אל מגרש בית ספר בפתח תקווה נכנסו בשבוע שעבר בזה אחר זה תושבים עם רצון טוב, שהוזמנו להתנדב עבור חלוקת מזון לנזקקים בעיר בעקבות משבר הקורונה. חלקם הופתעו לגלות איך רגע לפני החלוקה מודבקים על הקרטונים מדבקות שבהן נכתב שראש העיר "שמח להעניק", בצירוף מספר הטלפון האישי, והעדיפו לעזוב.
בין ארגוני הסיוע שמתגייסים לעזור במשבר, נמצא ארגון "פתחון לב" העוסק גם בשגרה בפעילות ענפה של סיוע וולונטרי במגוון זרועות. עם פרוץ המשבר תגברה העמותה את הפעילות בחלוקת ארגזי מזון, כאשר מלוא העלות מושתת על הארגון, וההגעה לנזקקים נעשית באמצעות רשויות מקומיות.
בשבוע שעבר שינעה העמותה כ-2,000 חבילות מזון לרחבת תיכון שרת בפתח תקווה, לקראת חלוקה שנעשתה בידי מתנדבים. "יש לי חבר, מתנדב קבוע בשלל יוזמות, הוא קרא לי ולחברים הבוקר לבוא לחלק איתו מזון", אומר אחד המתנדבים. "חשבנו שאנחנו מגיעים לחלק מזון – ואז אנחנו רואים על כל הקרטונים מרוח 'ראש העיר רמי גרינברג', באנו לחלק מזון או לעשות יח"צ אישי? זה זלזול גם בנצרכים וגם בנו, המתנדבים".
לדברי המתנדב, לאחר שראה את הנעשה הוא החליט לקום ולעזוב. "אני לא עובד עירייה ולא פעיל פוליטי, אנחנו יוצאים כל יום לחלק מזון לנזקקים ולקשישים, מהמקום הכי טוב שיש. לא ראוי ולא נכון לפרסם את שמו של ראש עיר וטלפון על כל ארגז של נזקקים, נראה לי לא הוא זה שתרם מכיסו". הוא מדגיש כי אין לו דבר נגד ראש העיר, אלא "כאב לי לראות את זה".
רשאים וראויים למיתוג משותף
אלי כהן מנכ"ל פתחון לב, מבהיר כי מבחינתו אין כל טעם לפגם בהתנהלות. בשיחה עם "המקום הכי חם" מסביר כהן כי העמותה מספקת את ארגזי המזון בתיאום עם רשויות מקומיות ובהתבסס על נתוני הרווחה העירוניים. "הם כל השנה בשטח, אנחנו כוח עזר. הרעיון הוא לייצר פורמט של איגום משאבים. הרי יש עוד עמותות, אם אין סדר יכול להיווצר מצב של שכל העמותות עוזרות לאותה משפחה, ולמשפחה לידה לא יהיה שום דבר. מי שיכול לתכלל היא הרווחה המקומית".
כהן לא רואה כל בעיה במדבקות של ראש העיר. "הלוואי שכל ראשי הערים היו עושים כך", הוא אומר. לדבריו זה רק עשוי לסייע לנזקקים, שתהיה להם כתובת לפנות אליה. "מה יכול לצאת לראש העיר מזה, חוץ מעוד בקשות עזרה? יש לנו שיתוף פעולה מלא עם העירייה", הוא מוסיף. "הם מממנים את הפעילות, בעיניי הם רשאים וראויים למיתוג משותף".
נדמה כי הסיפור הזה מסמל יותר מכל את אופן ההתנהלות של גרינברג. מאז בחירתו, הוא מציב את עצמו בפרונט בשיטתיות באופן מובלט וחריג בהרבה מהמקובל, תוך שהוא מפנה כמעט כל סוגיה עירונית, פרסום או פנייה לתושב ישירות אליו – בריכוזיות ובתלותיות שמעוררים אי נוחות.
כך למשל על כל הודעת הנחה בארנונה הוא יופיע; על שלטי עבודות תאגיד המים וחברת חלד (חברת ממשלתית-עירונית לפיתוח) החל להתנוסס שמו (אגב, אם תתקשרו לתשלום או לבירור בתאגיד המים, מי שיקבל את פניכם בהודעה נרגשת הוא… ראש העיר); ביום העצמאות תקבלו מגנט עם דגל ישראל בחתימתו; ואם אתם נמנים על המגזר החרדי, תקבלו עלון עד לבית הכנסת בכיכובו. גם דף הפייסבוק האישי שלו זוכה לעדנה, כאשר פעולות תוכן עירוניות מופיעות בו.
מלשכת כראש העיר נמסר בתגובה: "עיריית פתח תקווה רוכשת את מנות המזון מהעמותות ומשנעת אותן לנקודות החלוקה השונות. נציין כי העירייה מפעילה את כל מערך החלוקה, לרבות הפעלת המרלו"ג, תיאום עם הספקים, שינוע החבילות והזנת המערכת הממוחשבת של מסלולי החלוקה. כמו כן, שמו של ראש העיר על חבילות המזון מופיע בצמוד למספר הטלפון האישי שלו, מה שמאפשר לו לשמור על קשר הדוק עם התושבים ולענות על צרכיהם גם בנושאים אחרים. בפרט כאשר מדובר במשפחות קשות יום אשר זקוקות בעת הנוכחית יותר מתמיד לליווי הרשות".