משפחות העולים מאתיופיה המתגוררות במרכזי הקליטה, נמצאות בראשית דרכן בארץ. אין להן הכנסה קבועה ולרובן המכריע אין הון עצמי.
הממשלה באמצעות מענקי הדיור מאפשרת להן לרכוש דירה ולהצליח לצאת מהשהות הזמנית במרכז הקליטה לישוב הקבע, זאת בנוסף להלוואות מהמשפחות שלהן או מהבנקים.
חשוב ורצוי שהעולים בישובי הקבע ייקלטו בתוך השכונה והישוב שבהם רוכשים את הדירה, ילדיהם ישתלבו במערכת החינוך הממלכתי דתי, ייקלטו בתעסוקה ולא יהיו נטל על מערכת הרווחה בישוב.
קביעת הישובים, השכונות והרחובות באה לתת מענה כאמור לקליטה מוצלחת של העולים בתוך הקהילה שבקרבתה הם רוכשים את הדירה.
בהתאם להחלטת הממשלה, נקבע סיוע משתנה לפי היישובים והשכונות:
-"סיוע מוגדל" במקומות שבהן אחוז יוצאי אתיופיה נמוך מאד והן בחתך סוציו-אקונומי גבוה יחסית.
-"סיוע קיים" במקומות שבהן אחוז יוצאי אתיופיה שאינו גבוה יחסית ורמת היישובים בינונית.
– יישובים ושכונות שלא ניתן לקבל בהם מענק דיור בגלל שהחוזק הסוציו-אקונומי שלהן נמוך יחסית ואחוז יוצאי אתיופיה בהן גבוה יחסית.
קביעת הישובים שבהם ניתן לקבל מענק דיור בוצעה בהתאם להחלטת הממשלה במשותף על ידי משרד הקליטה ומשרד הבינוי ונתנה מענה למדיניות המפורטת לעיל ולהחלטות הממשלה :
1. שני המשרדים בדקו אחוז יוצאי אתיופיה בכל ישוב/ שכונה/רחוב על פי נתוני הלמ"ס, חוזק הישוב על פי האשכול של הישוב לפי הסיווג החברתי כלכלי של הלמ"ס ולהלן סיכום העקרונות:
2. לא יינתן סיוע מוגדל בשכונות המופעל בהם כיום שיקום חברתי או פיזי(לכל היותר יינתן סיוע קיים).
3. חוזק הישוב בירושלים (4) לא יילקח בחשבון מאחר ומדובר בבירת ישראל והעולים מאתיופיה "כמהים לעלות לירושלים".
4. יתקבלו החלטות נקודתיות לפי הצורך בשוטף בשכונות / ישובים במהלך השנה.
5. בכל מקרה רשימת הישובים / והשכונות תיבדק אחת לשנה ויתקבלו החלטות בהתאם.
6. העולים הרוכשים דירה בשכונה ו/או בישוב שלא ניתן לקבל בהם מענק דיור, יהיו זכאים להלוואה רגילה בתנאי עולים.
כאמור, הקריטריונים לבחירת הישובים, השכונות והרחובות מפורטים לעיל.
להלן רשימת הישובים המעודכנת:
לאור מדיניות זו, המשרד מאשר כחריג מתן מענק דיור בישובים למשפחות העולים המתגוררות במרכזי קליטה באותם ישובים שלא מופיעים ברשימת הישובים הנ"ל, וכן במקרים חריגים ביותר של איחוד משפחות ובעיות רפואיות או סוציאליות חמורות.בנוסף, בסיכום עם אגף התקציבים ומשרד הבינוי הוחלט שמשרד הקליטה רשאי לאשר כחריג יחד עם משרד הבינוי מימון מענקי דיור בישובים חריגים.
קביעת רשימת הרחובות שבהן לא ניתן לקבל מענק באה לתת מענה של מניעת מספרגבוה של יוצאי אתיופיה באותו הרחוב.
ראוי לציין שהממשלה כיום מתמודדת עם תוצאות של רכישת דירות על-ידי עולים מאתיופיה בריכוז גבוה בשכונות וברחובות כמוקריית משה ברחובות, נורדאו בנתניה, רמת אליהו בראשון ועוד.
הזכאות למענק ניתנת לכל משפחות העולים המתגוררות בפועל במרכזי הקליטה והרוכשות דירה ביישובים, בשכונות וברחובות שבהם ניתן מענק דיור. במקום שלא ניתן לאשר מענק דיור, העולה זכאי להלוואה.
אוכלוסיית משפחות העולים מאתיופיה המתגוררות במרכזי הקליטה היא האוכלוסייה היחידה הזכאית למענקי דיור לרכישת דירה.
הצורך בקביעת הישובים, השכונות ואף הרחובות בא כמפורט לעיל במטרה לסייע בקליטתם ובהשתלבותם בקהילה במקום בו רוכשים את הדירות.
חשוב לציין כי הנושא המדובר נמצא כעת בדיון בבג"צ. יחד עם זאת, בפני עולי אתיופיה פתוחה הדרך לרכוש דירה בכל יישוב בו יחפצו אך הם לא זכאים למענק המוגדל או הקיים רק ביישובים וברחובות בהן כבר קיים ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה כפי שתראה בנוהל. יודגש שגם יוצאי העדה מתלוננים קשות היום על הריכוזים שלהם בשכונות והישובים ודורשים מהממשלה תכנית טיפול הכוללת מענים בנושא הפיזי והחברתי, וכי כל הרעיון והרציונל בנוהל הוא לדאוג לפיזורם בכל רחבי הארץ.
סמכות הממשלה בקביעת הקריטריונים וסדרי העדיפויות לחלוקת התקציב המיועד לסיוע לעולי אתיופיה בתחום הדיור, הוכרה זה מכבר בבג"צ 11264/05.