אחרי שעתיים וחצי בצד המצרי במעבר הגבול לישראל מסיני, ההרים כבר לא זהרו באדום. השמש כבר שקעה, אנשים רקדו בתסכול כדי להעביר את הזמן ומחאו כפיים בכל פעם שעוד כמה מהממתינים עברו את הגבול, אחדים רבו, חלק עקפו את התור, ילדים בכו, אב סטר לבתו, בחורה גבוהה שעמדה לפני הזילה דמעות בשקט.
לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, ביום שלישי חזרו לישראל דרך המעבר היבשתי בטאבה 4,178 אנשים. ככל הנראה רובם בחרו להגיע לגבול אחר הצהריים, ליהנות מעוד כמה שעות של חופש לפני החזרה לשגרה. אלא שאז הם נתקלו בבירוקרטיה מעייפת שהובילה לכאוס של ממש.
"ידענו שנמתין זמן רב, אבל אף אחד לא שיער שיעברו ארבע שעות עד שנצא ממעבר הגבול", אמרה שירלי מימון, אחת הנופשות. "עמדנו צפופים ומותשים ונגררנו מעמדה לעמדה בלי שהיתה יד מכוונת". "הגענו למעבר בשעה שתיים בצהריים ויצאנו בשש וחצי. ארבע וחצי שעות בשמש, בלי מים, בלי מקומות ישיבה. הו שם ילדים ואנשים מבוגרים שהתחננו למים. היה כאוס גדול", אומרת סיגל דאדי טרגרמן. "דווקא בצד המצרי הלך חלק, בצד הישראלי נתקענו שעות. אבל זה לא ימנע מאיתנו לנסוע לשם שוב".
רגע לפני יום כיפור הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי על ביטול מגבלת אשרות היציאה לסיני. עד אז, בשל הקורונה התאפשר רק לאלף נופשים לעבור את הגבול מדי יום. "מעבר טאבה משמש במשך שנים ציר מעבר לתיירות למאות אלפי ישראליות וישראלים וככזה, נעשה הכל כדי להקפיד שהוא יהיה כמה שיותר נגיש, זמין ומהיר", אמרה מיכאלי בהודעה לתקשורת. אבל בשעות אחר הצהריים בסיום החג אי אפשר היה לומר על הגבול שהוא מהיר.
מעבר בימי מגיפה
הצד המצרי היה כאוטי וצפוף, יותר ממחצית זמן ההמתנה עברה בו, אך לפחות היא נעשתה באוויר הפתוח. המעבר לצד הישראלי היה כמעט דיסטופי בימי מגיפה: הממתינים הוכנסו בקבוצות של כ-20 אנשים לחדרון שקוף ואטום, קול של אישה ביקש מהם בעברית לעטות מסכות ולהרים את הדרכונים. אחרי המתנה של כעשר דקות בחדרון נפתחה הדלת לישראל, לתור הדפסת אישורי הכניסה שנעשה בחלל סגור וצפוף.
"הרבה ישראלים לא ידעו שהם צריכים למלא הצהרות בריאות אז זה גרם לעיכובים משמעותיים", אומרת א'. "אני לא מבינה למה לא פותחים את הגבול לשעות ארוכות יותר, לפחות בימים שבהם ברור שיהיו תורים ארוכים".
עם ביטול האשרות הורחבו שעות הפעילות של מעבר הגבול. נוסעים יכלו להיכנס ולצאת מישראל מהשעה שמונה בבוקר ועד שש וחצי בערב. אך זה לא הספיק. שעה וחצי היינו בצד הישראלי, שכל מה שהיה צריך לקרות שם זו החתמת דרכון ובדיקת קורונה, תהליך שבנמל התעופה בן גוריון לוקח זמן קצר ביותר. "כמה יש עוד אחריך?" שאלה הפקידה שהנפיקה לי את תעודת המעבר. "בדיוק כמו שהיה לפני שלוש שעות", עניתי. "לא נצא מכאן עד הלילה", היא צעקה לחברתה בעמדה הסמוכה.
התחנה האחרונה ביציאת מצרים היתה של בדיקות הקורונה. אמנם הבדיקות תוקתקו, אך ההמתנה להן היתה אף היא ארוכה. פיקוד העורף אמנם נערך בצוותים מתוגברים, אך מבנה מעבר הגבול לא איפשר הקמת עמדות רבות יותר. גם המבנה שממנו נכנסים למצרים קטן ולא מסוגל להכיל את כמויות האנשים ואלו נאלצים להמתין לעתים שעות ארוכות בשמש הקופחת.
זו אמורה להיות המשימה של שרת התחבורה החדשה ושל רשות האוכלוסין: שדרוג מידי של מבנה מעבר הגבול היבשתי ביציאה ובכניסה למצרים, כדי לאפשר מעבר חלק ומהיר, ועל מנת שהיציאה ממצרים לא תהיה מס שצריך לשלם מי שמעוניין בחופשה קרובה לבית במחירים נוחים.
זו אמורה להיות המשימה של שרת התחבורה החדשה ושל רשות האוכלוסין: שדרוג מיידי של מבנה מעבר הגבול היבשתי ביציאה ובכניסה למצרים, כדי לאפשר מעבר חלק ומהיר
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בתקופה שלפני הקורונה, בין החודשים ינואר עד ספטמבר 2019 עברו במעבר טאבה קרוב ל-400 אלף ישראלים, עלייה של 22 אחוז לעומת התקופה המקבילה ב-2018. נראה שעם ההגבלות במדינות העולם בשל המגיפה וההקלות בצד הישראלי, נחזור לראות את המספרים הללו גם השנה, לקראת פסח.
הגעתי אל מעבר הגבול קצת אחרי השעה ארבע אחר הצהריים, יצאתי כעבור ארבע וחצי שעות ומשם החלה הדרך הארוכה למרכז הארץ. גם ביציאה ממעבר הגבול נדרשת התערבותה של שרת התחבורה, שכן אף נהג מונית לא היה מוכן להפעיל מונה ובמהלך הנסיעה באוטובוס אפשר היה לראות בחוזרים שהחנו את רכביהם בחניוני עפר סמוכים לגבול, כשהם אוחזים בערימה של דוחות חנייה. תחנת מוניות מסודרת ביציאה מהגבול וחניונים מוסדרים לטווח ארוך הם לא משימה בלתי אפשרית, ויפה שעה אחת קודם.
תגובת רשות שדות התעופה: "מעבר טאבה תוגבר בכוחות מוגברים לאורך החגים . עובדי רשות שדות התעופה בין השאר מנמל התעופה רמון תיגברו את כוחות המעבר במסגרת הערכות כוללת למעבר אלפי נוסעים במהלך חגי תשרי.
עם זאת על פי הנחיות משרד הבריאות הנכנסים לישראל צריכים למלא טופס כניסה 24 שעות טרם ההגעה למעבר הגבול, אמש מאות נוסעים הגיעו למעבר ללא טופס מלא ונוצר לחץ רב של נוסעים אשר לא מילאו את טופסי משרד הבריאות, ועיכבו מאוד את הליך הכניסה לישראל. בנוסף עברו הנכנסים בדיקות קורונה. הליך הכניסה לישראל פועל על פי הנחיות משרד הבריאות הן למילויי טופסי בידוד וכו וכאמור אלו מולאו רק במהלך הכניסה במעבר הגבול תוך עמידתם של הנוסעים מה שעיכב מאוד את הליך הכניסה ויצר עומס רב על מעברם. טופס כזה יש למלא כאמור 24 שעות לפני ורשות שדות התעופה ממליצה לנוסעים לעשות זאת טרם ההגעה למעבר הגבול".
תגובת משרד התחבורה:
"על פי תקנות התעבורה חלה חובה על נהגי מוניות להפעיל מונה בכל נסיעה. משרד התחבורה רואה בחומרה יתרה נהגי מוניות הגובים תעריפים מופקעים מנוסעים והנחה את אנשי משרדו לפעול כנגדם בכל חומרת הדין. המשרד מבצע פעולות אכיפה שוטפות. בכל מקרה של הפקעת מחירים, מתבקשים הנוסעים להגיש מידית תלונה מפורטת למשרד התחבורה והיא תטופל במלוא החומרה. נושא הכשרת חניות לכלי הרכב נמצא באחריות הרשות המקומית".