אנשים שנפגעו מעבירות פליליות, ומבקשים להתעדכן בנוגע להליכים המתנהלים נגד מי שנאשם בפגיעה בהם, פונים באמצעות טופס אינטרנטי לקבלת מידע מפרקליטות המדינה, אבל בשבועות האחרונים הפניות הללו לא זוכות למענה.
רק ביום רביעי, אחרי שבועות שבהן לא התקבלו התראות על פניות חדשות, החלו לחשוד בפרקליטות המדינה שהטפסים לא נקלטים אצלם בגלל כשל טכנולוגי, ופעלו על מנת לתקן את הבעיה. בינתיים חולצו מהמערכת כ-40 פניות שנשלחו על ידי נפגעי עבירה בשבועות האחרונים ולא זכו למענה. למרות זאת, הפרקליטות לא יזמה פרסום הודעה לציבור ונעשו נסיונות להסתיר את המחדל עד לפניית "המקום הכי חם" בעניין.
על פי חוק, אמונה פרקליטות המדינה על העברת מידע בינה לבין מי שמוגדרים ומוגדרות כ"נפגעי עבירה" בהליכים פליליים. אחת מדרכי הפניה ליחידה היא באמצעות טופס מקוון שבו ניתן לבקש מידע על ההליך, לברר מי הגורם המטפל בו, מה סטטוס התיק או להגיש תלונות על גורמים מקצועיים. לשם כך, הוקמה בפרקליטות יחידת הסיוע לנפגעי עבירה, בראשה עומדת עו"ד בת עמי ברוט.
"הנושא של נפגעי עבירה עומד בליבת העשייה של הפרקליטות", סיפרה ברוט בכנס בקריה האקדמית אונו בפברואר 2020, "לכן השקנו השנה טופס מקוון לנפגעי עבירה, אנחנו מנתבים את הפניות שלהם ודואגים שיקבלו מענה". את הטופס תיארה ברוט כ"מענה ידידותי, נגיש וזמין".
לאחר שהמשתמש או המשתמשת מסיימים למלא את הטופס באתר פרקליטות המדינה ושולחים אותו, מופיעה על המסך הודעה שנותנת להם את מספר פנייתם ומציינת: "הודעה זו אינה מהווה אישור קליטת הטופס במערכת… במידה ולא התקבל אישור תוך 24 שעות, יש לפנות ליחידה לצורך בירור". בהודעה לא מצויין כיצד עוד ניתן ליצור קשר עם "היחידה".
"מדובר בטופס ארכאי, שכן בידי השולח לא נותר עותק של הפניה והוא לא יכול לדעת מה כתב בפניה ומה לא", מציין גיא זומר, ממקימי עמותת "תמנון- מידע ציבורי לכל". "בנוסף, אי אפשר לעקוב אחרי הפנייה, כמו שנהוג בתיבת המייל. זה פשוט אבוד עוד לפני שהפנייה לא מגיעה לשום מקום".
"כבר פעם שניה שפנייה שלי באמצעות הטופס לפרקליטות לא נענית", מספר זומר שניסה לברר סטטוס תיק על פגיעה שחווה מעבירה פלילית. "התחלתי כבר לתהות אם מישהו בצד השני טורח לבדוק אותו או שזה טופס שמוביל לשום מקום". לפני כשנתיים איתר זומר תקלה דומה ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.
בפרקליטות המדינה מודים כרגע כי פניות דרך הטופס לא התקבלו אצלם במשך שבועיים. אולם זומר טוען כי אחת מפניותיו נעשה ב-5 בדצמבר, לפני יותר משלושה שבועות.
בנוסף, צעירה שהמקום הכי חם מלווה בשנה האחרונה ונפגעה מהפצת תמונת עירום שלה ברשת מציינת כי בחצי השנה האחרונה פנתה באמצעות הטופס חמש פעמים ולא קיבלה מענה.
ביום חמישי קיבל זומר מענה לפנייתו, ככל הנראה לאחר שטופס הפניה שלו נמצא אבוד במערכת. במסגרת הפניה נטען כי "הפניות בטופס המקוון נענות באופן סדיר". כלומר, בפרקליטות בחרו להכחיש את המחדל בפני נפגע עבירה שנפגע גם מהתנהגותם הרשלנית והתריע בפניהם כי ייתכן וישנה בעיה טכנולוגית בטופס המקוון.
מפרקליטות המדינה נמסר:" הטענה נבדקה ונראה כי המערכת המקוונת תקינה והפניות מתקבלות באופן תקין. מספר פניות שהתקבלו בשבועיים האחרונים מטופלות בימים אלה ומענה יישלח לפונים בימים הקרובים. בנוסף לפנייה באמצעות הטופס המקוון, נפגעי ונפגעות עבירה יכולים לפנות לפרקליטות המדינה גם בכתובת המייל [email protected] או למענה הטלפוני 073-3927500. פרטים נוספים באתר".
בשבוע שעבר פורסם כי פרקליטות המדינה תתחיל להפעיל קו טלפוני חם לנפגעי ונפגעות עבירה, שבו יועסקו משפטנים ועובדים סוציאליים. עם זאת, לא ברור מתי יתחיל לפעול המוקד הטלפוני, באילו שעות, באילו שפות ומה מספרו.