שבועיים לפני המועד האחרון שבו אמור משרד התחבורה להודיע לחברת נצבא על סיום ההתקשרות ביניהם ופינוי הפעילות התחבורתית ממתחם התחנה המרכזית בתל אביב, פוצצה העירייה את ההסכם בדבר מעבר התחנה לאזור חלופי, משום שלטענתה בשטחו קיים אתר טבע עירוני. המשמעות: החוזה עם נצבא יתחדש אוטומטית לחמש שנים נוספות, והפעילות בתחנה תימשך עד 2028.
אמש קיימו תושבי שכונות נווה שאנן ושפירא, יחד עם פעילי חברתיים, הפגנה מול בניין העירייה במחאה על פיצוץ ההסכם. ״מאז שמרב מיכאלי נכנסה למשרד התחבורה, דברים החלו לזוז, פתאום נמצאו 60 מיליון שקל שנצבא הסכימו לשים על הפינוי", אומר גדי טונס, ממובילי המאבק בתחנה המרכזית, שהשתתף בהפגנה. "חתיכת הכורכר הזו, הטבע העירוני, זה תירוץ עלוב. הבעיה הראשונה שצצה שימשה את חולדאי כדי לייצר משבר שיחסל את הפינוי".
האתר, שאותו העירייה מכנה "טבע עירוני", הוא למעשה בריכת חורף מלאכותית שחצובה בסלע כורכר סמוך למתחם פנורמה, שם אמור לקום המסוף המרכזי שיחליף באופן זמני את התחנה המרכזית. האתר לא התגלה לאחרונה, הוא מופיע בפרוטוקולים של העירייה עוד מ-2012 וגם בתסקיר הסביבתי של שכונת קריית שלום, שמופיע באתר של עיירית תל אביב.
בכתבה שהתפרסמה במקום הכי חם על מאבק תושבי השכונה נגד הקמת המסוף בשטחם, מסרו מהעירייה כי: ״המיקום החדש למסופי האוטובוסים של התחנה המרכזית נמצא לאחר מאמץ – שטח ייעודי ובתולי שאין בו שימוש או צורך בשנים הקרובות, דבר נדיר בתל אביב-יפו״.
"היוזמה להבליט את החשיבות של ׳אתר הטבע העירוני׳, ככל שאנחנו רואים, מגיעה מהעירייה ואין לנו הסברים למקור הלחץ הזה״, אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון ב"אדם, טבע ודין". "לאתר אין חשיבות סביבתית. אין שם מינים אנדמיים, אין שם מינים נדירים או בית גידול מיוחד, או משהו שבאמת מחייב הגנה מוחלטת על המקום. ואם אנחנו שוקלים את שימור הבריכה המלאכותית מול בריאות עשרות אלפי אנשים שחיים תחת זיהום האוויר בצמוד לתחנה המרכזית הקיימת, לא נראה שיש בכלל מה להשוות".
טונס סיפר כי אנשי המשרד להגנת הסביבה מחזיקים בדעה דומה, וכי במפגש שנערך עמם השבוע בנושא זה הם הסכימו שבריאות התושבים עדיפה על בריכת החורף.
המהלך חייב להיעצר
בכל הדיונים שהתקיימו בעירייה לפני אישור ההסכם, הייתה תמימות דעים לגבי המתחם החלופי שנבחר. ״אנו סבורים שיש כאן מהלך חיוני, נכון ורצוי בהחלט – הוצאת פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית", אמר מנכ"ל העירייה מנחם לייבה ופנה לאנשי משרד התחבורה בבקשה שיזרזו את הליכי התכנון: ״היעד לסיום הקמת המסוף בפנורמה הוא עד שנת 2023, למרות כל המגבלות. כדי לצלוח זאת צריך להתחיל בהקדם״.
גם באגף התכנון העירוני הביעו עמדה דומה – ״מע"ר בן צבי (מרכז עירוני ראשי במתחם בית פנורמה – ד.ז) הוא החלופה המועדפת לכינון מרכז תחבורתי בהיקפים גדולים", אמרה אורלי אראל, סגנית מהנדס העיר וראש אגף התכנון. "כולנו רוצים לראות את שני המסופים פנורמה והלוחמים כמסופים זמניים, לא מעבר ל-15 שנים. כלומר, כולנו מחויבים בו זמנית לקדם את המסוף ואת מע"ר בן צבי".
בחודש שעבר קיימו אנשי העיריה מפגש שיתוף ציבור עם תושבי השכונות, שבו פירטו בפני התושבים את מה שמתוכנן במסוף פנורמה. לטענת התושבים, יו״ר הקואליציה והמשנה לראש העירייה, גל שרעבי, הבטיח בהתלהבות כי ״המהלך יהיה טוב לתושבים וטוב לשכונות, שיחוברו לשאר חלקי העיר, ויגביר את הפעילות הכלכלית בשכונה״.
בינתיים, התושבים של שכונות קריית שלום ונווה עופר מתנגדים להעברת המסוף לתחומם. בשבועות האחרונים הם מרכזים את המאבק בזיהום האוויר הצפוי מתנועת האוטובוסים הגדולה. זאת למרות שבפגישה שנערכה עם נציגי העירייה נטען שם כי משום שהמסוף יהיה פתוח, רמת זיהום האוויר בשכונה לא צפויה לגדול משמעותית.
"בית פנורמה הוא לא מקום טוב למסוף", אומר שמחה טלליבסקי, ממובילי מאבק תושבי נווה עופר. "אף אחד לא ירצה לרדת שם והוא פשוט יהפוך לחניון ענק ומזהם. מבחינתנו, כל עוד אף גוף לא הציע תוכנית סדורה ואין סקרים, אין חברה מתכננת ואין בירור של ההשלכות הסביבתיות לתוכנית המסוף – המהלך חייב להיעצר".
לדברי יעל דורי, בתוכניות שמקודמות בוועדה לתשתיות לאומיות, יש דווקא הוראות ברורות לבדיקה של השלכות סביבתיות. "גופי התכנון לא יאפשרו העברה של מפגע ממקום אחד לשני", היא מבהירה. "בנוסף, העמותה פועלת מול המשרד להגנת הסביבה כדי להכריז על התחנה המרכזית וסביבותיה כעל אזור נפגע זיהום אוויר, בהתאם לחוק 'אוויר נקי' המחייב את השר להגנת הסביבה להגביל את הפעילות באזורים שבהם נמדד זיהום אוויר חריג באופן קבוע".
לדברי פעילים, הפיצוץ של ההסכם על ידי העירייה נובע מהלחץ שהפעילו תושבי שכונות נווה עופר וקריית שלום על חולדאי, שהודיע לאחרונה כי יתמודד לקדנציה נוספת. לדבריהם מדובר בלחץ פוליטי על חולדאי עצמו ועל גורמים נוספים בקואליציה, בהם נציג ש״ס והממונה על תחום הבינוי והתשתיות, זבולון אלחנן, שלסיעתו בסיס אלקטורלי חזק בשכונות אלה. בינתיים, שכרה העירייה מאבטחים להגן עליו משום לדבריהם הפגנות נגדו קיבלו אופי מאיים ומשטרת ישראל פרסמה הגבלות על קיום הפגנות מול ביתו.
גורמים מקורבים לנושא סיפרו כי לא מתקיימים בעירייה דיונים מורכבים על חלופות ולא ניתן לערוך שינויים מרגע שהתקבלה ההחלטה. לדבריהם, צעקות ושיחות אמוציונליות בנושאים תכנוניים או מינהליים מצד חולדאי מתוארים כעניין שבשגרה.
מחר ישבית ועד ההורים של שכונת שפירא את הלימודים מחר בבתי הספר בשכונה, הנמצאים בטווח הזיהום החריג. ״הורים למען אקלים״ הודיעו כי ישביתו את הלימודים בבתי ספר נוספים בתל אביב כסולידריות עם תלמידי דרום העיר.
"האסכולה המקצועית הרווחת כיום היא שרשת של מסופים יעילה יותר מאשר תחנה מרכזית", אומר טונס. "מה שקורה עכשיו הוא המשך ישיר של מדיניות החצר האחורית, שבה כל המפגעים מתנקזים לאזור אחד שסופג, בשביל ששאר האזורים יוכלו לחיות ברווחה. כאשר חולדאי מעדיף בור באדמה על חיי התושבים ובריאות ילדיהם, הוא מוכיח שכהונה ממושכת פוגעת בקבלת ההחלטות. הוא יכול לבחור אם לעשות את הדבר הנכון ולהזכר כמי שפינה את המפגע הגדול ביותר בתולדות העיר או להיזכר כמי שסיים את הכהונה שלו כאדם מנותק שמפקיר את תושביו לגורלם".
בינתיים, נראה שבעיריית תל אביב-יפו מאשימים בעיקר את משרד התחבורה. מהעירייה נמסר בתגובה: "את מועד פינוי המסוף התחבורתי מהתחנה המרכזית החדשה קובע משרד התחבורה. באשר להעברת חלק מפעילות האוטובוסים למסוף פנורמה – נוכח קיומו של אתר טבע עירוני במקום וסוגיות ציבוריות נוספות, התכנון נבחן מחדש על ידי משרד התחבורה, אשר הודיע כי במצב הנתון הזה התכנית אינה ישימה, כך שטרם גובש מתווה סופי.
חבל שמשרד התחבורה עסוק בהאשמות במקום למצוא פתרון יעיל ומעשי. כידוע, לכל מגרש ישנם מאפיינים ייחודיים ומורכבויות שונות, על פיהם יש לתכנן. קיומו של אתר טבע עירוני באזור מסוף פנורמה ידוע כבר משנת 2012, אז בוצע סקר טבע עירוני. העירייה הציעה את המגרש הזה עם חלופות נוספות למשרד התחבורה, ומרגע זה תפקיד המשרד הוא לתכנן ע"פ תנאי המגרש – מה שלא התבצע בפועל. נדגיש כי אנו קשובים כל העת לתושבי השכונה ולנציגיהם, אך ההחלטה הינה של משרד התחבורה. בכל מקרה- רווחתם של תושבי העיר תמשיך להיות בראש מעייננו.
בנוגע לצו הסגירה- עיריית תל אביב-יפו פעלה להוצאת צו סגירה לתחנה המרכזית החדשה שהיה אמור להיכנס לתוקף ב-5.12. עם זאת, בעקבות סיור שהתקיים במבנה ובו עלה כי מרבית דרישות בטיחות האש קוימו ובעקבות פניית חברת הניהול, ובהתאם לעמדת רשות הכבאות והעירייה, הורה בית המשפט על עיכוב ביצוע נוסף של צו הסגירה ב-30 יום, במהלכם יתוקנו הליקויים. באשר לתחזוקת המבנה – מבנה התחנה המרכזית החדשה אינו בבעלות העירייה, אלא בבעלות פרטית, כך שתחזוקת המבנה הינה באחריות בעלי הנכס. עם זאת, עם קבלת התלונות נשלחו למקום פקחים, על מנת לבחון את התלונות והמצב בשטח ובהתאם לכך תבוצע אכיפה וחיוב בעל הנכס לטיפול במפגעים. בנוסף, למרות שהעירייה מוגבלת ביכולתה לפעול במקום, מאחר ומדובר בעסקים שפועלים בתחום העיר, העירייה תפנה במידת הצורך להנהלת התחנה בבקשה כי זו תסדיר מול בעלי העסקים את הסוגיות שהועלו. נציין כי לעסקים שפנו אלינו פרטנית, סייעה העירייה כמיטב יכולתה המוגבלת. כך לדוגמא פנתה העירייה להנהלת התחנה על מנת שזו תסדיר את הגישה לבאי בית הכנסת, שכן דרך הגישה עצמה ממוקמת בשטח ציבורי"