107 מיליון שקל – זה הסכום שהניבו לקופת עיריית תל אביב הדוחות על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ב-2020. מדיווח בכלכליסט עולה כי בשנה שעברה הנפיקה העירייה כ-180 אלף דוחות, המהווים עבורה שיא אכיפה של כל הזמנים.
עם זאת, נראה שחלק מאותם כספים הזורמים לקופה הציבורית במהירות, מקורם בהתנהלות בלתי הוגנת כלפי התושבים. בפוסט שעלה בשבוע שעבר בקבוצת סיקרט תל אביב כתב ליאור: "לפני כשלושה חודשים קיבלתי דוח מעיריית תל אביב על נסיעה בתחבורה ציבורית. הופתעתי לגלות זאת לאחר שבאחד מהימים חזרתי מעבודתי וקיבלתי דואר הביתה בו נרשם שאני צריך לשלם 750 שקל קנס ( 500 שקל הסכום המקורי) עקב חוסר תשלום בזמן. הבעיה היתה שאינני קיבלתי דואר רשום כפי שציינו בעיריית תל אביב, כראייה אין תיעוד לאישור מסירת דואר רשום או הוכחה לקבלת הדוח.
"כמובן ששילמתי את הקנס והערעור שלי נדחה בטענה שהדוח נשלח בדואר רשום, ומסיבה לא ברורה התשלום בתוספת 250 שקל נשלח בדואר רגיל. לאחר שיחה עם חבר, נוכחתי לדעת שאותו מקרה קרה לו בתחילת השנה והבנתי שזה קרה לעוד אנשים. יש כאן בעיה רצינית שכנראה וחוזרת על עצמה. אשמח לדעת האם יש עוד אנשים שקרה להם המקרה?"
מהר מאוד עשרות אנשים הגיבו וטענו כי זה בדיוק מה שקרה להם. מבדיקה שערכנו, עולה כי אכן מדובר בתופעה רחבה החוזרת על עצמה בצורה הבאה: הקנס הראשון בסך 500 שקל על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית שאמור להגיע בדואר רשום אינו מגיע, וכך נמנעת האפשרות לערעור. כעבור מספר חודשים נשלח קנס נוסף, בדואר רגיל, שבו מופיעה התוספת בסך 250 שקל על איחור.
"חשבתי שאני היחיד שזה קרה לו, אבל אחרי הפוסט ראיתי שמדובר במגמה. כנראה שלא אנחנו הבעיה, אלא העירייה", אומר אלמוג קמחי, תושב העיר. "בעבר הופתעתי לגלות קנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית שהוכפל עד שידעתי עליו, אז מדי פעם אני נכנס למאגר הדוחות ובודק אם יש דוח שאני לא יודע עליו. לפני חצי שנה גיליתי דוח כזה על 750 שקל מאוגוסט 2020 על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית באבן גבירול. בתקופה הזו גרתי עדיין אצל ההורים שלי, הכתובת היתה אצלם ולא הגיע אליהם דוח. אגב, גם הדוח השני לא הגיע".
"אני לא בטוחה שזו שיטת מצליח", אומרת שי (שם בדוי). "לא יודעת אם העירייה עושה זאת בכוונה, לפחות אני מקווה שאין ארגון שמתנהל ככה. אולי בגלל הקורונה היו להם בעירייה בלאגנים ואי סדרים בעירייה ואיש לא ידע מימינו ומשמאלו. אני צולמתי פעמיים באותה נסיעה על נתיב תחבורה ציבורית במרץ 2020 וכשקיבלתי את הדוח אחרי חצי שנה בפעם הראשונה בדואר רגיל, הוא כבר הגיע ל-1,500 שקל. הייתי בהלם. כתבתי לעירייה מכתב והם הסכימו להפחית את הסכום ל-500 שקל. לפחות זה".
עיריית תל אביב מציגה את עצמה כ"עיר חכמה". באתר האינטרנט שלה היא כותבת: "עיריית תל-אביב-יפו נמצאת בתהליך תיקוף של תכנית אסטרטגית חדשה לתחבורה חכמה, הנשענת על תכניות דומות מערים חכמות גדולות בכל רחבי העולם". לכן, תמהים תושבים רבים מדוע העירייה ממשיכה להתנהל באמצעות דואר ישראל הבעייתי בכל הקשור למשלוח דוחות, ואינה מגבה את המשלוח בהודעה לטלפון או למייל.
"ביוני 2020 פספסתי פנייה בזמן נסיעה ונכנסתי לנתיב של תחבורה ציבורית", מספרת יובל טל. "בדצמבר 2020 קיבלתי בדואר תשלום כפל קנס בסך 750 שקל. התקשרתי למוקד העירייה ואמרתי להם שאני לא יודעת במה מדובר. הבחורה שענתה לי אמרה שהגיע אלי דואר רשום. כשהתעקשתי שזה לא קרה, היא נתנה לי את מספר המעקב של הדואר".
טל לא התעצלה והגיעה לדואר, שם הראו לה שהמכתב חזר לשולח בטענה של "חוסר נמען". "חזרתי לעירייה ואמרתי להם שזו טעות, שאם הייתי יודעת הייתי משלמת את הסכום המקורי. הם אמרו לי שאין מה לעשות, ושזה יכול להגיע לעיקול ועוד מילים מפוצצות כאלה. לא היתה לי ברירה. אמרו לי 'תשלמי, תגישי ערעור ויחזירו לך את הכסף'. שילמתי, הגשתי ערעור בינואר ולא ראיתי עד היום את הכסף".
תגובת עיריית תל אביב-יפו: "האכיפה בנת"צים היא חלק בלתי נפרד מהמדיניות העירונית לקידום מערכת תחבורה ציבורית יעילה ברחבי המטרופולין ומטרתה להביא לשיפור בזרימת התנועה בצירים מרכזיים עבור אוטובוסים וכלי תחבורה ציבורית נוספים. נציין כי פעילות מערך המצלמות בנת"צים כבר הביאה בשנה האחרונה להפחתה במספר הדוחות שחולקו בגין עבירה זו ואנו מצפים להפחתה נוספת במספר הדוחות, הן בזכות האכיפה אך לא פחות חשוב בזכות הפנמת הנהגים את החוק.
"אנו דוחים את הרמיזות כי האכיפה הינה "להעשרת" קופת העירייה. העירייה פועלת בהתאם להוראות הדין הקובעות כי הדרך החוקית היחידה למסירת הודעת תשלום קנס היא באמצעות הדואר. עם משלוח ההודעה בדואר רשום חלה בהתאם לחוק "חזקת מסירה" לפיה רואים את ההודעה ככזו שהתקבלה על ידי הנמען, אלא אם הוא הוכיח שהיא לא התקבלה מסיבות שאינן תלויות בו. במקרים בהם מקבל הודעת תשלום הקנס פונה לעירייה בטענה שלא קיבל אותה, תובע מוסמך בוחן הבקשה ואם נמצא שלא התקבלה מסיבות שאינן תלויות בנמען, יופחתו תוספות הפיגור של הקנס/תבוטל ההודעה (בהתאם למועדים הקבועים בחוק למשלוח ההודעה).
"נציין, כי מזה זמן נבחנת ההיתכנות המשפטית, הטכנולוגית והלוגיסטית ליישום פיילוט, במסגרתו בנוסף למסירת הקנס בדואר, יישלחו הודעות באמצעים אלקטרוניים".
שיחה על זה post