"הגעתי בתחילת השנה לטיפולים של בקדושה. זה היה אחרי שנים של התכחשות מוחלטת ל'בעיה'. רציתי שזה יגמר. לקום בבוקר ושפשוט כבר לא יהיה כל הכאב הזה. על גלי האמונה וההתמסרות האלו הטיפול 'רוכב'. לפגישה היתה מין רפרטואר: המטפל היה פוצח בשיחה על אירועי חיים בשבוע האחרון ומתחקה משאלה לשאלה אחר הלחצים והכעסים שלי ודי מהר מגיע לשורשיהם בחוויות ילדות קשות וטראומתיות", מספר י', בחור ישיבה מירושלים, בן הציבור החרד"לי.
"היו פעמים שדנו גם על חוויותיי המיניות, והוא ניסה לנתח אותם לפה או לשם. רוב הנקודות שפתחנו נותרו לא פתורות בעליל. היה המון ניסיון מצידו להשליך מחויה לחוויה למה בעצם אני 'כזה'. 'כי אמא היתה שתלטנית', 'כי אתה רוצה להתמרד', 'חוסר ביטחון עצמי' ועוד ועוד.
"לקראת התקופה שבה סיימתי במפתיע את הטיפול, התחלתי להרגיש מועקות וכעסים גדולים על עצמי, על הורי ועל עוד דמויות בשדה החיים שלי. פרצי היסטריה וצעקות נהיו דבר שבשגרה. שמחתי כי הרגשתי בהתחלה שזאת תנועה נפשית של בירור ושבירה והנה הטיפול ממש מצליח.
"אבל הכאבים רק התגברו ועם הזמן הבנתי שאני פוגע בעצמי בצורות שלא ברור כמה הן הפיכות מבחינת השפיות שלי. באחת החלטתי לנתק קשר וזייפתי אובדנות כדי שאנשי הארגון יניחו לי לנפשי ויחדלו מלחפש אותי. אני מאוכזב מעצמי שהלכתי שולל אחרי התודעה הציבורית שסביב הטיפולים ופגעתי בעצמי".
לא המרה, אלא "טיפולי שינוי"
טיפולי המרה חזרו לכותרות בחודש שעבר בעקבות אמירתו של שר החינוך הרב רפי פרץ, כי הוא מאמין שביכולתם של טיפולים אלו לשנות את הנטייה המינית של המטופל. הרשת התמלאה בסיפורים על מטפלים לא מורשים שהשתמשו בפרקטיקות לא מקובלות שכוללות סוגים של הכאבה עצמית.
בתוך מערך טיפולי ההמרה בולט ארגון בקדושה, שהחל את פעילותו ב-2013 ומציג את עצמו כמרכז להעצמת חיי המשפחה. האתר של עמותת "כמוך", להומואים דתיים אורתודוקסיים, תיאר את הקמתו של הארגון ב-2013, בכך ש"מרכז בקדושה שם לעצמו כמטרה לעסוק בהכשרה, לווי וטיפול בנושאי ההתבגרות, היצרים והמיניות על פי דרכה של תורה", וציין כי יהיה מעניין לעקוב אחר התפתחות הארגון.
הייחוד של הארגון, המשופע במטפלים מקצועיים מהשדה הפסיכולוגי והחינוכי, הוא שאינו מציע "טיפולי המרה" – אלא "טיפולי שינוי". "אנו מתנגדים בחריפות לטיפולי המרה – דהיינו לטיפול שאינו מקצועי, שאינו קשוב לפונה, ולטיפול אגרסיבי שעשוי לפגוע בו או לשלול ממנו את זכות הבחירה", נכתב בנייר העמדה שעל פיו פועל הארגון. "על סמך המחקר האמפירי ומתוך ניסיון קליני ומקרים טיפוליים רבים, אנחנו יודעים בוודאות לומר כי אנשים רבים יכולים להגיע לשינויים על ציר האוריינטציה המינית….המוטיבציה הנשענת על אמונתו של המטופל בהיתכנות זו היא גורם חשוב ביכולת ההשתנות".
בין המטפלים של ארגון בקדושה ניתן למצוא פסיכולוגים חינוכיים עם רישיון, עובדים סוציאליים קליניים ורופאים בעלי רישיון. איך זה מתיישב עם חברותם בהסתדרות הפסיכולוגים בישראל, שבנייר עמדה שהוציאה ב-2011 ואומץ על ידי משרד הבריאות – קבעה שאסור לבצע טיפולי המרה או להפנות לטיפולים אלו? לא ברור.
"יש סכנה מיוחדת בהפניית ילדים ובני נוער לטיפולים לשינוי הנטייה המינית", נכתב בנייר העמדה באשר לתופעה הנפוצה בעיקר במגזר הדתי. "אין מקום לאף טיפול המבוסס על ההנחה שהומוסקסואליות היא מחלה או הפרעה הדורשת טיפול. הטיפולים לשינוי הנטייה המינית לא נמצאו כיעילים והם אף עלולים לגרום לנזקים נפשיים ובהם חרדה, דיכאון ואובדנות".
כשהרב פרץ התייחס בראיון לערוץ 12 לטיפולי המרה, מיהרו בהסתדרות הפסיכולוגים להוציא מסמך תגובה. "היינו רוצים להבהיר שמתוך ניסיוננו המחקרי והקליני דבריך עומדים בסתירה גמורה למציאות הנפשית והחברתית הקשורה לסוגית גיבוש והשלמה עם נטייה מינית בגיל ההתבגרות", כתבו שם וסיכמו: "נטיה מינית להטב"ית אינה פתולוגיה נפשית ובאופן מהותי אינה צריכה לעבור שינוי או המרה".
"ההשתנות קורית מאליה"
עד כמה הפסיכולוגים והמטפלים של בקדושה סוטים מהזרם המרכזי ומתנגדים לעמדת עמיתיהם למקצוע? בראיון שהעניק אליהו אקרמן, פסיכולוג חינוכי וראש מרכז המטפלים "בקדושה" הוא יצא נגד נייר העמדה של הסתדרות הפסיכולוגים והגישה שלה בנושא: "נייר העמדה משקף דיקטטורה מחשבתית שמשאירה חלק גדול מהאוכלוסייה ללא מענה". ובמקום אחר אמר: "מסתבר שלמיניות של האדם יש מידה לא מבוטלת של גמישות, ובעבודה נכונה יש לה יכולת להתכוונן ולהשתנות, לפעמים במאה אחוז ולפעמים פחות".
"טיפולי המרה נשמעים כדבר מאוד שלילי, לוקחים בנאדם כביכול וכמו במכונאות משנים אותו בכל מיני מניפוליציות – זה לא בבית ספרנו, וזה דבר פסול", אמר אקרמן בסרטון שצילם והעלה לרשת. "מאוד נוח להציג כל טיפול שמיועד להשתנות כטיפול המרה. איננו עוסקים בזאת, זו לא דרך של טיפול הדורש התחברות של האדם למהותו ולהווייתו. כאשר עושים זאת ברגישות אנו מגלים שהשתנות קורית מאליה".
המרה בעיניו זה דווקא "נער מבולבל שמתקשר לארגונים להט"ביים ושם עורכים איתו בירור מגמתי, צבוע בצבעי הקשת ואומרים לו 'בוא אלינו, אתה שייך אלינו'. בעיני זו המרה של דת ושל זהות שסוגרת אנשים באקסיומות".
בערוץ 7, שם פורסם הסרטון של אקרמן, נכתב שהוא "משתף מניסיונו המקצועי על היכולת להשפיע ובמידה רבה גם לשנות את הנטייה המינית המולדת של האדם, בטיפול רגיש וסובלני – תוך התנגדות לטיפולי המרת נפש כפייתיים או לטיפולי המרת גוף, דהיינו ניתוחים לשינוי הגוף".
"המחקרים הלא קיימים"
אלא שה"טיפול הרגיש והסובלני" שאקרמן מתאר שנועד להתחבר למהות של המטופל באופן חופשי, לא נחווה ככזה בעיני כל המטופלים שעברו אותו. ב', תלמיד ישיבה בן 20 מאזור המרכז, תוהה: "מה אם הבחור צמא לקשר עם הוריו והם מתנים זאת בהליכה למטפל? מה אם ההורים כבר קיבלו את הילד ושינו את דעתם על סמך דבריו של רב צדיק והגון? מה אם זה מילה של מישהו 'מבוגר' ומבין יותר מול הילד שמתחנן שהטיפולים האלה מזיקים? גם אז מדובר על הליכה לטיפול מ'רצון'?"
נדב, הומו דתי הכותב את הבלוג "זו לא את, זה אני", תיאר כנס של ארגון בקדושה, שבו השתתף לפני כארבע שנים. "הם לא קוראים להומואים הומואים, אלא משתמשים בשם מת"ם, שאלו ראשי תיבות של משיכה תוך מגדרית, אף אחד לא השתמש בביטוי באופן רציף וגם הוא זלג לכל מיני ביטויים אחרים שנזרקו לאוויר כגון: חולים, סוטים, חולי נפש, וכו'. הביטויים התקבלו בשוויון נפש מצד מנחה הפאנל שכאמור לא רוצה לפגוע בהומואים ולכן קורא להם רק מתמניקים".
נדב מספר על מחקר שהציג הרב ארל'ה הראל, שבו עלה כי רבים מהמטופלים שלו שינו את נטייתם המינית: "אני שם בגרשיים את המילה מחקר מכיוון שנראה שהמחקר לא עומד בקריטריונים אמפיירים או איכותניים, לטענתו בין שליש לשני שליש הצליחו להשתנות ברמה שהוא מגדיר מספקת. כל זה על פי הודעתם של המשתתפים בשאלונים בלבד. אנשים שבוודאי יש להם סיבה לרצות את עורך השאלון".
"הם לא קוראים להומואים הומואים, אלא משתמשים בשם מת"ם, שאלו ראשי תיבות של משיכה תוך מגדרית"
"את המחקר הזה מציגים אנשי בקדושה למשפחות של להטב"ים על מנת לשכנעם ביעילות הטיפול. כך כתב ב', אחד המטופלים של בקדושה בתגובה לפוסט שעלה בפייסבוק: "מה אתה חושב שקרה אחרי שארל'ה שיקר להורי עם המחקרים הלא קיימים שלו? ארל'ה הצית אצל הורי תקווה חדשה שאשתנה, ולא רק זה – הוא גם החזיר את הסדר 'הנכון' למשפחה – לא עוד ילד שמנחה את הוריו בעולם החדש של הלהט"בים מעכשיו חוזרים למה שהיה פעם: זוג הורים עם ניסיון שעומדים מול ילד סרבן ועיקש.
"צריך להבין את הנקודה הזו היטב כי היא משמעותית להבנת הדינמיקה בין הורה למתבגר להט"ב: רגע היציאה מהארון בשביל ההורה זה רגע של חושך, עולם חדש שהוא לא הכיר… פתאום מגיע ארל'ה והופך את הכל למובן ומוכר – זו סתם סיטואציה דבילית של ויכוח בין הורה למתבגר, לי יש שגעון של גיל ההתבגרות להיות הומו מנודה וההורים שלי צריכים להתעקש מולי שאתנהג בהיגיון ואלך לטיפול…
"ארל'ה הצית אצל הורי תקווה חדשה שאשתנה, ולא רק זה – הוא גם החזיר את הסדר 'הנכון' למשפחה"
"להראל יש המון שיטות שכנוע, רובן אגב בסבר פנים יפות, אך המשותף לכולם הוא שימת עול ההחלטה האם אתה 'נשאר' להט"ב על כתפי המתבגר. תקראו לזה כפיה או אל תקראו לזה כפיה: זה כן הורס משפחות וזה כן גזל חצי שנה של קשר עם ההורים שלי".
הראל, שעבד כראש מערך ההכוונה של בקדושה, אמר בראיון לערוץ 7, ש"תהליך הבירור מתקיים עם מטפלים מאוד מקצועיים ויראי שמיים, כלומר יש להם אג'נדה שתומכת בשינוי. איך מסתדרת האג'נדה עם טיפול פסיכולוגי שכל מהותו מרחב בטוח למטופל לשתף באופן חופשי ונטול משיפוטיות ומביקורתיות? לא ברור. כך או כך, הראל מייעץ כיום למאות דתים ודתיות בין היתר בשאלות של מגדר ומפנה אותם לטיפולים, שבהם הוא רואה "חובה הלכתית".
גמילה מהתמכרות למשיכה
"אני בעד מקום טיפולי מוגן שבו הנער יכול לבחון אם הוא ביסקסואל ולא הומו או הטרוסקסואל, שרק בגלל המציאות ההומוסוציאלית בציונות הדתית חווה דברים חולפים", אומר יהונתן רוסן ממן מארגון חברותא מפעילי הקהילה הלהט"בית בגוש עציון. "במרחב מוגן לא יכולה להיות תוצאה רצויה מראש, המטפל יכול לזהות מצבים שבהם התוצאה שהמטופל רוצה היא לא בת השגה או שהיא הרסנית והוא אמור לנסות לתווך למטופל את המידע ולא לכפות עליו כלום – כל זה לא קיים בקדושה".
לדבריו "אקרמן, שמומחה לטיפול בעברייני מין, מוכר להומואים סחורה של איך לדכא את המיניות שלהם לטובת החברה. זו הסחורה, ובה צריך להילחם. בארגון בקדושה ישנם מטפלים מיניים שעוסקים רק בשאלה אם יכול להתקיים משגל בין בני הזוג ועובדים סוציאליים קליניים שתחום ההתמחות שלהם הוא טיפול בהתמכרויות, והם עובדים עם הומואים ולסביות על גמילה מהתמכרות שלהם למשיכה לבן אותו המין".
"אקרמן, שמומחה לטיפול בעברייני מין, מוכר להומואים סחורה של איך לדכא את המיניות שלהם לטובת החברה. זו הסחורה, ובה צריך להילחם"
ממן מתאר את הטיפולים שעוברים בארגון בקדושה ככאלה המוחקים באופן הדרגתי כל ביטוי של אהבה רומנטית כלפי אותו המין. "הם עושים פריימינג (שינוי תפיסת המבט) של אהבה רומנטית למשיכה מינית ואובססיה, משהו זמני וחולף. אמנם מטופלים שעוברים טיפול כזה ונמצאים בנישואים לבן המין השני יכולים לתאר את הנישואים כמאושרים, אבל מדובר בתודעה כוזבת. במצב של דיספוריה".
"הסודיות, התיווך, האמירות ההזויות, תליית הצלחת הטיפול רק במטופל ורצונו ועוד – בדיעבד ברור לי ולהורי כמה נפלנו קורבן לשרלטנים", מספר ב'. "ההורים חוו משבר אישי גדול יותר, השאירו אותם לבד במערכה. עודדו אותם לפתוח במלחמה עם הילד והשאירו אותם ללא תחמושת. גם אני עברתי שבועות של דיכאונות מהסיטואציה, שהיתה מיותרת להחריד. סבל מיותר וכל כך מזיק. היום אני יכול להזהיר אחרים ממה שאני עברתי. יש לי גם את היכולת להגיד שניסיתי הכל ושעכשיו תורה של החברה לעבור טיפול ולשנות את היחס שלה ללהט"בים".
תגובת בקדושה: "תיאורים והציטוטים הללו כואבים ומצערים, וחד משמעית לא מתאימים לטיפולים שנעשים אצלנו, ולא קרובים למה שקורה אצלנו. אנחנו לא רודפים אחרי מטופלים, חס ושלום לא יוצרים מצוקות, הכל נעשה בטיפולים פסיכולוגיים מקצועיים ומודרכים על ידי אנשי מקצוע. כנראה התבלבלתם עם גוף אחר/ מטפלים אחרים.
"בקשתנו לדעת שמות של מטפלים עליהם מדובר כדי לבדוק את התלונות נענתה בשלילה, ומחשידה שמא מדובר בתלונה מגמתית. אם חס ושלום הדברים האלו קרו, אצל מי שהיה, הרי שזה עצוב וכואב. עמדתנו המקצועית מפורטת בנייר העמדה שלנו ומופיע גם באתר. הרב ארל'ה הראל הוא אדם יקר, ידיד וקיימים תחומי השקה, אך הוא רב ולא מטפל ולא נמנה על מטפלי בקדושה".
בקדושה: "הרב ארל'ה הראל הוא אדם יקר, ידיד וקיימים תחומי השקה, אך הוא רב ולא מטפל ולא נמנה על מטפלי בקדושה"
תגובת הסתדרות הפסיכולוגים בישראל (ההדגשות במקור): טיפולי המרה, או טיפולים לשינוי נטייה מינית, אינם חלק מעולם הטיפול הפסיכולוגי. כפי שהובהר ע"י הפ"י (הסתדרות הפסיכולוגים הישראלית) במספר הזדמנויות שונות. הטענה כי נייר העמדה של הפ"י הוא חלק ממהלך ממשטר או מדכא היא לא פחות מגניבת דעת. וזאת מכיוון שאין עמדת הסתדרות הפסיכולוגים מבקשת לשלול ממטופלים או מטופלות את המשאלה או הרצון לעבור שינוי או להיפטר מנטיה מינית כו או אחרת- עמדת המטופל/ת והצרכים שלו/ה הם לגיטימיים תמיד. בניגוד לטיפולי המרה, בהם ה"מטפל" יודע, מבטיח ומכווין את התהליך במטרה ברורה לשינוי הנטייה המינית להטרוסקסואלית, בטיפול פסיכולוגי אין לחץ או דרישה מצד המטפל/ת לשינוי כזה או אחר.
בטיפול פסיכולוגי הדגש הוא על הרחבת המגע עם הקושי, הכאב, השאלות והתכנים הלא מודעים שבסיס המצוקה. הטיפול הפסיכולוגי נשען ונבנה על העדר שיפוטיות וקבלה לא מותנית של המטופל/ת ובחירותיו/ה. כך שברור שעמדת הפ"י אינה חלק מאיזו קונספירציה ליברלית להט"בית אלא עמדה מקצועית, אחראית ואמפטית. התעקשותו של ראש הארגון שהתנגדות לטיפול המרה מותירה ציבור גדול ללא מענה היא דמגוגית, וזאת מכיוון שטיפול פסיכולוגי הניתן על ידי פסיכולוג/ית מוסמך/ת הוא אפיק התערבות מקצועי ובטוח עבור אלו המתמודדים/ות עם קושי נפשי סביב סוגיות של נטיה או זהות מינית.
"בניגוד לטיפולי המרה, בהם ה'מטפל' יודע, מבטיח ומכווין את התהליך במטרה ברורה לשינוי הנטייה המינית, בטיפול פסיכולוגי אין לחץ או דרישה מצד המטפל/ת לשינוי כזה או אחר"
נייר העמדה שניסחה הפ"י יחד עם ועדת האתיקה של הפ"י, ואומץ ע"י משרד הבריאות ב-2011 אכן הדגיש את הסכנות והזהיר את הציבור מפני פניה לטיפולי המרה. וזאת לצד הנחיות מאד ברורות לכל איש/ת מקצוע להתייחס לכל הסיכונים וכן גם להעדר סיכוי להצלחת הטיפול. האופן בו ראש הארגון מפרש את עמדת הפ"י, ואת ההנחיות לגילוי נאות כפתח או פרצה למי שרוצה לעסוק בטיפול המרה – מעידה על עיוות של העובדות המקצועיות. חשוב לזכור כי גילוי נאות מצד המטפל/ת אינו מספיק בעת גיבוש תוכנית טיפול ובחירת ההתערבות, ויש אחריות אתית על המטפל/ת להכיר ביחסי הכוחות שבקשר הטיפולי וכן באופן שבו מצוקה נפשית ומשאלה לשינוי נטיה מינית יכולות להשפיע על קבלת ההחלטה של מטופל/ת האם לקחת את הסיכון ולעבור טיפול המרה. וזאת ביתר שאת כאשר מדובר בקטין/ה.
תפקידה של הסתדרות הפסיכולוגים בישראל הוא לנסח לפסיכולוגים כללים להתנהלות מקצועית ראויה. הכתובת לתלונות הציבור בקשר לעבירות על כללי החוק שנעשו על ידי פסיכולוגים היא ועדת התלונות במשרד הבריאות והכתובת לתלונות על עבירות על כללי האתיקה היא ועדת האתיקה של הפ"י. נדגיש כי עמדת ועדת האתיקה של הפ״י מתיישבת לחלוטין עם עמדת הסתדרות הפסיכולוגים כפי שהוצגו במסמך זה.
שיחה על זה post