צריכת המים הממוצעת לאדם בישראל עומדת על 3-7 קוב מים לחודש, אבל תאגיד המים "מי שבע" חייב את הדיירים בבניין ברחוב סנהדרין בשכונה ד' בבאר שבע על צריכה של 579 קוב מים לתקופה שבין מרץ לאוגוסט 2020, ודרש מהם לשלם אלפי שקלים בגין החיוב. רק בעקבות פניית המקום, הודיעה בעלת הנכס, חברת עמידר, כי: "לדיירים ישולמו הפרשי הצריכות/תיערך התחשבנות מול התאגיד"
עם קבלת החשבונית הראשונה לתשלום שבה נדרשו לשלם אלפי שקלים עבור פברואר-מרץ, פנו הדיירים לתאגיד המים. נאמר להם כי מדובר בחיוב עבור "צריכה משותפת", שנובע ככל הנראה מנזילה. כאשר ביקשו לדעת היכן הנזילה, מתוך ידיעה כי אינה מתחוללת בביתם וגם לא נראית לעין בקרבת הבניין, תשובת נציגי התאגיד חזרה על עצמה בכמה שיחות: אין ביכולתם לדעת בדיוק איפה התקלה, אך אם החיוב מופיע בחשבונות הדיירים סימן שהם אחראים לשלם.
חגית, שהתריעה במשך חצי שנה על החריגה בחשבונות המים פנתה למי שבע ושאלה מדוע עליה לקחת אחריות על נזילה שאין ביכולתה לטפל בה ושאינה קשורה לצריכת המים בדירתה. "את לא מצפה שהתאגיד ייקח על עצמו את התשלום על כל המים האלה שהתבזבזו, נכון?" ענתה לה נציגת מי שבע, והוסיפה: "זו אכן לא הצנרת שלך, זו הצנרת המובילה לבניין שלך שמחוברת לאותו מד ראשי. לכן כל הדיירים מחוייבים בתשלום".
מדובר בחוב שנקבע עבור 29 דירות בבניין, כל דייר חויב כאמור ב-579 קוב במשך שישה חודשים, כך שמדובר בכ-16,791 קוב מים שנזלו במהלך חצי שנה – 16.7 מיליון ליטר – מבלי שאיש ברשות המים, בתאגיד מי שבע או בעיריית באר שבע שמו לב לכך ולקחו אחריות על תיקון הנזילה.
לא תשלמו? יעקלו
לפי תכנית מתאר מקומית שפורסמה בינואר 2019, שכונה ד דורגה בסולם הסוציו-אקונומי באשכול 6 מתוך 20. אוכלוסיית השכונה מורכבת ברובה מסטודנטים, תושבים עולים ותושבים ערבים השוכרים דירות במחירים נמוכים ביחס לשוק או שהינם דיירי דיור ציבורי. מדובר באוכלוסיית קשת יום שנדרשה לשלם חשבונות בסך אלפי שקלים עבור מיליוני ליטרים של מים שנשפכו לשווא, לא באחריותם.
חגית שיתפה את הנציגה בקשיים הכלכליים שלה ושל כלל הדיירים בבניין, והתקוממה על כך שעליה לשלם חשבונות מים בגובה שכר דירה. נציגת מי שבע ענתה שמי שאינו מעוניין לשלם שלא ישלם. כאשר חגית שאלה מה יעשה לדייר במקרה כזה, השיבה הנציגה שיעקלו את חשבונו דרך ההוצאה לפועל.
לאחר חודשים של פניות לתאגיד, שבמהלכם המים המשיכו לזרום, תוקנה התקלה. חגית היתה צריכה להפעיל לחץ על נציגי התאגיד כדי לדלות מהם את המידע על הגוף שביצע את התיקון. מתברר שמי שהיתה ממונה על טיפול במד המים הראשי היא חברת עמידר, שמרבית הנכסים במתחם נמצאים בבעלותה. רק אחרי שלושה חודשים הגיעו נציגיה לתקן את התקלה, אבל גם לאחר התיקון החיוב הוסיף להיות גבוה. באוגוסט הם הגיעו שוב למקום. הפעם התקלה תוקנה והחיובים חזרו להיות נמוכים.
בעקבות תיקון הנזילה, התאגיד ביצע תיקון לחיוב. במקום לחייב את הדיירים בתעריף הגבוה שעומד על 13.5 שקל לקוב, הוא חייב אותם ב-7 שקלים לקוב, המחיר הרגיל הקבוע, שנקבע לזמן שבו אין חריגות בצריכה. אלא שגם לאחר התיקון, החוב שנדרש לשלם כל דייר עומד על אלפי שקלים.
בעקבות פנייתנו מסרה עמידר: "במענה לפניית הדיירים ביצענו במקום פרויקט נרחב שכלל החלפת קו ראשי. לטובת תשלום ההפרשים, בגין צריכות המים החריגות של דיירי הדיור הציבורי, פנינו לתאגיד לקבלת נתונים עדכניים. עם קבלת הנתונים נמצא כי מדובר ב-12 דירות בניהולנו, לדייריהם ישולמו הפרשי הצריכות/תיערך התחשבנות מול התאגיד. התשלום יועבר אל התאגיד לטובת ההתחשבנות בהקדם".
60 אחוז לא נוצלו
על פי דוח מבקר המדינה משנת 2020, ישנו חוסר פיקוח ובקרה על תאגידי המים, ומומלץ לרשות המים לדרוש מן התאגידים חובת דיווח לצרכניהם על נתוני צריכה מוגברת ועל משך זמן הטיפול בפניות הציבור, וזאת כדי לשקף בפני הצרכנים את המידע הנוגע להם.
בנוסף, בדוח מבקר המדינה עלה כי 60 אחוז (153 מיליון שקל) מתקציב ההטבה לאוכלוסיות הזכאיות להנחה בתשלום חשבונות המים בשנים 2015-2019 לא נוצלו. כלומר, לא די בכך שהאוכלוסייה המוחלשת כלכלית לא מקבלת את ההנחות שתוקצבו במיליוני שקלים, היא גם משלמת בריבית את חשבון הרשלנות המשותפת של גופים ממשלתיים ופרטיים.
תגובת מי שבע: "על פי חוק, אחריות התאגיד משתרעת על רשת המים והביוב הציבורית בלבד, להבדיל מרשתות המים והביוב הפרטיות אשר הן באחריות בעליהן ו/או המחזיקים בהן, זאת לרבות שמירת תקינותה של הרשת וטיפול בתקלות בה.
"בין החודשים פברואר-אוגוסט 2020 נרשמה עלייה בכמות הפרשי המדידה במתחם. התאגיד פעל למתן הודעות בנושא לצרכנים לרבות תליית שילוט במתחם, כנדרש לפי חוק. בהתחשב בכך שמדובר ברשת מים פרטית במתחם משותף, באחריות הצרכנים/ בעלי הנכסים לבחון את מקור הנסיבות המובילות להפרשי מדידה, לרבות ווידוא תקינות הצנרת במתחם למול גורם מקצועי מוסמך.
במאי-יוני 2020 התקבל דיווח כי תוקנו נזילות בצנרת המים הפרטית-משותפת במתחם ע"י חברת עמידר. עם זאת, בחודשים יוני-אוגוסט הפרשי המדידה במתחם הוסיפו להיות גבוהים. לאור פניות הדיירים, התאגיד ביצע מספר בדיקות שטח במתחם ולא נמצאו פערים שבתחום אחריות התאגיד. לכן הדיירים נתבקשו לפעול למול חב' עמידר לאיתור נזילות מים.
"ב-17.08.20, לאחר פנייה יזומה של התאגיד לעמידר במטרה לסייע לדיירי המתחם ולפעול לטיפול הנזילה בהקדם, התקבל דיווח מעמידר בדבר תיקון הנזילה הנוספת שאותרה בקו המים הראשי במתחם, דבר שהביא לפתרון הנושא.
"בהתאם לאמור, פעל התאגיד לביצוע הפחתת חיוב לכלל הדיירים עבור שתי תקופות חיוב, במסגרת סמכויותיו על פי חוק כמוגדר בכללי רשות המים. הוראות הכללים אינם מאפשרים זיכוי מלא בגין הצריכה החריגה".