הודעת משרד התחבורה והשרה העומדת בראשו, מרב מיכאלי, על הוצאת הפעילות התחבורתית ממתחם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב לקראת פינויה משכונת נווה שאנן גררה שלל תגובות חיוביות וחגיגות של פעילים בדרום העיר. ואולם, כשלושה שבועות אחרי נראה שלא כולם מרוצים מהמהלך.
לפי הסיכום שהושג, עד סוף 2023 יפונו כל האוטובוסים ממתחם התחנה והפעילות התחבורתית תעבור דרומה, באופן זמני, למתחם בית פנורמה בסמוך לשדרות בן צבי. כעת, תושבי השכונות הסמוכות – נוה עופר, קרית שלום ותל גיבורים – פתחו גם הם במאבק שצובר תאוצה ברשתות החברתיות, שבמרכזו התנגדות עזה להקמת התחנה המרכזית בסמוך לבתיהם.
אחת התלונות של התושבים היא על כך שאיש לא פנה אליהם או יידע אותם בכוונה להקים תחנה מרכזית למטרופולין הגדול במדינה דווקא בצמוד לבתיהם. ״התחלתי לדבר עם השכנים שלי לראות אם הם מכירים את הדבר הזה. הבנתי שרוב תושבי השכונה לא שמעו על כך ועוד פחות מודעים להשלכות, בעיקר הסביבתיות", אומר שמחה טללייבסקי (38), שהקים את קבוצת הפייסבוק ״המאבק למניעת מעבר התחנה המרכזית לבית פנורמה ולצומת גיבורים". תוך פחות משבועיים הצטרפו כ-600 חברים לקבוצה וניכר כי התושבים אכן נשענים על מידע חלקי, וכי א
ף גוף ציבורי לא טורח ליידע את התושבים בנעשה או במתוכנן.
טללייבסקי טוען שלמרות ש"ההודעות הרשמיות של עיריית תל אביב ומשרד התחבורה על העברת הפעילות התחבורתית למספר מסופים בעיר – בפועל מדובר רק בבית פנורמה. הבעיה המרכזית היא שאין שקיפות לגבי התוכנית, אין לנו מושג מה הולך לקרות. הדבר היחיד שיודעים הוא שהתחנה תפסיק לפעול בעוד שנתיים ושתהיה תחנה זמנית ל-15 שנה בבית פנורמה. 15 שנה בישראל בפרויקט תשתית זו תקופת זמן שעלולה להתארך גם לעשרות שנים״.
מקורות בעיריית תל אביב מספרים כי המסוף החדש יהיה זמני בלבד וכי אין כוונה להקים במקום מבנה מסחרי, אלא מתחם תחבורתי שיזכיר את מסוף סבידור בצומת ארלוזורוב. גם במשרד התחבורה ציינו כי הפעילות המסחרית במתחם תהיה פעילות מינימלית בלבד לטובת הנוסעים וכי המתחם החדש אכן יהיה מתחם פתוח.
לפי התכנון הקיים, המתחם הקבוע יהיה מתחם משולב של הרק״ל, המטרו, רכבת ישראל ותחנת אוטובוסים שתוקם במע"ר (מרכז עסקים ראשי) בן צבי, בסמיכות לצומת חולון. ״המשרד מקדם בימים אלו תב"ע למתקן הקבוע, שצפוי להיפתח בשנת 2035, כפי שסוכם בין הצדדים״.
5,000 אוטובוסים ביום
במשרד התחבורה טענו כי בהתאם למתווה שסוכם, פינוי פעילות התחנה המרכזית למתחם הזמני יבוצע לשני מתקנים מרכזים כאשר למתחם הפנורמה תופנה רוב פעילות הנוסעים, ובנוסף יוקם מסוף תפעולי בחניון הלוחמים, אליו תועתק עיקר פעילות התחזוקה והלוגיסטיקה.
החשש שהביע מוביל המאבק הוא כי הסחבת של והעיכובים הידועים בפרויקט הרכבת הקלה יהיו גם אלו שיעכבו את העתקת המתחם הזמני למתחם הקבוע. טללייבסקי הוסיף כי ״לא ברור מה טיב התכנון ועולה החשש שיעבירו את כל אלפי האוטובוסים המזהמים הנה. לא הציעו לנו פתרון רחב, אז אני מבין שרוב תנועת האוטובוסים תעבור לכאן ומבחינה תברואתית וסביבתית המפגעים של נוה שאנן יגיעו ללב שכונת מגורים נוספת. זיהום האוויר התחנה הקיימת חורג מכל מדד. פשוט עושים רילוקיישן למפגע״.
בהודעות החגיגיות על פינוי התחנה המרכזית שכחו לציין שאחת הסיבות לפינוי המיוחל היא העובדה שלאור עבודות הקמת הרכבת הקלה בציר הר-ציון עבור הקו הירוק ובציר לוינסקי עבור הקו הסגול, הגעת האוטובוסים לתחנה המרכזית תהיה כמעט בלתי אפשרית, ועל כן פינויה הוא בלתי נמנע. כעת עומס האוטובוסים והנסועה יעברו לאזור בית פנורמה.
על פי הוראות המשרד להגנת הסביבה במהלך העשור הקרוב יחויבו האוטובוסים בקווים העירוניים להיות חשמליים, מה שעתיד להוריד את רמות זיהום האוויר. האוטובוסים הבין-עירוניים, המהווים את מרבית הפעילות בתחנה הנוכחית ימשיכו להשתמש בדלקים מזהמים. עם זאת ראוי לציין שחרף טענות התושבים, המיקום החדש הסמוך לבית פנורמה רחוק מרחק משמעותי מבתי תושבים בהשוואה לסמיכות שכרגע סובלים ממנה תושבי נווה שאנן.
במידע שמסר משרד התחבורה למקום הכי חם נטען כי היקף משמעותי משירות התחבורה הציבורית שמגיע לתחנה המרכזית החדשה בתל אביב, חולף כבר היום בצירים הסובבים את מרחב בית פנורמה. על פי נתוני המשרד כיום, לפני העתקת המתחם, בציר בן צבי חולפים כ-1,400 אוטובוסים ביום, ובציר תל גיבורים כ-1,700 נסיעות יומיות לשני הכיוונים.
לטענת משרד התחבורה ״מדובר במספר גבוה של נסיעות, שלא צפוי להשתנות משמעותית עם העתקת פעילות התחנה״. ואולם כיום בתחנה המרכזית הקיימת יוצאים ונכנסים כ-5,500 אוטובוסים מידי יום, פער משמעותי מהנסיעות שמשרד התחבורה טוען שכבר עוברות במרחב פנורמה.
הזמני יהפוך לקבוע?
גורמים ששוחחו עם המקום אמרו כי העלות של העברת הפעילות התחבורתית תוטל בין היתר גם על חברת נצבא, מה שמטיל חשש כבד על הזכויות שייתכן ויהיו לה גם במתחם החדש. כידוע עד היום חברת נצבא, כבעלת הזכויות במתחם הנוכחי, היוותה מחסום מרכזי בהוצאת הפעילות התחבורתית מהתחנה ולטענת תושבי נווה שאנן הזניחה במכוון את המתחם שהפך במרביתו לנטוש.
במשרד התחבורה נטען כי המדינה צפויה לשאת במרבית עלויות הפינוי. עוד הוסיפו כי בימים אלה מתקיימים דיונים בנושא חלקה של עיריית תל אביב וחברת נצב"א בעלות הפינוי. במשרד התחבורה מסרו כי ״בכל חלופה שלא תהיה, לחברת נצב"א לא יהיו זכויות במתחם פנורמה״.
שיטוט בארכיונים מגלה שגם התחנה המרכזית הנוכחית שעתידה להתפנות החלה את דרכה כתחנה זמנית בלבד, עד שיסיימו לתכנן ולבנות מבנה חלופי לתחנה הישנה בנווה שאנן. התחנה המרכזית הישנה היתה אמורה להתחלק, ממש כמו התוכנית הנוכחית, לשני מסופים בעקבות בהמלצת ועדת פרי שהתכנסה לראשונה ב-1960.
הוועדה והמליצה כי התחנה המרכזית הישנה בתל אביב תפוצל למסוף אחד בצפון העיר והשני באזור צומת חולון. בעיריית תל אביב הציעו להקים תחנה זמנית עד סיום התכנון והעבודות בשטח, והתוצאה היתה מפלצת הבטון הגרנדיוזית של התחנה המרכזית החדשה. החשש של התושבים כעת הוא שהחלוקה העתידית לכמה מסופים לא תתרחש, שהזמני יהפוך לקבוע, ושההיסטוריה תחזור על עצמה.
במשך 30 שנה נאבקו תושבי נוה שאנן כנגד המפגע העירוני, החברתי והסביבתי של התחנה המרכזית החדשה. כפי שתושבי נוה שאנן, ובראשם שולה קשת וגדי טונס, ציינו במאבקם – נתוני התחלואה בסרטן הריאות בעוטף התחנה גבוהים בצורה חריגה עד פי שניים מהממוצע העירוני בתל אביב. עוד התריעו כי נתוני זיהום האוויר חורגים באופן עקבי כמעט בשליש פעמים מכמות חריגות החלקיקים הנשימתיים המותרת בתקן.
מבנה התחנה המרכזית בתל אביב עקב תכנונו הלקוי שהותיר את הקומות התחתונות נטושות, משך אליו גורמי פשיעה רבים, מוקדי סיוע למבקשי מקלט ודרי רחוב ומשתמשי סמים אשר בהעדר מענה עירוני המפזר את השימושים הללו ברחבי העיר התנקזו כולם אל מתחם התחנה וסביבותיה והותירו את השכונה כמרחב אפל שתחושת הבטחון האישי בו ירודה. כעת חוששים תושבי שכונות נווה עופר וקרית שלום מגורל דומה.
מאבקם של תושבי נוה עופר, שעלול להצטייר כמאבק נימב״י (not in my back yard) קלאסי, מעלה בעיקר שאלות באשר למידת השקיפות בהסכם בין נצב״א לעיריית ת״א, משרד התחבורה ורמ״י ושיתוף הציבור בהליך.
נתוני התחלואה בסרטן הריאות בעוטף התחנה גבוהים בצורה חריגה עד פי שניים מהממוצע העירוני בתל אביב
מעיריית תל אביב יפו נמסר: “נושא העתקת מסוף התחבורה והשלכותיו נמצא בדיונים מול משרד התחבורה. העירייה תדאג להציג לציבור את המידע שבידיה, כאשר מפגש תושבים בנושא כבר נקבע והתושבים יוזמנו אליו.
נוסיף כי המיקום החדש למסופי האוטובוסים של התחנה המרכזית נמצא לאחר מאמץ. זהו שטח ייעודי ובתולי שאין בו שימוש או צורך בשנים הקרובות, דבר נדיר בתל אביב-יפו. השטח עצמו שייך לרשות מקרקעי ישראל, והוא מתאים ליישום המסופים, כמו גם מיקומו הגיאוגרפי המאפשר קישוריות לקווי הרכבת הקלה העתידיים ולנתיבי התחבורה באיזור וכן חיבור לחניון הגדול בסמוך למשרד הרישוי".
ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת התכנית לפינוי התחנה המרכזית, הוקם צוות לאיתור חלופות להקמת המסוף הזמני שכלל נציגי ממשלה ופעל בהתייעצות שוטפת עם עיריית תל אביב. במסגרת העבודה, פעלו הצדדים לאתר שטח גדול ופנוי שמתאים בהיבטים תחבורתיים, סטטוטוריים ועירוניים לקליטת פעילות התחנה.
"אחד השיקולים היה איתור שטח סמוך לתחנה שיכול לקלוט פעילות משמעותית של שירות אוטובוסים. במקביל, מקדם הצוות בחינה של כלל השפעות הפינוי על פעילות התחבורה הציבורית באזור. עם השלמת תהליכי הקצאת הקרקע, התכנון המפורט שיקודם בשטח צפוי לקחת בחשבון גם את פריסת השימושים הצמודים למסוף.
"בימים אלה משלים צוות העבודה תכנית להסטות הקווים ורק לאחר אישורה יוכל המשרד להעביר נתונים מדויקים בנוגע לשינוי בהיקפי הפעילות המתוכננים באזור מסוף פנורמה. המתקנים המתוכננים צפויים לכלול כמאה עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים ובכוונת המשרד לשלב היקף משמעותי של אוטובוסים חשמליים בצי הרכב העירוני הפועל באזור. מודגש כי אוטובוסים בין עירוניים ימשיכו לפעול ברכבי דיזל".