בעוד חברת נת"ע ועיריית תל אביב נערכות לסגירת שדרות ירושלים השבוע, מחאת תושבי וסוחרי יפו מעלה הילוך ועוברת לבית המשפט. היום הגישו נציגי ועד הפעולה עתירה מינהלית עם בקשה לצו ביניים לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עורכת הדין ג'ני חבשי. העתירה, כפי שנמסר מעורכת הדין חבשי, מבקשת לעצור באופן מיידי את ביצוע עבודות הרכבת הקלה ביפו, עד לבירור הליכי שיתוף הציבור שנעשו בתכנון העבודות על הקו האדום בעיר.
העתירה, המוגשת כנגד חברת נת"ע, עיריית תל אביב יפו ומשרד התחבורה, מבקשת מבית המשפט לתת צו ביניים לעצירת העבודות, זאת במטרה למנוע את סגירת השדרה בשני הכיוונים, תוך השארת צד אחד של השדרה פתוח לתחבורה ציבורית. "סגירת רחוב שדרות ירושלים בשני הנתיבים בשני הכיוונים גוררת עימה פגיעות קשות בזכויות התושבים ובעלי העסקים שלו ובהן: חופש התנועה, בזכות לפרנסה ובנגזרתה – בזכות לקיום בכבוד", לשון העתירה.
"העתירה מתמקדת בטענה כי רוב הציבור ביפו כלל לא היה מודע להיקף העבודות המתוכננות. שיתוף ציבור לא נעשה כראוי, אבל אפילו יידוע הציבור לא נעשה בצורה נאותה. מרבית הציבור לא ידע שעומדים לסגור את השדרה ולהעביר את התנועה בה לרחובות אחרים, ולא מיודע על האלטרנטיבות העומדות בפניו. הם אפילו לא עומדים בחובת יידוע. מעבר לכך, יש פה שיקולים כלכליים גרידא, שלא מביאים בחשבון בשום צורה את רווחת התושבים החיים בעיר", מסרה עו"ד חבשי.
במקביל, התושבים ביפו מדווחים על כאוס מוחלט. "לאף אחד אין מושג מה קורה. נהגי מוניות שנכנסים לעיר אפילו לא ידעו על החסימה המתוכננת, כי לא נתלו עד עכשיו שום שלטים בכבישים שמבשרים על כך. אנשים שגרים בדרום יפו שמעו על השינויים האחרונים בתוכניות רק בימים האחרונים בעקבות המחאה. כשהם מתקשרים למוקד של נת"ע, אומרים להם שלא חייבים ליידע אותם כי הם לא גרים על השדרה. וגם בשדרה, לא חולקו פליירים בתיבות הדואר, לא נתלו שלטים בשכונות. מי שלא מחובר לפייסבוק, אוכלוסיה מבוגרת ותושבים שלא קוראים עברית – לא שמעו על כך דבר", אמרו פעילים מוועד הפעולה.
"מעבר לכך, כל מיני הבטחות לתושבים שכן היו מעורים במחאה בחודש האחרון, פתאום נעלמו ברגע האמת. למשל הובטח שיישאר נתיב אופניים פתוח כל משך העבודות, הם אפילו פירסמו את זה בכל הכתבות. והנה, היום חסמו את נתיב האופניים בשדרה. הודיעו שסוגרים רק צד אחד של השדרה עד לאחר הרמאדאן, אבל בכל תחנות האוטובוס משני צדי השדרה נתלו שלטים אתמול, שמודיעים שהן מבוטלות החל מה-23.5. לנת"ע אין מושג מה הם עושים, והם מתנהגים בלחץ של לו"ז, עם תכנון לקוי ביותר. נראה כאילו אף אחד שם לא ממש יודע איך לנהל עבודות בציר שמחבר ארבע ערים ויושב בלב עיר של 55 אלף תושבים".
על מנת לממן את העתירה, נדרשים הפעילים לגייס עשרות אלפי שקלים. ועד הפעולה הקים קמפיין הדסטארט למימון המונים, אליו נרתמו עד כה עסקים רבים ביפו. "תושבי יפו וסוחריה אינם מתנגדים לרכבת הקלה, אלא יוצאים נגד ההחלטה לסגור את שדרות ירושלים לחלוטין. אנו דורשים השארת נתיב תחבורה ציבורית פתוח כפי שתוכנן והוצג על ידי הרשויות עד כה. אנחנו אזרחים פשוטים. אנשים עובדים, משפחות, צעירים ומבוגרים. אין לנו הכספים והיכולת, עזרו לנו להשמיע את קולנו בבית המשפט", נכתב בדף הקמפיין.
באותו נושא: יפו
"נת"ע עושים לנו הפרד ומשול. סגירת שדרות ירושלים זה גזר דין מוות"
בעוד חודש ייסגרו שדרות ירושלים ביפו לחלוטין, אבל העירייה ונת"ע לא טרחו לעדכן את התושבים על המהלך. "שנים מדברים איתנו על העבודות ופתאום תוך חודש סוגרים את השדרה", אומרים בעלי העסקים. עיריית תל אביב: "הנושא לא נפתח לדיון לאור לוח הזמנים הצפוף"
"את רוטשילד לא היית סוגר לכל החיים, אבל את יפו זה בסדר?"
תושבי יפו מתכוננים להפגנה הערב נגד סגירת שדרות ירושלים ומאשימים את נת"ע ועיריית תל אביב שהתנערו משיתוף הציבור ועידכנו אותם ברגע האחרון. וגם: לאן נעלם אסף הראל שקידם את החיבור עם יפו בקמפיין?
ביפו לא מוותרים: "אם חולדאי לא ייפגש איתנו, נצעד עד הבית שלו"
כאלף מפגינים חסמו הערב את שדרות ירושלים כמחאה על סגירת השדרה באופן מפתיע ואי שיתוף הציבור בתוכניות הרכבת הקלה
כפי שדווח במקום, בחודש האחרון התלהטו הרוחות ביפו, לאחר שנת"ע ועיריית תל אביב פירסמו שינוי דרמטי בתוכניות הצפויות במהלך ביצוע העבודות על הרכבת הקלה בשנים הקרובות. בניגוד לתוכניות הראשוניות שפורסמו לציבור, גילו התושבים כי התוכניות החדשה כוללת סגירה מוחלטת של שדרות ירושלים בשני הכיוונים, מרחוב הבעש"ט ועד רחוב סלמה. קווי האוטובוסים העוברים בשדרה, יפוצלו על פי התוכנית החדשה בין רחוב שלבים ורחוב יפת, אשר ייפתח לתנועה בשני הכיוונים. התושבים יצאו להפגין, פנו לראש עיריית תל אביב ולנציגי הציבור במועצת העיר – אולם עד כה לא נענו קריאותיהם לעצירת המהלך ודיון מחודש בתוכניות.
נת"ע מסרו בתגובה: "הסדרי התנועה החדשים בשדרות ירושלים ביפו הכרחיים להקמת הקו האדום שיותר ממיליון תושבים מצפים לו. לא ייתכן שקומץ אנשים יפגע ברציפות הפרויקט, וימנע מכל תושבי גוש דן והסביבה ליהנות מכלי תחבורה חשוב שיביא למהפכה באיכות החיים של התושבים כולם. שדרות ירושלים שהם היום ציר עמוס ורועש, שרבים מהעסקים בו כלל אינם פעילים, יהפכו למדרחוב על פי תכניות העיריה, והרכבת הקלה שתצא לדרך בעוד כשנתיים וחצי צפויה לשפר משמעותית את איכות החיים של התושבים ואת סביבת המסחר לכל אורכן. בניגוד לטענות, האזור לא ינותק, ויישאר נגיש להולכי רגל ולרוכבי אופניים. בנוסף, תיקצבה נת"ע כ-10 מיליון שקל לשאטלים שינועו סביב הציר לשירות התושבים והעסקים. צוות קשרי הקהילה של נת״ע נמצא בקשר עם התושבים ובעלי העסקים וקשוב לכל פניה".