"פעם אחר פעם מערכת החינוך בישראל והאנשים העומדים בראשה, שנסמכים על תחושת השליחות, על האחריות החברתית, החינוכית והמוסרית של אנשי החינוך, מעוותים את המציאות ומחרחרים תפיסה מחרידה בקרב הציבור הישראלי שמורה טובה מוּנַעַת מטעמי שליחות, ומכאן שמורה המוּנַעַת מטעמים כלכליים – אינה טובה", כתבה אמש מאיה בר, מחנכת כיתה א' בבית ספר בתל אביב, להורי הכיתה.
"תפיסה מעוותת זו, שלא תעלה על הדעת באף סקטור אחר של עובדי מדינה, עומדת בסתירה מוחלטת עם השאיפה לחינוך איכותי, מפותח ופורץ דרך של המאה ה-21. שכר איננו מנוגד לשליחות, לדאגה ולסולידריות חברתית – שכר הוא תנאי הכרחי ובסיסי להבטחתם של אלה".
במילים אלה נפרדה המורה מהורי תלמידיה, לאחר ההחלטה שיצאה אתמול להפסיק את הלמידה מרחוק בבתי הספר היסודיים. ההחלטה הגיעה לאחר יום מבלבל שבו קיבלו מורים ותלמידים מסרים סותרים על הלמידה מרחוק.
גם המורים שהתנגדו ללמידה מרחוק נפרדו מתלמידיהם בתחושה קשה, ואומרים לנו שמשבר הקורונה חשף את חולייה של מערכת החינוך בצורה הכי כואבת.
"במשך ימים שיגעו אותנו עם הודעות סותרות", מספרת מורה ביסודי ממרכז הארץ, "יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, וככה נראים הרבה דברים במערכת החינוך. אני מרגישה שזה היה מאבק פוליטי בין משרדי ממשלה בינם לבין עצמם וגם מול הסתדרות המורים, וככה בלבלו את כולם.
"היתה לי ביקורת על הטרפת שהיתה לעניין הלמידה מרחוק, היו דרישות למערכי שיעור, תוכניות שבועיות, ישיבות בתוך הצוות, והכל במערכות שקרסו, במקום לתת לילדים לישון ולמצוא לעצמם תחומי עניין חדשים. ועדיין, הפרידה הבוקר היא קשה".
"רפש יצא מכל הכיוונים"
"בוקר טוב, כפי שכולנו לצערי הרב מאוד שמענו, משרד האוצר לא העריך את פרויקט הלמידה מרחוק שמשרד החינוך יזם, והחליט להפסיק את היוזמה ולהוציא את כל המורים לחופשה", כתבה הבוקר מורה מכיתה ג', "נכון שהלמידה מרחוק שונה מההוראה הפרונטלית, אך דווקא אני סבורה כי יש בה ערך מוסף. משיחותי עם הילדים הרגשתי כי מסגרת הלמידה מרחוק הקנתה להם גם מסגרת של למידה וקשר ללמידה בבית הספר.
"למרות שהוצאתי לחופשה כמעט בכפיה, כמובן אני זמינה ופנויה ומזמינה אתכם וכמובן את הילדים לפנות אליי בכל נושא במייל, בווטסאפ ובטלפון… בואו נסכם שגם אם ההחלטה להפסיק את ההוראה מרחוק היתה אווילית, עדיין זאת הצרה הקטנה שלנו בימים טרופים אלה".
"משיחותי עם הילדים הרגשתי כי מסגרת הלמידה מרחוק הקנתה להם מסגרת וקשר ללמידה בבית הספר"
"לא האמנתי שנגיע לרגע הזה שבו יגידו לנו תלכו הביתה", אומרת מורה לכיתה ה', "חמש שנים אני במערכת וכל שנה מכינים אותנו ללמידה מרחוק. היה תרגיל רק לפני כמה ימים, חייבו אותנו להיכנס ולבדוק ילד ילד מי עשה ומי לא עד שמונה בערב. אם כל שנה אנחנו עושים את זה בהוראת המשרד, איך עכשיו אנחנו לא נחוצים פתאום?
"משרד החינוך לא נתן לנו כלום מבחינת חומרים בימים האלה. היינו צריכים לבנות מערכי שיעור, וכל בית ספר וכל מחנך בנה לגמרי לבד, ועדיין עשינו והמצאנו וניסינו לבנות אחדות וזהות. לי יש קטנצ'יק בן שנתיים בבית, זה לא היה קל, אבל האהבה לילדים ולעבודה שלי היתה חזקה מזה.
"כל הימים האחרונים אני ברשתות, קוראת את מה שנאמר ומזועזעת מחוסר ההבנה וחוסר הוודאות שהם מייצרים, רק רפש יצא מכל הכיוונים. משרד החינוך ומשרד האוצר סותרים זה את זה, האוצר אומרים אל תלמדו – אבל מהחינוך שולחים לנו מיילים כל היום. למי אני מחוייבת, לחינוך שמנהל אותי או לאוצר שמשלם לי?
"אתמול בלילה הייתי צריכה לשלוח הודעה כואבת עם דמעות בעיניים, שאני מפסיקה באותו רגע את העבודה שלי. היה לי קשה ועצוב", אומרת המורה לכיתה ה'. "כששלחתי, כל ההורים של הכיתה עטפו אותי במילים חמות וזה ריגש אותי מאד, שהייתי עוגן לילדים, גם אם רק שעתיים שלוש ביום, שהם קמו בבוקר כדי לדבר איתי.
"משרד החינוך לא נתן לנו כלום מבחינת חומרים בימים האלה. היינו צריכים לבנות מערכי שיעור, וכל בית ספר וכל מחנך בנה לגמרי לבד"
למרות שאמרו לנו שלא, אני יודעת שאנחנו נחוצים מאד. יש ילדים שממש זקוקים לזה, שהם לא חזקים חברתית, לא לימודית, השיח היה חשוב להם. עכשיו סיימתי שיחה עם ילד שאומר 'למה עשו את זה? עכשיו נשארנו לבד גם בבית'".
"לצד ההנחיות ומעבר לתפקידי כמורה בישראל, אני רואה את עצמי כדמות משמעותית בחיי התלמידות.ים ולכן איני מתכוונת לנתק כל קשר עימן.ם. לכן, החל ממחר אקיים קשר ספונטני עם הכיתה, אבקש לשתף ולוודא שהכל בסדר וכמובן שאבהיר שאני זמינה לכל שאלה או קושי שעולה בעקבות המצב".
המסמר האחרון
במכתבה להורים, התייחסה מאיה בר לראיון שקיימה אילנה דיין עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, שדיבר בזלזול על עבודת המורים והמורות בימים אלה. "הוא טען שההוראה מרחוק היא הדרך של המורים לגלות סולידרית חברתית, והלין על מורים המסרבים לעשות זאת", הבהירה להורים.
"אתמול הוחלט לבטל את מהלך הלמידה מרחוק ובכלי התקשורת נמסר שההוראה תיעשה בהתנדבות על פי תחושת המחויבות של כל מורה לתלמידיה", המשיכה. "ההוראה היא פרופסיה ומפעל חיי, והמורות והמורים העוסקים במלאכת החינוך הם אנשי מקצוע העובדים ללא הסכמי שכר כבר כמעט שנה, משתכרים בשכר המבוסס על רפורמה שנחתמה לפני עשור, וממתינים בסבלנות להקמת ממשלה.
"הבחירה לעסוק בחינוך אכן מגיעה משליחות, אך איננה התנדבות, והציפייה לעבודה ללא שכר מהווה ניצול ציני של דאגת המורים לתלמידיהם. מצב זה יהיה המסמר האחרון בחיסול מערכת החינוך הישראלית הגוססת ממילא.
הבחירה לעסוק בחינוך מגיעה משליחות, אך אינה התנדבות, והציפייה לעבודה ללא שכר מהווה ניצול ציני של דאגת המורים לתלמידיהם
"צו מצפוני לא מאפשר לי בימים של 'חירום' לא לשמור על קשר עם ילדי וילדות הכיתה, וכן לוותר על הלמידה המגיעה להם. לא אשתף פעולה עם המציאות הצינית האומללה שהמדינה מכתיבה לי, ואינני מוכנה לנהל את המאבק על זכויותי על גבם של תלמידיי! אני מתכננת להמשיך לשלוח בכל ערב סדר יום עם הפעלות יצירתיות, מטלות לימודיות, קישורים, ומשימות העשרה לכל ילד וילדה בכיתה, ולהמשיך להתכתב איתכם מדי בוקר כפי שעשיתי עד עתה".
"בקשתי אליכם הורים יקרים וקהילה אהובה", כתבה בסוף מכתבה המורה מאיה בר, "היא שבחלוף הסערה, כשתגיע העת לשקם את המדינה מן ההריסות, צאו לרחובות, השמיעו קולותינו, הפגינו בכל כלי התקשורת, היאבקו על זכויותיי וזכויותיהם של כל מי שאמונים על חינוך ילדיכם. אל תתנו יד למדיניות החולה והמחרידה המנהלת את מערכת החינוך לעשוק את המורים והמורות בארץ הכל כך יקרה לנו".