לפני כשבועיים נעצר ראש החוג לעבודה סוציאלית במכללה בדרום הארץ בחשד שתקף מינית את בתו בעת שהיתה ילדה במשך שנים. אשתו של ראש החוג, גם היא דוקטור העוסקת כמוהו בתחום הפגיעות המיניות, בדגש על פגיעות מיניות במשפחה – חשודה בשיבוש הליכי חקירה ואי דיווח בפרשה ונשלחה למעצר בית.
תיק החקירה נמצא כעת במשטרה ועדיין לא הועבר לפרקליטות, אף שזו מלווה את החקירה. בינתיים נודע למקום הכי חם, כי גם שיטות הלימוד של ראש החוג והד"ר לעבודה סוציאלית, המתמחה בטיפול בפגיעות מיניות, נחשבות שנויות במחלוקת.
במשך שנים, עוד לפני שמונה להיות ראש חוג, העביר החשוד את הקורס מבוא לסוציולוגיה לתלמידי התואר הראשון במכללה וכן קורסים נוספים לתלמידי התואר השני. לפי עדויות, במסגרת הקורס נהג לבקש מהסטודנטיות ומהסטודנטים (גברים מהווים מיעוט בלימודי עבודה סוציאלית; ש"ש) לצייר גברים בעירום בדגש על איברי המין שלהם ולתאר לו את תחושותיהם.
הבקשה נעשתה באופן פומבי באחד השיעורים בקורס שהעביר לתלמידי התואר הראשון בשנה הראשונה. סטודנטיות עמן שוחחנו אמרו שהדברים נעשו במסגרת שיחה על טאבואים שקשורים לאברי מין ועירום, ושהשיעור כלל התייחסות לפילוסוף הצרפתי הידוע מישל פוקו שעסק רבות בתולדות המיניות.
סטודנטיות עמן דיברנו אמרו כי לא חשו מוטרדות מהבקשה של המרצה הבכיר, אבל ידעו לספר כי לא כולן חשו בנוח עם הבקשה, והלגיטימיות והרלוונטיות של אותו חלק בשיעור עלה לא פעם לדיון.
פרופסור עידית וייס גל, לשעבר ראש בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב, אמרה שמעולם לא שמעה על פרקטיקה דומה בשיעור מבוא לסוציולוגיה: "יכול להיות שיש לתרגיל כזה השפעה מאוד נכונה מבחינה דידקטית. אבל גם אם משהו כזה יכול להוביל לאיזו תובנה חשובה בקרב הסטודנטים – חייבים לקחת בחשבון את הסכנות הגדולות בתרגילים מהסוג הזה בטח כשמדובר בקבוצה גדולה והטרוגנית. במאזן היתרונות והחסרונות זה לא משהו שצריך להיעשות. זה תרגיל בסיכון מאוד גבוה, שאם היה מובא אליי כראש בית הספר לעבודה סוציאלית הייתי מפעילה כח שכנוע כדי שלא ייעשה. זה יכול להציף כל מיני ארועים או דברים שסטודנטים עברו, וזה לא במסגרת טיפול שאפשר לשלוט על הדברים. פשוט לא עושים כזה תרגיל".
פרופ' עידית וייס גל: "במאזן היתרונות והחסרונות זה לא משהו שצריך להיעשות. מבחינתי זה תרגיל בסיכון מאוד גבוה שאם היה מובא אליי כראש בית הספר לעבודה סוציאלית, הייתי מפעילה כוח שכנוע שלא ייעשה"
אחת הסטודנטיות סיפרה לנו: "השיעור שבו הוא ביקש מאיתנו לצייר גבר בערום היה אצלנו בזום כי זה היה בתקופת הקורונה. בשלב הזה כיביתי את המצלמה עד סוף השיעור. אני זוכרת שהייתי בשוק וחשבתי לעצמי מה קורה פה. תהיתי גם מתי תגיע הפואנטה והיא הגיעה רק בסוף השיעור כשהוא הסביר מה ניסה לעשות. לי זה היה נראה לא הגיוני ומוגזם. לא הבנתי למה הוא לא יכול פשוט להסביר את זה במילים. למה צריך לצייר את זה. היתה לי הרגשה שבכלל לא צריך את זה".
פנינו למכללה המדוברת וביקשנו לדעת אם היו מודעים לתרגיל שנהג ראש החוג לתת לסטודנטיות במהלך הקורס ואם קיבלו תלונות על כך. מטעם המכללה נמסר: "המכללה מאשרת כי המשימה ניתנה לסטודנטים במסגרת הקורס. המשימה רלוונטית לתכנים המקצועיים, התרגילים מגוונים ומטרתם לדון בעמדות ודעות ביחס לתופעות חברתיות שונות. לא התקבלו תלונות על המרצה או על התכנים שהוא לימד".
במכללה בחרו שלא להשיב או להתייחס לשאלה: האם מדובר בתרגיל שהינו מקובל בקורס מבוא לסוציולוגיה או שמקובל בעיני ההנהלה וצוות המרצים במכללה. מבדיקה שערכנו בקורסים דומים במוסדות אקדמיים נוספים, לא נראה כי מטלה זו היא חלק ממבוא לסוציולוגיה.