מתווה משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים הוצג אתמול בוועדת החינוך בכנסת. לפי התוכנית, גני הילדים, כיתות א-ד ותלמידי החינוך המיוחד ילמדו במשך כל השבוע במוסדות החינוך. תלמידים בכיתות ה' ואילך ילמדו חלק מהשבוע בקפסולות במוסדות החינוך ובשאר הזמן בלמידה מקוונת בבתיהם. ואולם נראה, כי מי ששוב ייפול בין הכיסאות הם כ-50 אלף תלמידי השילוב.
היום תיערך ישיבה נוספת של ועדת החינוך, כשעל הפרק תהיה ההיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים בחינוך המיוחד. בין הסוגיות שידונו שם יהיה נושא המענה החסר לתלמידים המשולבים בשילוב יחידני בבתי הספר הרגילים. ההורים מקווים שהפעם ימצא לילדיהם פתרון, ובניגוד לגל הראשון של הקורונה – הפעם המשלבות יקבלו אישור להגיע לבתי התלמידים בזמן הלמידה המקוונת.
כחלק מסל אישי המוקצה לתלמיד עם צרכים מיוחדים, הוא זכאי לשעות סיוע על ידי משלבת המנגישה ומתווכת עבורו את הסביבה הלימודית והחברתית. שכרה של המשלבת שמועסקת על ידי משרד החינוך, משולם על ידי הרשות המקומית שבה היא עובדת.
במרץ, כשבתי הספר נסגרו והתלמידים נשלחו ללמוד דרך הזום, לא ניתנו שעות סיוע לתלמידים משולבים, למרות הזכאות האישית ולמרות האישור שניתן על ידי משרד הבריאות למשרד החינוך, שאיפשר למשלבים להגיע לבתי התלמידים. חלק מהרשויות המקומיות התנגדו והורו למשלבים לא להגיע לבתי התלמידים.
במרץ, כשבתי הספר נסגרו והתלמידים נשלחו ללמוד דרך הזום, לא ניתנו שעות סיוע לתלמידים משולבים, למרות הזכאות האישית והאישור שניתן על ידי משרד הבריאות
"פתאום מישהי שהייתה דמות מרכזית בחייו של אלמוג לא נמצאת. אפילו לא הרשו לה לדבר איתו בזום", אומר יעקב קביסה, אבא לאלמוג בן ה-14, תלמיד שילוב בחטיבת ביניים. "הילד היה צריך להסתגל לתבנית חשיבה ולהתמודד עם משימות כמו שקיבלו כל תלמידי הכיתה, בלי שהם הותאמו לו למרות שבית הספר מודע לקשיים שלו. אנחנו ההורים לא מורים ולא יודעים לתווך לו את הלמידה וכך נוצר עליו לחץ אדיר, עד שבשלב מסוים אמרתי לו 'קאט', אתה לא עושה את כל המשימות שלך'. אני לא צריך שהילד יקרוס".
אחרי שמוסדות החינוך נפתחו, קביסה קיבל שתי החלטות: הוא לא שולח את אלמוג לבית הספר, והוא מביא לו תומכות למידה בתשלום כדי לסייע בפער הלימודי שנוצר לו. "עכשיו אני אמביוולנטי לגבי פתיחת השנה", הוא אומר. "מצד אחד אני רוצה שהוא יחזור לשגרת חיים, מצד שני אני חושש שהמתווה לא יציע לו את המענים הנדרשים. אם הילד יישב יומיים בשבוע בבית ספר ובשאר הימים יהיה בבית בלי הסייעת והמשלבת, אני לא יודע איך נחזיק מעמד".
"פתאום מישהי שהייתה דמות מרכזית בחייו של אלמוג לא נמצאת. אפילו לא הרשו לה לדבר איתו בזום"
במכתב שכתבה בשבוע שעבר עו"ד אביבית ברקאי אהרונוף מעמותת בזכות, לחיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, בשם 22 ארגונים, היא הוסיפה: "בהיעדר הנגשה של המשלבת, הלמידה המקוונת הייתה עבור מרבית התלמידים שנותרו בבית חסרת תועלת, ואף המענה שניתן על ידי משלבים/ות שהונחו לסייע מרחוק היה לרוב לא מותאם לנסיבות הפרטניות של התלמיד ולא השיג את מטרותיו. במצב זה חלה נסיגה במצבם הלימודי והחברתי של תלמידים רבים, ונוצרו פערים לימודיים בינם לבין בני כיתתם שהובילו לתסכול ולמצוקה".
אפליה ומענה לא מספק
לאחר דיון בוועדת החינוך הזמנית של הכנסת בזמן הקורונה, הוציא משרד החינוך ב-30 במרץ הנחיות למתן מענה לתלמידים אלו, שכוללים שירותי למידה מקוונת, מענה טלפוני וגם מענה פרטני בבית התלמיד במקרים חריגים. אלא שהמענים לא היו מספיקים והיה קיים קושי ליישם אותם בשטח.
לאחר פסח אמנם נפתחו כמה מוקדים רשותיים שהיו אמורים לתת מענה לתלמידים עם המוגבלות שלא דרך הזום, אלא שלדברי הארגונים המטפלים בנושא הם יצרו אפליה בינם לבין שאר תלמידי הכיתה, שהמשיכו בלימודים המקוונים בביתם. לדבריהם, המוקדים לא הבחינו בין המענה שניתן לתלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד לבין המענה שניתן לתלמידים משולבים הלומדים בחינוך הרגיל, ועל כן בפועל הוא לא היה מותאם לכולם.
במכתב לביבס, ביקשו הארגונים שיורה לרשויות המקומיות לאפשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים עם פתיחת שנת הלימודים. "מתכונת הלמידה דומה באופייה למתכונת שכבר חווינו השנה", כתבו בהתייחס למתווה של משרד החינוך. "ולכן קיימת חשיבות רבה להסיק מסקנות ולתת פתרונות לבעיות ולמצוקות שעלו השנה באמצעות מענה מותאם לתלמידים משולבים, ובכלל זה מתן שירותי סיוע בבית התלמיד, אשר יאפשר את צמצום הפערים שנוצרו, וחלילה לא ירחיבם".
"משרד החינוך התבטא בעל פה בוועדות ובפורומים שונים שאין לו בעיה שהרשות המקומית תאפשר למשלבות להגיע לבתי התלמידים, אבל לא הוציא הנחייה בכתב. הוא אף הוציא מזכר הנחיות למשלבת, איך לעזור לילד בזמן למידה מקוונת", אומרת אורית אמיתי מעמותת "סיכוי שווה". "יש חשיבות שימצא פתרון לנושא המשלבות כחלק אינטגרלי מהמתווה של משרד החינוך, כדי למנוע את היווצרות הפערים הלימודיים ולתת להם הזדמנות כמו לכל תלמידי הכיתה".
ממשרד החינוך נמסר: המשרד מאפשר לצוותי החינוך והטיפול שלו להגיע למפגשי למידה וטיפול בבית התלמיד בהסכמת כל הצדדים. ממרכז השלטון המקומי לא נמסרה תגובה.
שיחה על זה post