"קחו את הפרטים שלו, תחקרו אותו היום בערב", צעק ח״כ משה סעדה מהליכוד בתגובה לדבריו של נציג מחאת הסטודנטים, עומר וינוקור, בדיון מהיר שהתקיים הבוקר בוועדת חוקה בנושא מדיניות חסימת הכבישים של משטרת ישראל ואופן יישומה.
את ההוראה הפנה סעדה לנציגי המשטרה, לאחר שוינוקור אמר "ראינו שלא היו חסימות בכמה שבועות האחרונים. החזרה של חסימות כבישים באיילון חזרה ביחד עם החקיקה המשפטית שקורית עכשיו״. ראש ועדת החוקה, שמחה רוטמן, הוסיף על דבריו של וינוקור: ״אתה לא תאיים על חברי כנסת״, לא ברור על איזה איום מדובר.
הדיון התקיים במתכונת של דיון מהיר, לפיה חבר כנסת רשאי להעלות הצעה לדיון באחת מוועדות הכנסת ולצרף דברי הסבר לקיום הדיון בפני נשיאות הכנסת. אם האחרונה אישרה דיון מהיר, הוועדה נדרשת להתחיל לדון בו בתוך עשרה ימים.
במקרה זה, ההסבר מהירות הדיון ככל הנראה קשור לכך שבמוצאי שבת האחרון, בסיום ההפגנה בצומת קפלן בתל אביב, הודיעה שיקמה ברסלר, ממבילות המחאה, ש״הצעדה תצא על רחוב בגין לכיוון דרום״. אחריו צעדו מאות מפגינים לחסום את הכביש המהיר.
״זו סיטואציה הזויה שאזרח מגיע לדבר מול נבחרי ציבור והם קוראים לו עבריין", אומר וינוקור, סטודנט לפסיכולוגיה, בשיחה עם המקום. ״הגעתי לדבר כמו כל אזרח בוועדת חוקה ומעודדים את השוטרים באולם לחקור אותי.
"זו בדיוק המציאות ממנה אנחנו מפחדים. יש פה ניסיון להשתיק את המחאה וכל מי שמזוהה איתה, ועל הדרך לסלף את דבריי״. עוד הוא הוסיף: "למדתי לא להתרגש מצעקות ומדמגוגיה של חברי כנסת. נמשיך במחאה, אף אחד לא יפחיד אותנו״.
ממחאת הסטודנטים נמסר: "חודשים אנחנו אומרים שהדיקטטורה כאן. עכשיו בוועדת חוקה, חבר כנסת מאיים על סטודנט בחקירה פלילית, רק כי הגיע להשמיע את דעתו במסגרת הדיון. טורקיה זה כאן. תבינו, הממשלה לא תסתפק בהעברת חוקים דיקטטוריים – עכשיו היא רוצה לאיים על מפגינים, ואפילו על אזרחים שמגיעים לוועדת חוקה, בחקירה. מגבים את עומר ודורשים מהמערכת הפוליטית לגנות את הניסיון להלך אימים על אזרחים מודאגים".
מח"כ סעדה נמסר: "הדיון היה בהקשר של אכיפה בררנית, אותו סטודנט איים על חברי הכנסת כי אם ימשיכו את החקיקה הוא וחבריו יחסמו כבישים משזה קרה משה התייחס לאירוע בהקשר של אכיפה בררנית וטען שיש כאן אדם אשר מאיים לעבור על החוק ומשכך על המשטרה לעשות את המובן מאליו, כפי שעשתה באירועים דומים ולזמנו לחקירה. יש להוסיף כי גם יור הועדה התייחס לאופן בו הסטודנט ניסח את הדברים, באופן די מאפיוזי אשר מזכיר סחיטה".