יום אחרי שיצאו ההנחיות שמבהירות כי יש לשמור מרחק של שני מטרים מאדם לאדם כדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, הגיעה א' למשרד שלה במתחם WeWork. אחרי כמה דקות, במקום לשמוח שעדיין נותרה לה עבודה והיא לא מצטרפת כמו חצי מיליון אחרים למעגל האבטלה, נאלצה א' לארוז את החפצים שלה ולחזור הביתה. "בחדרים של הממברים (חברים-שוכרים, בשפתה של החברה) ובחללי העבודה המשותפים יש הרבה פחות משני מטרים בין אדם לאדם", היא מספרת.
א' וחבריה פנו לצוות הסניף כדי לבדוק איך החברה מתכוונת למלא את ההנחיות של משרד הבריאות. לדבריה, "המענה היה מאוד איטי, אבל חד משמעי: אין מה לעשות. תמשיכו לשלם, אין לכם ברירה. גם אחרי שנכנסו הכללים לתוקף אנשים עדיין שתו וחתכו פה בכלי אוכל משותפים. אחר כך שמו בקבוק אלכוג׳ל אחד בכל קומה".
י', ששוכרת ב- WeWork מקום עבודה קבוע, אומרת שבמתחם העבודה שלה רק חמישה אחוז מהשוכרים ממשיכים להגיע. "כשרצינו להשאיר את הדלתות הפנימיות פתוחות כדי לא לגעת בידית הם נתנו הנחייה למנקות לסגור את הדלת", היא מספרת, "אמרו שזה בגלל הביטוח, שלא יגנבו לנו. אבל הבריאות שלנו חשובה יותר מכל החפצים.
"אני כבר יותר משבועיים לא שם", היא מספרת, "זה מפחיד להגיע למקום שמרבית האנשים שעובדים בו לידך משתתפים בכנסים בינלאומיים ונוסעים לחו"ל על בסיס קבוע. מגוחך שהעובדים שלהם קיבלו הנחיה לא להגיע לעבודה בגלל המצב – אבל אנחנו שבויים שלהם ולנו אומרים להמשיך להגיע".
"לא" מאד אמריקאי ומנומס
במתחם חלל העבודה הוותיק wework, שמיועד ליזמים, לסטראטאפיסטים ולעסקים קטנים, ומקדם בכל דרך את הקהילתיות, חשים השוכרים שהחברה החליטה לשים את הערכים בצד ולהפנות ל"חבריה" גב.
העלויות לעבודה במקום מתחילות מאלף שקלים בחודש למקום בחלל משותף בשיטת "הכיסא החם", ועד כ-4,000 שקל למשרד קבוע של שני אנשים. "יש חברות שבגלל ירידה בהיקף הפעילות וההנחיות של משרד הבריאות שחררו אנשים שעובדים איתם הביתה, אבל עדיין ממשיכים לשלם לחברה עבור חדרים ששכרו סכומים שיכולים להגיע עד 10 אלפים שקל לחודש", מספרת א'.
באתר האינטרנט של החברה נכתב: "רצינו לבנות קהילה, מקום שבו ה'אני' הופך לחלק מדבר גדול יותר, מה'אנחנו', ושבו הצלחה נמדדת לא רק על פי שורת הרווח אלא גם על פי מידת ההגשמה האישית. הקהילה היא הרוח שבמפרשים שלנו". עוד הם מוסיפים: "אנחנו ביחד במסע. אנו חדורי אמפתיה ואנושיות. ברור לנו שללא הסובבים אותנו הכל היה נראה אחרת".
את א' ההצהרה הזו מצחיקה, במקרה הטוב: "הם לא באים לקראתנו בכלום. הערך שבשמו אנשים מגיעים לחברה ושוכרים מהם מתחמי עבודה לא מסופק לנו, אבל אנחנו עדיין משלמים להם מחיר מלא על מוצר שכרגע הוא פגום".
"אנשים מגיעים ל- לא רק כדי לשבת מול המחשב", אומרת י', "אנחנו שם כדי ליצור קשרים, להקשיב להרצאות, ליהנות מההאפי האוור. כל הדברים האלו בוטלו. אז מדוע אנחנו ממשיכים לשלם את אותו המחיר?"
באתר החברה נכתב: "רצינו לבנות קהילה, מקום שבו ה'אני' הופך לחלק מדבר גדול יותר, מה'אנחנו', ושבו הצלחה נמדדת לא רק על פי שורת הרווח"
הממברים מספרים כי פנו לחברה במטרה לבדוק אפשרות להקפיא את המנוי או לקבל הנחה בדמי השכירות, אבל נענו בשלילה. "החתמנו את הממברים על עצומה והגשנו אליהם, אבל הם ביקשו שכל אחד יכתוב מייל אישי", מספרת י', "על המייל הזה הם ענו בשלילה". "אין ביטולים, אין הנחות, אין הקפאות, לא כלום", אומרת א'.
"הם מתנהגים כאילו הכל בסדר. שולחים מלא הודעות, טקסטים ארוכים באנגלית, הכל מתחשב ונחמד, מאוד אמריקאי כזה, מנומס. אומרים שהכל יהיה בסדר. אבל בתכלס הם לא אומרים שום דבר", אומר ש', ממבר שכבר למעלה משבועיים לא מגיע למתחם שבו הוא עובד. "אני שוכר שולחן ב-1,200 שקל בחודש ובינתיים כבר ביטלו לי הצעות מחיר. אני לא משתמש בשירות שלהם, לפחות שיבואו לקראתי. הם חברה גדולה, מי אנחנו לעומתם?"
החברה: תגברנו את הניקיון
בימים האחרונים שלחו הממברים מסניף הרצליה מכתב להנהלת הרשת ובו כתבו בין היתר: "בן רגע הפכו חיינו הבטוחים לחסרי כל ודאות כלכלית, והמצב העסקי הפך קשה מנשוא… ההנחיות היוצאות מידי ערב ממשרד הבריאות הישראלי מונעות מחלקנו להגיע למשרד… על כן, וכחלק בלתי נפרד מהרצון שלנו להמשיך ולעבוד יחד עם WeWork מיד כאשר המצב יתבהר, אנו מבקשים מהרשת לצעוד בנעליהן של רשתות אחרות, החל בקניונים וכלה בבנייני משרדים ולאפשר למי שרוצה בכך הקפאה מוחלטת של החוזה שלו עד לסיום המשבר או הנחה של 50 אחוז על מחיר שכר הדירה הקיים של אותו ממבר, כל עוד יוכל ויבחר להמשיך ולהגיע". הם עדיין לא קיבלו תשובה לבקשתם.
הממברים עימם שוחחנו טוענים שאם המצב ימשך ככה, wework יסבלו מעזיבה המונית של שוכרים: "אם לא יתנו לנו להקפיא את המנוי נאלץ להודיע על עזיבה. אנחנו העצמאים שייכים לסקטור שנפגע בצורה הכי משמעותית מהקורונה. בניגוד לשכירים, אנחנו לא מקבלים הטבות מהממשלה. אחרי שהמשבר יגמר אנשים עוד ילקקו את הפצעים וינסו לחסוך בכל מה שאפשר כדי להשלים חוסרים".
"זה מאוד מאכזב", אומר ש', שהעסק שלו עובר ירידה בהזמנות החדשות ובתזרים המזומנים. "דווקא עכשיו, במשבר עולמי, חברה בינלאומית ששמה דגש על קהילתיות אמורה לבוא לקראת חברי הקהילה שלה. אני מאוד מאוכזב מההתנהלות שלהם ומחוסר התגובתיות. אם לא תהיה ברירה נאלץ לעזוב".
"בניגוד לשכירים, אנחנו לא מקבלים הטבות מהממשלה. אחרי שהמשבר יגמר אנשים עוד ילקקו את הפצעים וינסו לחסוך בכל מה שאפשר כדי להשלים חוסרים"
מטעם החברה נמסר: "ב-WeWork, הבריאות והבטיחות של הממברים והעובדים היא בראש סדר העדיפויות. אנו עוקבים מקרוב אחר התפרצות נגיף הקורונה (COVID-19) ויישמנו אמצעי זהירות בכל פעולותינו. כחברה גלובלית המבוססת בארה"ב, אנו עוקבים אחר הנחיות ה-WHO ופועלים בישראל לפי הנחיות משרד הבריאות. אנו עומדים בקשר רציף עם הממברים, העובדים, הספקים ובעלי הבניינים בנוגע לאמצעים שאנחנו מיישמים.
"בהתאם להנחיות, כל מתחמי WeWork עוברים ניקוי וחיטוי באופן מוגבר, ואנחנו מספקים לממברים ולעובדים מוצרי היגיינה כמו נוזל לחיטוי ומגבונים באופן שוטף. אנו עובדים בשיתוף פעולה עם הנהלות הבניינים לתגבור הניקיון והחיטוי באזורים המשותפים".
שיחה על זה post