תקופה ארוכה המתינו תושבי יפו לפגישה עם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. הם רצו לקבול על סגירת הפתאומית והמוחלטת של שדרות ירושלים לשני הכיוונים, לאחר שבמשך שנים הובטח להם שצד אחד יישאר פתוח. הם רצו לשמוע פתרונות לבעיות הקשות שנחתו עליהם עם סגירת עורק מרכזי זה לשלוש שנים – הירידה העצומה בהכנסות העסקים הוותיקים בשדרה וחיסולם, הפקקים הבלתי אפשריים, הצחנה המתפשטת, התחבורה הציבורית שהורחקה לרחוב שלבים המרוחק והפכה ללא נגישה.
אחרי כמה הפגנות והתעלמות ארוכה, ואחרי שהעבודות יצאו לדרך, כמה פעילים נבחרים זכו לפגישה הנכספת עם ראש עירם. בפגישה הם זכו לשמוע הכחשות נמרצות על דרישתו לסגור את השדרה – מה שלא מתיישב עם האמירות של נת"ע ומשרד התחבורה. חולדאי מודה ש"השדרה לא תהיה מה שהיתה" ומכין את תושבי יפו לכך שהעיר תשנה את פניה והג'נטרפיקציה המסיבית בדרך, עם עסקים ותושבים חדשים, אמידים יותר כנראה.
אבל לא רק. הקלטות הפגישה, שהגיעו ל"מקום הכי חם", חושפות את יחסו של חולדאי, ראש עיריית תל אביב ב-21 השנים האחרונות, לסוגיות כמו תכנון, עובדים זרים, תהליכים חברתיים ועוד, ובכלל האתגרים שעמם מתמודד ראש העיר הגדול בישראל, שאינו מרבה להתראיין בפתיחות כזאת. התמליל לפניכם.
"הציגו בפניכם כוונה" – או האמינות של שיתוף ציבור
"אין פתרון בחיים לשום דבר. אני לא יכול לשנות את סגירת שדרות ירושלים", אמר חולדאי לפעילות בפגישה. הפעילות ביקשו לדעת מהו הגורם ששינה את ההחלטה, שידעו עליה לאורך שנים – להשאיר לפחות צד אחד של השדרה פתוח לתחב"צ בזמן ביצוע העבודות. "אני לא חושב שהוא שינה אותה..כדי לבצע את העבודות ולסיים אותן בזמן…אין ברירה וצריך לעבוד בשני הצדדים….וצריך לזה את כל הרוחב".
"כלומר, לוח הזמנים הוא הסיבה שהפכו את ההחלטה להשאיר צד אחד פתוח? כל הזמן הציגו בפני התושבים שיישאר ציר אחד פתוח", אמרה הפעילה נועה מונדשיין, ובתגובה השיב לה חולדאי: "לא הפכו החלטה! כשמישהו מנסה ומשתדל לעשות משהו ולא מצליח, זה לא להפוך החלטה. לא הייתה מעולם החלטה. הציגו בפני התושבים את הכוונה, לא החלטה. לא אמרו להם כך יהיה. אמרו להם אנחנו מתכוונים, ולא הצלחנו. מי שעמד הכי חמור מכולם מול נת"ע בתחום הזה, זה אני. לי היה אינטרס עליון למנוע את סגירת השדרה, כמי שמייצג את התושבים שלי. אני רוצה לסגור את השדרה?"
חולדאי: "לא הפכו החלטה! כשמישהו מנסה ומשתדל לעשות משהו ולא מצליח, זה לא להפוך החלטה. הציגו בפני התושבים את הכוונה, לא החלטה"
בתגובה שאלה הפעילה בתיה פלדמן: "אז למה הם אומרים שזה אתה? למה נת"ע ומשרד התחבורה אומרים שזה אתה?" וחולדאי השיב לה: "כשבא פקח ונותן דו"ח, אומרים לו תפנה לראש העיר".
טענה זו של חולדאי תמוהה במיוחד לאור הפרסומים האחרונים. לידי המקום הגיע מכתב שקיבלה ד"ר נטלי קוסרי, ממנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה. קוסרי פנתה למשרד על מנת להבין מה תוכניותיו בנוגע לתחבורה הציבורית ביפו בזמן עבודות הרכבת הקלה. "כידוע לכם, עיריית תל אביב לחצה לסגור את שדרות ירושלים בשלב הפעלת הרכבת הקלה למרות התנגדות אגף תחבורה ציבורית, ההחלטה הנ"ל התקבלה", נאמר במכתב.
למה נת"ע ומשרד התחבורה אומרים שזה אתה שהחליט לסגור את השדרה?" וחולדאי : "כשבא פקח ונותן דו"ח, אומרים לו תפנה לראש העיר"
הפעילות טענו בפני חולדאי כי סגירתו של עורק תחבורה ראשי שכזה, אשר מעביר כמאה אלף אזרחים מדי יום אל העיר תל אביב וממנה, היא פגיעה בלתי מידתית בתושבים. "אני לא מדבר על מידתיות כמו שאת מסתכלת. אני מסתכל לך בעיניים ואומר – המידתיות במקרה הזה לא נמדדת באי המידתיות מול קבוצה של אנשים, בעלי עסקים ותושבים, אלא במידתיות לקו מטרופוליני שמשפיע על מאות אלפי אנשים.. פה יש פרויקט לאומי שעומד מול הפרעה למספר מסוים של אנשים שעליהם האפקט הוא בלתי מידתי. סגרתי את אלנבי!!! סגרתי את אלנבי!!!" ענה חולדאי.
"השדרה לא תהיה אותה שדרה"
לטענת הפעילות, בשום מקום לא העבירו תחבורה ציבורית למרחק קילומטר ממרכז החיים של בני אדם כפי שנעשה ביפו. "כ-300 עסקים, שפשוט לוקחים להם את הפרנסה תחת הכותרת פרויקט לאומי ואומרים להם לכו הביתה, בגיל 80!" טענה הפעילה מונדשיין בפני חולדאי. "יש כאלה שלא תהיה לי ישועה בשבילם", השיב לה. "יש דברים שאני עדיין במצוקה ואני עדיין מחפש פתרון. הקציתי תקציב לעזור לבעלי העסקים שנמצאים לאורך הנתיב". בתגובה אמרו לו הפעילות כי אף בעל עסק ביפו לא קיבל שום פיצוי. "אני יודע. אני לפעמים לא יודע לעשות…"
הפעילות המשיכו לנסות לדבר ללבו של חולדאי. "אולי אפשר רק לתקופה מסוימת להשאיר צד אחד פתוח, כדי שהמעבר יהיה הדרגתי. אנחנו כאילו חטפנו פיגוע", אמרה לו הפעילה ורד נבון.
" אני יודע, אחרי פיגוע מתרגלים. לומדים. מסתגלים. מוצאים…" השיב חולדאי. עוד הוא הוסיף כי הוא מודע לשינוי העסקים והאוכלוסייה הצפוי ביפו ובשדרה, והדבר הוא בלתי נמנע. "אני מנסה להגיד שהשדרה לא תהיה אותה שדרה. היא תהיה מרחב ציבורי כל כך מוצלח, שהסוג עסקים ואופי הרחוב ישתנה".
"יש בעלי עסקים שלא תהיה לי ישועה בשבילם…יש דברים שאני עדיין במצוקה ומחפש פתרון. אני יודע. אני לפעמים לא יודע לעשות…"
"מישהו שאל את היפואים אם הם רוצים לשנות?" שאלה אותו מונדשיין. " הסיפור המקומי חשוב", הוסיפה נבון. "אני לא שואל", ענה חולדאי…."החיים לא בנויים ממה שאני רוצה או לא רוצה, כשאני מפתח עיר במובן הרחב. יש הבדל בין לפתח עיר לבין לדאוג לאוכלוסייה ולרווחתה, שאנחנו דרך אגב בחרנו בשיטה שהיא הכי גרועה – קפיטליזם חזירי. לטעמי רע מאוד, אחרים חושבים שזה המפתח להצלחה. אני לא עוסק בדברם האלה.
"גם באלנבי ישלמו את המחיר"
"אני עוסק בזה שאני חייב במטרופולין הזה, כדי לתת לו שירות, קו של רכבת – לדאבוני בחרו רכבת קלה, שהיא לא מספיקה. אני טענתי לפני 20 שנה שהוא חייב להיות מטרו. ובסוף זה היה או זה או כלום. אני עוסק בזה שהקו הזה הוא מאוד מאוד נחוץ ובדרך לעשייתו יש מחיר, ואתם נפלתם במקום שפה משלם את המחיר, שאחרים משלמים במקומות אחרים".
נועה: "את המחיר הזה בחיים לא היו משלמים בשדרות רוטשילד. ולא פה באבן גבירול"
חולדאי: את המחיר הזה שילמו ועוד ישלמו באלנבי"
חולדאי:'"אתם נפלתם במקום שמשלם את המחיר". פעילים: "את המחיר הזה בחיים לא היו משלמים בשדרות רוטשילד. ולא פה באבן גבירול"
ורד נבון: "מדובר באתר מורשת רב תרבותי. יש כאן רקמת חיים מורכבת של ערבים ויהודים…"
חולדאי: "עזבי אותי".
ורד נבון: "אנחנו לא רוצים שהתושבים הערבים יצאו מהשדרה הזאת, אנחנו רוצים שהיא תמשיך להיות רב גונית".
חולדאי: "אני לא ידעתי שיתחולל מהפך בעיר תל אביב-יפו, והקהילה הגאה תתחיל ללדת ילדים. דבר שישנה את הרכב הכיתות בבתי הספר אצלי. ואת מספר הילדים במרכז העיר. אני לא ידעתי! אני טיפלתי בקהילה הגאה…נתתי להם, אבל לא ידעתי שהתהליך הזה יקרה. והוא קרה. ואני לא חי כמו שחייתי פעם, כשהוא קרה, אני מתייחס אל התהליך כפי שהוא קרה. שדרות ירושלים יהפכו להיות שדרה יוצאת מן הכלל".
מונדשיין: "זה בטוח"
חולדאי: "אני לא ידעתי שיתחולל מהפך בעיר תל אביב-יפו, והקהילה הגאה תתחיל ללדת ילדים. דבר שישנה את הרכב הכיתות בבתי הספר אצלי"
חולדאי: "יש הבדל בין לפתח עיר לבין לדאוג לאוכלוסייה ולרווחתה, שאנחנו דרך אגב בחרנו בשיטה שהיא הכי גרועה – קפיטליזם חזירי"
חולדאי: "אני, לדאבוני, לא יכול לשלוט בהרבה מאוד תהליכים חברתיים שקורים, שלא תמיד הם לרצוני. לא אני הבאתי את העובדים הזרים שהגיעו הנה, שבדרך כלל מגיעים לשכונות החלשות יותר… במקומות שבהם יש עבודה…והדבר הזה מייצר ג'נטריפיקציה שגרמה לעוול נוראי…מפני שהכל יכל להתפתח וארכיטקטים באו והזרם של הפליטים שינה את זה.
"מדובר באתר מורשת רב תרבותי. יש כאן רקמת חיים מורכבת של ערבים ויהודים…"
חולדאי: "עזבי אותי".
"אני יכול להיות ערב רק לדבר אחד – שאני אספק תשתית למטרופולין הזה וליפו, של רחוב נפלא שבו התחבורה הציבורית תזרום באמצעות רכבת בהספקים הרבה יותר גדולים מאשר מה שקיים היום, עם הרבה מרחב להולכי רגל. הרבה יותר סימפטי ממה שקיים היום. הרחוב הזה יהיה רחוב מדהים בעתיד. מי יהיה בעל עסק ומי יהיה הדייר פה? לי אין שליטה על זה".
"אלברט הבולגרי לא יכול היום, שהוא היה רגיל לבוא באוטובוס, עכשיו הוא צריך לקחת מונית…" חולדאי: "אז יבוא בולגרי אחר".
ורד נבון: "אלברט הבולגרי לא יכול היום, שהוא היה רגיל לבוא באוטובוס, עכשיו הוא צריך לקחת מונית…"
חולדאי: "אז יבוא בולגרי אחר".