האם פרסומת של רשת מרכולים שקוראת לציבור הקונים לערוך את קניותה בשבת מהווה פגיעה ברגשות הצופים? ומה לגבי פרסומת המציגה פיצה המבורגר חדשה?
נציב תלונות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, דוד רגב, סבור כי הפרסומות הללו של טיב טעם ופיצה דומינוס "מעוררות אי נוחות גדולה" בשל "התוכן המתריס" שהוצג בהן. "אני מצר על אי הנעימות הרבה שנגרמה לך ולצופים הרבים כתוצאה מצפיה בתכנים אלה", כתב לארגון הימין "בצלמו" שהגיש את התלונה נגדן.
הפרסומת של טיב טעם שעלתה לאוויר לפני כחמישה חודשים תחת הסלוגן "זה כולה סופרמרקט", עוסקת בכפייה הדתית במדינה שבאה לידי ביטוי באופנים שונים, בין היתר בנסיונות של גורמים חרדים לסגור את המרכולים בשבת. "זה כולה החופש שלכם לבחור", כך מסתיים סרטון הפרסומת וקורא לאנשים לחתום על עצומה בנושא. בנוסף העלתה הרשת סדרה של פרסומות שמבשרות על הוזלה של מאות מוצרים, בהם בייקון ושרימפס, וששמות דגש על כך שהרשת פתוחה בשבת. על שתי פרסומות אלו, התקבלה תלונה ברשות השנייה.
"בתלונות הרבות נטען כי הפרסומות המציעות מאכלים לא כשרים, פוגעות ברגשותיו של ציבור צופים גדול שבחלקו דתי ומסורתי ובחלקו חילוני המכבד את ערכי הדת היהודית, את מצוותיה ואת איסוריה", כתב רגב, שהוסיף כי המתלוננים טענו כי הפרסומות משודרות בערוצים מסחריים ולכן עליהם לכבד את רגשותיו של חלק מהציבור בישראל.
"אינני סבור כי יש לפגוע בחופש הביטוי", ציין רגב. "אך לצד זאת אני קורא הן למפרסמים והן לגורמים המשדרים להביא בחשבון את הפגיעה ברגשות ציבור גדול ולשקול ככל שיתאפשר חלופה שתמנע עד כמה שניתן את הפגיעה ברגשות הציבור".
"אני קורא הן למפרסמים והן לגורמים המשדרים להביא בחשבון את הפגיעה ברגשות ציבור גדול", נכתב מטעם הרשות השנייה
בתגובה לתלונות מסרה דומינוס פיצה לרשות השנייה כי מוצריה מיועדים לקהל רחב ורב גוני והפרסומת עוסקת באחד מהמוצרים. מחברת טיב טעם נמסר כי הפרסומת משודרת במסגרת חופש הביטוי והיצירה והיא מיועדת לקהל צרכנים חילוני.
"אין פה שום פגיעה ברגשות"
"תגובתו של נציב פניות הציבור מעוררת חשש שמדובר בפקיד שמנותק מהמציאות, ואני מקווה שהמפרסמים לא יעלו על דעתם להקשיב לעמדתו", אמר אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית. "מי שחושב שב-2020 הצגה של אוכל לא כשר בטלוויזיה בישראל היא מעשה שיש להימנע ממנו, כנראה החליט לשתף פעולה עם רציונל של מדינת הלכה שהציבור הישראלי דוחה שוב ושוב. בהצגה של מוצרים של פיצה דומינוס או של טיב טעם אין שום פגיעה ברגשות שמצריכה התערבות של הרגולטור".
בסקר שנערך בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה ב-2018, עולה כי קרוב למחצית מהנשאלים- 45 אחוז – אינם שומרים על כשרות, בנוסף ל-16 אחוז ששומרים עליה רק בביתם.
מסקר שנערך ב-2018 עלה כי קרוב למחצית מהיהודים אינם שומרים על כשרות, בנוסף ל-16 אחוז ששומרים עליה רק בביתם
התלונה לרשות השנייה כנגד אותן פרסומות אינה הראשונה. לפני כחודשיים התלונן ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, על הפרסומת של דומינוס וכתב בחשבון הטוויטר שלו: “חייב לשתף אתכם במשהו שמפריע לי כבר כמה ימים. מי שרוצה לאכול לא כשר, זכותו המלאה. אבל מדוע חייבים לפרסם את זה בפרסומת בפריים טיים?”
בנובמבר 2019, כשהגיש רגב את דוח הסיכום השנתי של נציב תלונות הציבור , הוא ציין כי חלה עלייה בתלונות שהוגשו באותה שנה לרשות השנייה על פרסומות – מ-22 אחוז ב-2017 ל-40 אחוז , רובן על תוכן מיני ואלים. בתגובה לדוח אמרה יו"ר הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ': "השנה האחרונה הבליטה את כובד האחריות שמוטלת על כתפיה של התקשורת, את חובתה לייצר תוכן שהוא אובייקטיבי, מעמיק שמשקף ריבוי של דעות".
אלא שלפי דבריו של רגב, ריבוי הדעות הוא בעל גבולות גזרה ברורים. במכתבו הוא ציין כי "על פי מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, חלק גדול מהציבור בישראל הוא חילוני מסורתי המכבד את ערכי הדת היהודית על אף שאינו מקיים את כל מצוות הדת. אוכל כשר נתפס אצל רבים בציבור כאחד מיסודותיה של הדת היהודית ולראיה אזרחים רבים מקפידים על כשרות".
מארגון בצלמו שהגיש את התלונה נמסר: "אנחנו מברכים על החלטת הנציב. אכן חופש הביטוי הינו ערך נעלה, אולם אנחנו במדינה יהודית ודמוקרטית וחובה לשמור על רגשי הציבור הדתי המסורתי". דומינוס פיצה וטיב טעם בחרו שלא להגיב.
שיחה על זה post