משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב נסוג ברגע האחרון מהקמת מסוף אוטובוסים במתחם פנורמה בקריית שלום בתל אביב, שאמור היה להחליף את הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית החדשה.
נציגת הפרקליטות הודיעה כי המשרד מוותר על הקמת המסוף במהלך דיון שנערך היום בבית המשפט העליון, בערעור שהגיש משרד התחבורה בזמן השרה הקודמת מרב מיכאלי.
המשרד הגיש ערעור על החלטת בית המשפט לקבל עתירה מינהלית של בעל שטח קטן, שחלקו נכלל בשטחי המסוף המתוכנן, ואמור היה לשמש זמנית את משרד התחבורה.
הזיגזג, שעל פניו מייתר את עצם קיום הדיון, זכה לביקורת מהשופטים על כך שלא עודכנו מבעוד מועד. נציגת הפרקליטות התנצלה והסבירה כי הדבר נבע מכך שעמדת המשרד שונתה ״ממש ברגע האחרון, שעות ספורות לפני קיום הדיון״.
השטח הופקע באמצעות "צו חנייה", שהוציאה עיריית תל אביב, בתיאום עם משרד התחבורה. הצו מאפשר להפקיע קרקע באופן זמני לטובת חניון. בעל השטח טען בפני בית המשפט לעניינים מינהליים כי צו חנייה נועד לרכבים ולא לאוטובוסים, טענה שנכונה משפטית, ובית המשפט קיבל אותה. על קביעה זו ערער משרד התחבורה בניסיון להוציא לפועל את הקמת המסוף.
משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב, ככל הנראה בלחץ תושבי קרית שלום, שנכחו בדיון היום, ביטל את הערעור שהוא עצמו הגיש, והודיע שהוא נסוג לחלוטין מהקמת מסוף במתחם פנורמה.
נציגי הפרקליטות התעקשו כי קביעת בית המשפט לעניינים מינהליים לא תהווה פסיקה מחייבת ביחס לכלל מסופי האוטובוסים וחניוני האוטובוסים העתידיים שיוקמו באמצעות הפקעה זמנית של צו חנייה, אלא תהיה תקפה אך ורק למתחם פנורמה.
בכך, מאבקם של תושבי קריית שלום ונווה עופר, שלא להעביר את הפעילות התחבורתית לפתח השכונות שלהם, כפי שנחשף לראשונה במקום הכי חם לפני שנתיים, הגיע לכדי סיום בניצחון התושבים.
"היו לכם שנים להציג אלטרנטיבה תכנונית הולמת, ועכשיו כל מה שאתם יודעים להגיש זה 'בואו נעתיק את המפגע הזה מלוינסקי לפנורמה?'" אמר בדיון נציג התושבים בקרית שלום ונווה עופר, מיכאל קאהן בדיון שנערך בשיא המאבק. גם היום טענתם המרכזית היא כי לא מקימים תשתית לאומית בדקה התשעים ומכוח צווים מינהליים, ללא תהליך שיתוף ציבור, בלי תכנון שקוף שפתוח להתנגדויות.
טענת התושבים היא כי לא מקימים תשתית לאומית בדקה התשעים ומכח צווים מינהליים, בלי תכנון שקוף שפתוח להתנגדויות
את הכותרות על הקמת מסוף פנורמה סיפקו מיכאלי וחולדאי בהפתעה מוחלטת ביולי 2022, שבועות לפני מועד חידוש חוזה ההפעלה של משרד התחבורה מול חברת נצבא, המחזיקה במתחם התחנה המרכזית. המהלך, שהריח מראשיתו ככזה שנועד לקצור כותרות יותר מאשר לספק חלופות תכנוניות לתשתית תחבורה לאומית, קרס היום סופית.
המשמעות היא שמסוף אוטובוסים פתוח – שיועד להיות חשמלי ברובו – בוטל, כשאין חלופה ממשית על הפרק. לא מיכאלי, ובוודאי שלא רגב, סיפקו חלופה אמיתית לתושבים. אלה מצאו את עצמם נאבקים אלו באלו במאבק על בריאותם, בלי שמשרד התחבורה או עיריית תל אביב יטרחו לייצר תהליך ארוך טווח, בר קיימא וסדור שלוקח בחשבון את מכלול השיקולים.
מסוף אוטובוסים פתוח – שיועד להיות חשמלי ברובו – בוטל, כשאין חלופה ממשית על הפרק
״תושבי נווה שאנן ושפירא נותרו עם זיהום האוויר החמור בארץ, בלי פתרונות ועם רמת תחלואה כפולה מהממוצע בעיר", אומר גדי טונס, תושב נווה שאנן וממובילי המאבק בתחנה המרכזית החדשה. "אנחנו קוראים למירי רגב להיכנס לאירוע, ולפעול למציאת חלופה מהירה שתביא צדק היסטורי לתושבי נווה שאנן ושפירא״.
שמחה טללייבסקי, ממובילי המאבק של תושבי נווה עופר, נכח גם הוא בדיון ואמר ל"המקום הכי חם" כי ״תושבי נווה עופר וקריית שלום רוצים מינהל תקין ותכנון. אנחנו רוצים שיעבירו את התחנה המרכזית בצורה סדורה ובטוחה, בצורה שתאפשר דרכי גישה, מניעת זיהום אוויר ובעיות חברתיות קשות״.
הקשר שטללייבסקי מייצר בין התחנה המרכזית והפעילות התחבורתית בה לעניין האכיפה של פשיעה בנווה שאנן, הוא מופרך בעיקרו. ואולם, הוא שימש לאורך המאבק כאמצעי גיוס עיקרי של תושבי השכונות למאבק בהעברת המסוף לנווה עופר וקרית שלום.
טללייבסקי הוסיף כי ״תעשו תכנון מסודר לתשתית התחבורה בצפון העיר ובדרום העיר, ולא רק באזור אחד, כדי שלכולם תהיה נגישות תחבורתית. אנחנו בשום אופן לא ניתן הקמת תחנה מרכזית בפנורמה״.
בינתיים הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית החדשה תמשיך כרגיל לזהם ולהוות מפגע תברואתי לתושבי שכונות דרום תל אביב, שימשיכו להיות שבויים של חברת נצבא והעומד בראשה, קובי מימון.
שולה קשת, חברת מועצת עיריית תל אביב וראש ועד תושבי נווה שאנן, אמרה לאחר הדיון: ״על עירית תל אביב יפו ומדינת ישראל להכין תוכנית מיידית לפינוי האוטובוסים מהתחנה ולשיקום השכונה. אנחנו נמשיך במאבק החשוב והצודק ולא נרפה". היא הבהירה כי בין היתר מתכוננות תביעה ייצוגית, מחאות ופעילות "גרילה״.