זאב דגני, מנהל גימנסיה הרצליה, מתכוון להחזיר את תלמידיו ללמידה החל ביום ראשון הבא. הלמידה תתנהל בחוץ, באזור מגוריהם של מורי הגימנסיה, או כהגדרתו, "תחת כל עץ רענן ובכל גינה פתוחה". בשלב ראשון מדובר במפגשי למידה אחר הצהרים, לא על חשבון שעות הלמידה בזום, אולם אם הניסוי יצליח הוא מתכוון להמיר את הלמידה בבוקר בזום בלמידה בחוץ בקבוצות.
"אנחנו מוציאים כעת הודעות למורים", אמר דגני למקום. "המורים יבחרו לעצמם מקום, וכל תלמיד שגר בסביבה מוזמן להצטרף, בלי קשר לגיל או לכיתה, גם לא לנושא השיעור. אני מזמין גם הורים להצטרף למפגשים האלה. הגימנסיה מתחילה תוך שבוע ללמד, בכל העיר".
בשלב זה של הסגר, הכיתות היחידות שמותר להן להיכנס וללמוד במוסדות החינוך הן כיתות חינוך מיוחד ומב"ר (מסלול בגרות רגיל, למי שאינם לומדים מקצועות מורחבים). בגימנסיה יש חמש כיתות כאלה, שיתחילו לפעול מחר, אך דגני חושב בהמשך לאפשר גם לתלמידים אלה ללמוד מחוץ לגבולות המוסד.
למה לא בתוך בית הספר?
"כרגע יש קנסות גדולים על מנהלים שפותחים מוסדות חינוך, על הפרת סגר. אנחנו בודקים מה האלטרנטיבה ואיך נלחמים בחינוך בסגר ולא נותנים לדור הזה להיות דור אבוד".
אנחנו עדיין בסגר, איך ישמרו ההנחיות?
"אנחנו לא נשמור על הקילומטר בשום פנים ואופן, אני שברתי אותו מזמן ומעודד גם את המורים לשבור, באופן הכי אנרכיסטי. המפגשים יהיו בקרבת בתי המורים והתלמידים, במקום פתוח עם שמירת מרחק, ועם שמירת מסכה קשוחה. כולם ישבו עם מסכות".
זה מתואם עם משרד החינוך או עם עירית תל אביב?
"לא מתואם עם אף אחד. חשבנו עד כמה להיות ילדים טובים, ואני לא אוהב להיות. אני גם לא מאמין שיש בעיה עם זה. אני גר ליד כיכר דיזנגוף, ואני רואה משפחות וחברים מביאים בירה וקפה מהבית ויושבים יחד והכל בסדר.
"אנחנו לא נשמור על הקילומטר בשום פנים ואופן, אני שברתי אותו מזמן ומעודד גם את המורים לשבור, באופן הכי אנרכיסטי"
למה שלא נלמד ככה? זה יהיה פיגוז לא נורמלי".
זה שיעור אמיתי או מין שעת חינוך?
"זה שיעור שהמורה מחליט עליו. אני למשל מתכוון ללמד, אבל לא בהכרח פילוסופיה, יכול להעלות כל נושא, יכול ללמד אוריגמי, להעלות נושא, לדבר על ספרים שקראו, ואם ארצה אלמד סארטר. מורה אחר ילמד על ניסוי שעשו, או את השיעור שלו, העיקר זה המפגש החי עם התלמידים".
אתה לא מהסס להתבטא פוליטית. עד כמה מדובר בעניין חינוכי וכמה מחאה נגד מדיניות הממשלה?
"זה שילוב. בהחלט מחאה, אבל עם ערך משמעותי ביותר. יותר ויותר אנחנו שומעים שמניעת מפגש חי בין אנשים הוא אסון כי קורים גם דברים אחרים: סמים, אלכוהול ופורנו. המחאה הזו היא התנגדות לאיסורים, לסגירות, למניעת מפגשים, לבירור המציאות המעוותת שמוליכים אותנו בה בכחש. פנים אל פנים נוכל לדבר על מסירת נתונים ומידע, על מניעתם, מה קורה בארץ ובעולם, דברים שלשלטון המסואב שלנו אין עניין שנדע.
"אנחנו מאמינים שמניעה מתלמידים להיפגש בינם לבינם ולבין מוריהם זו פגיעה בחירות בסיסית מחד, ופגיעה ביכולת לממש ציווי בסיסי של 'מותר האדם'. הלמידה מרחוק היא למידה שלגבי חלק מהתלמידים לא רלוונטית והם לא משתפים איתה פעולה, מתנגדים לה. היא העמיקה את הפערים בין התלמידים בעלי והיכולת וחסרי היכולת שהופכים להיות קריטיים ומקטבים את החברה".
"אנחנו שומעים שמניעת מפגש חי בין אנשים הוא אסון כי קורים גם דברים אחרים: סמים, אלכוהול ופורנו. המחאה הזו היא התנגדות לאיסורים, לסגירות"
דגני מספר שעד כה חילקה הגימנסיה כמעט 200 מחשבים לתלמידים שחסרו להם, וכעת תוקנו עוד כ-40 שיחולקו לבתי ספר אחרים בעיר. לדבריו, זה לא פתר את הבעיה: "ישנם תלמידים שקשה להם ללמוד מרחוק, אני מכיר את זה על עצמי ורואה מה עושה לי הזום המתמשך הזה. המצוקה הכלכלית מטרידה, והילדים רואים את הוריהם ככה ולא פנויים ללמוד. יש ילדים שדרך הלימוד וההוראה הזו לא מתאימה לאופי שלהם, הם אוהבים לשחק, הקטנים זה בכלל קטסטרופה. יש כאלה שעושים בקלות ויש כאלה שנדפקים.
"בקרוב נפרסם את כל המידע למורים ולהורים, שיקבלו כל אחד החלטה לעצמו. השאיפה היא לפתח מודל שיחליף את הזום ויעבור לאט לאט לכל הארץ".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "עיריית תל אביב-יפו מברכת על היוזמה של מנהל בית הספר ותומכת בכל יוזמה לימודית, בתנאי שהיא עומדת בהנחיות משרד הבריאות".