"האמירות של הפוליטיקאים לא מפתיעות אותי", אומרת גילה אדרעי, יו"ר הוועד של עובדי רכבת ישראל. "הם אומרים לעצמם 'בואו, יש לנו הזדמנות להתחבב על ציבור נוסעים, אותו ציבור שאנחנו לא סופרים אותו כל השנים, שלא הבאנו ציוד ומה שכן הבאנו זה ציוד בלאי, מסילה, תשתיות, חישמול הכל. אמרו, בואו ניקח את הגברת הזו, נעשה אותה שעיר לעזאזל. אם אנחנו לא יכולים עליה בשכל ובבתי משפט – פה אנחנו יכולים עליה. וכולם רוקדים. אבל הפעם זה לא יעזור להם. בפעם שעברה עשו עלינו סיבוב – הם מנסים גם הפעם אבל זה לא יקרה. הפעם לא ניתן להם".
"הרכבת צריכה לנסוע", אמר אתמול בנימין נתניהו בטקס הרמת כוסית לפסח עם עובדי משרדו, "אנחנו הנחנו פסי רכבת ואין שום הצדקה לכך שקומץ אנשים ישביתו את הרכבות למליוני אזרחי ישראל ולחיילים. זה לא יהיה. ולכן אני עומד להקים צוות השבוע שימנע השבתת שירותים חיוניים במדינה ויאפשר את החופש והתנועה לכל אזרחי ישראל".
אדרעי נשמעה אמש מאד מותשת. "ידעתי ימים יפים יותר", אמרה, והבטיחה לעצמה שעד הבוקר יהיה בסדר. אבל הבוקר הגיעה נפילה נוספת, כשעובד רכבת אנונימי עלה להתראיין בוואינט וטען: "הוועד אומר לנו להתחלות". אמירה שמטרתה לשלוח חץ היישר לבטן הרכה של הוועד. העובד האנונימי נקט מלים אישיות וקשות, שנראות כי מכוונות בצורה מאד מדויקת אל התדמית הציבורית הבעייתית שנבנתה לאדרעי: "זה הטבע שלה. היא אף פעם לא לוקחת אחריות. היא לא עושה פעולה שהיא ועדית, אלא אם כן פעולה עבריינית של העובד הקטן. היא לא לוקחת אחריות על מעשיה ועושה שביתה חוקית, ככה שהעובדים לא מסכנים את עצמם".
אדרעי: "שנתיים אני עושה הכל מחושב. אמרתי לעצמי: תבני צעדים לאט לאט, צעדים ארגוניים שלא פוגעים בנוסעים. אבל את יודעת איך זה, את מתכננת תוכניות וההוא מלמעלה אומר לך את לא קובעת"
אדרעי היא אישה למודת מאבקים, חסרת מורא, קשה להפחיד אותה. בתחילת העשור היא עמדה לבדה מול ההסתדרות בראשות עופר עיני והודחה מראשות הוועד. אין עלבון או חשד שלא הוטחו בה, אבל היא חזרה לתפקיד ב-2017 לאחר שנבחרה מחדש על ידי עובדי הרכבת ברוב מוחץ – וההסתדרות נאלצה לקבל את הבחירה. מאז חזרתה לפני שנה וחצי גזרה על עצמה שתיקה כדי לא לעורר את הפרובוקציות המיוחסות לה, יודעת היטב שבכל פעם שהיא אומרת משהו, יש מי שיידע לנצל את הדברים לצרכיו. כרגע היא ניצבת מול חזית שנראית מן הצד גדולה אפילו עבורה.
"חזרה לסורה"
לאחר עצירת קוי הרכבות ביום שישי בבוקר, שהמחלוקת על סיבותיה נחקרת בימים אלה במסגרת ועדת הבדיקה שהקימה ההסתדרות בראשותו של השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, נפתחה מתקפה אישית פרועה, חסרת תקדים, על אדרעי. מנכ"ל הרכבת פנה להסתדרות בדרישה "להעניש את אדרעי". סמנכ"ל הנוסעים ברכבת ישראל בועז הירש הוציא בשישי בבוקר הודעה: "הוועד ממשיך לנהוג בפראות. אנחנו קוראים לגילה אדרעי – יושבת ראש ועד עובדי רכבת ישראל להתעשת, ולהפסיק לפעול בשיטות חשוכות שפוגעות בנוסעים ובחיילים שעושים את דרכם הביתה".
הדבר הוביל לשורה של מתקפות ברשתות החברתיות, ואדרעי טוענת כי מאז יום שישי ספגה קללות ונאצות, כולל איומים לפגוע בה והמשפחתה. שר התחבורה היוצא ישראל כ"ץ פירסם פוסט על אדרעי ש"חזרה לסורה" לדבריו, דרש מהנהלת הרכבת "לנקוט נגדה צעדים משמעתיים" (למרות שאין הדבר בסמכותה), וכבר כמה ימים שהוא משתמש במילים בוטות נגדה ונגד הוועד ואף מטיח האשמות ביו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ש"נותן לה גיבוי" (וזאת למרות שכבר אינו יו"ר ההסתדרות, אלא בדרכו להיות יריב פוליטי, כח"כ מטעם כחול-לבן, ובמקומו מונה ארנון בן דוד).
ציבור הנוסעים וחלק נכבד מכלי התקשורת קיבלו כבר בשישי בבוקר את המסר שאדרעי אחראית לכך שחיילים לא הגיעו הביתה לשבת, ולמערכות גם נשלח צילום שלה בחמ"ל של הרכבת. בשטח היא ניסתה לפתור את הבעיה, אבל דוברות הרכבת הציגה אותה כמחוללת המהומה. מתברר שזה קל מאוד כשמדובר באדרעי.
אתמול בלילה, בשעה 21:48, הוכנס תיקון עריכה אנונימי לערך הוויקיפדיה של אדרעי, בחלק של הביוגרפיה: "גילה אדרעי היא אם חד-הורית לשלוש בנות, ממוצא חרא מרוקאי". מנהלי האתר כבר הספיקו לתקן זאת הבוקר.
המוטיבציה למתקפה הרב ערוצית הזאת נחשפה עוד לפני הציוץ של נתניהו: כ"ץ ונתניהו הבהירו שבכוונתם לפגוע בזכות ההשבתה של עובדים בישראל, וכ"ץ דורש שהסכמה להגבלת זכות השביתה תכנס לכל אחד מההסכמים הקואלציוניים העתידיים. בכשרונו הנדיר לסמן אויבים, יכול להית שנתניהו, המעריץ המושבע של מרגרט תאצ'ר, פתח השבוע במתקפה על ציבור העובדים. קל לראות איך הוא יעשה שימוש באישה אחת למטרתו, קשה לדמיין איך היא תוכל לעמוד מולו.
"עשו אירוע על הגב שלי"
בחזרה לאירוע ההשבתה שעורר את הסערה הנוכחית, אדרעי מספרת כי לא ציפתה למהומה. "התעוררתי בשישי בבוקר לסרט בלהות", היא אומרת, "אני קמה ומקבלת הודעה שיש שביתה ברכבת. מנהל האגף נתן הוראה שכל רכבת שמגיעה לתחנת קצה – משביתים אותה. אני אומרת: זה לא הגיוני. ואז אני מגלה שזה לא הם – זו ההנהלה העמידה רכבות. ואז אני מבינה שאני בסיפור אחר לגמרי, שהם עשו לי את כל מה שלא הצליחו בשום דרך אחרת. חיילים! חיילים עולים לאוטובוסים עמוסים כי אין רכבת".
"אבי (אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות – ע"פ) מחפש אותי, 'תרדי לשם, תסדרי, רכבות עומדות!' ואני יודעת שזה לא הגיוני אבל אומרת לא מעניין אותי, עכשיו מביאים עובדים. מביאים עובד משפרעם, שולחת מונית לעובד מחדרה, מפעילים רכבות ואני צועקת – תפעילו את הרכבות!!! – צרחות אימים על האנשים, 'מי נתן לכם הוראה, מה עשיתם, למה עצרתם?!
"והם אומרים 'זה לא אנחנו עוצרים, זה מנהל האגף נתן הוראה', כי הודיעו לו שבשמונה וחצי לא יגיעו עובדים. שני עובדים חולים, זה היה הסיפור. יכול להיות ששניים חולים, זה לא מעניין אותי, על שניים לא משביתים את הרכבות, הנה עובדה שבעצמי מצאתי תוך רגע שניים שאף אחד אפילו לא התקשר אליהם. בשלב מסוים אני קולטת שמישהו עושה אירוע על הגב שלי והוא לא פה באולם.
"אדרי אמר לי – רק תוציאי רכבות, אחר כך נחפש מה קורה. בזמן הזה ההנהלה כבר יצאה מהר לתקשורת עם הסיפור שיש השבתת רכבות 'בעקבות זה ששמונה פקחים הודיעו על מחלה'. היו שניים, אני אומרת לך. ואז ההנהלה מוציאה תמונה, שצילם אותי מישהו, עם שני עובדים, כשאני מחפשת עובדים שיבואו להחליף. וזו מבחינתם ההוכחה: היא באירוע והיא משביתה.
"שנתיים אני עושה הכל מחושב. אמרתי לעצמי: את באה לסיבוב שני – בואי יותר חכמה, אחרת אל תבואי. ההסתדרות נמצאת איתנו, תבני צעדים לאט לאט, צעדים ארגוניים שלא פוגעים בנוסעים. אבל את יודעת איך זה, את מתכננת תוכניות וההוא מלמעלה אומר לך את לא קובעת שום דבר בשום נושא.
"הם תיזמנו את כל האירוע הזה", משוכנעת אדרעי, "שום דבר שם לא היה מקרי. גם התמונות של החיילים היו מתוכננות, גם לתזמן אוטובוסים ברמות האלה – זה מתוכנן".
את באמת חושבת שההנהלה מתואמת ברמה כזו עם שר התחבורה?
"חד וחלק".
מה את חושבת על הקריאה של כ"ץ ונתניהו להגביל את זכות השביתה?
"אני חושבת שמה שאמר היום ארנון בן דוד זה נכון: אסור לפחד כי הפחד משתק, גם לנו יש מה להגיד, יש להסתדרות מספיק כוח. חבל שזה קרה בגלל הרכבת, אבל הם לא יוכלו להגיד שכל זה בגללי".
הבוקר שלח הוועד, באמצעות עו"ד סיגל פעיל המייצגת אותו, מכתב להנהלת הרכבת ובו דרש "להפסיק הפרסומים השקריים לפיהם תנועת הרכבות הופסקה עקב מתן הנחייה 'להתחלות'". הנהלת הרכבת הגיבה: "ההתנצלות היחידה שנדרשת היא רק כלפי ציבור הנוסעים שסובלים מההתעמרות".