"לפני שלוש-ארבע שנים, התחילו הדיבורים על הרכבת והסגירות של שדרות ירושלים. כבעל עסק בשדרה הלכתי למפגשים של נת"ע והעירייה לנסות להבין מה הם רוצים לעשות. מהר מאוד הבנתי שהם לא יודעים מה הם רוצים לעשות. אין להם תוכנית. אף פעם לא היו להם תשובות, במשך כל השנים האלה. איך תראה הסגירה, למה הם סוגרים?" אומר דורון כהן, משווארמה הרצל בשדרות ירושלים. שלוש ארבע שנים מאוחר יותר, ובהתראה קצרה של חודש, קיבלו בעלי העסקים הודעה ששדרות ירושלים, עורק התחבורה העיקרי של העיר המקשר בין חלקיה – ייסגר לחלוטין לעבודות שלוש שנים, החל מה-23 במאי. לאחר מכן, לפי התכנון, הוא ייהפך למדרחוב שבמרכזו פסי הרכבת הקלה.
שיתוף ציבור? יידוע? עיריית תל אביב ונת"ע מתנערות מכך ומעבירות את האחריות מצד לצד, כשהן משאירות לתושבים זמן קצר מאוד למחות על המהלך המפתיע. היום ב-18:00 ייצאו התושבים להפגין בשדרות ירושלים פינת יהודה הימית. "אנחנו קוראים לציבור לצאת ולהשמיע את מחאתו כנגד התכנון של חולדאי ועיריית תל אביב", אומרים בוועד הפעילים. מטרת המחאה היא לחזור לתוכנית הקודמת שפורסמה, שכללה סגירה של צד אחד אחד בלבד של השדרה ובקשה לשבת עם הציבור לגבי התוכנית החדשה.
"כל השנים האלה הם לא אמרו איך תראה הסגירה, למה הם סוגרים", ממשיך כהן. "הם פשוט שיחקו ראש קטן. היתה לנת"ע מצגת והם אמרו שהם עדיין בבדיקות והם ישתפו אותנו בהמשך. אף פעם הסגירות לא נראו כמו שהם רוצים לסגור היום. הם דיברו על מקטעים. הם הסתכלו רק על הכביש. לא מסתכלים על התושבים שחיים כאן, על הסוחרים. אנחנו לא נקודות ציון על המפה. הם מתייחסים אלינו כאילו אין חיים פה, כאילו הם עובדים בואקום".
בשלב מסוים השמועות על שינוי בתוכניות התחילו להגיע ממקורות לא רשמיים. "הקבלנים שעובדים באיזור בת ים באים מדי פעם ואוכלים אצלנו, ואומרים לי שהם מקבלים תוכניות אחרות ממה שאנחנו קיבלנו. ואני מדבר עם אנשים ואומר להם שעושים לנו מצג שווא", אומר כהן.
"קשר ישיר, שוטף, בלתי אמצעי"
הטענה העיקרית של התושבים היא שנת"ע והעירייה לא פעלו בשקיפות לאורך השנים, גילגלו את האחריות בין אחד לשני ולא סיפקו לתושבים לסוחרים בעיר מידע מדויק בנוגע למה שעומד להתבצע. ואכן, כשפנינו לנת"ע ועיריית תל אביב קיבלנו בעיקר חילופי האשמות והתנערות מאחריות.
מי שאחראי על הקשר עם התושבים זו חברת BNCR, שנלקחה כספק חיצוני מטעם נת"ע לניהול קשרי הקהילה. הסלוגן של החברה הוא "כשפרויקטים נוגעים באנשים", ובמקרה של שדרות ירושלים הוא אכן נוגע. על לקוחותיה נמנים נובל אנרג'י, נתיבי איילון, עיריות שונות ברחבי הארץ, לרבות עיריית תל אביב. לפי אתר החברה, תפקידה הוא לספק מגוון פתרונות קשרי קהילה ושיתוף ציבור לפרויקטי תשתית מורכבים, והיא פועלת לפי מודל של "קשרי קהילה" שפיתחה אשר ייחודו הוא ב"הבניית שיח שוטף, ישיר ובלתי אמצעי בין החברה, הרשות או משרד ממשלתי, לבין הקהילה".
בעקבות השמועות על השינוי בתוואי העבודות, ביקש ועד התושבים ביפו לקבל מנת"ע את התוכניות המלאות לפני פסח. "ב-18.4 שלחתי מייל לברוריה נעים, הבעלים ומנכלי"ת BNCR, וביקשתי בשם ועד הפעילים לקבל את התוכניות הצפויות. עד עכשיו הם לא העבירו לנו אותן", אומרת קורל גואטה, מפעילות הוועד.
רק לפני כשבוע עברו נציגי נת"ע באופן רשמי בין העסקים והודיעו להם הרשמית על סגירת השדרה. "עד מרץ התרבו השמועות שזה הולך להיות קטסטרופה. לפני פסח הגיעו אליי מ-BNCR, כדי ליידע אותי אישית שהולכים לסגור את השדרה לחלוטין. הם אמרו שהם לא ידעו, שזה נכפה עליהם" אומר כהן. "לי זה היה נראה לחלוטין מאורגן מראש. למשוך את הזמן עד הרגע האחרון, כדי שלא תהיה התקוממות ולא יהיה זמן להתארגן ולהתנגד למהלך הזה. שיתוף ציבור זה אף פעם לא היה. הם באו, זרקו כמה שקפים, נמנעו מלתת תשובות. כל הזמן נופפו במשפט הזה רחוב מנוהל תנועה. הכל מלא גמגומים".
עדות לחוסר הבהירות והיעדר האינפורמציה המדויקת, מטעם האחראים על קשרי הקהילה ניתן למצוא בסיפור על צינור הביוב שעובר בשדרות ירושלים. פטריק אלקיים, המהנדס האחראי על ביצוע הפרוייקט ביפו מטעם נת"ע, ירד אמש עם מספר תושבים וסוחרים אל השדרה. והסביר כי יש לסגור את השדרה משני צידיה כדי לשפץ את תעלת הביוב היושבת תחת הצד המערבי של השדרה שלא טופלה 50 שנה.
"הם ביום בהיר שינו גרסה", טוענת בתיה פלדמן, תושבת יפו ופעילה במאבק. "נכחתי במפגש יידוע הציבור שהיה ב-16.4 על העבודות ביפת, ושרית נפתלי שליט מחברת קשרי הקהילה של נת"ע, BNCR, טענה שהם גילו ברגע האחרון שהעבודות שנעשו בצינור הביוב ששופץ לפני עשור, לא היו טובות ועכשיו חייבים לשפץ אותו שוב. פתאום אתמול המהנדס שלהם אומר לתושבים שאין קשר בכלל – ומדובר בצינור אחר".
לטענת עיריית תל אביב, האחריות על שיתוף הציבור מוטלת על חברת נת"ע. אולם בנת"ע הסבירו כי "הנציגות המוסמכת של ציבור התושבים היא העיריה – וכל תהליכי הביצוע מתקיימים בתיאום מלא איתה. מי שאמונה על קשרי הקהילה מטעם נת"ע זו חברת BNCR, שכוללת נציגי שטח למענה על פניות תושבים ובעלי עסקים ולפעילויות הסברה שונות לרבות מפגשי יידוע ציבור. בשבועיים האחרונים התקיימו פגישות אישיות עם כל אחד מבעלי העסקים בשדרה להסבר מלא על הסדרי התנועה ולבירור הצרכים והבקשות הספציפיות של כל אחד מהם. כל הבקשות נבדקות בשיתוף עם העיריה במאמץ לסייע ככל הניתן".
עוד הוסיפו בנת"ע כי פעילות ההסברה בשטח לבעלי העסקים התחילה ב-14-15 לאפריל, מיד לאחר אישור התכנית על ידי העיריה, כשבמקביל הועלו התכנים לאתר החברה. "תכנון הפרויקט על כל שלביו מתבצע תוך התחשבות מירבית בתושבים ובבעלי העסקים במסגרת אילוצי הביצוע".
מעיריית תל אביב הסבירו כי מפאת קוצר הזמן, לא שותף הציבור בהחלטות: "פרויקט הרכבת הקלה הינו פרויקט לאומי בראשות משרד התחבורה וחברת נת"ע בשיתוף עיריית תל אביב-יפו. יידוע הציבור והקשר מול הקהילה הינו באחריות חברת נת"ע, כפי שהיה בכל שלבי העבודות על התחנות האחרות במהלך פרויקט הקו האדום. לאור העובדה שמדובר בפרויקט סבוך ביותר עם קשיים הנדסיים מורכבים, המתרחש בלוח זמנים צפוף, לא נפתח הנושא לדיון מול הציבור. העירייה דורשת להביא לסיום העבודות במועד המהיר ביותר ותעשה ככל שניתן לסייע ולהקל ברווחת ותנועת התושבים, בעלי העסקים והציבור הרחב"
לאן נעלם אסף הראל?
לקראת ההפגנה היום פירסמו התושבים סרטון הפונה לחולדאי, שבו משתתפים בעלי עסקים, אמנים ותושבים מכל הגילאים, המתגוררים ביפו. "רק אתה יכול להציל את יפו. אחרי 10 שנים שמדברים איתנו ומגיעים להסכמות פתאום לפני שבועיים אנחנו מקבלים הודעה שהולכים לסגור את שדרות ירושלים לכל אורכם לשני הכיוונים! את רוטשילד לא היית סוגר לכל חיים אבל את יפו זה בסדר?" טוענים התושבים בסרטון. "העסק שלי, ושל כל הקולגות שלי לאורך כל שדרות ירושלים ימותו בלי תחבורה ציבורית. העיר תהיה מנותקת, הכל יהפוך פה לאתר בנייה".
אמש פירסמה נועה מונדשיין, בעלת עסק בשדרות ירושלים ופעילה בוועד, את תשובת לשכת ראש העיר לבקשת הפעילים להיפגש עימו. "פנייתך הינה בתחומי טיפולם וסמכותם של משרד התחבורה ושל חברת נת"ע ובאפשרותך לפנות אליהם ישירות בעניין זה", נכתב במייל שקיבלה מהלשכה. בתגובה כתבה מונדשיין: "אדוני ראש העיר אם הגנה על התעמרות באזרחי העיר אינה בתחום סמכותך אז מה כן בתחום סמכותך? למה לא אמרו לנו לפני ששמנו פתק בקלפי שהבחירות הם לראש עיר אבל לא למי שינהל את העיר? בבקשה תגיד לנו שזו טעות שכך ענו לנו מלשכתך ושיפו חשובה לך כמו כל שכונה אחרת במרכז או בצפון העיר. אנא ממך התגייס לעצור את הטרוף הזה…כי יפו זו תל אביב ותל אביב זו יפו".
מי שטען כל קמפיין הבחירות שלו בעד חיבור יפו ותל אביב הוא סגן ראש העיר, אסף הראל. הראל אף התייחס במצע שלו באופן מפורט לעבודות הרכבת הקלה הצפויות והצורך להקל על תושבי יפו – אך כעת נעדר מהדיון הציבורי בעניין. פנינו להראל לראשונה במהלך חג הפסח, כדי לקבל את תגובתו למחאת התושבים נגד העירייה, אך הראל, ששהה בחופשה חו"ל, ביקש להמתין עם תגובתו לכשיחזור. עם חזרתו לארץ פנינו אליו שוב מספר פעמים, אך הוא בחר שלא להתייחס. "אסף הראל הקים את מטה הבחירות שלו ביפו וטען לכל אורך הקמפיין שיפו היא חלק בלתי נפרד מתל אביב. ואיפה הוא? ואיפה אמיר בדראן מספר שתיים שלו שהוא יפואי? הוא בא לעשות סיבוב על תושבי יפו, ובמבחן התוצאה הוא לא עומד לצידנו", אומרת גילה אליהו תושבת יפו ג'.
מי שכן החליט לדבר עם התושבים הוא עבד אבו שחאדה, נציג סיעת יאפא במועצת העיר, שהסגירה המתוכננת הפתיעה גם אותו. "ההחלטה לסגור את שדרות ירושלים בצורה שרירותית אינה סבירה, ואף בהכרח תוביל למתח בין התושבים. מחאת התושבים הכרחית וממחוייבותם להתערב במה שנעשה בעיר שלהם. מתוקף תפקידה של העירייה להתייחס לטענות ולספק תשובות לשאלת התושבים, ובראשם איך ולמה מחליטים לסגור את השדרה באופן מוחלט ללא שיתוף הציבור".
בינתיים, במהלך השבוע האחרון נשמעים קולות בעיר המעידים על חשש מהעירייה. "יש בעלי עסקים שלא היו מוכנים לתלות שלטים על ההפגנה בכניסה לעסק שלהם", מספרת נועה מונדשטיין, בעלת עסק בשדרה וחברת הוועד הזמני של תושבי יפו. "יש תחושה של פחד מפני העירייה אם נתקומם, אבל אנחנו לא נרתעים". כהן, בעל השווארמה, אפילו קיבל זימון לחקירה במשטרה בטענה שהוא חלק מוועד שמסית את כל יפו להפגנה לא חוקית. "כנראה שהם ירדו מזה, כי ב-24.4 מפקד תחנת סלמה חתם על היתר להפגנה. אמרתי להם שאני מצפה מהם שיהיו גורם שמסייע לנו בכל הסיפור הזה. כי משטרה זה אחד הגורמים האחראים על הסדרי התנועה בסופו של דבר. זה שהם שלחו לי זימון לחקירה, זה יכול היה לקרות לכל אחד אחר שהם היו מזהים כגורם מארגן של ההפגנה, וזה כאילו כדי לדומם את המערכת. הם פועלים נגד המאבק בכמה חזיתות".
אמש במפגש יידוע הציבור שערכו נציגי קשרי הקהילה של חברת נת"ע ועיריית תל אביב, התעמתו תושבי האזור עם נציג העירייה, בנוגע להסדרי התחבורה הציבורית החדשים שפורסמו לציבור לראשונה. "השדרה אמורה להיסגר ביוני, אבל המצב כרגע הוא שאי אפשר ללכת לתחנות התחבורה הציבורית ברחוב שלבים. כל רחוב שלבים הוא אתר בנייה אחד גדול כיום. אין בו תאורה, אין אפילו מדרכות. זו סכנת נפשות"
בתגובה השיבו נציגי נת"ע שנכחו במקום, כי יבחנו את הטענות וינסו להקל על התושבים בהוספה של תאורת רחוב. "איך סוגרים את השדרה לפני שיש מוכנות של הרחובות מסביב? זו תוכנית ממש לא הגיונית. העירייה טוענת שמדובר בנתיבי איילון ונת"ע אומרים שאלו עבודות שלא תלויות בהם, אבל אילו היו בודקים כמו שצריך את התוכנית, היו מגלים שהיא לא מותאמת למציאות בשטח כרגע", אמרו התושבים.