החזרה לשגרה לאחר סגר הקורונה נמצאת בעיצומה. הרחובות מתמלאים באנשים, הכבישים בנוסעים, האוויר בזעם וזיעה, והתשתיות העירוניות עדיין לא מותאמות לעומסים המתחדשים.
התלקחות אלימה שהתרחשה אתמול באוטובוס קו 40 של חברת דן, במהלך נסיעה על דרך בגין בתל אביב, ממחיש עד כמה נהגי האוטובוסים מופקרים לאותו זעם. זאת, למרות שבתחילת מאי אישר שר התחבורה היוצא, בצלאל סמוטריץ', תקציב בסך 40 מיליון שקלים להקמת מחיצה בין נוסעים לנהגים.
בסרטון שצולם אתמול על ידי הנוסעת יעל גזית שנסעה בקו 40 בשעות הערב המוקדמות, נראה נהג אוטובוס שמתבצר בעמדתו ואוחז בידיו של שליח וולט שתוקף אותו, בשעה שנוסעים מנסים להפריד ביניהם. דבר לא חוצץ בין השליח התוקפני לנהג.
"האוטובוס עצר בתחנה שלו על דרך בגין, פתח את הדלתות ופתאום עלה על האוטובוס שליח וולט עם כובע והחל להטיף אגרופים וכאפות לנהג", מתארת גזית את הרגעים שקדמו לתיעוד שלה, "יחד עם השליח הזה עלה גם שליח אחר שהיה פחות תוקפני כלפי הנהג. השליח שתקף את הנהג צעק שהוא ניסה לדרוס אותם ושהוא יראה לו מה זה.
"אני לא ראיתי את הנהג מנסה לדרוס אותם או משהו, אבל הכביש צר, ויש בו חיכוכים כל יום. הנהג נבהל מאוד. נוסעים אחרים ואני ממש פחדנו עליו, והוא נראה מפוחד. הוא נעמד ליד העמדה וניסה להתגונן. הזמנו משטרה ואמבולס ובעצם חיכינו להם כשדלתות האוטובוס נעולות. האמבולנס הגיע ממש תוך כמה דקות. למשטרה לקח עוד רבע שעה בערך להגיע. עד הגעת המשטרה השליח התלונן כמה פעמים שהאוכל שלו מתקרר".
"האמבולנס הגיע ממש תוך כמה דקות. למשטרה לקח עוד רבע שעה בערך להגיע. עד הגעת המשטרה השליח התלונן כמה פעמים שהאוכל שלו מתקרר"
כשהגיעה המשטרה, מספרת גזית, היא הורתה לכל הנוסעים שהיו באוטובוס להתפזר. השוטרים הודיעו כי ישתמשו בצילום המצלמות המותקנות באוטובוס כדי לראות את תקיפת הנהג וכדי לבחון את נהיגתו שקדמה לתקיפתו על ידי השליח. הנהג הגיש תלונה למשטרה נגד התוקפים.
התקציב אושר, המחיצות עוד לא הותקנו
בתחילת החודש, אושר במשרד התחבורה תקציב של 40 מיליון שקל להתקנת מחיצה בכ-6,000 אוטובוסים כדי לשמור על בטיחות הנהגים מפני נגיף הקורונה. "אחרי תקופה ארוכה של הכנה, ובדחיפה של אילוצי הקורונה, סיכמתי אמש עם האוצר על התקנת תאי נהגים בתחבורה הציבורית והפרדה בין הנהג לנוסע", הודיע בתחילת החודש שר התחבורה של ממשלת המעבר, בצלאל סמוטריץ', "יש כבר מפרט, והצעות מחיר, ועכשיו ברוך השם יש תקציב ואפשר לצאת לביצוע מיידי".
אלא שמקורות בחברת דן פקפקו במיידיות היישום שאליה התחייב השר היוצא, והבהירו כי לא ברור מתי יתחילו להיות מוקמות מחיצות שכאלה באוטובוסים כפיילוט, כל שכן יופיעו באופן קבע בכל הקווים. רק אתמול, יצאה הודעה מטעם משרד התחבורה לחברות האוטובוסים השונות ובה מפורטות הנחיות להתקנת מחיצות.
נהגי אוטובוסים דורשים את קיומה של מחיצה שכזאת החל מ-2017, ובקווי אוטובוסים מדגם המטרונית (למשל קו 1 ו-189 של חברת דן) היא כבר מובנית. הדרישה להקמת מחיצה שתגן על הנהגים היא הדרישה העיקרית של נהגי האוטובוסים בחודשים האחרונים. היא נשמעת כל אימת שמתרחשת תקיפה חמורה של נהג והיוותה רקע לסכסוך עבודה של ועד עובדי חברת סופרבוס מול הנהלת החברה בתחילת בתחילת החודש.
רק בתחילת החודש, שיסה נוסע בפסגת זאב את כלב הפיטבול שלו בנהג שביקש ממנו לרדת מהאוטובוס משום שכלבו לא עטה מחסום פה. במרץ נפצע נהג אוטובוס של חברת אפיקים בינוני מדקירה של נהג בכביש שזעם עליו ועלה לאוטובוס בתחנה של הקו בצומת אלוף שדה. כפי שפורסם בדה-מרקר, מדי שנה מגייסות החברות כ-1,500 נהגים, בעוד כ-1,500 נהגים בוחרים לעזוב את המקצוע עקב התנאים הקשים.
מחברת דן נמסר: "כולנו נפגעים ממיעוט חסר מעצורים שמגיב באלימות כלפי נהגי התחבורה הציבורית. אמר מי שאמר, שאלימות היא כרסום יסודות הדמוקרטיה, וחברת דן תילחם באלימות נגד הנהגים. אנחנו מצפים מהרשויות לבצע את תפקידם ולמצות את הדין בצורה חמורה ביותר כלפי כל מי שנוהג באלימות".
מחברת וולט נמסר: "חברת וולט מגנה את המקרה ובטוחה כי משטרת ישראל תמצה את הדין עם כלל המעורבים. עם היוודע דבר האירוע, פנינו אל משטרת ישראל על מנת לקבל את פרטי השליחים המעורבים. לכשנקבלם נפעל ללא דיחוי בכדי לסיים את ההתקשרות עמם".