עיריית תל אביב החליטה לעשות סדר בכאוס המשתולל במדרכות ובכבישי העיר עם הקורקינטים השיתופיים, ופירסמה אתמול, רגע לפני הפגנה מתוכננת בעניין, תקנות הסדרה חדשות בנוגע לשימוש ולתפעול בהם. אבל הולכי הרגל והפעילים למען בטיחות במדרכות העיר עדיין לא רגועים וחוששים מהיעדר אכיפה ויישום.
על פי הכללים החדשים – שיכנסו לתוקפם ב-1 באוגוסט – העיריה תסדיר את אופן החניה שלהם ותקצה לכך מקומות חניה ייעודיים באזורים שונים בדגש על מרכז העיר, כשבהמשך תפעל העירייה לסמן תאי חנייה במקומות נוספים. "מי ידווח אם המשתמשים לא יחנו כחוק?" שואלים פעילים למען בטיחות להולכי הרגל. "שוב אנחנו, הולכי הרגל? רק משוגעים לדבר יעשו זאת".
כחלק מהתקנות החדשות צפויה העירייה לפרסם היום קול קורא לבקשת היתר הפעלה לחברות הקורקינטים. כל חברה שתקבל היתר תורשה להפעיל צי של עד 2,500 קורקינטים. בהתחשב בעובדה שכל ארבע החברות שפועלות כיום בתל אביב מחזיקות יחד 3,000 כלים, מספר הדו גלגליים בעיר צפוי לגדול – והרבה. "היכן נמצאת כאן ההגבלה על מספר הכלים?" זועמים התושבים. חלקם טוענים כי נראה שהחברות השיתופיות הפעילו לחצים ויצאו נשכרות מכללי ההסדרה החדשים.
בהודעה שהוציאה העיריה היא מטילה חלק מהאחריות על יישום ואכיפת התקנות החדשות על החברות. בין היתר הן תהיינה אחראיות על הקפדה על חבישת קסדות, רכיבה יחידנית, אי שימוש של קטינים בכלים, אי רכיבה על המדרכות ושמירה על הסדרי החניה. ד״ר יואב לרמן, גאוגרף המתמחה בקשר בין הסביבה הבנויה לתנועה במרחב העירוני רואה בכך פתרון קל עבור העירייה, שבמקום לאכוף את החוקים תקנוס את החברות.
לרמן שופך קצת אור על כללי ההסדרה החדשים ואומר ש״תל אביב היא לא המקרה הראשון או השני שמנסה להסדיר את פעילות הקורקינטים, ככה שהכללים האלה כבר נוסו במקומות אחרים. אלו כללים יחסית סטנדרטים והמצב תלוי באכיפה בשטח. חלק מהרשויות שנאלצו להתמודד עם הסוגיה הלכו בעיקר על עקרונות האוסרים את פעילות הקורקינטים.
רק בתחילת החודש התוודאנו למלחמת החורמה שמנהלת עירית ניו יורק בכל הנוגע לכלים הללו. ניו יורק אסרה על פעילותן של החברות בעיר וגם אסרה על הרכיבה בקורקינטים החשמליים הפרטיים, שכן מי שיתפס רוכב עליהם מסתכן בהחרמתם. תל אביב יוצאת מן הכלל הזה שכן היא מנסה להבין את אופן ההתמודדות האולטימטיבי עבורה בעודה ממשיכה לאפשר לחברות ההשכרה לפעול..
ערים נוספות שהחליטו לפעול נגד הכלים באופן נחרץ יותר הן עיריית סן פרנסיסקו שהגבילה את מספר חברות ההשכרה לשתיים בלבד שעמדו בקריטריונים הנוקשים, וכך גם מדריד, אוסטין ופריז.
"מי יביא מהבית קסדה?"
תושבי העיר כבר הביעו תרעומת על העדר האכיפה, הם מאמינים שגם ההסדרה לא תביא איתה את הפתרון המיוחל. "מישהו באמת חושב שאדם שהגיע לביקור בעיר ולפתע ראה את כלי הרכב הזה והחליט לעלות עליו, הביא איתו קסדה מהבית?", שואלת חגית אוריין, מפעילת עמוד הפייסבוק "מחזירים את הבטיחות להולכי הרגל". "להבדיל מהכלים הפרטיים שהם יותר יציבים וחזקים, גם הרוכבים עליהם נוהגים ביותר זהירות כאשר הם יוצאים מהבית עם הקסדה האישית שלהם ומודעים יותר לחוקים. אי אפשר לצפות להתנהגות כזו מרוכבי הכלים המזדמנים״.
"מישהו באמת חושב שאדם שהגיע לביקור בעיר ולפתע ראה את כלי הרכב הזה והחליט לעלות עליו, יביא איתו קסדה מהבית?"
בעמוד הפייסבוק יצאו המגיבים נגד הכללים החדשים וגם נגד העדרם של תקנות נוספות: "מה עם מעברי החצייה שהפכו למוקדי הסיכון עבורנו?" שואלים שם. "עבור חלק גדול מהרוכבים הרמזורים מהווים המלצה בלבד, לפקחים אין סמכות אכיפה ומשטרת התנועה איננה בנמצא. והיכן הבשורה לגבי תשתיות רכיבה נפרדות ויצירת הפרדה פיזית בכבישים? כל בקשתנו לגבי זה נתקלו בסירובים".
היום בשעה 17:00, בזמן שמועצת העירייה מתכנסת, תיערך בכיכר רבין עצרת של הולכי הרגל תחת הכותרת ״ככה אי אפשר להמשיך״. "התחלנו לפעול בנושא כבר בקדנציה הקודמת, אך במהלכה התווספו כלי הרכב השיתופיים והמצב נעשה יותר גרוע", אומרת אוריין, שמארגנת את האירוע. "עוד מעט יתחילו העבודות על הרכבת הקלה במרכז העיר ויהיה פה גיהנום. כבר עכשיו ברגע שיש פקק כל כלי הרכב הללו עולים על המדרכה״. ואילו לרמן מתריע כי "השבוע התיכוניסטים מסיימים ללמוד ויהיה עומס רב יותר בכבישים".
מי שצפויה לנאום הערב בעצרת היא גאלה דרין, שבנה בן הארבע שבר את רגלו לאחר שקורקינט חשמלי פגע בו. "מעין שיחק ורץ לתוך שביל אופניים – סליחה, שביל קורקינטים חשמליים – וקורקינט כזה פגע בו", היא אומרת. "אני אהיה בעצרת מול עיריית תל אביב למען יוחזרו המדרכות להולכי הרגל".