ידיעה שהתפרסמה בכלי התקשורת בבוקר של ה-1 באפריל, גרמה לתושבי יפו לחשוב שמישהו עובד עליהם. לפי הידיעה, החל מה-24 במאי ייסגרו שדרות ירושלים לחלוטין לתנועת כלי רכב ממונעים בשני הכיוונים לשלוש שנים, לצורך ביצוע עבודות הרכבת הקלה. "היינו בטוחים שזו בדיחה", אומרת קורל גואטה, תושבת יפו ג'. "חשבנו שמותחים אותנו".
לדברי תושבי יפו, המהלך הזה – שאותו הם מכנים "מחטף" – עומד בניגוד להסכמות שאליהן הגיעו לאחר עשור של דיונים עם נציגי העירייה וחברת נת"ע. "התוכנית הזו לא הועלתה באף פגישה שערכנו עם העירייה או עם נת"ע", מדגישה גואטה. "אף פעם לא דיברו על סגירת שני הנתיבים".
ביום שבו התפרסמה הידיעה, התקיימה פגישה בעיריית תל אביב שבה השתתפו בין היתר נציגי שכונות יפו ג' ונווה גולן, מנכ"ל העירייה מנחם לייבה ונציגים מחברת נת"ע. "כשאחת הפעילות התייחסה לתוכנית לסגירת שדרות ירושלים, קם נציג העירייה ואמר שיהיו שיתופי ציבור פרטניים עם כל אזור בנפרד. הוא העביר את המיקרופון לנציג נת"ע, שגמגם קצת ולא ידע מה להגיד. כשהתושבים התחילו להתלהם, אמר נציג העירייה שכרגע הם לא יודעים כלום ושום דבר עדיין לא בטוח, ושהם יעשו מפגשי שיתוף ציבור בהמשך".
התושבים שהתאגדו בוועד זמני, אשר כולל קבוצה של פעילים ובעלי עסקים, פנו לעמירם סטרולוב, אסטרטג ומהנדס תחבורה בעל שם עולמי באופטימיזציה של ניהול מערכות תחבורה, על מנת שילווה אותם בגיבוש תוכנית חלופית עם מינימום פגיעה באיכות החיים. בקשת התושבים לקבל את התוכניות המלאות של נת"ע לצורך קבלת חוות דעת נוספת מסטרולוב לא נענתה עד כה.
"גרמו לנו להבין שסוגרים כי התעקשנו על העצים"
לפני כשבוע התקיימה פגישה נוספת בין נציגי השכונות לנציגי נת"ע, כישיבה מקדימה למפגש שיתוף הציבור, מפגש שבו העירייה משתפת את התושבים בהחלטות שקיבלה ושנוגעות לחייהם. בפגישה שנערכה במשלמה ליפו (הגוף האחראי על ניהול יפו בעיריית תל אביב), התוודעו התושבים לראשונה לתוכניות החדשות.
"במשך עשר שנים, בכל הישיבות שהיינו בהן תמיד דובר על עבודה בחלקים ועל סגירת צד אחד של השדרה בכל פעם. אף פעם לא דובר על סגירה מלאה", מבהירה גילה אליהו, תושבת יפו ג'. "ואז, באותה פגישה הם הודיעו שיש איזו בעיה עם צינור ביוב בחלק המערבי של השדרה שמקשה עליהם את העבודה בחלקים, ושהם חייבים לסגור את כל השדרה. הם גרמו לנו להבין שבגלל שהתעקשנו שלא יכרתו את העצים לאורך השדרה, הנתיבים צרים וקשה לעבוד על נתיב אחד".
למחרת התקיים המפגש לשיתוף הציבור, ושם פרצה מהומה. "הנציגה של נת"ע טענה שיהיה שיתוף ציבור פרטני: לכל עסק ועסק בנפרד ולכל אזור ביפו בנפרד", אומרת גואטה. "הם עושים לנו הפרד ומשול".
מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעירייה: "גם אני ידעתי לכל אורך הדרך שרק צד אחד יסגר. לא היה דיבור על שני הצדדים"
לדברי התושבים המפגש נקבע בחטף ומעטים ידעו על קיומו. אפילו מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה לא זומנה אליו. "זה פרויקט לאומי, למעלה מרמתי", אומרת להבי. "את הבשורה על סגירת שני הצדדים קיבלתי כעובדה מוגמרת. זו החלטה שהתקבלה בממשלת ישראל ואצל יהודה בראון (מנכ"ל נת"ע; מ"נ) ושקיבלה את אישור ראש העירייה.
"אי אפשר להילחם במה שכבר קורה, אפשר לנסות רק לצמצם מטרדים ולהקל על חיי התושבים. גם אני ידעתי לכל אורך הדרך שרק צד אחד יסגר. לא היה דיבור על שני הצדדים. מה שהיה הוא ויכוח אם הכביש יהיה פתוח לרכבים פרטיים או לאוטובוסים, ובסופו של דבר הוחלט שהכביש יהיה פתוח לתחבורה ציבורית בלבד. עכשיו הבנתי שסגירה של צד אחד תביא לשיהוי של שנה בביצוע העבודה".
"זו מלחמת קיום, אם יסגרו אפשוט את הרגל"
עבור בעלי העסקים בשדרות ירושלים, סגירת הכביש היא מכה שעלולה להביא לקריסתם. "למעלה ממחצית מהלקוחות שלי מגיעות אלי בתחבורה ציבורית – סגירת השדרה היא גזר דין מוות לחנות שלי", אומרת נועה מונדשיין, מעצבת ובעלת חנות חזיות ברחוב. "אף אחת מהלקוחות שלי לא תלך ברגל עד אלי מתחנת האוטובוס הקרובה, שאמורה להיות ברחוב שלבים".
הבעיה של מונדשיין כפולה: "לבעלי יש מרפאה וטרינרית ביהודה הימית. אנחנו חוששים שבמקרי חירום הלקוחות שלו לא יצליחו להגיע אליו בגלל חסימות הכבישים והעומסים הצפויים", היא אומרת.
לטענת באשיר כבהא, הבעלים של המאפייה המשפחתית "בא לי בורקס" בשדרות ירושלים, עצם העובדה שהדיון הזה מתנהל בשלב כל כך מתקדם היא הבעיה האמיתית. לטענתו ולטענת תושבים נוספים, נת"ע שינתה בדקה התשעים את התוכניות שעליהן סוכם עם התושבים על מנת למנוע מאבק בהחלטתה. "במשך שנים מדברים איתנו על העבודות ופתאום תוך חודש סוגרים את השדרה", הוא אומר. "הם חיכו עד הרגע האחרון כדי לבשר לנו על זה".
כבהא ותושבים נוספים מציעים לנת"ע תוכנית אחרת, שלדבריהם תזרז את התקדמות העבודות: "אנחנו מציעים שיסגרו רק נתיב אחד ויעבדו עליו כל יום, כל היום", הוא אומר. "אני מוכן שהילד שלי יתעורר בלילה מהרעש, אבל שיפתח את המקרר ויהיה לו מה לאכול. זו מלחמת קיום. אם יסגרו את הכביש אפשוט את הרגל".
תושבי העיר עומדים מאחורי בעלי העסקים ותומכים בהם במאבקם על סגירת הרחוב המתוכננת. "יש פה עסקים שבזכותם יפו הפכה למוקד משיכה לכל אזרחי ישראל", אומר איתן עמרמי המתגורר ביפו עם אשתו ובנו. "סגירת השדרה תוביל לסגירת עסקים, שבסוף תביא לדעיכה עגומה של הפנינה התיירותית שיפו הפכה להיות, ואז ייקח עוד עשור לשקם אותה שוב".
זקי עזאזמה, הבעלים של סלון אלנוזהא בשדרות ירושלים שותף לדעתו של עמרמי. "מעבר לזה העירייה גם דורשת מאיתנו להמשיך לשלם ארנונה כרגיל", הוא אומר בכעס. "למרות שלא יהיה פה ניקיון ולא יהיה ביטחון ויהיו רעש וחפירות, נמשיך לשלם כמו תמיד".
"למעלה ממחצית מהלקוחות שלי מגיעות אלי בתחבורה ציבורית – סגירת השדרה היא גזר דין מוות לחנות שלי"
סגירת שדרות ירושלים היא מהלך שישפיע לא רק על השדרה והסובב אותה, אלא על יפו כולה. הקווים המרכזיים שעוברים בשדרה לתל אביב, חולון ובת ים יפוצלו בין הרחובות יפת או שלבים, שהגישה אליהן לא נוחה. הזמינות של התחבורה הציבורית תרד, ותושבי העיר יודעים שצפויים עומסי תנועה גדולים על הרחובות הצרים. העירייה אמנם הציעה פתרון בדמות שאטלים חינמיים שיסעו ברחובות המקיפים את השדרה – אבל את עומסי התנועה הם לא יפתרו, שכן לא יוקצה להם נתיב תחבורה ייעודי.
"אשתי תצטרך ללכת רבע שעה עם עגלת תינוק בתוך אזור מוסכים בשביל להגיע לקווי האוטובוס שנמצאים כרגע בשדרה", אומר עמרמי. "גם השאטלים לא באמת יפתרו את הבעיה בשבילה, כי צריך ללכת לא מעט כדי להגיע לתחנה שלהם". ומונדשיין כבר עכשיו מוטרדת: "מה יהיה עם הבן שלי שמתחיל ללמוד בחטיבת ביניים בתל אביב בשנה הבאה? הוא יאלץ לצאת בשעה לא הגיונית מהבית כדי להגיע בזמן לבית הספר".
היסטוריה של מאבקים
בשדרות ירושלים התנהלו כבר מאבקים לא פשוטים בעבר. בתחילת שנות ה-2000, למשל, הונח צינור ביוב במרכז השדרה, מעל פני השטח. הריח היה בלתי נסבל, החולדות הציפו את הרחובות וצינור הבטון הענק מנע מעבר בין שני צדי השדרה וחסם את שדה הראייה. בעירייה ובחברת איגוד ערים דן לביוב טענו אז כי הסיבה למהלך היא מניעת בעיות עתידיות בבניית קו הרכבת הקלה. זה ישתלם לכם, הם אמרו, תמתינו בסבלנות.
"בעלי עסקים פשטו אז את הרגל, חנויות נסגרו והפכו לדירות סטודיו", מספר עזאזמה. "עכשיו, עשר שנים אחרי שעשו את הבלגן הזה, העסקים המעטים שהצליחו לשרוד עומדים להיסגר. הרגתם אותנו פעם אחת, אבל בחייאת – אל תעשו לנו ווידוא הריגה".
מאבק נוסף החל לפני כשנה, עם התקדמות עבודות הרכבת הקלה לכיוון יפו. התוכנית המקורית של נת"ע כללה אז כריתה של כל עצי הפיקוס הוותיקים שצומחים במשך למעלה מחמישים שנה לאורך השדרה. התושבים, ביחד עם החברה להגנת הטבע ובעזרת מהנדסים ומומחים מצאו פתרונות יצירתיים והצליחו למנוע את כריתת העצים.
בינואר השנה נסגרה השדרה בין מחלף וולפסון לרחוב דוקטור ארליך. הבלגן התחבורתי התגבר ועם ההפנייה של רכבים פרטיים לדרכים חלופיות, הפקקים רק התעצמו, אך מכיוון שהסגירה התבצעה רק בצד אחד נשמרה הנגישות עבור התושבים ובעלי העסקים. "עשר שנים אנחנו מסכימים לנת"ע עם כל מה שהציעו לנו", מבהיר כבהא. "הסגירה הזאת תפגע בעסקים שלנו, בפרנסה שלנו, בחיים שלנו".
בינתיים פנה ועד התושבים ללשכתו של ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, וביקש להיפגש עמו בנדון. תשובת הלשכה בנוגע לפגישה טרם התקבלה. הניסיון של נת"ע לקבוע פגישה עם התושבים נדחה על ידי הוועד בטענה שהם אינם רוצים לדון בתוכניות בלי שקיבלו אותם לעיון המומחה מטעמם. בשלב זה מתארגנים תושבי יפו להפגנה שתתקיים שבוע הבא בצומת הרחובות דוקטור ארליך ושדרות ירושלים. "אנחנו יוצאים למלחמה על החיים שלנו, על הפרנסה ועל הבית", מסרו התושבים.
נת"ע: "נסייע ונקל ככל האפשר"
מחברת נת"ע נמסר: "נת"ע נערכת בתיאום עם עיריית תל-אביב-יפו לעבודות שיחלו בחודש הבא בשדרות ירושלים, במקטע שבין רחוב נחל הבשור לדרך שלמה. העבודות כוללות הנחת מסילות הקו האדום, ובמקביל שיפוץ כולל של השדרה והפיכתה למדרחוב. כל זאת תוך שמירה על העצים העתיקים. בשל אילוצים אלה, הוחלט להקדים את הסטת התחבורה הציבורית מהשדרה אל נתיבים חלופיים, תוך הקפדה על מיקום תחנות בקרבת השדרה ברחובות החוצים. במסגרת זו יינתן מענה לצרכי פריקה וטעינה של העסקים וכמובן יתאפשר מעבר רכבי חירום בעת הצורך. המדרכות יישארו פתוחות להולכי רגל, ויישאר נתיב אופניים במרכז השדרה. צוות קשרי הקהילה של נת"ע נמצא בקשר ישיר עם בעלי העסקים במטרה לסייע ולהקל ככל האפשר".
מעיריית תל אביב נמסר: "הסדרי התנועה בשל עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים הן באחריות נת"ע ומשרד התחבורה, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו. עד כה תוכנן להותיר את תנועת התחבורה הציבורית בשדרה בתקופת העבודות, אך על מנת לעמוד בלוח הזמנים של הקו האדום ולאור בעיה הנדסית של שיקום קו ניקוז בשדרה, ביקשה חברת נת"ע מהעירייה להקדים ולסגור את המקטע המרכזי של שדרות ירושלים לתחבורה ציבורית. העבודות יתבצעו תוך יידוע התושבים ובעלי העסקים באזור והנושא לא נפתח לדיון לאור לוח הזמנים הצפוף והקשיים ההנדסיים המורכבים. עיריית תל אביב-יפו מבקשת להביא לסיום העבודות במועד המהיר ביותר ותעשה ככל שניתן לסייע ולהקל ברווחת ותנועת התושבים, בעלי העסקים והציבור הרחב".