"אנחנו האנשים הראשונים שהם פוגשים אחרי שההורים שלהם זורקים אותם מהבית בגלל הנטייה המינית שלהם, אחרי שהם משתחררים ממאסר ואין להם לאן ללכת, אחרי שהם חיים תקופה ברחוב. אנחנו מחזיקים להם את היד כשיש להם התקף חרדה בלילה, שומעים את הסיפורים שלהם והלב נקרע", אומרת בלייניש (בלה) בלטה, מדריכה בשלטר חיפה. "ועכשיו הכל נגמר".
בשנתיים וחצי האחרונות מפעילה עיריית חיפה את מרכז שלטר עבור צעירים בני 18-25 חסרי קורת גג וללא עורף משפחתי הנמצאים בסיכון נפשי ופיזי. המרכז, הממומן על ידי משרד הרווחה פעיל כל יום, כל היום, ומציע לצעירים מקום לינה ומזון מלילה אחד ועד ארבעה חודשים, התערבות מקצועית וסיוע בתהליכי מיצוי זכויות.
השבוע אמור המרכז לסגור את שעריו ולהותיר את אזור הצפון ללא מסגרת הלנה חירומית לצעירים. הסיבה: התנהלות משרד הרווחה שפוגעת בצורה אנושה ביכולת של מסגרות החירום לצעירים וצעירות לספק רצף טיפולי וליווי מקצועי למי שנדרשים לשירותיהן.
"הסגירה תפגע לא רק ברצף הטיפולי, גם בסיוע המשפטי שאנחנו מעניקים להם ובחברות שנוצרה כאן", אומרת בלטה. "אחרי כל הקשיים שהם עברו בחיים, לקח זמן לצעירים להתחבר אחד לשני, לתת אמון במערכת ולסמוך על המדריכים. אנחנו ההזדמנות האחרונה שלהם לשקם את עצמם, ועכשיו קוטעים להם את זה. זה מכאיב מאוד".
שכר דירה שלא מספיק
עוד ארבעה מרכזים כמו השלטר בחיפה פועלים ברחבי הארץ: שלטר צעירים ו"הגלגל" לצעירות בירושלים, "מישהו לרוץ איתו" לצעירים בתל אביב, ו"הגג הוורוד" המיועד לקהילת הלהט"ב שגם שוכן בתל אביב. ב-2019, במהלך תמוה מבחינה מקצועית, החליט משרד הרווחה להפקיע מהרשויות המקומיות את האחריות להפעלת המרכזים, ולהעביר את ההחלטה בנוגע לזהות המפעילים לאחריותו של המשרד.
המכרז הזמין הגשת הצעות להפעלה של תשע מסגרות ברחבי הארץ: חמש המסגרות הפעילות, שאליהן יצטרפו ארבע מסגרות חדשות. תנאי המכרז לא משכו מציעים רבים, ובסופו נבחרה רק הצעה אחת של עמותת אותות להפעלת הגג הורוד.
לכאורה, המכרז אמור היה לספק פתרון לאוכלוסיה צעירה שנמצאת במצוקה קשה (אוכלוסיה שהולכת וגדלה בעקבות משבר הקורונה), ולהרחיב את המענים שיוכלו לקבל לכל רחבי הארץ. אלא שסגירת מסגרת החירום היחידה בצפון לצעירים, מדגישה את גודל הכישלון של המהלך המבטיח.
מרכזי החירום קמו בעקבות תוכנית שקודמה ב״וועדת המשנה לטיפול בצעירים וצעירות חסרי בית״ בראשות ח״כ מירב בן ארי עוד ב-2015. משרד האוצר אישר העברה תקציבית להקמת המרכזים במימון ממשלתי, ובפעם הראשונה מימנה המדינה מסגרות שפתוחות 24 שעות בפני כל צעיר או צעירה שמוצאים את עצמם ברחוב.
סאגת המכרז הנוכחי, שביום רביעי הוקפא במפתיע ובלי שניתנה סיבה רשמית לכך, אחרי שכבר בוטל פעמיים, מטלטלת מזה זמן רב את כל הארגונים והמחלקות העירוניות שעוסקים בתחום, גורמת לחוסר יציבות קשה, ומסכנת את קיומו של המערך המקצועי כולו. המסגרות הפעילות כיום נאלצות לחדש כל כמה חודשים את החוזה שלהן, וכלל לא יודעות אם יוכלו להמשיך לפעול במסגרת המכרז החדש.
הקורבן הראשון כאמור, הוא השלטר בחיפה שאנשי הצוות הבכירים שלו סירבו להמשיך לעבוד תחת התנאים הקיימים שמביאים איתם בין היתר חוסר יציבות תעסוקתית.
במשרד הרווחה מתעקשים לפרסם שוב ושוב את מכרז להפעלת מרכזים להלנת חירום, שכפי שעולה ממסמכי הדיונים מול המציעים, רבים מהסעיפים בו חושפים חוסר הבנה מקצועית, ומעלים ספק בהיתכנות הכלכלית של הפעלת המסגרות. כבר כיום, במסגרת התקציב הניתן על ידי המשרד, העמותות והתאגידים העירוניים המפעילים את המסגרות נדרשים להשלים את החסר בעזרת תקציבים נוספים ותרומות.
על פי הנתונים, שכר הדירה במכרז החדש מתוקצב ב-981 שקל עבור כל חוסה, כשכל מסגרת נותנת מענה ל-12 חוסים. כלומר שכר דירה של כ-12 אלף שקל בחודש עבור מבנה שיהיה גדול מספיק כדי לעמוד בכל הדרישות המחמירות והמרחב הטיפולי הנדרש, הופך למשימה בלתי אפשרית בערים כמו ירושלים או תל אביב.
למרות זאת, תשובת ועדת המכרזים לאחד המציעים שטען כי "הסכומים אינם מאפשרים מימון מבנה כנדרש", הסבירה כי "המשרד אינו רואה מקום לשנות בשלב זה את שכר הדירה".
מכרזים כושלים
כדי להבין איך באה לידי ביטוי בפועל שיטת התקצוב, התשלום וגם האחריות המקצועית עבור הפעלת המסגרות, די לבחון את את מסמכי העדכון של המכרז, הכוללים עשרות שאלות ובקשות הבהרה ואת תשובות ועדת המכרזים. "השיטה המוצעת מתאימה לעסקים הפועלים למטרות רווח או לעמותות הפועלות על בסיס עסקי – והדבר מהווה למעשה הפרטה של המסגרת", כתב שם אחד המפעילים הפוטנציאליים.
"השיטה המוצעת מתאימה לעסקים הפועלים למטרות רווח או לעמותות הפועלות על בסיס עסקי – והדבר מהווה למעשה הפרטה של המסגרת", כתב אחד המפעילים הפוטנציאליים
"במצב המוצע אין למפעיל יכולת להבטיח את האיזון הכלכלי, קל וחומר רווח או תקורה כלשהי, אלא אם 'יעגל פינות', מונח מנומס וזהיר, ובחיי היומיום – על ידי צמצום הצוות, צמצום המזון ושאר השירותים, על ידי קבלה למסגרת של מי שאינו מתאים ואי הרחקה מהמסגרת של מי שאינו מתאים, או דחיית ההרחקה במספר ימים, כאשר המציאות מאשרת שתופעות אלו אירעו בעבר גם באמצעות עצימת עין של המפקחים על המסגרת. כל אלה פוגעים בנערים החוסים שהם כידוע 'קהל שבוי', שאין לו את זכות הבחירה".
תשובת הוועדה לאבחנה זו הייתה קצרה: ״המשרד פועל על פי שיטת התעריפים שהוכחה עד כה כיעילה ושקופה. המשרד כבר בחן את הצעת התמחור המוצעת במקרים אחרים ודחה אותה עקרונית״.
הטענות והעובדה שלא הוגשו הצעות להפעלת המסגרות החדשות גם במכרז השני, לא שינו את החלטת הוועדה. היא המשיכה לפרסם את אותם קריטריונים כלכליים גם במכרז השלישי.
לעומת זאת, שינוי בולט מאוד התרחש בו: חיסול המסגרת היחידה בארץ להלנת חירום לצעירות על קצה הרצף הטיפולי.
"כחלק ממיפוי שירותים שנעשה במשרד ועל מנת למנוע כפל שירותים הוחלט כי הלנת החירום בירושלים לא תפתח ובמידת הצורך הלנת החרום שתיפתח במכרז 157/2020 (תכניות לטיפול בקטינים, קטינות, צעירים, צעירות, גברים, נשים, טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות המנוצלים על רצף מצבי הזנות) תיתן מענה".
אנשי המקצוע בתחום הביעו דאגה עמוקה ממהלך זה של משרד הרווחה, שמכניס תחת אותה קורת גג צעירות חסרות קורת גג עם צעירים וצעירות בזנות. "ניסיון בהפעלת הלנת החירום מ-2008 מלמד שצעירות מתקשות לצרוך את הלנות החירום של הזנות שאינם מוגבלים בגיל", כתב אחד המציעים במסמכי המכרז. "יש פערים משמעותיים ביותר בצרכים של צעירות אל מול נשים מבוגרות בעולם הזנות, מה שלרוב דוחק החוצה את הצעירות. ניתן לראות זאת בהלנות החירום לנשים בזנות הקיימות כיום".
נופלים בין הכיסאות
ביום רביעי פרסם משרד הרווחה במפתיע הודעה קצרה ולקונית שהמכרז השלישי מוקפא. "לאור העובדה כי המשרד בודק כעת את עצם המשך הליכי המכרז, מחליטה הוועדה על הקפאת ההליכים במכרז זה, ובכלל זה על ביטול המועד שנקבע להגשת ההצעות", נכתב בהודעה.
עבור הצעירים בחיפה ההודעה הזו כבר לא רלוונטית. מנהל השלטר והעובד הסוציאלי התפטרו ועיריית חיפה החליטה שלא להמשיך את הפעלת המרכז עד לכניסת המפעיל החדש. במצב הנוכחי לא ברור מתי – אם בכלל – תפתח מסגרת בעיר. מי שנפגעים הם שוב האוכלוסייה הנזקקת ביותר, שנופלת בין הכיסאות.
מנהל השלטר והעובד הסוציאלי התפטרו ועיריית חיפה החליטה שלא להמשיך את הפעלת המרכז עד לכניסת המפעיל החדש
בעקבות פנייה של חברת מועצת חיפה נעמה לזימי, הבהיר אגף הרווחה של העירייה שהיה מעוניין לגשת למכרז, אך משרד הרווחה לא איפשר להם לעשות זאת. "מאחר ולא ניתן לגייס צוות למשך זמן קצר כל כך… הוחלט יחד עם פיקוח משרד הרווחה לפעול להפסקה זמנית של השירות", כתבו.
"קיווינו שגם אם תהיה הפרטה ויהיה מישהו אחר שייקח את המושכות לידיים, זה ייעשה בצורה כזו שאף אחד לא ייפגע, בעיקר הדיירים", אומרת המדריכה בלטה. "אנחנו, ששת המדריכים, מוכנים להמשיך להפעיל את המקום עד שיימצאו מנהל ועובד סוציאלי חדשים. אז נכון שיהיו שירותים שיפגעו, אבל לצעירים יהיה בכל זאת מקום לשים את הראש".
בשבוע שעבר הגיעו המדריכים וחלק מהצעירים אל רחבת עיריית חיפה למחות על סגירת השלטר. "הצעירים עצמם יזמו את ההפגנה", מספרת בלטה. "נשבר להם הלב. הם אמרו 'סוגרים לנו את הבית היחיד שהיה לנו'. חלק אמרו שהם לא מוכנים לעבור לשלטר אחר. החלטנו לתת להם הזדמנות לזעוק את הזעקה שלהם, להגיד את מה שהיה להם מול העירייה. אנחנו אומרים לצעירים שהכל אפשרי אם מתאמצים, העירייה היתה יכולה להתאמץ עבור הצעירים שמרגישים נטושים ושקופים בחברה".
"אני מבקש שתשימו את עצמכם בנעליים שלנו ותבינו איזה סבל עברנו עד שהגענו לשלטר", אמר אחד הצעירים בסרטון הלייב שעשה גדי וילצ'רסקי בהפגנה. "גם לצעירים בסיכון מגיעה התחלה חדשה". אבל נדמה שלאיש לא אכפת ואיש לא מקשיב לקריאות המצוקה.
"בשנה האחרונה אני רואה מגמה במשרד הרווחה, בעיקר על ידי הפקידות הממונה, לסגור שלטרים חיוניים לצעירים חסרי בית. אני מתכוונת עם שובי לכנסת בקרוב לטפל בנושא החשוב הזה וכמובן אף לטפל אישית בנושא השלטר בחיפה. אין סיבה לזרוק צעירים וצעירות לרחוב בתקופה כזו מורכבת לחברה הישראלית", אומרת ח"כ מירב בן ארי.
ממשרד הרווחה ומעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.