול גם להטות באותו אופן את הסיקור בכלי התקשורת שלו עצמו.
במסגרת עבודת סמינריון איתר ירוסלב באמצעות תוכנת Digger של חברת "יפעת מחקרי מדיה" את כלל הסיקור של חברות ואינטרסים הקשורים לבעלי השליטה בערוצים: חברת קוקה-קולה ישראל, מתווה הגז, מונופול המלט נשר ותאגיד שטראוס לאורך שנת 2021 בערוצים 11, 12 ו-13. אחר כך בחן כל אייטם, על סמך הכותרת שלו ובמקרה הצורך באמצעות צפייה מלאה בו, כדי לבודד את האייטמים שבהם הוצג מושא הסיקור באופן שלילי. בהמשך העמיד ירוסלב את היקף הסיקור השלילי בכל ערוץ אל מול זהות בעלי המניות. בעוד שברשת 13 לא נמצאה התאמה מובהקת, בקשת 12 בלט הקשר בין הבעלות לבין הסיקור.
בעל השליטה בקשת 12, דודי ורטהיים, הוא גם בעל השליטה בחברת קוקה-קולה ישראל, מונופול בתחום המשקאות הקלים, שחבה את רווחיה למכירת משקאות ממותקים, אשר מזיקים לבריאות הציבור הישראלי ובקבוקיהם מזהמים את הסביבה (תאגיד קוקה-קולה ישראל מחזיק גם בחברות פריגת ונביעות, מחלבות, מבשלות בירה, יקב ועוד).
לפי הבדיקה של ירוסלב, בערוץ קשת 12 תחת המנכ"ל אבי ניר, ובחברת החדשות של הערוץ תחת המנכ"ל אבי וייס, נמצאה הטיה בוטה בסיקור חברת קוקה-קולה.
רק 32 אייטמים
שנת 2021, יש לזכור, היתה שנה מאתגרת עבור מונופול המשקאות הקלים. חוק הפיקדון על מכלי משקה הורחב, כך שיחול גם על בקבוקי משקה גדולים. בנוסף אושר במהלך השנה המס על משקאות ממותקים. שני המהלכים איימו לפגוע בהכנסות קוקה-קולה ישראל, ובסיקור שניהם אכן בלטו בקשת 12 ובחברת החדשות של הערוץ מקרים של דיווח שגויס לטובת האינטרס של בעל השליטה ורטהיים. לפי בדיקת ירוסלב, המקרים הללו הם חלק ממגמה.
במהלך 2021 שודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים 143 אייטמים שבהם הוזכרה קוקה-קולה, מתוכם 39 אייטמים בכאן 11, 72 אייטמים ברשת 13 ורק 32 אייטמים בקשת 12. מעבר לנטייה של קשת 12 וחדשות 12 להתייחס בצמצום לחברה של בעל השליטה בערוץ, כאשר זו בתקופה בעייתית מבחינה מסחרית, ירוסלב מצא כי "קוקה-קולה מסוקרת באופן החיובי ביותר בקשת מתוך כלל הערוצים שנדגמו". לפי הבדיקה, רק 22 אחוז מהאזכורים בקשת 12 לקוקה-קולה היו בעלי אופי שלילי, לעומת 59 אחוז בכאן 11 ו-62.5 אחוז ברשת 13.
הטיה דומה, אם כי חריפה פחות, נמצאה גם בסיקור שהעניקו קשת 12 וחדשות 12 לעסקי הגז של יצחק תשובה. בשנת 2021 היה תשובה, טייקון הגז הבולט בישראל, בעל מניות מיעוט בקשת 12 באמצעות בתו גל נאור (במהלך השנה מכר חלק מהמניות ובשנת 2022 נפטר סופית מאחזקותיו בערוץ). במקביל החזיק תשובה גם בשליטה על קבוצת דלק, שבין היתר מייצרת אנרגיה מגז בתהליך מזהם שמזיק לסביבה ומאיץ את משבר האקלים.
בשנת 2020 נקלעו עסקיו של תשובה למשבר חריף, ובחדשות 12 העדיפו להתעלם. לאורך מרבית שנת 2021 עדיין סבלה מניית דלק קידוחים של תשובה (כיום ניו-מד אנרג'י) משפל, והיכולת שלה להחזיר חובותיה הועמדה בספק. על רקע זה מעניין להיווכח בכמות ואופי הסיקור שקיבל מונופול הגז בקשת 12 וחדשות 12.
מונופול הגז הוזכר בשנת 2021 ב-75 אייטמים ששודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים. 38 אייטמים בכאן 11, 24 אייטמים ברשת 13 ורק 13 אייטמים בקשת 12.
כמו במקרה של קוקה-קולה, גם בכל הקשור למונופול הגז המזהם נראה כי בקשת 12 מעדיפים פשוט להימנע מסיקור עסקיו של בעל המניות בערוץ. וכמו במקרה של קוקה-קולה, גם במקרה של מונופול הגז, כשבקשת 12 וחדשות 12 בכל זאת נדרשו לסיקור העסקים של בעלי המניות, עשו זאת באופן חיובי ביחס למתחרים. רק 23 אחוז מהאייטמים בקשת 12 על מונופול הגז היו שליליים לעומת 31.5 אחוז מהאייטמים בכאן 11 ו-33 אחוז מהאייטמים ברשת 13.
מי ידבר על נשר?
ירוסלב בדק גם האם יש סימנים להטיה ברשת 13 לטובת בעלי המניות בערוץ זה. לן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13, הוא גם בעל השליטה במונופול המלט נשר, אחד המפעלים המזהמים בישראל. ואולם, מבדיקת ירוסלב עלה שמונופול המלט כמעט ולא סוקר באף אחד מערוצי הטלוויזיה בשנת 2021, עד כדי כך שלא ניתן היה לבצע בעניינו השוואה בעלת תוקף סטטיסטי. על כן נגרעו בלווטניק והמפעל המזהם שלו מהמחקר.
יצוין כי מפעל המלט נשר הוא המפעל הפרטי המזהם בישראל, והוא פועל בסמוך לאוכלוסיות מוחלשות המתקשות להתארגן על מנת להיאבק בזיהום. היעדר הסיקור של המפעל מלמד משהו על ההטייה הבעייתית בכלל התקשורת.
"אם היית באה אליי עכשיו עם תחקיר על בלווטניק, הייתי נותן לך עצה ידידותית ללכת למישהו אחר”
שרון שפוררמשפחת שטראוס, בעלת מניות מיעוט ברשת 13, היא גם בעלת השליטה בקבוצת שטראוס, תאגיד המזון הגדול בישראל. בבדיקה של ירוסלב לא נמצא קשר מובהק בין הבעלות של שטראוס על מיעוט המניות בערוץ רשת 13 לבין היקף ואופי הסיקור של תאגיד המזון.
מתוך 243 אייטמים על שטראוס, 53 הופיעו בכאן 11, 104 בקשת 12 ו-86 ברשת 13. כלומר, בניגוד לתמונה שעלתה מבדיקת החברות שבבעלות בעלי המניות של קשת 12, ברשת 13 לא מיעטו באופן חריג לדווח על החברה של בעלי מניות המיעוט. יתר על כן, שיעור האייטמים השליליים ברשת 13 על שטראוס עמד על 62 אחוז. פחות אמנם מאשר בכאן 11 (83 אחוז) אך יותר מאשר בקשת 12 (53 אחוז).
"לגיטימי שלבעלים של ערוץ טלוויזיה יש אג'נדה", אומר ירוסלב, סטודנט שנה ג' במדעי ההתנהגות בבית הספר לחברה ואמנויות (ASA), בקרייה האקדמית אונו. "אבל פחות לגיטימי בעיניי שמאחורי הערוץ עומד מותג המשקאות הקלים מספר אחת בארץ, כשהערוץ מנצל את כוחו ואת האמון שהציבור נותן בו כדי להטות את דעת הקהל בנוגע לנושאים משמעותיים לבריאותו, כמו תחלואה בסוכרת ומס על המשקאות הממותקים". לדבריו, הממצאים שהעלה – שכרגע הם בגדר מסקנות ראשוניות – הדגישו עבורו את חשיבותו של תאגיד השידור הישראלי, שאינו נמצא בבעלות איל הון פרטי.
בקשת ובחדשות 12 לא הגיבו לדברים.