דיון מיוחד בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת נערך אתמול בנושא פינוי התחנה המרכזית בתל אביב, זאת לאור הקשיים שהתגלעו בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה באשר לתכנון המסוף החלופי בחניון פנורמה.
למשרד התחבורה נותרו רק עשרה ימים כדי להודיע לחברת נצבא על מועד סיום הפרויקט. האם זה יקרה כפי המתוכנן ב-2023 או שתושבי דרום תל אביב יאלצו לסבול מהמפגע הבריאותי והסביבתי לעוד 15 שנה? "מדובר ברגע קריטי שבו השרה מרב מיכאלי יכולה לגזור עלינו חיים או מוות, תיקון עולם או המשך פשע תחבורתי סביבתי חברתי", אמרה שולה קשת, חברת מועצת עיריית תל אביב ויו"ר וועד תושבי שכונת נווה שאנן. "יש פתרונות תכנוניים להעברת האוטובוסים, יש תקציב – ויש ראש עירייה שמעוניין להמשיך במצב הקיים".
הדיון הסתיים בהחלטה לדיון חוזר, שייערך כבר בשבוע הבא. "לא נפקיר את תושבי דרום תל אביב", אמר יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו. ״האינטרס הציבורי הוא פינוי מהיר של התחנה המרכזית, אחד המפגעים הסביבתיים הקשים. הוועדה קוראת לעיריית תל אביב יפו להתגבר על המחסומים הרגולטוריים, יחד עם רשויות המדינה".
עיריית תל אביב החליטה לאחרונה לפוצץ את ההסכם בדבר מעבר התחנה למסוף פנורמה משום שלטענתה קיים בשטחו אתר טבע עירוני, אחד מ-51 אתרי טבע עירונים לשימור על פי תכנית המתאר תא/5000.
כפי שחשפנו כאן, האתר – שאינו טבעי אלא מלאכותי – לא התגלה לאחרונה, הוא מופיע בפרוטוקולים של העירייה עוד מ-2012 וגם ב-תסקיר הסביבתי של שכונת קריית שלום.
לשיטתה של העירייה, כדי לשמור על אתר הטבע יש להמשיך את הפעלת התחנה המרכזית ל-15 שנים נוספות באופן מצומצם, ולהקים את מסוף פנורמה בגרסה קטנה יותר. משרד התחבורה, שהשקיע בחודשים האחרונים כשני מיליון שקל בתכנון של הקמת המסוף, טוען כי המהלך החדש של העירייה צפוי לצמצם בצורה ניכרת את היקף האוטובוסים שהיו מיועדים לפעול במסוף פנורמה, ולכן כדאיותו מוטלת בספק.
מציאות בשטח
״בטווח הארוך התחנה המרכזית תתפנה", אמר בדיון ניר משה, ראש אגף בכיר תכנון ומדידה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. הוא הסביר שהקמת המסוף הקבוע בצומת חולון תארך כ-15 שנה, "זמן שמצדיק הקמת של מסוף זמני אך ארוך מכדי לבקש התושבים להמתין״.
משה סיפר כי לבקשת עיריית תל אביב, משרד התחבורה הוביל את הפרויקט. "השטח, שעליו מתוכנן מתחם מגורים ותעסוקה גדול, הוצע על ידי העירייה וקודם על ידה", הוא אמר. משרד התחבורה תכנן במקום מסוף לוגיסטי עם 33 עמדות העלאה והורדת נוסעים ו-80 חניות, לעומת 88 תחנות העלאה והורדת נוסעים ו-180 חניות שקיימות כיום בתחנה המרכזית. כלומר, הפעילות המתוכננת תהיה קטנה ביותר ממחצית מזו כיום בשכונת נוה שאנן, ורחוקה יותר מבתי תושבים. "זה שטח פתוח, עם כמה שפחות הפרעה לסביבה", אמר משה.
עוד עלה מדבריו כי כמו בכל הליך תכנוני, גם במקרה של בית פנורמה הגיעו אנשי מקצוע למתחם כדי לוודא שלא תהיה פגיעה סביבתית. "האגרונום קבע כי אין ערכי טבע מיוחדים במקום", אמר משה. "פתרנו את סוגיית הניקוז שעלתה ואפילו הצענו פיתוח נופי חלופי. אנחנו חושבים שאפשר להביא את הפרויקט לביצוע לפי התכנון הקיים״.
"אין לנו יכולת לשנות את המעמד המשפטי של אתר הטבע מעכשיו לעכשיו", אמר אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב בדיון בכנסת. "זה דבר שיעכב את הפרויקט לשנים רבות. אתר הטבע העירוני הוא מציאות עובדתית בשטח, אין לנו מה לעשות איתו״.
בתגובה שלף להב-הרצנו צו שהוציאה עיריית תל אביב ביולי 2021, שמאפשר לטרקטורים לעלות על השטח הכולל את אתר הטבע העירוני ולהכשיר אותו למסוף המתוכנן. "הסיבה היחידה שהצו לא מומש עד כה היא שלא היה תקציב מדינה", אמר להב-הרצנו. "לא ברור מה גרם לעירייה לשנות את עמדתה״.
פינויים שלא בוצעו
"עמדת העירייה ברורה: אפשר לפתח די מהר את החלופה (מסוף קטן בבית פנורמה – ד.ז) תחת האילוצים בשטח", הגיב כהן בדיון. "מהרגע הראשון עלה אתר הטבע העירוני כסיכון בפרויקט, וככל שהעמקנו בתוכנית הבנו שהסיכון הולך וגדל. ביקשנו ממשרד התחבורה להעמיד חלופה שמתייחסת למצוק הכורכר, והחלופה הונחה על השולחן״.
״במשך שנה לא מצאתם פתרונות תכנוניים ומשפטיים? זה לא עמד רגע לפני סגירה?", תהה להב- הרצנו. "מה קרה בשלבים סופיים של התהליך, לאחר מאמצים מאוד גדולים שלכם, פתאום נסוגתם?״.
בשלב זה כהן הודה כי יש אלמנט נוסף שלא נודע לציבור קודם לכן: ״אנחנו מוגבלים מבחינת יכולת הביצוע – יש פינויים שלא בוצעו ופלישות בשטח". כשח"כ להב-הרצנו אמר שהמדינה יכולה לפצות את הפולשים, תקף חבר הכנסת אבו שחאדה ואמר: ״כנראה שהעירייה רוצה לפתור בעיה אחרת שלה, של התושבים הפולשים, דרך סחיטה של המדינה״.
בדיון הודה נציג העירייה כי יש אלמנט נוסף שלא נודע לציבור קודם לכן: ״אנחנו מוגבלים ביכולת הביצוע – יש פינויים שלא בוצעו ופלישות בשטח"
"לתכנן את המסוף לא במלואו ולהשאיר פעילות תחבורתית בתחנה מרכזית זו החלופה הכי גרועה", אמר משה. "החלופה יוצרת מוצר עקום, ויש מספיק כאלה בישראל. אם כבר עושים כזה מהלך, צריך לפנות את התחנה המרכזית לחלוטין״.
"כדי לאשר את הקמת המסוף, נדרש על פי חוק אישור לשימוש חורג", אמרה אורלי אורלי אראל, מנהלת אגף תב״ע וסגנית מהנדס העיר. "כדי שהוועדה המקומית תאשר שימוש חורג נדרשות שתי חוות דעת, תכנונית ומשפטית, שאומרות שהתוכנית לא פוגעת בתכנון עתידי. אם תושבי נווה עופר וקרית שלום יגישו התנגדות לשימוש החורג וישאלו אם הוא סותר תכנון עתידי, לא אוכל להגיד שלא".
מי שהתנגדה לטיעון הזה היא מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב. "אני רוצה להזכיר שכאשר מדובר במפגע לאומי, יש פתרונות משפטיים… יש את סעיף 206 לחוק התכנון והבניה, סעיף המאפשר הכרזה על מיזם לאומי או הכרזה על תכנית ות״לית".
נציג משרד התחבורה: "החלופה יוצרת מוצר עקום, ויש מספיק כאלה בישראל. אם כבר עושים כזה מהלך, צריך לפנות את התחנה לחלוטין״
"אפשר לשנות כל תכנון עתידי, אם הוא הסיבה שבגינה נשאיר מפגע בריאותי, סביבתי, שעדיין לא עבר אפילו אישור בוועדה המקומית", אמרה גם חברת הכנסת גבי לסקי. "נאמר פה במפורש העירייה הייתה חלק מהתכנון, חלק מקבלת ההחלטות". "כשרון חולדאי רוצה, הוא יהרוס את בית המכס בניגוד לעמדת בית המשפט", הזכירה שולה קשת, "אז עכשיו לעצור הכל עכשיו בגלל אתר טבע עירוני?"
רווח לפני רווחה
הבוקר שלחה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי, ולראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שבו היא מתריעה מפני הסכנות הבריאותיות בהותרת הפעילות התחבורתית בלב שכונת מגורים צפופה. ממכתבה עולה כי זיהום האוויר במקום גבוה פי ארבעה מהמלצות ארגון הבריאות העולמי.
חלק מהדיון שנערך אתמול עסק במפגע זיהום האוויר של התחנה, שלדברי שולי נזר, סמנכ״לית המשרד להגנת הסביבה הוא "החמור ביותר במדינת ישראל".
"על פי נתוני משרד הבריאות, אחת הנגזרות של הישארות התחנה היא עלייה מוגברת של 200 אחוז במקרי סרטן הריאות, 55 אחוז תחלואה מוגברת באסתמה, ו-200 אחוז תחלואה מוגברת במחלות לב", אמר חבר הכנסת עופר כסיף. "שום גרוש לא שווה את הבריאות של אדם. לשים את הכסף והרווח לפני הרווחה הוא מעוות, הוא אנטי אנושי״.
"אני ממליצה למי שלא ראה את המפגע הזה במו עיניו שיראה", אמר נזר. "אז הוא יבין מהר מאוד למה הפינוי של התחנה לא יכול להידחות אפילו לא יום אחד״.
"אחת הנגזרות של הישארות התחנה היא עלייה של 200 אחוז במקרי סרטן הריאות, 55 אחוז תחלואה מוגברת באסתמה, ו-200 אחוז תחלואה מוגברת במחלות לב"
״כבר שלושה עשורים אנחנו חיות תחת התחנה המרכזית החדשה הדורסנית, שהפכה את שכונת נווה שאנן ללא ראויה למגורי אדם, ואת אזור נווה שאנן ושפירא לנפגע זיהום אוויר", הוסיפה שולה קשת. "שלושה עשורים של תמותה גבוהה ומחלות, סחר בסמים וסחר בנשים כתוצאה מפעילות התחנה המרכזית השניה בגודלה בעולם אחרי הודו, והמוזנחת ביותר".
כפי שכתבנו לאחרונה, חברת נבצא, הבעלים והמפעילה של התחנה המרכזית, פועלת בשיטתיות ייבוש, הזנחה וסחבת שגורמת לכך שעוד ועוד בעלי חנויות במקום מוכנים למכור את אחזקותיהם במתחם במחיר נמוך מהשווי האמיתי של הנכס ובלי שיוכלו ליהנות מהפירות העתידיים של המתחם.
״ההתנהלות של חברת נצבא היא בגדר עבריינות סדרתית", אמר בדיון חבר הכנסת כסיף. "נצבא הורסת את התחנה בכוונה כדי להשתלט עליה ולהפוך אותה לנדל״ן זול, מזניחה את החנויות של הסוחרים מתעמרת גם בהם, ואז כשהיא פוגעת בחנויות ובמתחם הזה היא יכולה אחר כך לבנות שם במחיר אפסי, כפי שכבר נסגר כבר עם העירייה. זה פעילות עבריינית. זהו גזר דין מוות לתושבים בשביל עוד מיליארד לקובי מימון״.
לאחר הדיון קראו תושבי נוה עופר, שבשטחה היה מתוכנן לקום מסוף פנורמה, להגיע ביום שבת להפגנת זעם, מול ביתה של השרה מיכאלי. לדבריהם, ״בוועדה היה לובי מטורף נגד תושבי קרית שלום ונווה עופר״.
"היו לכם שנים להציג אלטרנטיבה תכנונית הולמת, ועכשיו כל מה שאתם יודעים להגיש זה בואו נעתיק את המפגע הזה מלוינסקי לפנורמה?" שאל מיכאל קהאן נציג התושבים בקרית שלום ונוה עופר. הוא הציג את גם עמדת התושבים, כי עם העתקת הפעילות התחבורתית לשכונה יגיעו המפגעים החברתיים. "כל השוליים החברתיים של נוה שאנן יגיעו לכאן והמשפחות שגרות פה יעזבו", הוא אומר. "זה כלי לטיהור אתני של התושבים".