רבים מתפעלים מיכולתו של בנימין נתניהו להרחיק ראות ולתכנן את מהלכיו הפוליטיים כמה צעדים קדימה, בניגוד ליריביו המתאפיינים בקוצר ראייה, שלא לומר עיוורון מוחלט.
דוגמאות לא חסרות. במבחן התוצאה נתניהו עדיין בשלטון, זמן רב אחרי שכל הפרשנים ומנתחי הניתוחים חזו את נפילתו הקרובה, עם הגילויים על עלילותיו הפליליות והשחיתויות לכאורה, לרבות אלה שלא נחקרו מטעמים עלומים.
ניסיונה של האופוזיציה בראשות יש עתיד לחסום את נתניהו בדרך לכהונת ראש הממשלה בנימוק שתלויים נגדו כתבי אישום חמורים, לא צלח. בג"ץ, בהרכב מורחב, קבע שמועמדותו – גם אם איננה מדיפה ניחוחות נעימים – כשרה משפטית.
בתגובה ניסתה האופוזיציה לתקן את חוק יסוד: הממשלה, ולקבוע בו כי מי שתלויים ועומדים נגדו כתבי אישום בעבירות חמורות, לא יוכל לכהן כראש הממשלה. בכך ביקשו לחסום את דרכו של נתניהו לכהונה נוספת כראש ממשלה אחרי הבחירות הבאות, יהיו מתי שיהיו. גם מהלך זה לא צלח.
נתניהו מתכנן כבר את השלב הבא ולפי הערכות של מקורות שונים, זה כולל מעבר ישיר 300 מטר בקו אווירי, מהמעון בבלפור לבית הנשיא. נשמע מופרך אולי; אבל עם נתניהו גם המופרך הופך לא אחת להגיוני.
אם זה המקרה, הרי ששאיפתו להיבחר לכהונת נשיא המדינה בתום כהונתו של הנשיא המכהן רובי ריבלין ב-2021, תהיה מן הסתם חלק מתוכניתו הצולחת עד כה, שלא להתייצב למשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים. לא בדצמבר, לא בינואר ובעצם בשום מועד אחר. נשיא המדינה הרי חסין מפני העמדה לדין משך כל שבע שנות כהונתו.
שעה אחת קודם
הדרך היחידה למנוע מביבי את הכניסה לבית הנשיא, אם ייבחר על ידי רוב חברי הכנסת בהצבעה חשאית כקבוע בחוק יסוד: נשיא המדינה, היא לקבוע שמי שהורשע בפלילים או תלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירות חמורות, לא יוכל להיבחר כנשיא המדינה.
מושכלה בסיסית ומתבקשת זו איננה מובנת מאליה, על פי הוראות החוק הקיים ומשנדחו הבחירות זהו הזמן להליך חקיקתי כזה.
חוק יסוד: נשיא המדינה קובע שכל אזרח ישראלי שהוא תושב ישראל כשיר להיות מועמד לכהונת נשיא המדינה. גם פושע מורשע, לא כל שכן מי שהוגש נגדו כתב אישום או שמתנהל נגדו משפט פלילי בכל עבירה שהיא.
המבקשים למנוע מנתניהו כהונה מבישה כנשיא המדינה והימלטות מן הדין בדרך זו, צריכים לתקן את החוק ויפה שעה אחת קודם. אם התיקון ייעשה שוב, כתגובה מאוחרת להצגת מועמדותו של נתניהו לכהונת נשיא המדינה, תיטען הטענה שמדובר בחוק פרסונלי.
אם התיקון לחוק יסוד: נשיא המדינה ייעשה שוב כתגובה מאוחרת להצגת מועמדותו של נתניהו לכהונה, תטען הטענה שמדובר בחוק פרסונלי
תיקון החוק עכשיו, הגם שהוא נובע מהחשש להצגת מועמדותו של נתניהו, איננה יכולה להיחשב כחקיקה פרסונלית. בעיקרון היא אמורה למנוע גם את הצגת מועמדותם של מי שכבר הורשעו או מרצים את עונשם.
כחלק מתכנון כמה מהלכים קדימה, תכונה שמצטיין בה נתניהו, במקום התיקון בעניין כשירות המועמד לכהונת הנשיא, אנחנו עלולים לקבל תיקון אחר מבית מדרשם של תומכיו – ביטול ההוראה בחוק יסוד: נשיא המדינה, הקובעת כי כהונת הנשיא תוגבל לקדנציה אחת בלבד.
כחלק מתכנון כמה מהלכים קדימה, אנחנו עלולים לקבל תיקון מתומכי נתניהו – ביטול ההוראה הקובעת כי כהונת הנשיא תוגבל לקדנציה אחת בלבד
אז שוב נצפה בקוסם מנצח במשחק השחמט הזה ובעזרת תיקון בסגנון פוטין-ארדוואן לחוק הוא יוכל להישאר נשיא עד סוף ימיו. בעזרת תומכיו בבית הנבחרים הוא יוכל בתור נשיא לקבל עוד סמכויות.
וגם אם לא, הוא יהיה מן הסתם נשיא נוסח שמעון פרס – מסתובב בעולם בין ראשי מדינות, נואם ומייצר לעצמו את המורשת שהוא כל כך מתאווה לה. כל השחיתויות שלו יימחקו וישכחו כלא היו.
הכותב הינו עורך דין, פעיל חברתי ויזם הייטק