"אל תחכו ותשמרו בבטן. דברו עם אגף השיקום, תתחילו את המסע הזה מוקדם ככל האפשר", מבקש מצופי הטלוויזיה פצוע ממבצע צוק איתן המשתתף בקמפיין של אגף השיקום במשרד הביטחון בשיתוף ארגון נכי צה"ל. הקמפיין, שעלה לאוויר כבר לפני מספר שבועות, נועד לעורר מודעות לפוסט-טראומה בקרב הלוחמים והלוחמות שחזרו מחודשי הלחימה הארוכים וקורא להם להסתייע בשירותי האגף. "טיפולים מותאמים לפצוע ולמשפחתו, פעילויות פיזיות, אומנותיות ויצירתיות המרפאות את הנפש", הוא מדגיש כשברקע הוא צועד על הליכון, משחק פינג-פונג, משתתף במעגל שיח או שר.
כבר שנים ארוכות שנכות ונכי צה״ל על רקע פוסט-טראומה נאבקים על זכויותיהם מול משרד הביטחון, שלטענתם אטום לסבל שלהם ולעומת נכי צה״ל שנפגעו פיזית רואה בהם מטופלים סוג ב׳, במקרה הטוב. במקרה הרע, כך העידו לא פעם, רואים בהלומי קרב מתחזים שיש לחשוף. האם הקמפיין החדש מבשר על סדק באותה אטימות שנאבקו בה? על שינוי ברצינות שמייחסים לנושא בממשלה? תלוי את מי שואלים.
את האישור המשמעותי ביותר לטענות שלהם נגד אגף השיקום וארגון נכי צה״ל נתן לפני מספר חודשים דוח מבקר המדינה שחשף כשלים חמורים ביישום רפורמת ״נפש אחת״. רפורמה שהממשלה אישרה כבר לפני שלוש שנים, חודש לאחר שאיציק סעידיאן הצית עצמו מול משרדי אגף השיקום.
על פי הדוח רק 64 וחצי מיליון שקל מתוך 461 מיליון שיועדו לטיפול בהלומי קרב, 14 אחוז בלבד, נוצלו בפועל. בנוסף מתוך תקציב של 1.5 מיליארד שקל 62 אחוז כלל לא נוצלו, בנוסף מתוך תוספת של 95 תקני כוח אדם רק 63 תקנים אוישו בפועל.
בצל הזעזוע הציבורי העמוק מצופה היה שיישום הרפורמה יעשה במהירות ובייעילות, אולם נראה שמלבד פרסום בתקשורת על החלטת הממשלה לאשר את הרפורמה – המדינה לא טרחה באמת לעשות משהו מעבר. המציאות כקמפיין.
מסך עשן
בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה שהתקיים לפני כחודש ועסק בממצאי הדוח טענה יו"ר אגף השיקום, לימור לוריא, כי המלחמה דחפה את יישום הרפורמה קדימה וכי הטיפול בהלומי הקרב משתפר. נראה שבאגף השיקום ובארגון נכי צה״ל כבר לא יכולים להתעלם מהשיח הציבורי על הטיפול בהלומי והלומות הקרב – לא לנוכח המספרים חסרי התקדים שלהם בעקבות המלחמה הנוכחית.
אולם בעיני הלומי קרב רבים ההצהרות של לוריא ובעיקר הקמפיין שהשיקה יחד עם ארגון נכי צה״ל הוא עוד צעד יח״צני שלא באמת פונה לאלפי החיילים, בסדיר ובמילואים, שחזרו לאחרונה משדה הקרב, אלא פונה לדעת הקהל הציבורית והיא זאת שהוא מבקש לטפל בה.
המוסיקה הנעימה ברקע, היחס האישי שמקבלים משתתפי הקמפיין מהעובדת הסוציאלית של אגף השיקום, הפעילויות בבתי הלוחם של ארגון נכי צה״ל והאווירה הנינוחה שהקמפיין מנסה להשרות על הצופים אולי עוברים מסך, אבל מדובר בלא יותר ממסך עשן. הם אינם מרגישים את החיבוק וההכלה שנראים בקמפיין, שלטענתם מופנה בעיקר לנכים פיזית.
במציאות, כפי שגם הודתה לוריא בעצמה בפני חברי הוועדה לביקורת המדינה, על כל 850 מטופלים באגף השיקום יש עובד סוציאלי אחד ולפחות 150 תקנים שתוקצבו ואושרו טרם אוישו. כפי שהסבירה לוריא קיים קושי למצוא מטפלים ופסיכיאטריים שיעבדו באגף והתריעה מפני בעיית המחסור בכוח אדם טיפולי לנוכח המספרים הגבוהים של פוסט טראומטיים שבקרוב יעמדו בפתח האגף בעקבות המלחמה.גם הפעילויות בבתי הלוחם בקמפיין מציגות תמונה תמונה חלקית של המציאות. שכן, לטענת הלומי קרב, אותה השמיעו גם בדיון האחרון של שדולת הכנסת למען הלומי והלומות הקרב, בתי הלוחם מותאמים בעיקר לנכי צה״ל שנפגעו פיזית אך אינם מותאמים לצרכים הייחודיים של פוסט-טראומטיים ולכן רבים מהם לא מגיעים אליהם.
״מאוחר מידי למזער נזקים״
בקבוצת וואטסאפ המונה כ-600 הלומי והלומות קרב התעורר בעקבות הקמפיין דיון ער ותגובות רבות: "מי שרואה את הפרסום מבחוץ חושב שאנחנו מקבלים טיפול כמו שצריך", כתב אחד החברים בקבוצה. "אגף השיקום וארגון נכי צהל מנסים למזער נזקים אבל מאוחר מדי. עוד כמה חודשים האגף יקרוס מרוב פונים", כתב אחר. "ראיתי את התשדיר ואמרתי לאשתי – חוץ מקלונקס (נגד חרדה), לוסטרל (נגד דיכאון), דפלפט כרונו (נגד פרכוסים) ועוד כדורים שהפכו אותי לכזה, הם עשו הכל חוץ משיקום", כתב משתתף נוסף בקבוצה.
"בדיחה אחת גדולה. חברים שלי שנפצעו פיזית כבר מזמן נמצאים במקום יותר טוב והצליחו להקים משפחה. 15 שנה אחרי האירוע אני עדיין לא חי חיים נורמליים", כתב בקבוצה הלום קרב נוסף. אחר סיפר על עובדת שיקום שאמרה לו באותו היום: "אתה עולה לנו הרבה כסף ומקבל הרבה כסף. מה שהפסיכיאטרית רושמת זו רק המלצה, אנחנו נקבע מה תקבל״. התגובה ששלח לאחריה נלקחה ישירות מהקמפיין החדש: "כאן לצדכם אגף השיקום".
במבט ראשון אפשר לראות בקמפיין נקודת אור משמחת שמבשרת על שינוי מיוחל, אבל קמפיינים נוגעים ללב לא יביאו לשינוי שצריכים לעבור שני הגופים שזוכים לכל כך הרבה ביקורת מנצד נכי צה"ל הפוסט-טראומטיים, חברי כנסת ומוסד מבקר המדינה.
הקמפיין של משרד הביטחון מוכיח: התמונה הקוסמטית, הנקיה מדי, של החוויה שעובר נכה צה"ל מול אגף השיקום וארגון נכי צה״ל, כפי שהיא מוצגת בקמפיין, היא לא פתרון וגם לא באמת מנסה להגביר את המודעות או לעודד את הפנייה אליהם. אלא רק מנסה להתמודד עם הביקורת הציבורית שהולכת ומתגברת בחודשים האחרונים. ביקורת מבורכת שמגיעה לאחר מאבק ממושך ועיקש של הלומי קרב ופעילים חברתיים.
לאחר שייעשה שינוי עומק משמעותי וכנה, שיראה גם תוצאות בשטח, לא יהיה צורך בקמפיינים לעידוד פנייה או העלאת מודעות, שכן איתור מקדים ויזום של הלומי קרב, יצירת דרכי התקשרות פשוטים ומגוונים עם אגף השיקום והנגשה והפשטה של הליך ההכרה הם חלק מהרפורמה שאושרה, תוקצבה ולא יושמה.
להלומי והלומות קרב אין צורך בסרטוני תדמית אלא בהחלפת תקליט. הם צריכים שיקשיבו להם, שיתנו מענה לצרכים הייחודיים שלהם, שיהיה לטענות שלהם מקום סביב שולחן מקבלי ההחלטות. זאת הדרך הקצרה ביותר שתבטיח שאלו שהיו הראשונים להתנדב לא יהיו האחרונים בסדר העדיפויות של המדינה ביום שאחרי. דרך שתבטיח שיקום, טיפול מיטבי ותיקון היסטורי. הגיבורים והגיבורות של ישראל יודעים שמגיע להם יותר מהמדינה ששלחה אותם להילחם והם לא מוכנים להיות איציק סעידיאן הבא.