רק בחודש יוני האחרון, שבע שנים מאז פיצוץ גשר מעריב שסימן את תחילת העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה ושנים לאחר שאושרו תוכניות הקו הסגול והירוק – הבינה העירייה שמשהו חייב להשתנות, ופרסמה בקשה להגשת הצעות עבור "ייעוץ אסטרטגיה להכנת תוכנית חומש לשדרוג מערך התחבורה הציבורית העירונית בתקופת עבודות הרכבת הקלה".
מתוך שבעה מתמודדים שרשומים במסמכי המכרז – חלקם קיבלו פנייה ישירה מהעירייה – ארבעה הודיעו שהם אינם מעוניינים להשתתף בו. "תוכנית החומש תעמיד מפת דרכים מפורטת לשדרוג מערך התחבורה הציבורית והשיתופית בעיר בשנים 2022-2027, עד הפעלת שלושה קווי הרכבת הקלה", נכתב במסמכי המכרז. משום שהקריאה היתה להגשת הצעות עד חודש יוני, חצי שנה לתוך שנת 2022, הובהר שם: "התוכנית למעשה תציג תוכנית חומש לשנים 2023-2027 וכן צעדי שיפור מיידיים לשנת הביניים 2022".
"עיריית ת"א ישבה וחיכתה לקטסטרופה התחבורתית כתוצאה מעבודות הרכבת הקלה ונמנעה מלתכנן מראש את מערך התחבורה בעיר בתקופה מאתגרת זו", אומרים נציגי המאבק להצלת לב תל אביב, שעתרו לפני כחודש נגד ההחלטה לסגור את אלנבי לתנועת אוטובוסים ויגיעו לדיון בעתירה בבית המשפט ביום ראשון הקרוב. "מטריד מאוד שהעירייה עושה היום את מה שהייתה צריכה לבצע כבר לפני חמש שנים, ועוד יותר מטריד שהיא קבעה את הייעוץ לחמש שנים ולא מתכוונת לתכנן כיצד ייראה מערך האוטובוסים לאחר הפעלת קווי הרכבת הקלה".
אבל הבלגן בכבישים הוא חלק מהבעיה כללית יותר, של חלוקת הסמכויות. לעירייה אין סמכות לתכנן את קווי האוטובוס, למרות שהם עוברים ברחובותיה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא האחראי על תכנון והפעלת קווי התחבורה הציבורית בישראל. תכנון הסדרי התנועה בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן מבוצע על ידי נת"ע, חברה ממשלתית הכפופה למשרד התחבורה ובתיאום עם העירייה. סמכויות העירייה בתכנון פרויקט ברמה לאומית הינן מוגבלות.
זו הסיבה שבמכרז נכתב כי: "הצוות יספק תוכנית פעולה עם דגש ותעדוף לפעולות שהן בתלות נמוכה יותר במשרד התחבורה, שלעירייה יש השפעה ישירה עליהן". כלומר, משרד התחבורה, שאחראי על הפעלת קווי האוטובוסים, הוא זה שתכנן את המערך הזה מחדש בזמן עבודות הרכבת הקלה ואחריה. משום התכנון שעורר את זעם הציבור ויביא לכאוס תחבורתי, לא נותרה לעירייה ברירה והיא יוזמת מהלך בעצמה – מהלך שלא בטוח שכלל יאושר על ידי המשרד.
בלגן הכרחי
"זה הגיע למצב שבו העירייה רוצה לקחת את השליטה לידיים שלה", אומר מתכנן ערים ותחבורה שמכיר את הנושא. "על סגירת אלנבי החליטה נת"ע לפני שנים, זו לא החלטה של העירייה, ועל התוכניות עובדים תקופה ארוכה. להקמת הקו הסגול יש השלכות, ואותן צריך לנהל. הבלגן הכרחי, אבל אפשר היה לנהל אותו אחרת ולא לחכות לרגע האחרון.
"לעירייה יש יחידה לתחבורה ציבורית, יש לה מידע ויש יכולת להבין מה הציבור שלה צריך, והיא זו שמשלמת את המחיר על תכנון לא טוב של מערך האוטובוסים, שנמצא בידיים של משרד התחבורה. זה פלונטר שצריך לפתור. הפתרון הוא לא מיידי וגם לא מרכזי. לעירייה יש יכולת לשנות דברים בשוליים, להפוך את הלימון ללימונדה".
"העירייה משלמת מחיר על תכנון לא טוב של מערך האוטובוסים, שנמצא בידיים של משרד התחבורה"
פנינו לעירייה בניסיון להבין מה יכולותיה העצמאיות בתחום תכנון התחבורה בעיר במנותק ממשרד התחבורה. "תוכנית הפעולה שאנו מבקשים לייצר לטובת שדרוג מערך התחבורה הציבורית העירונית בתקופת עבודות הרכבת הקלה, תיתן דגש לפעולות לשיפור התחבורה הציבורית שיש בידי העירייה ליישם באופן סמי עצמאי, ועתידה לנתח ריכוז ובחינה של הפרויקטים הרבים המתקיימים במרחב העירוני והשפעתם על התחבורה הציבורית בשנים הקרובות, בנוסף לקבלת צעדים אופרטיביים וזיהוי הזדמנויות לשיפור שירות התחבורה הציבורית", נמסר לנו. "ישנן מגוון פעולות שהן בסמכות ואחריות העירייה ועל כן ניתן לבצע אותם באופן עצמאי בפרקי זמן קצרים יותר".
"העירייה, שהיא גוף עם משאבים, מגדילה ראש, וזה נעשה בגלל היעדר תוכנית מצד משרד התחבורה", אומר מתכנן אחר. "אף עירייה אחרת שהקו הירוק והסגול עובר בתחומה לא התארגנה לזה. אף אחד בעירייה לא צפה שיהיו כל כך הרבה בעיות כתוצאה מהעבודות, כאשר חלק מהם קשורות לנת"ע, למשרד התחבורה ולשרת התחבורה לשעבר מירי רגב, שלא פתחה בזמן את מעטפות המכרזים והובילה לעיכובים. יש הרבה גורמים באמצע".
בספטמבר אישרה הממשלה את הצעתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי, להעביר את ניהול התנועה ופיתוח התחבורה במרחב גיאוגרפי לידי הרשויות המקומיות באמצעות הקמת רשויות מרחביות לתחבורה. זה צעד חשוב, הכרחי ומתבקש, אלא שעם הבחירות שתתקיימנה בשבוע הבא ולאור הבחירות המוניציפליות בשנה הבאה, יכול להיות שיהיו אלו הפוליטיקאים שיתקעו – שוב – מקל בגלגלים. (משרד התחבורה מוסר: "אנחנו מתקדמים כרגיל, לרבות התקנות הנדרשות").
בינתיים בהיעדר גוף ביניים שמתווך בין משרד התחבורה לרשויות המקומיות, המציאות התחבורתית הופכת לבלתי אפשרית. במסמכי המכרז משתמשת העירייה במילים עדינות לתיאור המצב: "במהלך שנת 2020 העיר נכנסה לעבודות רכבת קלה מואצות בשלושת הקווים, לצד פיתוח מואץ של רשת שבילי האופניים והרחבת מרחבי הליכה להולכי רגל. המהלכים, שנועדו לשפר את רמת ההתניידות בעיר באמצעים חלופיים לרכב פרט, מייצרים לעתים מציאות מאתגרת למשתמשי התחבורה הציבורית המסורתית בטווח הקצר".
בפועל, מדובר בכאוס. במילה זו ממש השתמשה מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעירייה, בראיון שקיימה בחודש יוני לישראל היום.
סלוגן בלב הבעיה
אמנם הקו האדום של הרכבת הקלה כמעט מוכן, אבל הקווים האחרים רק מתחילים להיכנס לעבודות, והתחבורה הציבורית בסביבתם נפגעת קשות. הסדרי התנועה באתרי העבודות לרוב מתעדפים רכב פרטי על פני הולכי רגל ותחבורה ציבורית, וגם כשמסומן נתיב תחבורה ציבורית האכיפה לא אפקטיבית או לא קיימת.
"הסלוגן 'קשה עכשיו הקלה אחר כך' הוא לב הבעיה", אומר הגורם הבכיר. "לא יכול להיות שיהפכו את חיי התושבים לקשים למשך כל תקופת העבודות. "זמן הביניים של העבודות לא נלקח בחשבון", אומר מתכנן בכיר אחר. "אם הן נמשכות חודש, אז בסדר אבל במקרה הזה מדובר בשנים, זה לא זמן ביניים. אם אתה לא יודע מה אתה עושה בזמן העבודות – אתה מאבד שליטה, וזה מה שקרה כאן".
איבוד שליטה כזה צפוי בקרוב באלנבי, שם צפוי להיסגר החלק המרכזי של הרחוב במסגרת עבודות התשתית. לפי התכנון של נת"ע, גם אחרי שיסתיימו העבודות אוטובוסים לא יעברו שם, והוא ייפתח רק לתנועת הקו הסגול של הרכבת. המשמעות היא הסטת כ-3,000 אוטובוסים לרחובות הסמוכים, המרכזיים וסואנים וגם לרחובות השקטים.
התושבים, וגם חלק מהמתכננים, טוענים שבזמן העבודות אפשר היה להשאיר נתיב מיוחד לתנועת אוטובוסים שיחצו את הרחוב, בדומה למטרונית בחיפה. "דבר דומה אפשר היה לעשות ברחוב אבן גבירול: סדרה של אוטובוסים שעוברים מקצה לקצה של הרחוב", אומר אחד המתכננים. "במקום זה קיבלנו קטסטרופה תחבורתית באבן גבירול ונקבל דבר דומה בזמן סגירת אלנבי".
העירייה טוענת כי סלילת נתיב אוטובוסים באלנבי תדרוש העתקה של העצים הותיקים, ולכן הוחלט להפוך את הרחוב למדרחוב.
"זמן הביניים של העבודות לא נלקח בחשבון. אם הן נמשכות חודש, בסדר. אבל במקרה הזה מדובר בשנים"
"המכרז חושף את מה שאנו טוענים כבר חודשים", אומרים התושבים. "חסימת רחובות אלנבי והמלך ג'ורג' לתנועת אוטובוסים נעשתה בלי בדיקה להיתכנות ההחלטה או להשלכותיה".
"מה שהעירייה יכולה היתה לעשות זה להיות אגרסיבית יותר בתעדוף של תחבורה ציבורית", אומר אחד המתכננים שעימם שוחחנו. "היו יכולים להיות הרבה יותר נתיבי תחבורה ציבורית, ביטול פניות ימינה לרכבים פרטיים, גביית תשלום על חנייה בכחול לבן ועוד".
"בסוף תחבורה זה לא איפה יעבור הקו", אומר הגורם הבכיר. "הסיפור הוא תכנון ברמה גבוהה. תכנון שמסתכל על כל היבטי החיים ואולי עושה דברים בצורה הדרגתית. בדרך כלל המבצעים של הפרויקטים האלה אומרים בוא נגמור את הכל עכשיו ואחר כך יהיה טוב. זה לא נכון. עם תכנון נכון אפשר לעשות את החיים קלים יותר".
"המכרז הזה אמור היה לצאת לפועל כבר לפני שנים", אומר בכיר בתחום התחבורה, "אבל מהפעולות שמתבצעות בשטח, העירייה פועלת לפי גחמות ולא בתכנון מראש. מתכננים בלי מבט לטווח ארוך. למשל מיזם החנייה לטווח קצר בחינם שעליו הכריזה העירייה לאחרונה ומעודד כניסת רכבים פרטיים לעיר במקום לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. זה רק מגביר את הכאוס התחבורתי, ובשביל מה?"
מיזם החנייה שעליו מדבר הבכיר עומד למעשה בניגוד לנאמר במסמכי המכרז: "עיריית תל אביב יפו פועלת במגוון ערוצים לקידום תחבורה רב אמצעית ומקיימת, במטרה להגדיל את השימוש בתחבורה ציבורית מ-15 ל-25 אחוז. רמת השירות בתחב"צ היא פתח להשגת יעדים בכל האמצעים המקיימים".
עיריית ת"א: "אתגרים גדולים"
משרד התחבורה: "המשרד מקיים היוועצויות עם רשויות מקומיות, מתכנן קווים ומוסיף תדירות בהתאם לצרכים ולביקוש. המשרד מתאים את מסלולי קווי התחבורה הציבורית להתקדמות העבודות, לרבות ברחוב אלנבי. עם הפעלת הקו האדום בפרט ורשת הרכבות הקלות בכלל, תושק רשת תחבורה ציבורית לרווחת הנוסעות והנוסעים בגוש דן".
תגובת עיריית תל אביב: "בהמשך להחלטת העירייה לקדם תכנית אסטרטגית לשבילי אופניים עלה הצורך גם לקדם תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית שתאפשר לעירייה מבט יותר כוללני על צרכי התחבורה ברחבי העיר בשנים הקרובות. ברמת התכנון התחבורתי לעירייה היכולת לקדם, והיא אכן מקדמת ללא הפסקה, שלל תכניות תנועה ופרויקטים לשיפור הניידות, ביניהם תכניות רבות המתעדפות תחבורה ציבורי.
לדוגמה, רק בשנה האחרונה העירייה קידמה והוסיפה 6 ק"מ של נתיבי העדפה – ברחובת צ'לנוב, הרכבת, השלום, משה סנה, חיים הלר ובימים אלו שוקדת על תכניות העדפה נוספות; העירייה מעדכנת, מוסיפה ומשפרת את מיקומי תחנות האוטובוס בעיר כשבשנה האחרונה העירייה עבדה על עשרות תכניות תנועה המעדכנות ומשפרות את מיקומי תחנות האוטובוס בעיר; העירייה עוסקת באיסוף נתונים ופיתחה מערכת לניתור וניתוח נתוני תחבורה ציבורית המשמשת אותה לבחינת מהירויות הנסיעה (ואיתור צירי העדפה נדרשים), נתונים על מיקומי העלייה של המשתמשים (דבר התורם לאיתור חורי שירות וצורך בעדכון מיקומי התחנות).
אין ספק שהעבודות לבניית מערכת הסעת המונים מייצרות באופן זמני אתגרים גדולים לתפעול התחבורה הציבורית בעיר. מבחינה תהליכית – ההתייחסות לסגירת אלנבי לתחבורה ציבורית לאור כניסת נת"ע לעבודות אינה שונה מההתייחסות אל שאר הסדרי התנועה המשמעותיים בעיר ביניהם סגירת רחוב ארלוזורוב, הפיכת רחוב לוינסקי חד סטרי, צמצום הר ציון, הסטות התחבורה הציבורית אל הרברט סמואל ולירקון לאור סגירת בן יהודה ועוד".