באתר האינטרנט של משרד המשפטים, מופיעות חלק מחוות הדעת שנתנה הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות. הוועדה, ששבה ומדגישה כי היא רק "מייעצת" ואינה גוף חוקר או מבקר, דנה "רק בשאלות משפטיות שיש בהן הנחיה לעתיד כיצד לנהוג".
הקריאה בחוות הדעת של הוועדה היתה יכולה להיות מאירת עיניים, אלא שהיא מתפתלת, אינה חד משמעית ובעיקר – לא שקופה. במסמכים המופיעים שם מוסתרים השמות של נבחרי הציבור שהובאו לידיעת הוועדה. כך למשל דנה הוועדה בשנה שעברה בחבר מועצה שמשמש גם ככתב ועורך בעיתון בעיר. הוועדה ציינה שאסור לחבר המועצה לשמש כחבר במספר וועדות בעירייה, בלי לציין את שם חבר המועצה ואת שם העירייה. כך, הציבור לא יכול לעקוב האם באמת הפסיק חבר המועצה את עיסוקיו.
"כששומרי הסף בשלטון המקומי כל כך חלשים ומוחלשים, יש מקום לדון בניגודי עניינים לגופם ובשמם המפורש של הנילונים שהרי השקיפות היא אחת המטרות המרכזיות כדי למנוע אי תקינות, שיקולים זרים ועוד", אומרת ד"ר אורית רשפי, מומחית לשלטון מקומי. "כיצד ידע הציבור אם ישנו ניגוד עניינים ואם נשקלו שיקולים זרים אם איננו יודעים מי הנילון? לכן יש בוועדה וסמכויותיה חורים שחורים רבים מדי ושקיפות אמיתית מועטה מדי".
בפברואר פרסמה הוועדה למניעת ניגוד עניינים חוות דעת על "התקשרות במכרז עם חברה בבעלות קרוביו של חבר מועצה וסגן ראש העיר". מהמסמכים עולה כי הוועדה קיבלה את פניית היועץ המשפטי לעירייה, אשר ביקש את חוות הדעת של הוועדה לעניין התקשרות העירייה במכרז פומבי לביצוע עבודות יזומות למתקני תאורת רחובות ברחבי העיר, עם חברה הנמצאת בבעלות קרוביו של חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר.
מבדיקה שערכנו עולה כי מדובר בעיריית אשקלון, בסגן ראש העיר יורם גניש ובחברת "אלקטרו בן 2009". הוועדה העלתה סימני שאלה, היועץ המשפטי של העירייה ביקר ומשרד הפנים בחר לא להכריע בסוגייה. המכרז, בשווי עשרות אלפי שקלים, יצא לדרך.
בחזרה לטיפול הרשות
בינואר 2021 הוציאה עיריית אשקלון מכרז לביצוע עבודות יזומות למתקני תאורת רחובות בעיר. חברת אלקטרו בן 2009, הנמצאת בבעלות יוסי ובנימין גניש, ניגשה למכרז. מדוח הוועדה של משרד המשפטים עולה כי שבוע לאחר פרסום המכרז, הועברה הבעלות על החברה מאחיו של ראש העירייה לבן אחיו. בידי אחיו של סגן ראש העיר נמצאים כרגע חמישה אחוזים מהחברה.
סעיף 122 בחוק פקודת העיריות קובע כי "חבר מועצה, קרובו, סוכנו או שותפו, או תאגיד שיש לאחד מהאמורים חלק העולה על עשרה אחוזים בהונו או ברווחיו או שאחד מהם מנהל או עובד אחראי בו, לא יהיה צד לחוזה או לעסקה עם העיריה; לענין זה, 'קרוב' – בן זוג, הורה, בן או בת, אח או אחות".
העובדה כי האחזקות של אחיו של סגן ראש העיר דוללו לחמישה אחוז הפכה את ההתקשרות לחוקית ולכן, הסמיכות בין מעבר השליטה בחברה לפרסום המכרז מעוררת תהיות.
בנוסף, ציינה הוועדה עצמה שגניש הועסק בחברה בתפקיד מנהל פרויקטים "עד לאחרונה". לדבריה, גניש הצהיר על כך בהסכם ניגוד עניינים שחתם עם העירייה והתחייב כי לא יעסוק בעניין החברה, שמקיימת קשרים ענפים עם העירייה, במסגרת פעילותו הציבורית באשקלון.
"הוועדה מבקשת להדגיש כי העברת הבעלות במועד סמוך לסיום הליכי המכרז מעלה שאלות וקושיות מתחומים שאין הוועדה מוסמכת לעסוק בהן", נכתב בחוות הדעת. הוועדה קבעה שמשום שתפקידה להעניק הנחיות לעתיד, היא לא מתערבת במכרז ולמעשה מחזירה את הנושא לטיפול הרשות, תוך שהיא טורחת לציין שהדוח שפרסמה אינו מהווה גושפנקא משפטית להתקשרות עם החברה.
"הוועדה מבקשת להדגיש כי העברת הבעלות במועד סמוך לסיום הליכי המכרז מעלה שאלות וקושיות מתחומים שאין הוועדה מוסמכת לעסוק בהן"
אלא שהרשות היא זו שפנתה בשאלה לוועדה. עמדת היועץ המשפטי של עיריית אשקלון, אייל אייזמן, היתה כי "ישנו קושי משמעותי בקיום התקשרות זו, בשל החלפת הבעלות בסמוך להגשת המכרז".
"הוועדה שולחת את נבחר הציבור בחזרה ליועץ המשפטי ברשות, אותו יועץ משפטי שהפנה אליה את הסוגיה", אומרת ד"ר רשפי. "לפעמים הפלפולים מבלבלים את מה שניתן לראות בפשטות, במיוחד לאור העובדה שאין מדובר בפסק דין שהיה אולי מחייב ראיות והוכחות חותכות יותר. אפשר לראות בדיוק את מה שהיועץ המשפטי ברשות רואה: שיש כאן ניגוד עניינים לכאורה, ועל פניו גם המכרז של קרוב לנבחר לא צריך בכלל היה להתקיים".
כך, למרות הבעייתיות שעליה מצביעה הוועדה, אין בידיה שום כלי חוקי שיכול לפסול את העסקה בין העירייה לבין חברה שהייתה שייכת עד לא מזמן לאחיו של סגן ראש העיר.
"מניעת כל מראית עין"
"אין שום קשר בין המכרז הזה לבין העובדה שאחי צמצם את האחזקה שלו באלקטרו בן 2009", אומר יורם גניש בשיחה ל"המקום הכי חם". "אחי כבר בן 68, הוא פנסיונר, והוא כבר לא מעורב בניהול ובטח שלא בעבודה השוטפת. זה עסק משפחתי, ובאופן טבעי הוא עבר לבן שלו, כי הוא ממילא זה שניהל את העניינים בשנים האחרונות.
"כשנכנסתי לתפקיד סגן ראש העיר, הבנתי שיש בעיה עם פעילות בחברה המקיימת קשרים עם העירייה. לא רציתי לפגום בעסק של האחיין שלי. הוא עובד יפה, ומעסיק 40 תושבי אשקלון. אז עזבתי את העבודה. זה אפשר את המשך ההתקשרות של האחיין שלי עם העירייה, וגם מנע כל מראית עין של קשר ביני לבין החברה. אחי לא פעיל שם, אני לא פעיל שם, וכמו שהוועדה קבעה מבחינה חוקית הכל בסדר.
"היועץ המשפטי של העירייה וגם אני רצינו שהכל יהיה נקי ושלא יהיה קמצוץ של טענה נגדי, נגד העירייה, אחי והאחיין שלי. זו הסיבה שהיועץ פנה גם למשרד הפנים וגם למשרד המשפטים. אני לא מתעסק עם המכרזים שלהם בעירייה ואין לי שום נגיעה להתקשרות הזו. אני בעירייה כדי לטפל בילדים בעלי צרכים מיוחדים, זה התיק שעליו אני מופקד ורק בזה אני מתעסק".
מעיריית אשקלון נמסר כי העירייה פעלה ופועלת על פי כל כללי הדין.
ואולי ראוי היה שהוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי הציבור היתה מפרסמת את שמו של גניש ואת שם החברה, כדי שהציבור בהמשך יוכל לעקוב האם הוא לוקח חלק בהחלטות שנוגעות אליה. וכך גם במקרים אחרים שהונחו לפתחה.
עשרות בקשות בשנה
במקרה אחר, חוות הדעת של הוועדה עסקה בראש רשות שאשתו מכהנת בתפקיד בכיר במתנ"ס. חברי הוועדה נדרשו לשאלה האם אין ניגוד עניינים בכך שתאגיד הממומן בחלקו על ידי הרשות, ואשר חלק מבעלי התפקידים בו מתמנים על ידי הרשות – יעסיק את אשתו של ראש הרשות.
הוועדה התקשתה להחליט אם מתנ"ס נחשב "תאגיד המצוי בשליטת העירייה" והחזירה, כמו במקרה של אשקלון, את ההחלטה ליועמ"ש של הרשות. גם במקרה הזה הלכה הוועדה בין הטיפות. מצד אחד היא לא מונעת את המשך העסקתה ומצד שני מייעצת כי יש לקבוע לראש הרשות בהסדר ניגוד עניינים ש"עליך להימנע מלטפל בכל עניין הנוגע למתנ"ס המקומי, ויש לפעול לכך שסמכויותיך בקשר למתנ"ס יואצלו לחבר מועצה אחר". מה לגבי זכות הציבור לדעת האם כך נעשה ומאחורי גבו לא מתנהלים ראש הרשות ואשתו בניגוד עניינים? הוועדה לא חושבת שזה חשוב.
בתשובה לבקשת חופש מידע ב-2018, אמרה הוועדה למניעת ניגוד עניינים שהיא טיפלה בכ-350 בקשות בחמש השנים שקדמו לשאילתא. בחמש השנים הללו התכנסה הוועדה תשע פעמים. "במקרים רבים", השיבו. "מועברת טיוטת חוות דעת בין חברי הוועדה לשם גיבוש עמדתה מבלי לכנס את הוועדה". מגיש הבקשה לחופש מידע ביקש לעיין בכל ההחלטות שגיבשה הוועדה, אך היא דחתה זו, כמניעת פגיעה בפרטיות, בשל רגישות המידע והיקף חוות הדעת המוערך.
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות מטפלת בעשרות פניות מדי שנה, של גורמים שונים מקרב הציבור הרחב ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות. חוות הדעת המגובשות על ידה בקשר לפניות אלו נשלחות במלואן וללא השחרות לכלל הגורמים הנוגעים בדבר, כולל לפונה עצמו ולייעוץ המשפטי לרשות המקומית הרלבנטית.
"השחרת השמות והפרטים המזהים בחוות הדעת הללו נועדה לשם מניעת פגיעה בפרטיות"
"העלאת חוות הדעת לאתר הוועדה נעשית באופן וולנטרי, על מנת לשתף את הציבור הרחב בהכרעות המשפטיות ולשתף בידע שנצבר במסגרת עבודתה של הוועדה. השחרת השמות והפרטים המזהים בחוות הדעת הללו נועדה לשם מניעת פגיעה בפרטיות. מובן כי אם גורם בעל עניין בהחלטה כזו או אחרת מעוניין לקבלה, הוא רשאי לפנות לוועדה בבקשה לפי חוק חופש המידע, והדברים ייבחנו לפי אמות המידה שקבועות בחוק".