עבריין המין המורשע הרב אליעזר ברלנד עומד להדליק גם השנה מדורה על הר מירון בל"ג בעומר, באירוע הגדול ביותר של הציבור הדתי בישראל. ניסיונות חוזרים ונשנים לבטל את השתתפותו בטקס, שיש מי שמשווים אותה להדלקת משואה בטקס יום העצמאות, נכשלים. ברלנד וחסידיו ממשיכים לקבל גיבוי מהחברה החרדית והתעלמות מרשויות אכיפת החוק.
בנובמבר 2016 הורשע ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", בעבירות של מעשים מגונים ותקיפה במסגרת הסדר טיעון, זאת לאחר שארבע נשים התלוננו נגדו. הוא נידון ל-18 חודשי מאסר ושוחרר מהכלא לאחר עשרה חודשים בשל מצבו הבריאותי. את המעשים הללו ביצע בבנות קהילתו, תוך ניצול האמון שנתנו בו וההערצה שהופנתה כלפיו כראש הקהילה שלהן.
בשנים שחלפו מאז סיקרנו את נסיונותיו לחזור להופיע בציבור, את האלימות שמפנים חסידיו כלפי כל מי שמתנגד להם, וגם מקרים שבהם הצליחה ההתנגדות למנוע את הגעתו למקום. בחברה החרדית יש רבים המוקיעים אותו, אולם הם חוששים לעשות זאת בפומבי, ושני ביקורים של חברי הכנסת החרדים יעקב ליצמן ומאיר פרוש אצלו, לאחר השחרור, הבהירו את עמדתם כלפיו וכלפי מעשיו. במערכת הבחירות האחרונות פורסם כי המפלגות החרדיות מחזרות אחר קולות חסידי ברלנד, ובכך נותנות יד להכשרת חזרתו לחיים ציבוריים.
כבר בשנה שעברה, על אף הביקורת הציבורית והעובדה שמדובר באירוע ציבורי הממומן על ידי משרד הדתות, הותר לברלנד להופיע בהילולת רבי שמעון בר יוחאי המסורתית, שמושכת קהל של כחצי מיליון איש. הוא קיבל במה מכובדת והוקף במאות מחסידיו, שהעדיפו לתמוך בו ולנדות מקהילתם את המתלוננות נגדו.
אני לא המצפן המוסרי
שדולת הנשים בישראל פנתה לאחרונה במכתב לרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, וטענה: "מתן הכבוד שבהדלקת מדורה באירוע כה חגיגי וסמלי שבו משתתפים אלפים רבים של בני אדם לעבריין מין מורשע, היא בבחינת סטירת לחי מצלצלת לקרבנותיו של ברלנד. כמו כן משדרת ההחלטה מסר מזיק ומסוכן לכלל החברה לפיה עברייני מין מורשעים יכולים להמשיך בחייהם באין מפריע ואף לזכות בכבוד מלכים ואילו הנפגעות הן אלה שנאלצות להסתתר, לפחד ולסבול. העוול הנגרם זועק לשמים".
שוינגר אמר אמש בתשובה לפניית המקום שהוא "רק פקיד קטן", והוסיף, "אני לא המצפן המוסרי של מדינת ישראל כי אין לי מנדט לזה". לדבריו הדלקת המדורה של ברלנד נעשית במתחם פרטי וסגור שהיה בחזקתו במשך שנים רבות.
לדבריו, "בדקנו את הסוגייה בשנה שעברה אצל גורמים בפרקליטות, במשרד המשפטים ובמשטרה, ומבחינת החוק היבש אין לנו יכולת למנוע בעדו. הוא שילם את חובו לחברה".
גופים נוספים אליהם פנינו לתגובה לא מיהרו לענות. מהרבנות הראשית הפנו אותנו למשרד לשירותי דת, אבל עד לרגעים אלו לא קיבלנו מהם תגובה. גם תגובת משרד המשפטים עדיין לא הגיעה.
את ההסברים מספקים דווקא מתנגדיו מתוך העולם הדתי והחרדי, שמבקשים להוקיע אותו ולהרחיקו מהקהילה, או לחשוף את מעשיו בהווה. רפי פרלשטיין, עיתונאי בידיעות ירושלים ואחד המעטים שכתבו נגד ברלנד, פרסם לפני חודשים מעטים תחקיר על השתלטות אנשיו של ברלנד על שטח ציבורי בירושלים. לדבריו, ספג "איומים, השמצות, אמרו שאמא שלי עוסקת במקצוע העתיק בעולם. ירקו לעברי, זרקו עלי בקבוק זכוכית, אמרו לי שהרב יסגור איתי חשבון כי פגעתי בכבודו. עד לאבא שלי הם הגיעו ואיימו עליו. האנשים האלה הם פרחחים ואלימים, אין להם גבולות".
לדברי פרלשטיין הוא פנה לבכיר במשרד לשירותי דת בשאלה מדוע המשרד מאפשר את השתתפותו של ברלנד בהילולה במירון, והבכיר הודה בפניו שלא לציטוט, שהם חוששים שחסידי ברלנד יפרו את הסדר במתחם אם לא יאפשרו להם להדליק מדורה. "השלטונות מפחדים להתעסק עם חבורה של פרחחים? זו הזיה בקנה מידה שאין לתאר", הוא אומר.
"איך החברה הדתית יכולה לתת במה לאיש כזה?"
גם שי גליק, מנכ"ל "בצלמו – זכויות אדם ברוח יהודית", פנה במכתב לדינה זילבר, המשנה ליועמ"ש וביקש ממנה למנוע את השתתפותו של ברלנד בהילולה. "זה לא שיש כאן עבירה על החוק, אבל מדובר בעניין מוסרי", הוא אומר. "ברלנד פגע פגיעה חמורה בנפגעות, בנות החסות שלו. הוא ניצל את הסמכות הדתית שלו ולמעשה פגע בכל הקהילה הדתית.
"ההילולה היא טקס הדלקת המשואות של הציבור החרדי. מי שמדליק את המדורות הם רק הרבנים החשובים של הציבור החרדי. תחשבי שאדם כזה היה מדליק משואה ביום העצמאות – זה לא נתפס. איך החברה הדתית יכולה לתת במה לאיש כזה ועוד במימון ציבורי? זה לא שהוא מדליק מדורה בחצר הבית שלו עם החסידים. אני כאזרח משלם מיסים לא רוצה לראות אותו בטקס ממלכתי דתי שבו נמצא גם הרב הראשי לישראל וגם מפכ"ל המשטרה. ומי בכלל קובע מי מדליק את המדורות? "
המקרה של ברלנד הוא אחד הקשים שנחשפו, אולם הכבוד שהאיש זוכה לו וההגנה המקוממת שהוא מקבל שולחים מסר מאיים עבור מתלוננות נגד אנשים בעלי כוח ומעמד בחברה החרדית ובכלל: את לבד. יגיע היום שבו התוקף שלך יקבל במה מכובדת ותשואות, ואת תשלמי את המחיר.
שיחה על זה post