יקר פה. אבל החל ממחר חשבון הסופר שלכם הולך להתייקר עוד יותר. ענקית המזון אסם כבר הודיעה על העלאת מחירים, ואליה הצטרפו שני המונופולים הגדולים בייבוא – שסטוביץ (היבואנים של קולגייט, פלמוליב, ברילה, מאסטר שף, נטרוג'ינה ועוד) ודיפלומט (יבואני ג'ילט, טונה סטארקיסט, דגני קלוגס, פמפרס ועוד). בסך הכל צפויה העלאה של 4-16 אחוז במוצרים השונים, בשל "התייקרות עולמית של חומרי הגלם", כפי שטוענות החברות. אם לא נעשה משהו מהר, זה ענין של זמן עד שנשמע אמירות דומות גם משטראוס-עלית, תנובה, החברה למשקאות קלים ויוניליוור.
אסם ושסטוביץ הן חברות פרטיות. הדוחות הכספיים שלהן אינם גלויים ולכן לא ניתן לומר האם רווחיותן באמת נפגעה בשל עליית חומרי הגלם, ובכמה. אולם הנה מה שאנחנו כן יודעים: לפי דוח מבקר המדינה, מחירי המזון בישראל גבוהים ב-37-50 אחוז ממדינות ה-OECD. אנחנו גם יודעים שהשקל חזק במיוחד, מה שמוריד לספקי המזון אחוזים גדולים מעלויות הרכישה בחו"ל של חומרי גלם ומוצרים. אנחנו יודעים גם שמכירות המזון בישראל עלו ב-2020 בכ-10 אחוזים ביחס לתקופה שלפני הקורונה, ושאסם, שנרכשה על ידי נסטלה העולמית, זכתה ל"ציון לשבח" בדוחות הכספיים של החברה הבינלאומית, שמציינים את ישראל כאחת מ-5 המדינות הרווחיות ביותר עבור החברה לשנת 2020 מתוך עשרות מדינות. לא בדיוק תומך בקייס של החברות שהן "חייבות" להעלות מחירים.
אסם, שנרכשה על ידי נסטלה העולמית, זכתה ל"ציון לשבח" בדוחות של החברה הבינלאומית, שמציינים את ישראל כאחת מ-5 המדינות הרווחיות ביותר
ענקית הייבוא השנייה, דיפלומט, היא חברה ציבורית והדוחות שלה גלויים לציבור, כך אפשר היה לעלות על הבלוף: במאי רמזה דיפלומט בדוחותיה על העלאת מחירים צפויה, בגלל "עלייה במחירי השינוע בקורונה". בנובמבר, לאחר שרשות התחרות פתחה בחקירה בחשד לתיאום מחירים וזימנה לחקירה שורה של מנכ"לים, בהם מנכ"ל דיפלומט נועם וימן, הודיעה דיפלומט שהיא בעצם לא נפגעת מהעלייה במחירי השינוע ולא תעלה מחירים. בשבוע שעבר, התבשרו הרשתות הקמעונאיות במייל שנשלח אליהן בלילה, על כוונתה של דיפלומט להעלות מחירים ממרץ הקרוב.
מה השתנה? דיפלומט ראתה את ההודעות של אסם ושל שסטוביץ, ולא רצתה להישאר מחוץ לחגיגה. לא רק זה, בדוחות הכספיים מציינת דיפלומט את ההסתברות למחאת צרכנים בשל יוקר המחיה בישראל כסיכון נמוך.
בדוחות הכספיים מציינת דיפלומט את ההסתברות למחאת צרכנים בשל יוקר המחיה בישראל כסיכון נמוך
ופה קבור הכלב. למה ענקיות המזון מעלות מחירים? כי הן מונופולים וכי הן יכולות, וכי הן יודעות שהצרכן הישראלי בוכה וקונה. דוח של משרד האוצר מ-2018 מראה שבאופן עקבי הרווחים של החברות בעלייה, והפעם היחידה שרמת הרווחיות של החברות ירדה היתה ב-2012, שנה לאחר המחאה החברתית הגדולה.
דוח של ועדת קדמי לבחינת יוקר מחירי המזון, שהוקמה בעקבות המחאה, סימן כבר לפני עשור את הריכוזיות במקטע ספקי המזון כגורם מרכזי למחירים הגבוהים: הכוח הרב של ענקיות המזון מאפשר להן לגלגל לציבור כל עלייה בהוצאות, כמו עלייה בעלויות ההובלה, ולהכניס לכיסן עוד רווחים כשההוצאות שלהן דווקא יורדות – סימן מובהק להיעדר תחרות.
הריכוזיות העצומה היא תוצאה של רפיסות מוחלטת של הרגולטורים, שאפשרו לתאגידי המזון כמו תנובה, אסם ושטראוס, להמשיך לרכוש עוד ועוד מתחרות, "לצבור מונופולים" ולהתעצם. האם ידעתם שתנובה מחזיקה גם בסנפרוסט, טירת צבי, מעדנות, אוליביה והרדוף? או שאסם רכשה גם את מטרנה, ויטמינצ'יק, טבעול, צבר ונסקפה? וששטראוס מחזיקה גם בסלטי אחלה, יטבתה, עלית, יד מרדכי ותמי4?
את העוצמה שלהן מתרגמות ענקיות המזון לדיכוי תחרות. איזו רשת יכולה להרשות לעצמה לריב עם ענקית מזון שחולשת רוחבית על כל כך הרבה מותגים מונופוליסטים? הדוחות הממשלתיים שהצביעו על ספקיות המזון כבעיה כבר בני עשור ויותר, ובעיית הריכוזיות לא נפתרה. הגיעה הזמן לאחוז בפתרון האמיתי.
בלובי99 אנו עובדים על תוכנית ארוכת טווח לביזור הריכוזיות בשוק המזון. אבל בטווח הקצר, הדרך היחידה לעצור את העלאות המחירים היא להחזיר את ההרתעה הצרכנית, להתנגד ולהצביע עם הארנק. מחאה צרכנית קריטית גם כדי שלמקבלי ההחלטות והרגולטורים יהיה אומץ לבצע צעדים רגולטורים אמיצים. הגיע הזמן שלא רק הכיס שלנו יפגע, אלא גם הכיס שלהן.
אסם היתה הראשונה להכריז, ולכן תהיה הראשונה לספוג. הצטרפו אלינו ואל שותפים רבים אחרים במחאת הצרכנים. רק ביחד נצליח.
עו"ד לינור דויטש היא מנכ"לית לובי99 והלוביסטית הציבורית הראשונה.