בתחילת השבוע הופצה ברשתות החברתיות תמונה של קבוצת תיירים אסייתים עם גבר מנצרת. הכיתוב שהוצמד לתמונה, שהופצה בעיקר בקרב דוברי ערבית, טען כי מדובר בחברי המשלחת הדרום קוריאנית ששוטטו ברחבי ישראל והתגלו כנשאי קורונה. עד מהרה התברר שהמצולמים הם קבוצת תיירים מסין שפקדה את ישראל בפסח 2017. הנצרתי שצולם מחובק איתם, היה נהג האוטובוס של הקבוצה.
הסינים, שבטח שכחו את הביקור אבל זכו להיכנס לדברי הימים כקוריאנים מוכי קורונה, מצטרפים לצילומי מסך מזויפים של ידיעות, כותרות ומבזקים המדווחים לכאורה על חולים בקורונה שהתגלו באזורים שונים בישראל, ומופצים ברשת בימים האחרונים בהיקפים גדלים. רבים מהפרסומים הופצו במגזר הערבי, כפי שעולה מבדיקה שערך הבלוק הדמוקרטי.
בקבוצות וואטסאפ ערביות שונות הועבר קובץ המתחזה להיות הודעה רשמית של משרד הבריאות, כולל שימוש בפורמט רשמי ובלוגו של אתר המשרד, על כך שאזרחי ישראל מונחים לחבוש מסכות פנים בצאתם מהבית.
ראש הממשלה עצמו הזהיר השבוע כי המשטרה ושב"כ נערכים למקרה שגורמים זרים יפיצו ידיעות כוזבות בנוגע לנגיף הקורונה, כדי להשפיע על הבחירות. לא ברור מי אחראי על הפצת הידיעות הכוזבות אודות הוירוס במגזר הערבי, אבל ברור מי יכול ליהנות מהן. אין דבר שעוצר נהירה בכלל ובאוטובוסים בפרט כמו וירוס שמשתולל באין מפריע, גם אם בעיקר באינטרנט.
ייאוש ודיכוי הצבעה
הבלוק הדמוקרטי, עמותה הפועלת באמצעות מחקר, קמפיינים ועבודה ציבורית כנגד מגמות אנטי-דמוקרטיות בישראל, הביא השבוע לסגירתם של כ-30 פרופילים ערביים מזוייפים שהדהדו מסרים של ייאוש פוליטי ודיכוי הצבעה.
"ראינו למשל תגובות לפוסט של איימן עודה שבו כתבו הפרופילים הפיקטיביים שהמצביעים לא מעניינים את עודה – שרק הכסא מעניין אותו, ושאין סיבה להצביע למשותפת כי הם לא עושים שום דבר לטובת הציבור הערבי", מספר מורשיד ביבאר, שכותב תזה על דיכוי הצבעה בקרב מיעוטים.
לדברי ביבאר אי אפשר לקשור את הפרופילים לליכוד, אבל הוא מצביע על כך שהאסטרטגיה הרשמית של הליכוד בימים האחרונים היא להדהד את המסר שהרשימה המשותפת לא עושה דבר לטובת המצביעים שלה.
האסטרטגיה הזו – פנייה ישירה של הליכוד למצביעים מהמגזר הערבי – היא אחת ההפתעות שהביאו איתן הבחירות השלישיות. הליכוד משקיע מאמצים אדירים של הרגע האחרון בציבורים שהתנכרו אליו בשנות שלטונו הארוכות, כמו האתיופים (גיוס ח"כ גדי יברקן, העלאה פתאומית של יהודים מאדיס אבבה) או צרכני הקנאביס (שר המשפטים אוחנה הבטיח להם השבוע מחיקת רישום פלילי). כעת גם הציבור שנציגיו הפכו לשק החבטות המרכזי של נתניהו (מנוהרים באוטובוסים ועד ה"איום" שגנץ יקים איתם ממשלה) מתבקש לתת את קולו למפלגת השלטון תחת ההסבר: אנחנו אלה שהעבירו מיליארדים למגזר, אנחנו באמת דואגים לכם, בניגוד לרשימה המשותפת.
כעת גם הציבור שנציגיו הפכו לשק החבטות המרכזי של נתניהו (מנוהרים באוטובוסים ועד ה"איום" שגנץ יקים איתם ממשלה) מתבקש לתת את קולו למפלגת השלטון
על פי מידע שהגיע למקום הכי חם הוקצו כחצי מיליון שקלים מכספי הבחירות להשקעה במגזר, בקמפיין שכולל שלטי חוצות, פעילות דיגיטל וכנסי תמיכה.
dokh
האות לקמפיין ניתן בראשית השבוע, כאשר ראש הממשלה הביא עמו לראיון בערוץ 20 צעירה ערבייה שהביעה תמיכה בו. בהמשך אותו יום התראיין נתניהו לערוץ הערבי אתר PANET, שם פרט על נימי הלב (הרופאים שטיפלו בהוריו ובהורים של שרה רעייתו היו ערביים), סיפר על תוכנית המאה ועל יחסיו עם העולם הערבי והבטיח שלל הבטחות, בהן "ישראלים יגיעו בטיסות ישירות לסעודיה".
הסלוגן שנבחר ללוות את שלטי החוצות הוא ولا اشي – שום דבר/ולא כלום, בתרגום לעברית, והמסר המועבר בו הוא: נציגי המשותפת לא עשו עבורכם שום דבר, הליכוד עשה ויעשה למענכם. צמד המילים ولا اشي (וואלה אישי) מוכר לישראלים רבים, בהיותו מטבע לשון של דיירת האח הגדול לשעבר פותנה ג'אבר.
שחמט ושופינג במשותפת
לידי המקום הגיע דוח סיכום קמפיין שניפקה חברת YARA, חברת המדיה הגדולה במגזר הערבי, שנשכרה על ידי הליכוד לתליית שלטי חוצות. בדוח שהעבירה החברה מתועדים 30 שלטים עם מיקומיהם, בפריסה מדויקת בתוך היישובים הערביים בישראל.
בנוסף, הוציא הליכוד סרטון שבו נראים מנהיגי הרשימה המשותפת כשהם שותים קפה, משחקים שחמט ועורכים קניות. "בזמן הזה ממשלת הליכוד תקצבה 15 מיליארד שקלים לטובת החברה הערבית", נאמר בסרטון.
בסרטון שהעלה אתמול אבי דיכטר הוא קורא לחברי הרשימה המשותפת "נציגי הרשות הפלסטינית בישראל", וחוזר על המנטרה שהם לא עשו מאומה עבור הציבור הערבי בישראל.
יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, אחראי המגזרים במטה הבחירות, עומד גם מאחורי הקמפיין בערבית. כבר בראשית מערכת הבחירות, כשבלשכת נתניהו התלבטו על אופי הפנייה לציבור הערבי, היה זוהר בין המצדדים בהליכה לקמפיין ממלכתי – כפי שהתבטא גם בהתנצלותו של נתניהו על האמירה האומללה ההיא – וניסה לשכנע את נתניהו כי הדבר נכון לו ציבורית ויעיל יותר בקלפי.
באופן רשמי אומרים בליכוד כי הקמפיין נועד למשוך קולות ערביים, ונתניהו אף הציב יעד של שלושה מנדטים שיגיעו משם, אך ההערכה הלא רשמית היא כי המהלך בעיקר נועד לעצור את המומנטום החיובי שצוברת הרשימה המשותפת.
מצד אחד יש ניסיון להרדים את המגזר, להגיד לו 'אנחנו לא תוקפים אתכם, אנחנו אתכם'. הכיוון השני הוא להראות לבוחרים הערבים שנתניהו מתעניין במגזר
"זו טקטיקה שיש בה שני כיוונים", טוען יוסף חדאד, מייסד עמותת "ביחד ערבים זה לזה", הפועלת לחבר בין המגזר הערבי לחברה הישראלית. "מצד אחד יש ניסיון להרדים את המגזר, להגיד לו 'אנחנו לא תוקפים אתכם, אנחנו אתכם'. הרי הליכוד יודע שמה שעבד לרשימה המשותפת בבחירות הקודמות היתה ההסתה, אחרת הם לא היו מקבלים 13 מנדטים. הכיוון השני הוא להראות לבוחרים הערבים שנתניהו מתעניין במגזר, שהוא משקיע. אני מאמין שתהיה לזה השפעה מסוימת על המצביעים, אבל מינורית".
"כששומעים את הראיון של נתניהו לערוץ PANET אפשר לחשוב שזה השייח נתניהו", אומר בכיר באחד ממשרדי הפרסום הגדולים במגזר. "במשך עשרים דקות הוא רק הסביר כמה הוא עושה למען המגזר, כמה תקציבים הוא הביא וכמה שינויים הוא מתכנן לעשות. חלק מאיתנו חושב שהוא עושה זאת כדי להגיד שהכל בסדר, שבסך הכל הוא לא רע לציבור הערבי וכדי שנשאר בבית ולא נצא לקלפיות להצביע".
להוציא את הערבים מהמשחק
בבחירות ספטמבר 2019 חלה עלייה של 10 אחוז בשיעור ההצבעה במגזר הערבי לעומת הבחירות שנערכו במרץ, אז רק 49 אחוז מהמגזר יצא לממש את הזכות הדמוקרטית. רוב המצביעים הערבים (80.6%) העניקו את קולותיהם לרשימה המשותפת, שזכתה ב-13 מנדטים ושחזרה את ההישג ההיסטורי שלה מ-2015. מנגד, נרשמה ירידה ניכרת בהצבעה למפלגות יהודיות, ורק כחול לבן זכתה לשיעור תמיכה מכובד ביישובים הערבים, שהעניקו לה מנדט אחד. הליכוד קיבל בבחירות הללו כ-8,000 קולות.
"כששומעים את הראיון של נתניהו לערוץ PANET אפשר לחשוב שזה השייח נתניהו"
"גם כחול לבן פרסמו שלטים במגזר הערבי", אומר הפרסומאי. "הם נלחמים על כל קול וחושבים שזה ישנה את הברוך שהם נכנסו אליו. הפעם נראה שהציבור הערבי מאוחד עוד יותר סביב הרשימה המשותפת, בעיקר לאחר תוכנית המאה, ואני מניח שנראה עלייה בשיעור ההצבעה אליה".
לדבריו הפעם הקמפיינים נעשים בתוך המפלגות בלי לערב חברות פרסום חיצוניות. "אלו לא קמפיינים מתגלגלים", הוא אומר. "בדרך כלל במגזר יש פיק אחד, שבוע-שבועיים לפני הבחירות. התקציב שלהם לא מאפשר להם ריבוי מסרים ויותר מעלייה אחת לאוויר, ולכן הם מתמקדים במסר אחד בזמן קצר".
הרשימה המשותפת, שעד כה התמקדה בסרטונים שמופנים לציבור היהודי, החלה להבין את פוטנציאל הנזק. לאחר מספר ימי שתיקה התחילו חבריה להגיב לקמפיין החדש בציוצים ובראיונות, כשהם מסבירים לציבור מצביעיהם מה היה היחס של נתניהו אליהם לאורך השנים – בתקווה שלא ישתכנעו מהמסרים החדשים.
"כשאנשים יבינו שהליכוד לא מעוניין ללקט קולות אלא לגרום להם לא להשתתף במשחק – זה יביא לכך שיהיה לסרטונים ולשלטים הללו את האימפקט של 'הערבים נוהרים'"
"הוצאנו מצלמות לשטח לשאול אנשים מה הרשימה המשותפת עשתה עבור המגזר", מספר חדאד. "בפני המצלמה אף אחד לא יגיד שהליכוד צודק, שנתניהו נתן הכי הרבה, אבל עדיין הוא מסית נגדנו ואין למי להצביע. בפני המצלמה הם יגידו – מי זה ביבי? הרשימה נלחמת עבורנו, למרות שפרקטית הם לא עשו כלום. אם היתה למגזר אופציה אחרת, הרשימה לא היתה עוברת את העשרה מנדטים".
"אני מאמין שהאסטרטגיה הזו תשיג את ההיפך ממה שהליכוד מקווה", אומר ביבאר. "כשאתה יוצא נגד מיעוט אתה יוצר בקרבו לכידות. כשאנשים יבינו שהליכוד לא מעוניין ללקט קולות אלא לגרום להם לא להשתתף במשחק – זה יביא לכך שיהיה לסרטונים ולשלטים הללו את האימפקט של 'הערבים נוהרים'".
שיחה על זה post