ארגוני נוסעי התחבורה הציבורית – שסבלו במשך יותר מעשור מכהונתם הפופוליסטית, המקדשת את הרכב הפרטי, של שרי הליכוד – לא מאמינים שזה קורה להם.
מרב מיכאלי, שרת התחבורה הנכנסת, עולה על כל המוקשים שהשאירו לה קודמיה בתפקיד, וכולם ללא יוצא מן הכלל מתגעגעים לבצלאל סמוטריץ'. כי אם כולם כבר ויתרו על תחבורה ציבורית בשבת, אז לפחות שר שקשוב לנוסעים 24/6.
נכון לעכשיו, כשמאה ימי החסד להקמת הממשלה מסתיימים, זו העת לדרוש מהשרה פתרונות ומעשים מיידים – ולא רק סרטונים במדיות החברתיות.
משרד התחבורה סובל מפיצול אישיות מובנה: המשרד, שממונה גם על הכבישים וגם על התחבורה הציבורית וחולש על התקציב של כ-36 מיליארד שקל, צריך להחליט את מי הוא אוהב יותר – את הרכב הפרטי או את התחבורה הציבורית.
מי שצריך לתת את התשובה ולקבוע יעד למשרד, על מאות הפקידים העובדים בו, היועצים, המתכננים והחברות הממשלתיות הכפופות לו – היא לא אחרת מאשר השרה מיכאלי. והתשובה לאן היא רוצה לנהוג את המשרד החשוב הזה עדיין לא נאמרה באף סרטון סוחט לייקים שהיא העלתה ב-100 הימים האחרונים.
חמש סיבות לדאגה
ואלו הסיבות שגורמות לי להיות כה מודאג:
- פרויקט חישמול מסילות הרכבת הוא הירושה המשמעותית ביותר שקיבלה השרה הנכנסת. הפרויקט מתנהל בעצלתיים במקרה הטוב. בעוד כל הרכבות מושבתות משעות הערב ובסופי השבוע, רק מספר מצומצם (כמה עשרות במקרה הטוב) של עובדים נצפים בשטח ובינתיים השרה מעניקה לנוסעים שאטלים שמספקים פתרון חלקי ביותר בשעות מצומצמות ביותר. הסרטון שבו היא מבשרת על השאטלים דווקא התקבל בהתלהבות.
כרגע לוח זמנים מפורט לסיום העבודות לא מפורסם, והצפי הינו מתישהו בשנת 2024. בשביל שקיפות לא צריך תקציב – רק הוראה מלמעלה, אך זו מסרבת להגיע. כנראה שיותר קל לעלות סרטונים מאשר להניע תהליכים ברכבת ישראל.
לוח זמנים מפורט לסיום העבודות ברכבת לא מפורסם, והצפי הינו מתישהו בשנת 2024. בשביל שקיפות לא צריך תקציב – רק הוראה מלמעלה
- עם פרוץ השנה החדשה התקבלה מתנת שרת התחבורה לחג: הארכת תוקף רישיון הנהיגה עד גיל 70. יותר פופוליסטית ממירי רגב, פחות מודעות עצמית מישראל כץ.
"מתנה ממשרד התחבורה וממני אליכןם לכבוד החג והשנה החדשה – החל מחודש אוקטובר הקרוב לא תצטרכו לחדש את רישיון הנהיגה שלכןם כל עשר שנים, אלא הוא יהיה תקף עד גיל 70!"
מתנה לנהגים או למדיות החברתיות של השרה? 4.2K לייקים בטוייטר, 15K לייקים בפייסבוק, 10.8K לייקים באינסטגרם, 37.2K לייקים בטיקטוק (הנתונים מעודכנים נכון ל-19 בספטמבר).
אז עם הצלחה קשה להתווכח, אבל גם קשה עד בלתי אפשרי להגיע ממקום למקום בתחבורה הציבורית בערבי החג, בלילות וכמובן בסופי שבוע.
- עדיין בחגים, ומיכאלי מבשרת לעפולאיות ולעפולאים על חניכה של תחנה מרכזית חדשה בעפולה. לא נגעתי: "עפולאיות ועפולאים? חיילות וחיילים? נהגות ונהגים? צפוניות וצפונים? תתחדשו! יש לכןם תחנה מרכזית חדשה. נוחה יותר, נעימה יותר, טכנולוגית יותר, נגישה לבעלי מוגבלויות, עם מרכז מידע, עם מקום בו הנהגות והנהגים יכולים לנוח. עוד תחנה בדרך לקחת אתכןם לא רק לכל מקום בארץ אלא לכל מקום שתרצו להגיע אליו בחיים".
מיכאלי לא מספרת שהמידע לא סונכרן עם אפליקציות התחבורה השונות שממשיכות לשלוח את הנוסעים למיקום הישן, שהקישוריות לירושלים מסתיימות כבר בשעה 19:40 ולתל אביב שעה אחר כך. מתי מסתיימת הקישוריות לכל מקום בחיים – למיכאלי הפתרונים. הרכבת האחרונה מעפולה יוצאת כבר בשעה 21:45 אז אם תרצו להגיע לכל מקום בחיים, אל תפספסו את הרכבת האחרונה.
ואולי הדבר הכי חשוב שמיכאלי שכחה לספר זה שעל שרידי התחנה הישנה מתוכנן לקום חניון! כן, זה מה שחסר לתושבי עפולה וזה מה שיחזק את מרכז העיר. לא מרכז החלקה על סקייטבורד, לא מגרש משחקים מוצל לשעות הערב עם קיוסק, קפה ומאפה לחיזוק העסקים הקטנים, וגם לא במה פתוחה שבה יוכלו מוזיקאיות ומוזיקאים מקומיים לנגן, וגם לא מתנ"ס או מרכז לתנועות הנוער בעיר. חניון.

- מה הייתם עושים אם הייתן ממונות לתפקיד שרת התחבורה ומעונינות לקדם את התחבורה הציבורית? מן הסתם אחד הדברים הראשונים היה לוודא שראש הרשות לתחבורה ציבורית הינו איש מקצוע (ועדיף אשת!) משכמו ומעלה, שחי ונושם תחבורה ציבורית מינקות – אלמנטרי.
אך באופן לא מפתיע בתפקיד הנחשק אוחז מר יעקב נתניהו (אין קשר משפחתי לראש האופוזיציה), מינוי פוליטי של מירי רגב שעבורו הונמכו תנאי הסף לתפקיד, פעיל ליכוד בולט אשר בתפקידו הקודם היה מנכ"ל מועצת חריש. חריש כיכבה בכתבת השער של דה מרקר בסוף השבוע האחרון בזכות הכאוס התחבורתי וחוסר היכולת להתנייד בה ברכב והיעדר תחבורה ציבורית.
מיכאלי כבר 100 ימים בתפקיד, ועל פניו נראה שכסאו של מר נתניהו יציב ואיתן. - בראיון ב-YNET של העיתונאי אסף זגריזק עם שי קדם, מנהל האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה ושותף לקטסטרופה התחבורתית שהיא חיינו, הודיע קדם כי אינו מוכן להילחם על תחבורה ציבורית בשבת, בטיעון כי הוא רק פקיד שתפקידו לממש את מדיניות הממשלה.
שי קדם שהינו איש טוב ומקצועי, במובן הרע של המילה. קדם לא עמד על בריקדות על מנת להציל את המדינה מהקטסטרופה התחבורתית שישראל כץ ומירי רגב הובילו אותנו אליה, והינו דוגמה ומופת לפקיד ציבור אשר בא לשרת את היעדים והמדיניות שהשרה הממונה עליו קובעת ומכתיבה. הוא מוכן לוותר על כל עקרון בשם "אני רק פקיד" – אך מה הוא היעד שמיכאלי רוצה לקדם?
פעולות קטנות כירורגיות
מה אני מצפה שמרב מיכאלי תעשה בסרטון הטיקטוק הבא שהיא מעלה? תכריז על שני יעדים שהיא מעוניינת לממש במהלך כהונתה:
היעד הראשון הוא הפחתת כמות הרכבים הפרטים הנוסעת בכבישי הארץ ב-5 אחוז מדי שנה, וקידום התחבורה הציבורית במדינה. הגודש בכבישים הוביל לכך שאנחנו מבלות שעות רבות מדי בכבישים. עלות הגודש למשק תגיע בשנת 2030 לסכום אסטרונומי של 70 מיליארד שקל. לצד זאת, לרבות ורבים כיום אין גישה למוקדי תעסוקה, חינוך ובריאות. התחבורה הציבורית מהווה פתרון נדרש והשקעה בה היא חסכון גדול למשק, ופתיחת הזדמנויות למוביליות חברתית עבור כלל אזרחי ישראל.
עלות הגודש בכבישים למשק תגיע בשנת 2030 לסכום אסטרונומי של 70 מיליארד שקל. זאת, לרבות ורבים כיום אין גישה למוקדי תעסוקה, חינוך ובריאות
היעד השני שעל מיכאלי לממש הוא הפחתת מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים ב-10 אחוז כל שנה – עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי הינה כ-17 מיליארד שקל בשנה, וזה מעבר לאובדן חיי אדם ולפגיעה באיכות החיים של הנפגעים ובני משפחותיהם.
על מנת להשיג את שני היעדים הללו יש לפעול בכלים רבים: "שיטת הגרזן והפינצטה", מהלכים תודעתיים רבי השפעה ואין ספור פעולות קטנות וכירורגיות. יש לי ולארגוני התחבורה הציבורית רעיונות רבים, ואני אציין כאן רק חלק קטן ולא לפי סדר חשיבות:
- ביטול ההטבה על אחזקת רכב פרטי לעובדי המגזר הציבורי.
- סלילת שבילי אופניים מאסיבית: חיבור כלל תחנות הרכבת ליישובים ברדיוס 10 ק"מ בשבילי אופניים, ורישות עירוני של שבילי אופניים המובילים למוקדי תעסוקה, צריכה וחינוך.
- תחבורה ציבורית היא זכות אזרחית בסיסית ולכן יש לקדם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת; לתת העדפה לתחבורה ציבורית על חשבון נתיבי רכב פרטי והקמת מסופים עירוניים על חשבון חניות לרכב פרטי; להגביר את התדירות, הזמינות והאמינות של התחבורה הציבורית; להכניס חדשנות לתחום התחבורה הציבורית על מנת לייעל את מערכת הקווים הקבועים ולהוסיף קווים גמישים במקומות שבהם קו קבוע לא נותן פתרון טוב לנוסעות. בנוסף יש לקבוע שנסיעה בתחבורה ציבורית תהיה חינם עד גיל 18; ליצור מנגנון אכיפה יעיל כלפי מפעילות התחבורה הציבורית, כך שלא ישתלם למפעילות לדלג על תחנה, לבטל נסיעה וכדומה; ולסבסד מקומות עבודה שיעודדו עובדים להגיע למקום עבודה בתחבורה ציבורית.
- רכבת ישראל: מינויי נציגי נוסעים בדירקטוריון רכבת ישראל, ופתרון מיידי ודחוף לקווים אשר לא עובדים עקב עבודות תשתית וחישמול.
- דוגמה אישית: עובדי משרד התחבורה יסעו כולם בתחבורה ציבורית למעט מקרים חריגים.
- הורדת מספר תאונות הדרכים: חקירה של תאונות הדרכים, המלצות וביצוע של פעולות מנע; הורדת מספרי התאונות בהן מעורבות משאיות; האטת מהירות הנסיעה בדרכים, ובעיקר בתוך הערים; אימוץ מודלים עולמיים כמו vision zero.
- פתיחת עולם ההסעות הציבוריות לחברות פרטיות רבות, להסעות ציבוריות ליעדים המהווים צוואר בקבוק, כגון תחנות רכבת, מרכזי תעשיה ומשרדים, מרכזי קניות, אתרי טבע ועוד.
100 הימים הבאים לכהונתה של מיכאלי יכולים, צריכים וחייבים להראות אחרת: פחות לחזק את הבייס ואת כמות העוקבים ויותר לדאוג לכלל תושבי ותושבות הארץ.
מיכאלי, את שרת התחבורה של כולם ויכולה לסלול את דרכך לכל מקום שתרצי להגיע אליו בחיים, וזה לא חושב אם את גרה בעפולה או בתל אביב. בסופו של דבר יתייחסו אליך לפי השאלה האם הצלחת להגיע ליעד שבחרת והאם בכלל קבעת לעצמך יעד בחיים האמיתיים או רק במדיות החברתיות.
הכותב הוא יזם חברתי, מייסד דף הפייסבוק בארכבת, לשיפור השירות ברכבת ישראל